Încă o tradiție importată de la americani, ai putea spune. Într-adevăr, Black Friday sau Vinerea Neagră, este organizată în mod tradițional de retailerii americani în vinerea care urmează sărbătorii Zilei Recunoștinței. Dincolo de acest lucru, Vinerea Neagră reprezintă un excelent prilej pentru consumatori de a profita de reducerile comercianților.
Cel mai important aspect care trebuie subliniat însă este faptul că, indiferent de denumirea acestei perioade de reduceri și de proveniența sa, consumatorii vor beneficia de aceleași drepturi pe care le au și în restul timpului, iar comercianții trebuie să respecte o serie de reguli clar stabilite.
Acesta este și motivul pentru care ECC Romania îți oferă acest
ghid care te va ajuta să ”supraviețuiești” în calitate de
consumator în perioada de reduceri care urmează.
Cum trebuie afișat prețul?
Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Dacă achiziționezi de pe un site aflat într-un alt stat membru al UE, prețul trebuie să fie afișat clar, cu toate taxele incluse, în moneda statului respectiv.
Regulile privind reducerea de preț
Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o
raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de
vânzare pentru produse sau servicii identice.
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul
de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același
spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data
aplicării prețului redus.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută
sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc
pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
fie prin mențiunile “preț nou”, “preț vechi” lângă sumele
corespunzătoare; fie prin menționarea procentului de reducere și a
prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
Se interzice ca o reducere de preț pentru un produs și/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părți din produs și/sau serviciu.
Când se consideră contractul încheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat
în momentul în care plătești și primești produsul (mai complex
spus, momentul în care acceptarea ofertei ajunge la cunoștința
comerciantului).
În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi
încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către
profesionist, a acceptării comenzii tale.
Pot renunța la achiziție după ce am încheiat contractul?
A. În cazul magazinelor clasice, legea îți dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ți fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile. Există însă și posibilitatea ca vânzătorul să aibă o politică comercială care să permită returnarea unui produs sau înlocuirea acestuia, indiferent de motiv, într-o anumită perioadă de timp, dar acest lucru nu constituie o obligație. Dacă profesionistul are o asemenea politică, ai grijă să soliciți amănunte în scris sau să păstrezi documentele care o menționează.
B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14
zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți
renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri
suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea
produsului, va trebui să plătești tu returul.
Comerciantul este obligat să-ți ramburseze prețul plătit (inclusiv
costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14
zile de la momentul în care ai renunțat la contract.
Atenție, există anumite cazuri în care nu te poți retrage din
contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după
specificațiile tale sau înregistrările audio, video ori programele
informatice.
Comerciantul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit
de tine valoarea diminuată a produselor. Acest lucru este valabil
numai dacă valoarea produselor a fost diminuată în urma manipulării
acestora mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea. Deci,
atenție, comerciantul nu poate reduce suma plătită atunci când
utilizezi produsul în mod normal pentru a determina care sunt
caracteristicile acestuia și modul de funcționare. Diminuarea
valorii produselor nu trebuie să te descurajeze să-ți exerciți
dreptul de retragere.
Comerciantul nu-ți poate limita dreptul de a te retrage din
contract. De exemplu, nu poate condiționa rambursarea sumei plătite
de trimiterea produsului în ambalajul original, nu poate refuza
returul în cazul în care produsul a fost livrat consumatorului prin
serviciul propriu de curierat etc.
În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?
Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale
în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis
comanda.
Părțile pot stabili însă un termen de livrare mai mic, iar în acest caz termenul stabilit între părți este cel care se va aplica. Prin urmare, dacă vânzătorul îți comunică în mesajul de confirmare al comenzii că va livra într-un termen mai mic de 30 de zile, se va aplica acest termen mai mic.
Ce se întâmplă în cazul în care nu comerciantul nu poate executa
contractul online?
În cazul în care profesionistul nu și-a îndeplinit obligația de a
livra produsele în momentul stabilit cu tine sau în termenul de
maxim 30 de zile, trebuie să îi soliciți să efectueze livrarea
într-un termen suplimentar, corespunzător circumstanțelor. În cazul
în care profesionistul nu livrează produsele în termenul
suplimentar respectiv, ai dreptul, după caz, la rezoluțiunea sau
rezilierea contractului.
În cazul rezoluțiunii sau, după caz, rezilierii contractului,
profesionistul rambursează fără întârzieri nejustificate toate
sumele plătite în temeiul contractului și în decurs de cel mult 7
zile de la data la care i-ai comunicat decizia de terminare a
contractului.
Ce se întâmplă dacă produsul este deteriorat în timpul
transportului către tine?
Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la
tine, comerciantul este cel care suportă pierderea. Poți solicita
în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract.
Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.
Se aplică regulile privind garanțiile și în privința produselor
achiziționate în perioadele de reduceri?
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care
sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din
magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă
specificațiile?
Ai dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau
reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este
defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, poți alege între reparare și înlocuire, dar
vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari
pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De
aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de
pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi
reparat și se va face numai cu un produs identic.
În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, cum ar fi
dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanție,
totalul intervalelor în care produsul nu a funcționat din cauza
defectelor depășește 10% din respectiva perioadă de garanție, poți
solicita înlocuirea sau o rambursare a prețului.
Rezoluțiunea contractului poate interveni în trei cazuri:
când nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea
produsului.
când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de
timp rezonabilă.
când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15
zile, fără inconveniente semnificative pentru tine.
Rezoluțiunea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul.
Ce este foarte important, chiar dacă în practică ți se spune să
iei legătura direct cu service-ul în cazul unui defect,
responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit
legii. Nu ai niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar
acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea
regulilor privind garanția.
Produsul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?
În cazul produselor de folosință îndelungată, cum ar fi
dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o
nouă garanție care începe din momentul înlocuirii.
În cazul produselor reparate, garanțiile legale și comerciale se
prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în ai
notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în
momentul în care produsul a fost reparat și ai fost înștiințat cu
privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ți-a
fost livrat.
Sfaturi pentru consumatori
Fă o listă cu produsele pe care dorești să le achiziționezi și cu
prețurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviți
falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții
măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel
majorat.
Verifică cu atenție modul în care este afișată reducerea pe site
sau pe eticheta produsului.
Nu cădea în capcana ofertelor care anunță mari reduceri de prețuri
doar pentru a te atrage să intri în magazin.
În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul.
Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situații, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății. Contactează-ți banca pentru a afla mai multe amănunte.
”Selectează, înainte de Black Friday, produsele pe care vrei să
le cumperi și notează prețurile înainte ca acestea să fie reduse.
Verifică dacă, în afara perioadelor de reduceri, beneficiezi sau nu
de vreun discount și informează-te asupra produselor pe care vrei
să le cumperi: site-urile specializate sunt un start bun pentru a
vedea comentariile altor consumatori legat de eficiența produselor.
Nu cumpăra un produs doar fiindcă este redus!”
Irina Chirițoiu, Director ECC Romania