După cum v-am lăsat un pic în suspans în primul articol, în
prezentarea 1001 de nopți, am început să vorbesc despre
împrejurările în care a ajuns Șeherezada povestitoarea basmelor
arabe, după ce am descris un pic contextul social al acestor
povestiri și am reușit să definim puțin basmul cult în paralel cu
basmul popular.
Viața acestor fete se termină în mod brutal, până ce însăși
fiica celui care este călău dorește să îi devină soție regelui
Shahryar.
Tatăl se opune cu gândului că va fi călăul propriei sale fiice, ducând la îndeplinire mânia regelui, dar fiica sa este înverșunată și ajunge mireasa lui Shahryar.
În noaptea nunții, aceasta are ca ultimă dorință ca sora sa
Dinarsada să îi fie alături, și după cum au stabilit în prealabil,
sora îi cere Șeherezadei să îi spună o poveste.
Shahryar ascultă și el fabula asinului ce își strică singur soarta și cum și-a tămăduit un neguțător nevasta de încăpățânare. Riar Șah sau ShaRyar (numele variază în diferitele versiuni lingvistice) este frapat de poveștile tinerei sale neveste. Aceasta reușește să încheie o poveste și să o înceapă pe cealaltă, iar șahul o lasă în viață.
Și tot așa, dintr-o poveste în alta, fără un pre-ambul, uneori
lăsând finalul nepovestit pentru a doua zi, Șeherezada reușește
să-i stârnească interesul lui Shahryar. Aceste își dorește să afle
poveste, la fel ca cititorul, să afel tâlcul povestirii și finalul
ei.
Șeherezada devine astfel povestitoarea universală ce va fi
amintită peste veacuri de toate popoarele, eroină pentru că
reușește să salveze viețile altor fete de mânia șahului și
soție.
Viața din diferite perspective în 1001 de nopțoi
Culegerea aceasta de basme abordează viața din felurite
perspective: mistice, patriarhale și mai ales magice. Femeile au un
rol impresionant în ele, chiar dacă nu sunt personaje principale
mereu, Șeherezada este cea care dă startul celor mai palpitante
momente cu ajutorul bogatului său repertoriu de povestiri.
Șeherezada este cea care își decide soarta, trecând peste
sfatul tatălui său, care ar putea să îi devină propriul călău, la
cererea șahului. Dragostea față pentru propria fiică ar fi
secondată astfel de porunca regelui și chemarea datoriei.
Perspectiva mariajului propus în carte este una cu totul
șocantă, mireasa ce riscă să își piardă viața, precum multe altele
dinaintea ei, din mânia bărbatului. Dacă facem o mică incursiune în
lumea arabă, realizăm că realitatea este aceeași și azi, bărbații
au încă dreptul de a decide viața sau moartea soțiilor, ele fiind
private prin lege de anumite drepturi pe care le avem noi, femeile
din occident - nu vreau să generalizez, dar știu că situația încă
se aplică în anumite astfel de țări.
Dar nici nu trebuie să mergem atât de departe, până în
Orientul Mijlociu, pentru că România însăși este o țară în care
patriarhatul toxic își spune cuvântul, chiar dacă legi pentru
protecția femeii există pe hârtie, cel puțin, acestea nu sunt mereu
aplicate, iar victima are de suferit.
Cele două volume ale acestei ediții recente din 1001 de nopți
în povestirea lui Eusebiu Camilar sunt cadoul perfect pe care ți-l
poți oferi sau pe care îl poți oferi unui cititor avid de
literatură și mai ales basme.
Frumos legate și mai ales ilustrate cu desenele Anei Alfianu,
cele două volume sunt o comoră inestimabilă în orice
bibliotecă.
Mulțmiri către librăria online Libris pentru că a făcut aceste
două articole posibile.
***
Vă doresc o primăvara caldă și înfloritoare! Lecturi plăcute
și zile însorite!