—–Adesea aud de la enologi, proprietari de crame,
vânzărori specializați sau somelieri că publicul consumator
de vin de la noi nu e educat.
—-Până a considera asta o mică exagerare, este,
totuși, adevărat. Se vor desprinde o serie de multe idei din acest
feed, însă, ceea ce voi scrie mai jos se va referi doar la cei care
chiar au întreprins acțiuni, au organizat și dezvoltat programe
alături de oameni de referință din lumea vinului, începand cu
publicații, școli de somelieri, oameni de vânzări ultracalificati
etc. Asemenea trainin-guri au fost bugetate, programate și plătite
din plin de crame, distribuitori, lanțuri de restaurante și de
marele retail.
—-Este știut că cifrele mari din piață de vin sunt
făcute de marele retail, încă. Nu sunt acolo vândute cele mai
bengoase vinuri de la noi, dar sumele mari în vistieria cramelor
vin de aici. Nu aș pune accent pe taxele (încă) maricele pe care
cramele trebuie să le achite pentru a fi listate, dar fiecare își
face un calcul și decide dacă vrea sa fie pe raftul ăla sau nu.
—-Știu, însă, că marele retail (cel
puțin ăla prin care umblu mai des) a observant că piața de vin e în
creștere și a hotărât să investească. Chiar mult.
—-Retailul a avut în vedere extinderea gamelor spre
vinurile Premium, Super Premium, Ultra Premium și , chiar, cele cu
preț Nejustificat de Mare, asta ca să poata alege consumatorul.
—-Au ales colaborari entități care să le indice
vinurile mai valoroase, punând pe sticlă punctaje, asta pentru
evidențierea lor la raft.
—-Au mai avut în vedere efortul uriaș de buget, efort
și timp alocat în a alege persone potrivite care să facă astfel de
promovari (somelieri, educatori de vin, vedete tv).
—-Au pus la cale reorganizarea și alocarea unor spații
generoase raionului de vinuri, extinedea și selecția de crame de
care mulți nu au auzit, dar cu reprezentare geografică
generoasă.
—-Au promovat cu mash-uri, bannere imense la interior,
spațiu rado, tv și online.
—-Au denumit și alocat perioade de timp pentru
Festivaluri, Târguri pentru promovarea vinurilor… deci, pe bogăție.
Cele mai multe sunt inspirate și cu impact, scoțând din anonimat
zone viticole, crame și etichete de vin pe care doar cunoscatorii
le știau.
—-Toate astea pentru diversificare și marirea ofertei,
astfel încăt consumatorului să nu-i lipsească mare lucru. Echipe de
buy-eri și de marketing și-au rupt creierii și tastele pentru a
face dintr-un produs dificil – vinul – unul ușor de ales, la
îndemâna oricui și la discreție…
—-Ei bine, după tot efortul laudabil în scopul
sprijinirii educării consumatorului din retail, te trezești că
lucrurile pot avea un rezultat fix… pe dos. Asta dacă atenția
programului de promovare nu se duce până la capăt, verificând ce și
cum se pune la raft.
—-Știm cum e cu resursa umană, dar, parcă, e păcat să
fie la îndemâna unui băiat mutat de la raionul de pește și anvelope
să stea toata investiția programelor de vin…
—-Ca să fiu mai clar, dau urmatorul exemplu ipotetic:
nu te pricepi la vinuri, dar, de Revelion ai invitați pe prietenii
tăi din Constanța – Migladia și Ghiursel. Amândoi pasionați de
vinuri și vrei să le faci o surpriză. Adaugi pe lista imensă de
cumpărături două sticle de vin alb și două roșii. Din Dobrogea,
firește… că ești gazda perfectă și vei să-i flatezi. În coșul tău
plin cu apă, pamperși, portocale, cartofi, zeamă de parbriz și 3
casolete de de carne, pui și vinurile de… Dobrogea.
—-La momentul festiv din 31 decembrie, le explici
intenția ta de a le oferi vinuri din regiunea lor și musafirul
citește cu atenția eticheta. El ochii mari, tu cu zâmbet superior…
Fetească Albă & Sauvignon Blanc de la crama…. din Dealu Mare. La
fel și ăla roșu, din… Recaș. Wow!
—-Totul se poate rezolva, totul e perfectibil, doar că
exemplul de mai sus poate crea un inconfort major. Iar dacă vorbim
de un client certat total cu bunăvoința, greșala poate ajunge în
zona reclamațiilor la OPC sau în zona concurenței neloiale, pe
motiv ca vânzătorul a vrut să promoveze prin metode de rea credință
anumiți producatori sau bla-bla… Oricum de nedorit.
—-Adică, atenție la neatenție!
—-Cu bine,
—-