Un proiect Libris și Salvați Copiii România, CarteTeca a ajuns în anul 2024 la a 6-a ediție.
În parteneriat cu Salvați Copiii România și prin generozitatea fiecărui cititor care a ales să doneze la finalul comenzilor plasate pe libris.ro, reușim să dotăm unitățile de învățământ de stat din România cu volume actuale, care să îi atragă pe copii și adolescenți către lectură. Prin intermediul ediției din acest an, suma de 250.000 de lei alocată proiectului s-a transformat într-o donație de 8.195 de noi volume ajunse pe rafturile a 50 de biblioteci școlare din țară.
Cu ediția 2024 a proiectului CarteTeca, fondul total alocat acestui proiect de-a lungul celor șase ediții desfășurate a trecut pragul de un milion lei, ajungând la suma totala de 1.108.000 lei.
CarteTeca își propune să susțină educația și să ofere șanse reale copiilor care au cel mai mult nevoie de un sprijin. Realizăm acest lucru prin dotarea bibliotecilor unităților de învățământ de stat cu volume potrivite nevoilor elevilor: cărți ilustrate, povești terapeutice, cărți ce sprijină dezvoltarea abilităților sociale. romane contemporane etc. Cele mai mari provocări cu care se confruntă profesorii care au aplicat pentru CarteTeca 2024 sunt scăderea abandonului școlar și îmbunătățirea performanțelor școlare.
În multe dintre școlile și liceele din țară fondul de carte este adesea învechit și insuficient chiar și pentru a acoperi nevoile legate de bibliografia școlară obligatorie, iar achiziția de carte de către părinți presupune de multe ori un efort financiar dincolo de posibilitățile multora dintre familiile elevilor din unitățile de învățământ ce au aplicat pentru CarteTeca. Lipsa unor titluri potrivite în bibliotecile școlare reprezintă o provocare și mai mare în unitățile de învățământ din zonele defavorizate, unde lipsa unei biblioteci limitează accesul elevilor la cărți, la resurse educaționale actuale. Cărțile pot constitui un element esențial în transformarea experienței educaționale, favorizând formarea competențelor de bază și îmbunătățirea performanțelor școlare, mai ales în comunitățile în care, în general, resursele sunt limitate.
Unitățile de învățământ în care învață elevi cu cerințe educaționale speciale întâmpină dificultăți adiționale, întrucât materialele necesare pentru susținerea activităților menite să stimuleze dezvoltarea cognitivă a elevilor nu pot fi acoperite de fondurile pe care aceste unități de învățământ le au la dispoziție. Mai mult, pentru acești elevi nu există manuale școlare sau auxiliare speciale sponsorizate de guvern și, prin urmare, mereu există nevoia de a achiziționa cărți și materiale noi, potrivit nevoilor copiilor școlarizați.
Astfel, fiecare donație de carte contribuie semnificativ la îmbunătățirea și diversificarea materialelor pe care le pot accesa elevii, sub îndrumarea profesorilor, bibliotecarilor dedicați.
Și, bineînțeles, dincolo de aceste nevoi stringente, atât cadrele didactice, bibliotecarii, cât și elevii, își doresc și să poată răsfoi de plăcere romane din literatura contemporană, enciclopedii și alte cărți noi, pline de informații interesante, menite să-i ajute să se dezvolte cognitiv și emoțional, să se cunoască mai bine, să înțeleagă mai mult din lumea înconjurătoare. Căci, după cum bine știm, cărțile nu sunt doar mijloace de învățare, ci adevărate instrumente de vindecare, înțelegere și explorare a lumii. Cărțile pot constitui cu adevărat o șansă, mai ales când acestea sunt alese de către cadre didactice care înțeleg importanța mediului asupra formării copiilor. În fiecare an avem parte de aplicații și din partea cadrelor didactice care ne semnalează nevoia de cărți de specialitate, surse de documentare, chiar și pentru ei, ca profesori, în vederea susținerii unor activități, ateliere dedicate copiilor ce provin din medii familiale și comunitare care le afectează sănătatea și dezvoltarea emoțională.
Bineînțeles, nu putem să redăm poveștile celor peste 200 de unități de învățământ care au aplicat pentru ediția din acest an, dar putem să ne oprim asupra câtorva dintre activitățile care ne-au impresionat și care poate îi vor inspira și pe alții:
- Cluburi de lectură cu accent pe formarea gândirii critice prin încurajarea dezbaterilor referitoare la acțiunile personajelor, situațiile redate în cartea citită;
- Scrieri creative inspirate de cartea citită: propuneri de final alternativ, recomandare de lectură cu accent pe argumente;
- „Jurnalul senzorial de lectură” – o activitate originală, care stimulează creativitatea elevilor implicați care descriu experiența lecturii prin prisma celor cinci simțuri: văz, auz, gust, miros și atingere. Exemplu inclus în aplicația primită a pornit de la ,,Cronicile din Narnia’ de C.S. Lewis:
Văz: „Îmi imaginez zăpada albă care strălucește sub lumina felinarului”.
Auz: „Aud scârțâitul zăpezii sub pașii personajelor”.
Miros: „În aer simt mirosul rece și proaspăt al zăpezii.”
Atingere: „Îmi imaginez răceala zăpezii sub palme”.
Gust: „Simt gustul dulce și neașteptat al turtei dulci”.
- Îmbinarea lecturii cu arta: crearea unor coperți de carte, paralelisme între cărți și alte medii artistice, realizarea unor afișe de prezentare a cărții citite etc.;
Prin intermediul formularelor de înscriere în proiectul CarteTeca 2024, am aflat, printre altele, și care sunt:
cele mai împrumutate titluri în ultimul an școlar încheiat: Amintiri din copilărie de Ion Creangă,
Poezii de Mihai Eminescu, Matilda de Roald Dahl;
cele mai dorite cărți de către elevi: Matilda de Roald Dahl, Harry Potter de J. K. Rowling, Jurnalul unui PuștideJeff Kinney
titlurile pe care personalul didactic și auxiliar și-ar dori să le vadă pe rafturile bibliotecii școlare: Matilda de Roald Dahl, Inocenții de Ioana Pârvulescu, Războiul care mi-a salvat viaţa de Kimberly Brubaker Bradley
Se pare că Matilda rămâne un personaj îndrăgit în rândul copiilor, fiind unul dintre cele mai frecvent menționate titluri de-a lungul celor șase ediții ale proiectului. Seriile „Harry Potter”, „Jurnalul unui puști” rămân și ele populare în rândul copiilor și adolescenților. De asemenea, ne-a bucurat să regăsim aceste titluri în comenzile plasate de către aplicanții care s-au regăsit pe lista câștigătorilor.
Observăm în fiecare an că dincolo de lectura școlară obligatorie, lecturile clasice, ce oferă elevilor valori universale și o bază culturală solidă, există un interes aparte pentru literatura contemporană. Copiii și adolescenții sunt dornici să descopere personaje care se confruntă cu probleme similare cu ale lor, au trăsături și vise în care se regăsesc, ceea ce le oferă un sentiment de apartenență și validare, iar personajele care depășesc obstacole și își descoperă puterea interioară, le oferă modele pozitive și inspiraționale. De asemenea, elevii sunt dornici să găsească povești prin intermediul cărora să poată evada din cotidian: povești fantasy, ce le permit să exploreze universuri pline de aventuri, de magie, în care regulile sunt reinventate
Prin urmare, titlurile noi, diverse pe rafturile bibliotecilor școlare sunt foarte importante în încercarea
cadrelor didactice și a bibliotecarilor de a-i atrage pe elevi către lectură, căci aceștia au nevoie să se conecteze cu povești care le vorbesc despre ei și despre lumea lor, într-un mod captivant și semnificativ.
Fără astfel de titluri pe rafturile bibliotecilor școlare, misiunea profesorilor devine și mai dificilă, mai ales acolo unde resursele financiare ale familiei nu pot asigura achiziția de carte, iar lipsa interesului față de lectură e dată și de absența titlurilor atrăgătoare pe rafturile bibliotecilor școlare.
Felicitări tuturor celor care au aplicat pentru acest proiect, tuturor cadrelor didactice care cred în puterea lecturii și îi îndrumă zi de zi pe cei mici! Cu ajutorul tuturor celor implicați, poveștile se pot transforma în adevărate șanse. Mulțumim tuturor celor care fac posibilă CarteTeca, un proiect care nu înseamnă doar o donație de cărți, ci o invitație la explorarea unor noi universuri, prin intermediul cuvântului scris, a ilustrațiilor.