În ce condiții a semnat România tratatul cu Ucraina și cum a ajuns Bucureștiul la o politică de CAPITULARE față de Kiev. Ambasadorul Aurel Preda: Artizanul acestei monstruozități este Adrian Severin.
Continuăm dosarul despre trădarea românilor din Ucraina de
către autoritățile de la București cu un interviu al Emiliei
Țuțuian cu profesorul Tiberiu Tudor, fizician, membru de onoare al
Academiei Oamenilor de Știință din România și autor al volumului
„Tratatul cu Ucraina – Un act de trădare națională”
Politica Bucureștiului față de Basarabia și Bucovina:
ofensivă, defensivă, capitulare, trădare
Emilia Țuțuianu: Domnule Tudor ce v-a determinat să scrieți
această carte, abordând un subiect dureros pentru istoria neamului
românesc?
Profesorul univ. dr. Tiberiu Tudor: În anul 1997, imediat după
preluarea puterii de către Convenția Democrată, am fost luați prin
surprindere de câteva declarații contrare interesului național pe
termen lung ale rectorului Universității noastre, profesorul Emil
Constantinescu, devenit președinte al României. Printre altele, la
conferința de la Davos, în ianuarie 1997, și-a declarat
disponibilitatea pentru ceea ce a numit „Tratatul cu Ucraina – Un
act de trădare națională”, autor profesorul univ. dr. Tiberiu
Tudor, sacrificiul istoric”- recunoașterea dreptului de succesiune
a Republicii Ucraina asupra teritoriilor românești ocupate prin
forță de către defuncta Uniune Sovietică.
Trebuie subliniat că aceste declarații ale președintelui
Constantinescu au fost făcute fără un minim mandat, cel din partea
Parlamentului României. În discuțiile pe care le-am avut cu
profesorul Constantinescu am realizat că este insensibil la ceea ce
eu și mulți colegi consideram interese naționale strategice ale
României, la est și la vest. În disperare de cauză și în regim de
urgență am constituit și am înregistrat o formațiune civică –
Forumul Civic Național Român – menită să stopeze sau cel puțin să
dea replica disponibilităților de acest fel ale Președinției și ale
Guvernului Ciorbea care, cu mare repeziune și eficiență, s-au
constituit în politici de stat capitularde: la est Tratatul cu
Ucraina, la vest Ordonanța Guvernamentală de Urgență 36/1997 pentru
modificarea și completarea Legii Învățământului, printre altele în
sensul fundamentării legislative a segregării etnice până la nivel
universitar a învățământului de stat din România. În Senatul
Forumului Civic Național Român, în 1997 erau personalități
importante ale științei și culturii române, printre care
academicienii: Ion Irimescu, marele nostru sculptor, Leon Dănăilă,
șeful școlii românești de neurochirurgie modernă, Sergiu
Chiriacescu, președintele Consiliului Rectorilor la acea dată,
Florin Constantiniu, marele nostru istoric, Vasile Gionea, unul
dintre părinții Constituției din 1991, Horia Mazilu, decanul
Facultății de Litere a Universității din București, etc. Din
păcate, mișcarea noastră, constituită ad-hoc începând cu martie
1997, nu a putut ține pasul cu avalanșa acțiunilor Puterii – pe
care am descris-o detaliat în carte – și în iulie 1997,
președintele Constantinescu a promulgat tratatul.
În schimb, în toamna lui 1997 această mișcare civică,
predominant universitară, a avut suficientă forță pentru a bloca
articolele antinaționale ale Ordonanței 36: spargerea Universității
Babeș-Bolyai nu a mai avut loc, procesul de segregare a
învățământului de stat din România pe criterii etnice nu a putut fi
extins și la nivelul învățământului universitar, așa cum o cerea
imperativ U.D.M.R.-ul (aflat la guvernare, în cadrul Convenției
Democrate). Cartea „Istoria unei trădări naționale – Tratatul cu
Ucraina” am scris-o și pentru a pune la dispoziția unei viitoare
diplomații românești responsabile argumentele că validarea
Tratatului cu Ucraina a fost obținută de către Putere printr-o
amplă manipulare a societății românești, exprimând voința de
cabinet a unei camarile și nu voința poporului român, care ar fi
trebuit să fie larg consultat, eventual prin referendum, într-o
problemă de o asemenea anvergură. Prin delimitarea de o minoritate
responsabilă de validarea acestui tratat, diplomația noastră va
avea legitimitatea denunțării lui, la momentul istoric
potrivit.
E.Ț.: Articolul despre cartea dvs. apărut în revista
Melidonium, prin numărul mare de vizualizări, arată interesul față
de o rană deschisă a sufletului românesc – pierderea Basarabiei, a
ținutului Herța și a Bucovinei de nord la 28 iunie 1940.
T.T.: Herța a fost o culme a abuzului ocupației sovietice din
1940 a teritoriilor românești. Dar problema noastră, a
contenciosului nostru cu Ucraina, nu este a Herței, nici a Insulei
Șerpilor sau a Platoului Continental al Mării Negre. Problema este
cea scandată de Marea Adunare Națională de la Chișinău ─ cum a
numit Mircea Druc uriașa demonstrație națională anticomunistă din
27 august 1989: Muntele și Marea! Bucureștiul va trebui să
înțeleagă ceea ce pentru Chișinău a fost clar de la început. Kievul
va trebui să accepte ceea ce înțelege foarte bine: nordul
Bucovinei, Herța, Insula Șerpilor, nordul și sudul Basarabiei sunt
pământuri românești, pe care va trebui să le restituie în
întregime. Ucraina este un stat artificial, extins peste orice
măsură prin anexiunile sovietice din anii ’40 și includerea în
granițele unionale ale RSS Ucrainene a unor teritorii care au
aparținut tuturor statelor învecinate: Polonia, România,
Cehoslovacia și actuala Federație Rusă. Anul 2014 a arătat că
Ucraina – indiferent de susținerea și interesul geopolitic în
această zonă al unor mari puteri – este la limita imploziei,
implozie care, mai devreme sau mai târziu, se va produce. Ucraina
va avea stabilitate statală numai când se va retrage în granițele
sale etnice istoric justificate. Așa cum au făcut foste mari puteri
ale căror ambiții fuseseră susținute de posibilitățile lor într-o
mult mai mare măsură decât in cazul Ucrainei: Austria și Turcia,
actualmente state stabile și surse autentice de stabilitate.
E.Ț.: Cum ați perceput dvs. orientarea politicii românești
față de aducerea la Țara mamă a teritoriilor românești, în ultimii
25 de ani?
T.T.: Politica românească, a forurilor de conducere ale
României de dincoace și dincolo de Prut, în privința reîntregirii
țării și a recuperării teritoriilor românești ocupate actualmente
de Republica Ucraina a avut trei etape: ofensivă, defensivă,
capitulare.
E.Ț.: Cum apreciați politica românilor din stânga Nistrului în
anii 1989 ce a culminat cu demonstrațiile din Chișinău din 27
august 1989 în plină politică glasnost și înainte de evenimentele
din decembrie din România?
T.T.: În 1989-1990, românii au dus o politică ofensivă. Ei au
contribuit din plin la forțarea cursului istoriei, prin voința
unită a poporului și a oamenilor de stat care se ridicau dincolo de
Prut. Românii au fost, alături de gruzini și de baltici, în linia
întâi a ofensivei pentru demolarea imperiului sovietic. Chișinăul a
depășit prin amploarea manifestațiilor toate celelalte capitale
răzvrătite ale imperiului. Revoluția națională anticomunistă a
românilor de dincolo de Prut a adus o contribuție importantă la una
dintre marile răsturnări istorice ale acestui secol: prăbușirea
comunismului și destrămarea imperiului sovietic. In anii 1988-1989
începuse procesul de destrămare a Uniunii Sovietice. Republicile
Baltice, Moldova, Republicile Transcaucaziene și cele din Asia
Centrală își revendică independența. La 27 august 1989 o jumătate
de milion de oameni inundă Chișinăul. Sub flamurile tricolorului
mulțimea intonează cu hotărâre Deșteaptă-te Române! Printre
pancartele și pânzele albe ale lozincilor: MUNTELE și MAREA! După
40 de ani de rezistență anticomunistă și după aproape două secole
de rezistență îndârjită împotriva deznaționalizării, românii de
dincolo de Prut au conștiința națională intactă. Ei revendică, o
dată cu independența Republicii Moldova, și realipirea teritoriilor
românești ocupate de RSS Ucraina: Muntele (nordul Bucovinei,
Ținutul Herța, nordul Basarabiei) și Marea (sudul
Basarabiei).
E.Ț.: Relatați-ne vă rog ce schimbări au avut loc în politica
românească începând cu anii 1990, în ce privește teritoriile
românești pierdute prin Pactul Ribbentrop-Molotov în 1940?
T.T.: După dezmembrarea Uniunii Sovietice, în decembrie 1991,
și apariția noilor state independente desprinse din Uniune,
problema Teritoriilor Românești Ocupate revine stringent în
actualitate. Uniunea Sovietică, deținătoarea titlurilor de
suveranitate — contestabile și ele — asupra acestor teritorii,
dispare ca subiect de drept internațional; apar ca subiect de drept
internațional noi state; printre ele Republica Ucraina și Republica
Moldova. Imediat după eșuarea puciului de la Moscova, când
destrămarea Uniunii Sovietice devenise iminentă, sau cel puțin a
doua zi după dispariția Uniunii Sovietice ca subiect de drept
internațional, în decembrie 1991, politica externă a României ar fi
trebuit să se orienteze spre aducerea fermă la cunoștința
comunității internaționale și menținerea permanentă în conștiința
acesteia a faptului că estul și nordul Moldovei — teritoriu
românesc înainte de semnarea Protocolului Secret al Pactului
Molotov – Ribbentrop și de invazia sovietică — se află într-o
situație identică, din toate punctele de vedere, cu cea a Țărilor
Baltice și că România cere, la dezmembrarea Imperiului, restitutio
in integrum.
E.Ț.: Cum au reușit românii să piardă înfăptuirea Unirii între
cele două state românești în anii 1990?
T.T.: Roadele formidabilei mișcări naționale de la Chișinău nu
au putut fi culese datorită lipsei de anvergură, clarviziune și
coerență a clasei politice de la București precum și datorită
apatiei civice a țării în problemele de interes național major. În
perioada marilor reașezări statale din Europa de Est, când porțile
istoriei ne-au fost deschise pentru realizarea cu riscuri minime a
Unirii și a recuperării Teritoriilor Românești Ocupate, orizontul
politic al Bucureștiului nu depășea, de o parte și de alta,
perimetrul Pieții Universității. Țara era în război civil rece;
antrenați într-o luptă fratricidă, românii au pierdut momentul
Unirii.
Momentul istoric fiind pierdut, a trebuit să ne repliem: a
doua etapă, defensivă, a început în 1991 și a durat până în
1997.
E.Ț.: Care era situația Ucrainei în anii 1990, stat care
deține Bucovina de nord și sudul Basarabiei, teritorii românești
ocupate prin Pactul Ribbentrop-Molotov de defuncta URSS și care a
fost politica română față de vecinul de la est?
T.T.: În 1991 Republica Ucraina, principala beneficiară a
rapturilor teritoriale ale Uniunii Sovietice după cel de-al doilea
război mondial, este în plină criză de legitimitate: ea deține de
facto teritorii care au aparținut tuturor statelor învecinate:
Polonia, Cehoslovacia, România și, foarte important, Rusia.
Rada Supremă proclamase independența Republicii Ucraina la 24
august 1991. Conștienți, de la bun început, de dificultățile
Ucrainei „de a supraviețui, de a se legitima și defini ca
identitate”, ucrainenii revin, peste o jumătate de an, plusând cu
referendumul pentru legitimarea pe plan intern a independenței.
Ucraina este singura fostă republică unională care organizează
referendum în problema independenței.
In 1991, Parlamentul României reacționează prompt, barând
calea ofensivei pentru legitimitate a ucrainenilor care, în ceea ce
ne privește, însemna o ofensivă pentru uzurparea drepturilor
noastre asupra Teritoriilor Românești Ocupate.
In Declarația, Parlamentul României din 28 noiembrie 1991,
adoptată cu unanimitate de voturi în ședința Camerelor reunite, se
spune:
„Parlamentul României, luând cunoștință de hotărârea
autorităților de la Kiev de a organiza la 1 decembrie 1991 un
referendum asupra independenței Republicii Ucraina
– declară solemn că referendumul organizat de autoritățile de
la Kiev în teritoriile românești încorporate cu forța în cadrul
fostei U.R.S.S. – respectiv Bucovina de Nord, ținutul Herța,
ținutul Hotin precum și în județele din sudul Basarabiei – este nul
și neavenit, precum și consecințele acestuia.
– cere parlamentarilor și guvernelor tuturor statelor care vor
recunoaște independența Ucrainei să declare expres că această
recunoaștere nu se extinde și asupra teritoriilor românești
menționate.
– solicită Guvernului țării să înceapă de urgență negocieri cu
autoritățile de la Kiev în problema teritoriilor românești anexate
cu forța de U.R.S.S.”
Tot în acest sens, în aprilie 1993, Guvernul Român notifică
Guvernului Ucrainean faptul că, urmare a dispariției Uniunii
Sovietice și a apariției la frontiera de est a României a două noi
state independente, Ucraina și Republica Moldova, Tratatul privind
regimul frontierei de stat româno-sovietice, colaborarea și
asistența mutuală în problemele de frontieră, încheiat în 1961, a
devenit caduc. Se afirmă, de asemenea, disponibilitatea Părții
române de a începe negocierea cu Partea ucraineană a unui acord în
acest domeniu.
Tratatul din 1961 confirma frontiera sovieto-română impusă
prin Tratatul de Pace de la Paris din 1947 și Protocolul
Groza-Molotov din 1948, în condițiile ocupației sovietice, sfera sa
de reglementare limitându-se, desigur, la problemele regimului de
frontieră și ale colaborării și asistenței mutuale.
Notificarea caducității Tratatului din 1961 cu Uniunea
Sovietică, ca urmare a dispariției acesteia ca subiect de drept
internațional, și exprimarea disponibilității de negociere cu noul
stat apărut la frontiera de est a României – Republica Ucraina –
era un act menit să deschidă câmpul discuției problemei frontierei
dintre România și Ucraina, în spiritul Actului Final de la Helsinki
.
Până în 1997, negocierile privitoare la încheierea Tratatului
de bază cu Republica Ucraina au avut un caracter echilibrat.
E.Ț.: Ce ne puteți spune despre politica românească începând
cu anul 1997 în ce privește românii din jurul României, din
teritoriile istorice românești?
T.T.: După câștigarea alegerilor de către Convenția Democrată,
politica externă a României în privința contenciosului teritorial
cu Ucraina devine capitulardă.
Imediat după investitură, la reuniunea de la Davos din
ianuarie 1997, președintele Constantinescu lansează ideea
„sacrificiului istoric”. Intr-un interviu acordat postului privat
de radio ucrainean Nova Mova, în februarie 1997, președintele
Constantinescu declară: „Suntem dispuși să recunoaștem granițele
actuale. Această recunoaștere a realității va forma, într-adevăr,
baza tratatului”, menționând de asemenea că „Insula Șerpilor este
teritoriu ucrainean”. In februarie 1997 președintele Constantinescu
nu avea mandat pentru avansarea ideii „sacrificiului istoric”. Nu
consultase poporul român, prin referendum, nu consultase nici măcar
Parlamentul țării.
În continuare întreaga diplomație românească este pusă să
lucreze în favoarea consolidării statalității „tânărului stat
ucrainean”.
Primul implicat este Ministerul Afacerilor Externe. La 7
martie apare stupefiantul comunicat al M.A.E.:
„Ministerul Afacerilor Externe nu va ceda în privința
intereselor legitime ale României. In acest context, subliniem încă
o dată că securitatea României e legată de independența,
stabilitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, pe care nu e
suficient doar să le recunoaștem, ci chiar să le susținem prin
toate mijloacele politice și juridice care ne stau la
îndemână.”
E.Ț.: Cum s-a ajuns la semnarea Tratatului cu Ucraina din 1997
și care sunt consecințele politice și istorice?
T.T.: O extraordinară campanie de manipulare a opiniei publice
și a parlamentarilor este pusă în funcțiune. Principalii artizani
ai acestei acțiuni sunt președintele Emil Constantinescu,
președintele Senatului Petre Roman și ministrul de externe din acea
perioadă, Adrian Severin. Dincolo de perdeaua de fum a
explicațiilor celor care au participat la redactarea și validarea
tratatului, dincolo de toate precauțiile și de reușita redactării
tratatului în termenii Actului Final de la Helsinki, esența
tratatului este achiesarea, acceptul liber consimțit al României,
la actuala frontieră cu Ucraina. Ucraina a apărut ca subiect de
drept internațional în 1991. Tratatul întrerupe linia contestării
drepturilor Ucrainei asupra Teritoriilor Ocupate, începută prin
Declarația din noiembrie 1991 a Parlamentului României, și, în
1997, România face cadou Ucrainei recunoașterea actualei ei
frontiere de sud-vest.
Recunoașterea actualei frontiere de stat între România și
Ucraina este explicită în Schimbul de Scrisori între cei doi
miniștri ai Afacerilor Externe (așa-numitul Acord Conex) prevăzut
la art.2.2 al Tratatului. Iată care este conținutul acestui Schimb
de Scrisori:
„1. Guvernul României și Guvernul Ucrainei vor încheia, în cel
mult doi ani, un Tratat privind regimul frontierei dintre cele două
state, pe baza principiului succesiunii statelor în privința
frontierelor, potrivit căruia proclamarea independenței Ucrainei nu
afectează frontiera de stat existentă între România și Ucraina, așa
cum a fost definită și descrisă în Tratatul din 1961 privitor la
regimul frontierei de stat româno-sovietice și în documentele de
demarcare corespunzătoare valabile la 16 iulie 1990, data adoptării
Declarației privind suveranitatea statală a Ucrainei. (…)
3. Ucraina se va angaja să nu amplaseze mijloace militare
ofensive pe Insula Șerpilor, care aparține Ucrainei, potrivit
punctului 1 de mai sus.”
Astfel, esența „principiilor și procedurilor convenite prin
Schimbul de Scrisori” este:
– renunțarea la efectele notificării din 1993 a caducității
Tratatului din 1961 privind regimul frontierei de stat
româno-sovietice;
– anularea efectelor Declarației din 28 noiembrie 1991 a
Parlamentului României cu privire la referendumul asupra
independenței Ucrainei.
– recunoașterea dreptului de succesiune al Ucrainei asupra
Teritoriilor Românești Ocupate de fosta Uniune Sovietică și
deținute acum de Republica Ucraina.
Schimbul de Scrisori nu a fost prezentat plenului
Parlamentului în cursul ședințelor de ratificare, motivându-se că
„el nu este parte a Tratatului” (cu toate că prevederile lui
art. 2.2 din Tratat – „vor intra în vigoare simultan cu
intrarea în vigoare a prezentului tratat”). Puțini parlamentari
cunosc conținutul Schimbului de Scrisori implicat în tratatul pe
care l-au votat.
Semnarea Tratatului a însemnat anularea tuturor eforturilor de
prudență diplomatică din perioada ’91-’96. Ea a însemnat sfârșitul
defensivei. A însemnat capitularea totală a României în fața
Ucrainei.
Până la ratificarea și promulgarea acestui tratat, „tânărul
stat ucrainean” nu avea nici un act prin care România să-i fi
recunoscut frontiera. Acum îl are.
E.Ț.: Răni nevindecate în sufletul românilor moldoveni,
Moldova glorioșilor Alexandru Cel Bun și Ștefan Cel Mare, cu
teritoriile vechiului voievodat medieval Moldova aflându-se în
acest moment în trei state: România, Moldova și Ucraina. Există
vreo șansă să se schimbe ceva în destinul acestui popor?
T.T.: Am o neabătută încredere în luminozitatea destinului
nostru ca popor și ca națiune. El este asemenea unui pârâu subteran
care iese din timp în timp în lumină, uimind cu strălucirea și
prospețimea lui: Unirea Principatelor, Independența, Marea Unire.
Cursul lui este deja jalonat de oameni de stat de anvergură
europeană care ne-au ridicat Țara în istorie. Nu trebuie decât să
urmăm aceste jaloane pentru a ne reîntâlni cu el atunci când va
străluci din nou în lumina evenimentelor istorice favorabile.
Întâlnirea cu destinul nostru istoric a fost ratată la un
moment extrem de fast: 1990-91. Dar acest destin există și își
continuă, cu răbdare și tenacitate, cursul. Să ne pregătim pentru
viitoarea noastră întâlnire cu el. Cum?
Aducând la conducerea țării, oameni competenți, cu o vastă
cultură istorică și politică, dornici să-și slujească Țara și având
curajul, înțelepciunea și abilitatea în a o face.
Reînființând, pe toate planurile, marea Școală a Educației
Naționale – aceea la care au crescut elitele care au realizat
ridicarea națiunii pe treptele împlinirii ei, din generație în
generație.
Adaptându-ne cu suplețe tacticile politice de moment
obiectivului național strategic major – în momentul de față
refacerea unității statale a României – cu flexibilitatea,
abilitatea și înțelepciunea de a fructifica în direcția acestui
obiectiv strategic oportunitățile care se ivesc mereu în cadrul
echilibrului de forțe, mereu schimbător, realizat între marile
puteri. Și de aici începe discuția asupra a ceea ce este și a ce ar
trebui să fie, politica externă a României în momentul de
față.
E.Ț.: Stimate domnule profesor Tiberiu Tudor vă mulțumesc
pentru această lecție de istorie și patriotism oferită
cititorilor.
T.T.: Vă mulțumesc și eu, adăugând că profilul cărții mele
este unul de istorie în măsura în care istoriografia națională este
o făclie care trebuie să lumineze calea politicii naționale.
Ambasadorul Aurel Preda, martor ocular la actul de trădare: pe
Severin îl cheamă Skvosnik
Profesorul Aurel Preda, ex-ambasador si expert in drept
international, este, printre altele, autorul studiului „Aspecte
teoretice, practice si diplomatice romanesti in domeniul tratatelor
politice”, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2007. A negociat o vreme
Tratatul cu Ucraina, dar peste el nu se putea trece. Pana cand
„Liderul Regional” a comandat „sacrificiul istoric” si a fost
inlocuit de alti diplomati care se blocau cand ucrainenii aveau un
singur raspuns: „Nietu!”. Un interviu și o sinteză de Viorel
Patrichi. reproduse de la www.insulaserpilor.info și
romania-rusia.info:
Domnule profesor Aurel Preda, cum caracterizati duelul juridic
dintre Romania si Ucraina de la Curtea Internationala de Justitie
de la Haga pentru delimitarea spatiilor maritime in Marea
Neagra?
Excelenta prestatia Romaniei! Era un proces necesar si
inevitabil. De altfel, inca din 1998, i-am spus domnului Andrei
Plesu, ministrul de externe de-atunci, ca trebuie sa mergem la Haga
fiindca dialogul cu Ucraina nu duce nicaieri. Cu diplomatii rusi se
mai poate discuta, dar ucrainenii nu au decat un singur cuvant:
„Nietu!”. „Risipim inutil banii contribuabilului roman, domnule
ministru! Am avut sase runde de tratative cu ucrainenii si
degeaba!” S-au intalnit de 24 de ori si tot la Haga au mers, cum am
zis eu!
De ce credeti ca s-a ajuns totusi aici? Poate fi suficienta
opacitatea diplomatiei ucrainene atunci cand incercam sa aparam un
drept istoric al Romaniei?
Eroarea s-a instituit prin Tratatul bilateral dintre Ucraina
si Romania, semnat de Leonid Kucima si Emil Constantinescu. Pentru
a clarifica lucrurile, trebuie sa ne referim insa la cateva repere
istorice.
Articolul XLVI din Tratatul de la Berlin, din 13 iulie 1878,
arata limpede: „Insulele care formeaza Delta Dunarii, precum si
Insula Serpilor, Sangeacul de Tulcea, cu districtele Chilia,
Sulina, Mahmudia, Isaccea, Tulcea, Macin, Babadag, Hârsova.
Kustendje, Medgidia se reunesc la România”. Este practic
reconfirmata apartenenta acestor formatiuni stâncoase la România.
În urma celor doua ultimatumuri sovietice din 26-28 iunie 1940 si a
discutiilor care au avut loc în cadrul Comisiei Mixte pentru
descrierea frontierei pe Dunare între delegatiile româna si
sovietica (septembrie-octombrie 1940), nu s-a facut nici o referire
la Insula Serpilor. Practic, se revenea, în ceea ce priveste
frontiera sudica a Basarabiei, la prevederile Tratatului de la
Berlin din 1878, când judetele Cahul, Ismail si Bolgrad au fost
cedate de catre România Rusiei. Potrivit dispozitiilor articolului
1, alineat 2, din Tratatul de pace între România si Puterile Aliate
si Asociate, semnat la Paris, la 10 februarie 1947, „frontiera
sovieto-româna este astfel fixata în conformitate cu Acordul
sovieto-român din 28 iunie 1940…”
Dar acela era un dictat, nu un acord.
Exact. Astfel, spre deosebire de tratatele de la Versailles,
încheiate dupa Primul Razboi Mondial, care cuprindeau o descriere
amanuntita a granitelor statelor, Tratatul de pace la Paris
„expedia” aceasta problema prin trimitere la „acordul sovieto-român
din 28 iunie 1940”, un tratat inexistent, în realitate un ultimatum
formulat pe baza Pactului Ribbentrop-Molotov, semnat la Moscova în
1939. La 4 februarie 1948, s-a semnat la Moscova „Protocolul
referitor la precizarea parcursului liniei frontierei de stat între
România si URSS”.
Documentul invoca Tratatul de pace din 1947, dar, contrar
acestuia, stabileste ca „Insula Serpilor, situata în Marea Neagra
la rasarit de gurile Dunarii, intra în cadrul URSS”. România nu a
ratificat niciodata acest protocol. Totusi, pe 23 mai 1948, Eduard
Mezincescu semneaza un proces-verbal de predare a insulei catre
URSS. În acest petic de hârtie, se arata ca Insula Serpilor „se
înapoiaza” Uniunii Sovietice, desi nu apartinuse URSS. Încorporarea
Insulei Serpilor la URSS a condus, totodata, la diminuarea
întinderii marii teritoriale a României; din aceleasi cauze, nu s-a
putut ajunge niciodata la un acord privind delimitarea platoului
continental si a zonei economice exclusive în Marea Neagra, partea
sovietica pretinzând ca aceasta delimitare sa se faca între Insula
Serpilor si tarmul românesc, ceea ce nu corespunde principiilor
dreptului marii, asa cum au fost consacrate în Conventia de la
Geneva (1958) si reluate mai târziu în Conventia de la Montego Bay
asupra dreptului marii din 1982. Pornindu-se de la principiile de
drept international si de la schimbarile democratice care au loc în
tarile europene dupa 1989 si în relatiile dintre ele, problema
Insulei Serpilor a fost abordata de catre partea româna în cadrul
convorbirilor din 3-5 aprilie 1991 dintre presedintii Ion Iliescu
si Mihail Gorbaciov, precum si la întâlnirile dintre ministrii de
externe ai celor doua tari.
Partea sovietica si, apoi, cea rusa au declarat constant ca nu
au studiat problema, evitând astfel discutiile pe fond asupra
statutului juridic al insulei. În concluzie, Insula Serpilor nu a
apartinut URSS înainte de 1948. Protocolul si procesul-verbal din
1948, Tratatul privind regimul frontierei de stat din 1961 s-au
îndepartat de la textul si anexele Tratatului de la Paris. Ucraina
a semnat Tratatul de pace de la Paris din 1947 prin intermediul
ambasadorului I. Senin, alaturi de Molotov din partea Moscovei.
Prin urmare, Insula Serpilor nu apartine Ucrainei, iar Kievul
trebuia sa-si respecte angajamentul de la Paris. Mai mult, Ucraina
nu poate fi succesoarea URSS fiindca apare ca parte semnatara în
Tratatul de la Paris. Declarându-se succesoare la întelegerile
juridice bilaterale amintite, care contrazic prevederile Tratatului
de la Paris, la care este parte, Ucraina nu poate obtine drepturi
de succesor juridic. Dimpotriva, trebuie sa raspunda pentru aceste
fapte.
De ce s-a semnat totusi Tratatul cu Ucraina?
În speranta unor avantaje ipotetice: admiterea României în
N.A.T.O. Bucurestiul a cedat Ucrainei nordul Bucovinei, Herta,
sudul Basarabiei si Insula Serpilor. Principalul artizan al acestei
monstruozitati a fost Adrian Severin, dupa numele lui adevarat
Skvosnik. Domnul Skvosnik cunoaste bine interesele poporului român
si este la fel de îngrijorat acum, ca si în trecut, la fel ca de
cantitatea excesiva a hidrogenului din apa. Moscova va ataca sigur
Ucraina pentru Crimeea, fie la Haga, fie pe cale militara. Rusii ne
ironizeaza ca nu putem sa rezolvam cu Ucraina o insulita cât Parcul
Cismigiu, dar vrem sa pacificam Marea Neagra! Cu sovieticii am
epuizat toate argumentele juridice în jurul Insulei Serpilor
(Zmeinîi Ostrov). Pâna la urma, ne-au propus în 1978 sa facem
„pa-palam”, adica „jumi-juma”. Noi nu am vrut fiindca era nedrept.
Aceasta formatiune stâncoasa nu poate beneficia de platou
continental decât de o jumatate de mila, pentru pescarii fanatici.
Eu am fost pe Insula Serpilor în 1991 cu un elicopter sovietic.
Pretindeau ei atunci ca au aparut insule noi cu porci mistreti. În
realitate, acolo unde apa Marii este mica, erau plauri. Ucrainenii
aduc apa cu vaporul de la Odesa si o toarna în bazine mari.
Puteam semna Tratatul cu Ucraina fara Insula Serpilor? Ar fi
trebuit sa dam in judecata inca de-atunci Ucraina pentru aceasta
stânca?
Eu i-am spus ministrului ca nu fac prostitutie din negocierea
Tratatului cu Ucraina si am refuzat sa mai duc tratative. Dumitru
Ciausu a acceptat si a primit postul de ambasador la Paris. Mircea
Tudor, care a preluat dosarul de la mine, a primit un post tocmai
la Kuala Lumpur. Pacat ca a murit saracul! Nu a existat
posibilitatea ca Insula Serpilor sa fie tratata separat de nordul
Bucovinei, de Herta si sudul Basarabiei. Ucraina recunoaste ca a
condamnat Pactul Molotov-Ribbentrop, dar pretinde ca acest document
„a facut o dreptate istorica Ucrainei”. Practic, prin Tratatul din
1997, noi am reconfirmat diktatul Molotov-Ribbentrop, dar am
acceptat si viciile de consimtamânt: le-am luat basarabenilor
dreptul de iesire la Marea Neagra. Prin prostia lui, Severin a
întari o realitate impusa prin diktat. Succesiune de drept nu
exista nici în dreptul intern, nici în dreptul international. Daca
bunicul dumneavoastra va lasa o mostenire grevata de datorii si
procese, nimeni nu va poate obliga s-o acceptati.
Atentie: între Insula Serpilor si Sulina este o distanta de 40
de kilometri. Conform dorintei URSS, noi avem acolo 4 mile de ape
teritoriale, Insula Serpilor are 12 mile. Asa au impus rusii.
Britanicii spun ca apele teritoriale merg pâna la 3 mile, cât batea
un tun.
În faza finala a colationarii Tratatului cu Ucraina, cutuma
diplomatica spune ca se verifica doar corectitudinea lingvistica a
documentului în ambele limbi. Nimeni nu mai face modificari. În
acea perioada, Adrian Severin l-a trimis pe Dumitru Ciausu prin
Olanda pentru sensibilizarea etc., etc… În locul lui Ciausu, a
venit la tratative însusi ministrul de externe al României, desi nu
era de rangul lui. Se trecuse deci la colationarea tratatului.
România mai are de facut o propunere, a spus Adrian Severin. Anton
Buteiko, seful delegatiei ucrainene, a trântit ochelarii de dosarul
din fata lui: ministrul nostru încalcase cutuma. Adrian Severin a
cerut sa se adauge „referitor la Insula Serpilor, care apartine
Ucrainei”. Buteiko a fost atât de uluit, încât a uitat ca
discutiile se purtau în engleza si a dat-o pe rusa: „Pavtarite
pajalusta!” – „Repetati va rog!” Iar Adrian Severin a repetat în
engleza si impecabil în rusa: „Insula Serpilor, care apartine
Ucrainei”. Aceleasi surse din delegatia româna afirma ca în seara
urmatoare Buteiko s-a îmbatat crunt: nici ucrainenii nu-si imaginau
ca va fi atât de usor cu urmasii lui Danila Prepeleac, cel care,
„din doi boi mari si frumosi, a ramas cu o punga goala”.
Teritoriile românești rămân teritorii românești
„Adevaratul contencios teritorial pe care il avem cu Ucraina
nu este al Insulei Serpilor si Platoului Continental al Marii
Negre, ci al teritoriilor ocupate de Ucraina: nordul Bucovinei,
nordul si sudul Basarabiei, tinutul Herta si, in ultimul rand,
Insula Serpilor”, ne-a spus profesorul Tiberiu Tudor, autorul
cartii „Istoria dramatica a teritoriilor romanesti ocupate.
Tratatul cu Ucraina – 1997”, publicata la Editura Albatros,
Bucuresti, 2004. Sef al Catedrei de Optica, Spectroscopie, Plasma
si Laseri, Tiberiu Tudor a realizat singura carte dedicata acestui
episod jalnic din istoria noastra recenta. In calitate de
presedinte al Forumului Civic, a discutat cu fiecare deputat, cu
fiecare senator, incercand sa-i convinga sa nu voteze pentru
ratificarea Tratatului cu Ucraina.
„Daca politica noastra post-decembrista in privinta
teritoriilor ocupate nu a fost ofensiva, ea totusi nu a fost
capitularda de la inceput. In Declaratia Parlamentului Romaniei din
28 noiembrie 1991, se afirma raspicat ca teritoriile romanesti
anexate abuziv de fosta URSS nu au apartinut niciodata Ucrainei si
sunt de drept ale Romaniei. Se cerea parlamentelor si guvernelor
statelor care vor recunoastea independenta Ucrainei sa declare
expres ca recunoastere nu se extinde asupra acestor teritorii. De
asemenea, Parlamentul Romaniei solicita Guvernului sa inceapa de
urgenta negocieri cu autoritatile de la Kiev in problema
teritoriilor romanesti anexate cu forta de URSS. In aprilie 1993,
Guvernul Romaniei notifica Guvernului ucrainean faptul ca, urmare a
disparitiei URSS si a aparitiei la frontiera de est a Romaniei a
doua noi state independente – Ucraina si R. Moldova – Tratatul
privind regimul frontierei de stat romano-sovietice, colaborare si
asistenta mutuala in problemele de frontiera, incheiat in 1961, a
devenit caduc. Partea romana isi manifesta disponibilitatea de a
incepe negocieri cu partea ucraineana pentru un acord in acest
domeniu.
Dupa ce Conventia Democrata a ajuns la putere, politica
externa a Romaniei a devenit capitularda in ce priveste
contenciosul teritorial cu Ucraina. Imediat dupa investitura, la
reuniunea de la Davos, presedintele Emil Constantinescu lanseaza
ideea „sacrificiului istoric”.
Intr-un interviu acordat postului privat de radio NovaMova din
Ucraina, el declara: „Suntem dispusi sa recunoastem granitele
actuale. Aceasta recunoastere a realitatii va forma, intr-adevar,
baza tratatului”, mentionand apoi ca „Insula Serpilor este
teritoriu ucrainean”. In continuare, intreaga diplomatie romaneasca
este pusa sa lucreze in favoarea consolidarii „tanarului stat
ucrainean”. O extraordinara campanie de manipulare a opiniei
publice si a parlamentarilor este pusa in functiune.
Principali artizani ai acestei actiuni – un veritabil act de
tradare nationala – au fost Emil Constantinescu, Petre Roman,
presedintele Senatului, si Adrian Severin, ministrul de externe.
Dincolo de perdeaua de fum a explicatiilor oferite de cei care au
participat la redactarea si validarea tratatului, dincolo de toate
precautiile redactarii tratatului in termenii Actului Final de la
Helsinki, esenta tratatului este achiesarea, acceptul liber
consimtit al Romaniei la actuala frontiera cu Ucraina. Trădarea
continuă.
Din categoria:Politica