translator
------------
Născut în urmă cu o sută de ani, Stanisław Lem, umanistul
amar, futurolog, scriitor, poet și geniu general, este una dintre
cele mai mari figuri din science fiction-ul european. Cel puțin
este probabil ca marele eveniment să se fi întâmplat pe 12
septembrie 1921, dar ar putea fi și pe 13: părinții micului
Stanisław ar fi păcălit cu date, pentru că ar fi considerat că este
un rău augur dacă copilul ar trebui să sărbătorească a
treisprezecea zi ca aniversare. Trucul nu a reusit : familia a
locuit în Lemberg, iar Lem a rămas acolo în timpul ocupației
sovietice și germane a orașului (și în copilărie îi plăcea să-și
strice jucăriile, așa că a facut pipi într-o cutie de muzică frumos
sculptată, noaptea, tocmai pentru a ruina - de aceea s-a
autointitulat un mic monstru în autobiografia sa).
Lemberg (Lvov) s-a alăturat Uniunii Sovietice în 1939, iar
când sovieticii au părăsit orașul, prizonierii politici aflați în
închisorile Comisariatului pentru Afaceri Interne al Poporului au
fost executați. După ce în câteva zile au fost uciși 2.600 de
oameni, orașul a căzut pe mâna germanilor, care au zvonit că evreii
sunt responsabili pentru masacru. Lem era de origine evreiască și
abia a înotat în viață în pogromul de la Lemberg: mai întâi a
trebuit să curețe cadavrele din închisoarea Brygidki și apoi au
vrut să-l împuște , dar a putut scăpa de apariția neașteptată a
unui echipaj de film german. Potrivit cercetătorului autorului,
Agnieszka Gajewska, Lem s-a dus apoi la ghetoul Lvov, de unde a
scăpat ulterior cu hârtii false. Restul familiei s-a ascuns în
jurul orașului, dar mai multe mătuși și unchi ai scriitorului au
căzut și ele victime masacrului. La sfârșitul războiului, mai mulți
membri ai familiei lui Lem au încercat să se întoarcă acasă la
Kielce, unde mai multe persoane și-au pierdut viața în pogromul din
1946.
Potrivit lui Gajewska, toate acestea au lăsat o amprentă
asupra operelor scriitorului, deși într-un mod indirect: el însuși
nu a vorbit prea multe despre iudaismul său și, de fapt, nu a știut
mult timp că este de origine evreiască. Potrivit istoricului
literar, pe de o parte, acest lucru nu este adevărat, deoarece
familia a participat la viața comunității evreiești din Lemberg,
iar Lem însuși a primit note excelente în teologie. Potrivit lui
Gajewska, deși scriitorului nu i-a plăcut să comenteze vremurile
din timpul războiului, mai multe cărți ale experienței din acea
vreme au fost lăsate în urmă. Nu este un indiciu foarte
spectaculos, pentru că nici măcar nu menționează lucrul din cartea
sa de autobiografie despre copilăria sa din Orasul Superior.
După război, Lem s-a mutat cu părinții săi la Cracovia și a
absolvit facultatea de medicină acolo în 1946 - sau pur și simplu a
ieșit, dar nu a terminat, nu a renunțat pentru că se temea să fie
târât într-un medic militar. În schimb, s-a stabilit într-un
institut de cercetare, a scris primul său roman și a scris și
poezii și nuvele. Cu toate acestea, după un timp s-a săturat de
munca institutului de cercetare, pentru că acolo a trebuit să
urmeze doctrinele lui Trofim Genyiszovich Liszenko, infamul
pseudo-om de știință. Lischenko, eroul operei socialiste, s-a
confruntat cu disprețul față de știința occidentală, genetica,
printre altele, și milioane au murit de foame din cauza propriei
sale căi separate a ideilor agricole. Lem a lucrat la institutul de
cercetare până în 1950, prima sa sci-fi a apărut în 1946 . În 1948,
a scris și primul său roman, în afara genului de ficțiune
științifică, Spitalul Schimbării la Față a lui Hristos, în care se
întorc siturile tinerilor din Liov, dar acest lucru nu a fost
permis de cenzură. Potrivit lui Gajewska, acest roman se hrănește
cel mai identificabil cu evenimentele din cel de-al doilea război
mondial și cu locațiile tinereții lui Lem.
Cărți de stimulare
Lem a devenit destul de popular în Polonia relativ repede, dar
operele sale au început să fie traduse: în Ungaria, World Literary
Information a raportat în 1956 că povestirile mai scurte au apărut
în maghiară de la scriitor, iar în 1957 romanul ``Astronauții `` a
fost lăudat. Această din urmă lucrare scrie direct despre carte că
„literatura noastră pentru tineret, care, în afară de romanele
fantastice ale lui Verne, era practic lipsită de science-fiction, a
primit o carte interesantă a scriitorului polonez Stanislaw Lem,
foarte utilă pentru extinderea cunoștințelor sale și stimularea
cercetării. " Scriitorul a declarat mai târziu că lucrările sale
timpurii ar putea fi clasificate în cea mai mare parte ca realism
socialist, așa că nu era prea mândru de ele: nici nu voia să fie
realist, nici socialist în special.
În ``Astronauții``, Lem descrie o civilizație dispărută a lui
Venus: romanul dezvăluie că meteoritul Tunguz a fost de fapt o armă
extraterestră cu care au început să bombardeze Pământul, dar
venusienii nu au apucat să cucerească planeta pentru că între timp
s-au certat intre ei si au exterminat cu succes întreaga populație
a planetei. Cartea a fost scrisă de Lem în 1951 și nu este dificil
să asociezi soarta venusienilor cu situația geopolitică tensionată
de atunci.
Am trimis un om în spațiu, dar hârtia igienică nu este
Lem nu a fost în general politizat, a fost, de asemenea,
precaut în declarațiile sale, deși a fost cunoscut ca un critic
sângeros care i-a certat fără milă pe autorii SF din declinul
Occidentului. Contrar unor autori optimisti, nu credea că progresul
tehnologic va rezolva toate problemele umanității . Potrivit
filosofului polonez Leszek Koczanowicz, scriitorul, în urma
experienței celui de-al doilea război mondial, a avut grijă să nu
formuleze idei generale despre natura și moralitatea umană. Faptul
că sovieticii au reușit să trimită omul în spațiu, dar nu au reușit
să rezolve să aibă hârtie igienică în magazin, l-a convins că
progresul tehnic nu merge întotdeauna mână în mână cu
prosperitatea.
Lem a scris ``Astronauții`` la comandă , într-un timp record,
tocmai pentru că puțini autori sci-fi polonezi erau cunoscuți la
acea vreme, i. Reprezentantul editorului, Jerzy Panski, l-a
întâlnit pe Lem în stațiunea Asociației Scriitorilor Polonezi din
Zakopane în 1950 .Panski i-a spus cât de puțini oameni se ocupă de
genul Sci-fi din țară, l-a întrebat pe scriitor dacă ar putea scrie
ceva de genul acesta. Știa sa scrie dar nu știa cine este Panski,
așa că a fost surprins când a primit un contract de comision pentru
un roman SF. Nici nu știa despre ce poate scrie, dar a scris în
titlul ``Astronauții`` și apoi a scris cartea în sine.
Spațiu și timp
Acesta a fost urmat de mai multe SF-uri clasice și apoi a
schimbat perspectiva lui Lem, poate chiar genul. În anii 1960 și
1970, a fost unul dintre cei mai citiți autori de science fiction
din lume: 45 de milioane de exemplare ale cărților sale s-au vândut
în toată lumea,
„Spațiul este, la urma urmei, solid și făcut dintr-un bloc,
lipsit de capcane . Timpul, pe de altă parte, este un element
ostil, care pune viața în pericol, aș spune, contrar naturii umane.
La început, am avut mari dificultăți cu concepte precum mâine sau
ieri. Mărturisesc - nu am mai spus nimănui despre asta - că le-am
pus pe amândouă în spațiu pentru o perioadă foarte lungă de timp.
”- a spus Lem
Aici a început calvarul metafizic al lui Lem, care a durat
mult timp și, la un moment dat, a dominat complet scrierile sale (a
publicat din ce în ce mai multe eseuri din anii 1970, inclusiv
semi-eseuri ironice, recenzii ale lucrărilor nenăscute și altele
asemenea). Jocul din copilăriea devenit o realitate sau cel puțin o
realitate literară. în Lem nici realitatea nu este reală, dar
același lucru se poate spune despre câțiva autori excelenți, Ray
Bradbury sau Philip K. Dick. Lem a prezentat mai multe teorii care
au fost atribuite ulterior altora: filosofului Nick Bostrom i-a
venit în 2002 ideea că realitatea este doar o simulare pe computer,
Lem încă din 1960.
Ghicitorul
Dick chiar a intrat într-un conflict personal cu Lem: conform
prezentului, amândoi erau foarte interesați de metafizică, în
special de problema timpului, dar Lem a spus că Dick era un
reprezentant al diletantei prelate americane (dar mai târziu a
primit o copie a lui Ubik care i-a plăcut atât de mult încât l-a
recomandat pe editor). Scriitorului oricum nu i-a plăcut prea mult
literatura americană, iar Dick nu s-a ocupat deloc de lucruri
similare, deși nu mulți oameni din epocă au legat problemele
ridicate de Sfântul Toma de Aquino cu epoca spațială. Lem a
făcut-o, totuși titlul Summa Technologiae este probabil o referință
directă la Summa Theologica, iar Dick însuși cită lucrarea
ecleziastică medievală în cel puțin cartea cu titlul ``Trei stigme
ale lui Palmer Eldritch``.
Opera lui Lem de această dată nu este fictivă, într-un volum
publicat în 1964 se ocupă de futurologie și încearcă să exploreze
trecutul și viitorul omenirii, , făcând câteva glume despre marea
operă. Cu toate acestea, nu l-a luat în serios, nici romanele sale
(ironia era în ele): este foarte ușor să realizezi o colecție a
operei sale care prezice de la internet până la cartea electronică
(a prezis cu amabilitate tehnica Kindle în 1961, dar există și alte
surprize ).
Dificultăți de comunicare
Dacă nu ne înțelegem, este foarte probabil să nu înțelegem
nimic dintr-o civilizație extraterestră - acesta a fost unul dintre
motivele obișnuite în opera lui Lem, care a jucat un rol important
și în cel mai faimos roman al său, ``Solaris`` din 1961. Fantoma
științifică, care descrie lupta unui ocean inteligent pe o planetă
îndepărtată, a fost pusă în scenă de cel puțin cinci ori în
diferite adaptări, realizate în patru opere (una germană, una
italiană, una austriacă și una japoneză) și regizată de trei
lungmetraje de Boris Nirenburg, Andrei Tarkovsky și Stephen
Soderbergh - Capodopera lui Tarkovsky a câștigat Marele Premiu al
Juriului Festivalului de Film de la Cannes în 1972.
Sperăm că nimeni nu poate fi tras la răspundere pentru acest
lucru
Deși a prezis mai multe invenții minunate, Lem a criticat
ulterior în mod explicit evoluțiile care au avut loc și nu a fost
deloc convins că acestea vor aduce beneficii umanității. El a
avertizat că dezvoltarea inteligenței artificiale face pe oameni
mai lenesi în timp ce crede că trăiesc în condiții fabuloase
(trimitem oamenii în spațiu, dar nu putem rezolva problema : ...de
a avea hârtie igienică în fiecare magazin). El a fost ateu pe o
bază morală: într-un interviu din 1984, el a declarat că Lumea era
atât de prost pusă laolaltă încât voia să creadă că nimeni nu poate
fi tras la răspundere pentru aceasta.
Lem s-a rupt în cele din urmă de science fiction în anii 1990
și și-a dedicat energiile futurologiei, murind de boli de inimă în
Cracovia în 2006.
Sursa www.qubit.hu