n contextul in care proiectul OUG 79/2017 privind modificarile la Codul fiscal a fost avizat negativ in Consiliul Economic si Social de catre toate partile (sindicate, patronate, societate civila), iar solicitarea catre Avocatul Poporului de a sesiza neconstitutionalitatea acestui act normativ este semnata de toate confederatiile sindicale, este greu de inteles afirmatia dumneavoastra:
“Domnia sa [Presedintele Romaniei] are parerea sa despre ceea ce inseamna reforma fiscala, noi avem parerea noastra. Se pare ca a noastra este cea buna, fiind confirmata pe rand de sindicate si de patronate.” (sursa)
Chiar si nevoia acuta de a legitima o decizie guvernamentala care nu are suportul niciunui segment activ al societatii (patronate, sindicate, societatea civila organizata, organizatiile investitorilor straini, opozitia parlamentara, presedintele) nu justifica genul acesta de dezinformare.
Cat despre companiile care au anuntat public ca vor creste brutul angajatilor, permiteti-ne sa fim mai rezervati. In primul rand, zece companii multinationale, din cateva mii, nu inseamna “toate companiile”. In al doilea rand, nu credem ca este un motiv de exuberanta faptul ca angajatorii anunta ca vor mentine veniturile nete ale angajatilor, in conditiile in care salariile din Romania sunt la un nivel atat de scazut.
Daca acele companii – care se grabesc sa anunte stagnari de salarii pentru angajatii lor sau cresteri derizorii de 1,5% – ar respecta cu adevarat prevederile OUG 79/2017, atunci ar fi anuntat cresterea brutului angajatilor cu 28,5%, nu cu 20%. In acest fel s-ar aplica si masura reducerii de impozit pe salarii, care in prezent este in sarcina angajatului si in consecinta trebuie sa se vada in cresterea netului sau.
Dezavuam modul in care Guvernul pe care il conduceti actioneaza, fara nicio consultare cu partenerii sociali si fara sa urmeze pasii normali pentru elaborarea unui act normativ. Astfel, prin completarea pe ascuns, cu cateva articole a unei OUG 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative (care de altfel a primit aviz negativ in Comitetul Economic si Social) guvernul incearca hoteste sa gaseasca solutii pentru a reglementa transferul de taxe, prin obligarea tuturor angajatorilor, in interval de o luna (20 noiembrie-20 decembrie) sa initieze negocieri colective pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului fiscal. Fara insa a prevedea si sanctiuni pentru neconformare.
In acest fel, se arunca raspunderea maririi brutului la angajat pe umerii acestuia, prin negocieri care sunt obligatorii, dar care nu se finalizeaza obligatoriu prin semnarea acordului. Daca nu se finalizeaza, Guvernul scapa de raspunderea unei eventuale diminuari a salariului, chiar daca “revolutia fiscala” ii apartine integral.
Transferul contributiilor va mai avea un efect pervers. Eforturile de negociere ale sindicatelor (si asa incurcate de piedicile legislative din legea dialogului social) ar trebui sa fie focalizate pe cresterea efectiva a veniturilor angajatilor, asa cum e normal intr-o tara ramasa mult in urma fata de Vestul Europei, dar si fata de lucratorii din multe tari ale Europei Centrale si de Est.
In contextul actual, in care guvernul lasa la latitudinea angajatorilor includerea contributiilor in brutul angajatilor, activitatea de negociere va fi directionata catre aplicarea corecta si la timp a acestor masuri pentru mentinerea salariilor si va slabi puterea de negociere pentru cresterea veniturilor de la anul.
Si pentru negocierile din anii urmatori, efectul este negativ pentru salariat. Oferta de majorare salariala va continua sa fie facuta in sume consacrate. Insa, spre exemplu, dintr-o crestere cu 200 lei a salariului brut, astazi salariatul va vedea o crestere neta de 140 lei. In anii urmatori, din aceeasi crestere, salariatul va ramane in buzunar cu mai putin, adica 117 lei.
Toate acestea se intampla datorita ignorarii sistematice a unui dialog social real cu partenerii sociali, orientat catre gasirea de solutii fundamentate serios, aplicabile si consensuale.