PSD a promis in campanie si in programul sau de guvernare taxe mai mici pentru cetateni, cresterea veniturilor acestora si a nivelului de trai, acces mai bun la servicii publice de calitate. Se intampla exact opusul.
De cateva luni, printre balbaieli guvernamentale, propuneri, retrageri de propuneri, si nesfarsite “calcule” – realizate, nu dupa cum ar fi firesc, INAINTE de lansarea unei masuri, ci DUPA – vedem de fapt niste masuri anti-lucratori, care ii impovareaza si mai mult pe cei saraci si vulnerabili, in timp ce buzunarele politicienilor si ale celor care ii servesc se umplu din bani publici, fara masura si decenta.
Desi Romania este tara care in ultimii 6 ani a inregistrat o crestere economica constant peste media UE, beneficiile acestei cresteri nu se intorc in niciun fel catre cetateni (figura 1). Dimpotriva, inegalitatile de venit (figura 2) – cele mai mari din UE – se adancesc, nivelul saraciei este alarmant, iar accesul la servicii publice ramane la fel de precar.
In ani de crestere economica, in loc ca fenomenul extrem de grav al saraciei in munca (figura 3) sa se diminueze, numarul celor care nu isi pot asigura un trai decent din munca, a crescut, ca rezultat al lipsei politicilor de redistribuire, al impovararii contribuabilului mic, in timp ce sarcina fiscala pe marii contribuabili a tot scazut.
Asa-zisele reduceri fiscale nu vor duce la cresterea veniturilor nete, conform angajamentului; in cel mai bun caz, veniturile vor fi conservate.
Povestea cu buna-credinta si dorinta angajatorilor de a creste veniturile nete ale lucratorilor, daca statul le ofera aceasta oportunitate, am mai auzit-o. Inclusiv acum doi ani, cand s-au redus contributiile sociale exclusiv pentru angajator. Ea reflecta o gandire economica (trickle-down effect) care si-a dovedit esecul si care a condus, la nivel global, la acumularea bogatiei in mainile catorva si saracirea celor multi. Reprezentantii capitalului preseaza pentru salarii/costuri cat mai mici. Au facut-o agresiv in ultimii 30 de ani cu rezultatul scaderii ponderii salariilor in PIB si nu vedem de ce si-ar schimba brusc aceasta atitudine la rugamintea unor ministri dintr-o tara din Europa Centrala si de Est. Credem ca politicile publice nu trebuie sa se bazeze pe declaratii de bune intentii, ci pe o fundamentare serioasa si o analiza coerenta.
Scutirea de impozit pentru veniturile mici a fost si ea uitata. Intr-un sistem cu grave inegalitati de venituri, scaderea uniforma a impozitului nu va duce decat la adancirea acestor dezechilibre.
In loc sa creasca capacitatea administrativa de a colecta taxe de la cei care nu le platesc, guvernul nu e capabil sa faca altceva decat sa tot preseze micul contribuabil, pe cei onesti si buni platnici. Este o politica distructiva, iresponsabila si cu consecinte nefaste, pe termen mediu, pentru stabilitatea economica, politica si sociala.
Confederatia Nationala Sindicala „Cartel ALFA” cere renuntarea la transferul taxelor sociale ale angajatorului catre angajat, care nu va avea ca rezultat cresterea salariilor nete. De asemenea, solicitam reducerea impozitului (fara acest transfer) si aplicarea impozitului 0 pentru salariile mai mici de 2000 lei.
____________
Figura 1. Romania a inregistrat printre cele mai abrupte redistribuiri in favoarea capitalului. Graficul reprezinta ponderea ajustata (la pretul factorilor de cost) a remunerarii salariatilor in PIB in UE si in tarile din Europa Centrala si de Est, 2007-2016. Date AMECO
Sursa: Situatia salariatilor din Romania – 2017, pag.29 (syndex.ro)
_________
Figura 2: Din punctul de vedere al inegalitatilor de venit (cincimea populatiei cu cel mai mare venit castiga de 8,3 ori mai mult decat cincimea populatiei cu cel mai scazut venit), Romania se afla pe primul loc, la distanta semnificativa de celelalte tari din Europa Centrala si de Est.
Sursa: Situatia salariatilor din Romania – 2017, pag. 30 (syndex.ro)
Figura 3: Proportia lucratorilor saraci (In-work poverty), Date Eurostat
Sursa: Calitatea locurilor de munca: Tara din UE in care munca nu te scoate din saracie (www.cursdeguvernare.ro