“Nimic nu poate fi vazut doar in paginile unei carti; trebuie sa-ti vezi si inima”.
Cu totii avem nevoie de intimitate. Este o dorinta innascuta, indispensabila supravietuirii. Cercetarile indica faptul ca ea promoveaza bunastarea. Oamenii capabili sa dezvolte relatii de intimitate sunt mai putin predispusi manifestarii unor simptome psihologice, au o rata de mortalitate mai mica, mai putine accidente si prezinta un risc mai mic de imbolnavire decat cei care nu au astfel de relatii. Cu toate acestea, nu toti oamenii reusesc sa se bucure de relatii emotionale intime. Atat de des intalnite sunt, in cabinetele clinicienilor, problemele legate de aspectele intime ale relatiilor, incat acestia le considera universale.
Intimitatea poate fi descrisa ca fiind “procesul prin care o diada incearca – in termeni de gandire, afect si comportament – sa atinga o comunicare completa la toate nivelurile”. Intimitatea, dupa cum stim si este evident, se manifesta in diferite tipuri de relatii – intre prieteni, iubiti, membri ai familiei. Chiar si asa, insa, pentru a putea vorbi despre intimitate, este necesara o anumita intensitate a sentimentelor de placere ori de dragoste intre membrii diadei.
Avem de-a face cu un proces atat interpersonal, cat si
intrapsihic. Pentru ca o persoana sa poata atinge un nivel intim al
legaturii sale cu alte persoane, este necesar sa-si fi rezolvat
unele conflicte intrapsihice legate de propria sa dezvoltare.
Originea capacitatii de a fi
intim
Referindu-ne la perioada pre-oedipiana in care mama ii ofera
copilului un mediu de viata “continator”, protejandu-l de lumea din
afara, putem spune ca cea mai timpurie forma de intimitate, dupa
nastere, se dezvolta intre mama si copil prin atingere, supt,
continere si ras/bunadispozitie. In situatia in care suportul
matern se dovedeste a fi “suficient de bun”, putem considera ca
baza dezvoltarii emotionale ulterioare, precum si cea a capacitatii
de intimitate a fost stabilita.
Perioada simbiotica in timpul careia copilul experimenteaza
fuziunea cu mama sa este prima si cea mai importanta faza de
dezvoltare in stabilirea relatiilor de obiect. Dorinta de
intoarcere la acea stare de bine “de a fi unul singur” este
universala si eterna. Prin urmare, dorinta de intimitate isi are
originea in acest stadiu de dezvoltare si poate fi inteleasa ca o
dorinta de a reveni la aceasta stare timpurie, cu scopul de a anula
separarea primordiala de mama.
Procesul de separare-individuare, cuprinzand stabilirea
unor limite sigure intre sine si celalalt obiect si formarea unui
sine separat si a unei identitati, reprezinta de asemenea o
importanta preachizitie a capacitatii de intimitate. Acest proces
atat de important, la fel ca si etapa simbiotica sanatoasa, ii
ofera individului ceea ce Winnicott numea capacitatea de a fi
singur – un concept altminteri paradoxal, caci fara ea individul nu
poate fi cu adevarat intim cu altcineva. Aceasta capacitate nu se
dezvolta decat daca mama este o figura sigura, nonintruziva si vine
in intampinarea nevoilor emotionale ale copilului in timpul acestei
perioade dificile. Drept urmare, copilul internalizeaza imaginea
hranitoare si devine apt sa se linisteasca, sa se hraneasca si sa
se simta bine cu el insusi. Fara aceasta capacitate, relatiile
intime de mai tarziu vor fi contaminate de teama coplesitoare de a
nu fi devorat si abandonat.
Teama de fuziune si pierderea celuilalt
Teama de fuziune si pierderea celuilalt
Intimitatea nu pare posibila fara fuziune, intrucat cere o
expunere a sinelui sau o transparenta a sinelui, rezultand o
intersectare a limitelor eului cu ale celuilalt. Acest lucru
presupune permeabilitatea limitelor eului, abilitatea de a tolera
momente de pierdere a sinelui si senzatii ce estompeaza distinctia
dintre sine si ceilalti. In mod particular, pentru cei care nu au
experimentat in mod adecvat separarea, individuarea din uniunea
simbiotica si nici nu au achizitionat in anumite grade constanta
obiectului, intimitatea este extrem de amenintatoare. Dorinta
firesca pentru sentimentul sigur al fuziunii poate deveni astfel o
sursa a celei mai intense anxietati. In asemenea cazuri,
posibilitatea pierderii limitelor sinelui in momentul initierii
unei relatii intime cu un celalalt reprezinta un pericol psihic. Ca
urmare a fricii de acaparare, asemenea persoane se retrag din
relatiile intime, de teama de a nu fi “sufocat”, “posedat”, “legat”
“inchis”, “inghitit” , “dominat”, “absorbit”, in cazul in care ar
exista “riscul” unei relatii mai apropiate. Astfel de indivizi, cu
astfel de frici, sunt adesea rezervati in a intra in relatii
intime, nedorind sa se arate vulnerabili in fata unei posibile
respingeri. Intrucat nu au achizitionat niciodata o imagine de sine
pozitiva si nici un simt al valorii si importantei in fata altora,
ei se tem de implicarea emotionala, anticipand faptul ca cealalta
persoana isi va pierde curand interesul, va obosi si eventual chiar
ii va abandona.
Conflictele sexuale, bariere in calea
intimitatii
In general, cautam sa devenim intimi cu persoanele fata de
care simtim atractie ori incercam sa devenim atrasi de persoane pe
care le simtim intime, iar acest lucru face ca anxietatile sexuale
sa se manifeste frecvent.
Freud considera ca un rol semnificativ il are complexul Oedip
ce se manifesta intre varsta de 3 si 5 ani. Dorintele erotice
manifestate fata de parintele de sex opus rivalizeaza cu dorintele
inconstiente de anihilare a parintelui de acelasi sex, carora li se
adauga frica de castrare generata de pedeapsa ce ar putea urma
acestor dorinte. Aceste sentimente ce decurg din complexul Oedip
creeaza adesea bariere in calea intimitatii. Cum, de obicei, ne
alegem partenerul intim intr-un fel ce provoaca asocieri cu
obiectele originale din trecut, iar o relatie intima adesea
trezeste in noi fantezii sexuale constiente sau inconstiente,
intimitatea poate deveni echivalenta uniunii cu obiectele oedipiene
dorite. Fenomenul este destul de comun in casatorie – partenerul
este experimentat ca parintele de sex opus, iar acest lucru
afecteaza de multe ori functia sexuala. Aceeasi dinamica se poate
produce in relatii intime nonsexuale, rezultand in acest caz o
distantare schizoida fata de celalalt.
Intimitatea in relatia
analitica
Multi psihanalisti sunt de acord ca problemele intimitatii pot
fi studiate, intelese si tratate in cadrul relatiei psihanalitice.
Asa cum descriu deseori pacientii, sentimentul de intimitate fata
de analist apare la un moment dat sau... nu intarzie sa apara. Este
un lucru firesc - altminteri insasi relatia analitica devine
subiect de studiu.
Intimitatea in context analitic nu presupune focusarea doar pe
aspectele pozitive ale relatiei. Ura, furia, invidia distructiva
trebuie luate in considerare si puse in discutie la fel ca si
dragostea, toate facand parte dintr-o relatie fireasca. Pacientul
trebuie incurajat sa vorbeasca despre ele, astfel incat dezvoltarea
intimitatii in relatie sa fie posibila. Winnicott spunea ca
dragostea, in forma sa cea mai primitiva, contine cruzime si
distrugere. Recunoasterea acestor sentimente de catre pacient este
absolut necesara astfel incat acesta sa fie ajutat sa-si integreze
lumea obiectelor interne.
Cu toate ca intimitatea nu reprezinta scopul psihanalizei, ci
mai degraba un produs secundar, intensitatea transferului si
contratransferului ofera analistului un spatiu de lucru puternic in
care problemele pacientilor legate de intimitate isi pot gasi in
final rezolvarea. Putem fi asadar de acord cu descrierea relatiei
psihanalitice drept o calatorie spre o intimitate crescanda si, mai
decat atat, poate una dintre cele mai intime relatii posibile, dat
fiind ca scopul il reprezinta insusi studiul sinelui.