INTERVIU. Dumitru Prunariu: Directorul Agenției Spațiale nu va putea fi dat jos, indiferent de performanțe
Dumitru Prunariu, singurul român care a ajuns în spațiu, atrage atenția, într-un interviu, că Agenția Spațială Română va fi dizolvată în Ministerul Cercetării, pierzându-și astfel independența managerială. Directorul va fi un funcționar public angajat al ministerului, care indiferent de performanțe nu va mai putea fi mutat niciodată de pe post.
– Domnule Dumitru Prunariu, pe site-ul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitizarii s-au publicat condițiile de concurs pentru ocuparea postului de Director General al Agenției Spațiale Române. Se aud păreri împărțite referitoare la condițiile de organizare. Unii cercetători cu activitate recunoscută consideră chiar că s-ar compromite profesional dacă ar participa în acele condiții la concurs. Care este opinia dumneavoastră că unul din cei mai consacrați specialiști în domeniu?
-Agenția Spațială Română (ROSA) este o instituție publică
finanțată integral din venituri proprii, funcționând conform H.G.
nr. 923/1995 în sistemul autorității de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
Având în vedere amploarea luată în lume de activitățile spațiale și
importantă instituțiilor internaționale și naționale care
coordonează astfel de activități, având în vedere și implicarea
acestor activități în economie și viață de zi cu zi a societății,
la mijlocul anului 2021 a fost demarat procesul de reorganizare a
ROSA, că entitate în subordinea directă a Guvernului României, cu
scopul de a eficientiza activitatea acesteia, respectiv
reorganizarea ei că entitate cu inițiativă legislativă, de a-i
asigura rolul inter-instituțional/inter-ministerial pe care îl are,
cât și de reprezentare și coordonare a diverselor organisme, dar și
pentru asigurarea adecvată a finanțării pentru activitatea curentă
a ROSA.
La baza procesului a stat analiză activității ROSA cu accent pe cea
de reprezentare internațională1 precum și pe cea de organizație cu
activitate inter-instituțională/inter-ministerială și de
securitate.2
Procesul de reorganizare a fost stopat la nivelul unor direcții ale
autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare (M.C.I.D.), care
își doresc demult subordonarea ROSA.
Referitor la concursul de Director General ROSA, reprezentanții
acesteia și-au exprimat disponibilitatea de a acordă sprijin în
vederea elaborării metodologiei și a condițiilor de concurs pentru
ocuparea funcției de DG-ROSA. Acest aspect a fost discutat în
ședința Consiliului Științific al ROSA din decembrie 2022, în
corelare cu reorganizarea instituțională a agenției noastre
spațiale. O adresă oficială a fost înaintată reprezentanților
M.C.I.D. în acest sens.
– Cum se va desfășura concursul? Cine a întocmit metodologia și tematica de concurs? ROSA a fost consultată?
– Metodologia de concurs și tematică de concurs (bibliografia)
s-au realizat fără consultarea ROSA. Acestea, specificate în
anunțul pentru lansarea concursului pentru ocuparea funcției de
DG-ROSA nu sunt specifice funcției pentru care se organizează
concursul.
Pe lângă această, este logic că un astfel de concurs să se
organizeze abia după reorganizarea instituțională a ROSA, în afară
de cazul în care există anumite interese particulare.
– Cum au fost stabilite cerințele postului? Se spune că acestea ar încălca anumite ordine sau regulamente ale Ministerului.
– Cerințele postului au fost stabilite prin extragerea
cerințelor minimale din fișa postului de DG-ROSA, pusă la
dispoziția M.C.I.D., fiind formulate că cerințe cu caracter
general, total insuficiente profesional pentru postul de DG-ROSA și
fără a ține seama de pregătirea profesională pe care ar trebui să o
aibă conducătorul unei astfel de instituții.
Unele dintre cerințe încalcă chiar prevederile Ordinului M.C.I.D.
nr. 21980 din 22.12.2022 privind aprobarea metodologiei de concurs
pentru ocuparea funcției de director general la instituțiile și
unitățile care funcționează în subordinea Ministerului Cercetării,
Inovării și Digitalizarii. Conform acestui ordin, la condițiile
specifice de îndeplinit pentru ocuparea postului de director
general, se solicită candidatului „să fie specialist în cel puțin
unul din domeniile de activitate ale instituției, atestat cel puțin
că cercetător științific gradul II (CS II) sau să dețină un grad de
cercetător științific experimentat echivalent, care îndeplinește
cel puțin standardele minimale naționale pentru CS II în domeniul
de activitate al instituției, în vigoare la dată publicării
anunțului pentru concurs”. În cerințele pentru concursul DG-ROSA
publicate pe site-ul ministerului se specifică drept cerință:
deținerea „gradului științific minim CS II sau deținerea titlului
de doctor în științe inginerești sau matematică și științe ale
naturii”. Titlul de doctor se obține mult mai ușor decât titlul de
Cercetător Științific chiar gradul III, cu atât mai mult gradul ÎI,
că să nu mai vorbim de atâtea controverse privind modul de obținere
al unor titluri de doctor. Extinderea domeniului de competență de
la cel aero-spațial la științe inginerești sau matematică și
științe ale naturii scade drastic capacitatea unui posibil candidat
la postul de DG-ROSA de a înțelege implicațiile și a conduce
competent o astfel de instituție. Teoretic, în aceste condiții ar
putea ajunge să conducă agenția spațială și un horticultor care are
doctorat în creșterea verzei.
– Ce anomalii ați mai descoperit în condițiile de concurs?
– Bibliografia precizată în anunțul de concurs nu este specifică
postului de director general al unei agenții spațiale, fiind
specifică unui concurs pentru ocuparea unui post de funcționar
public.
O altă anomalie care se regăsește în condițiile de concurs este
încheierea unui Contract Individual de Muncă (CIM) între cel care
va deveni DG-ROSA și M.C.I.D., practică inexistentă în relațiile cu
alte instituții și organizații aflate în coordonare/subordine, cu
atât mai mult cu cât ROSA este instituție publică finanțată
integral din fonduri proprii, cu personalitate juridică, al cărei
director general în mod legal trebuie să fie angajat al acesteia,
având contract de muncă cu instituția pe care o conduce.
– Spuneți-ne cum stat lucrurile până în prezent. Cine a reprezentat pe plan internațional interesele României prin ROSA?
– Până acum, impunerea pe plan internațional a intereselor
României prin ROSA s-a realizat prin manageri ai acesteia care au
avut statutul de membrii titulari ai Academiei Internaționale de
Astronautică, cel mai înalt forum internațional de recunoaștere
individuală în domeniul științelor spațiale și au avut funcții de
conducere și reprezentare, aleși pe criterii de competență, în
instituții internaționale de profil precum Agenția Spațială
Europeană (ESA) sau Comitetul ONU pentru Explorarea Pașnică a
Spațiului Extra-atmosferic, pentru a numi doar câteva. Activitățile
cosmice reprezintă un domeniu preponderent internațional. Dacă nu
ești recunoscut de comunitatea internațională din domeniu nu aduci
României nici un beneficiu, acorduri, contracte, înțelegeri,
proiecte ci doar apuci eventual să te fotografiezi la reuniuni
internaționale cu adevărații decidenți în domeniu și să te lauzi cu
pozele postate pe Facebook.
De asemenea, prin semnarea pe termen nedeterminat a CIM între
M.C.I.D. și câștigătorul propusului concurs de DG ROSA, acesta
devine un funcționar public angajat al ministerului, care
indiferent de performanțe nu va mai putea fi mutat niciodată de pe
post, și nicidecum un adevărat manager al ROSA cu parametri de
performanță verificabili periodic, creîndu-se condițiile favorabile
că ROSA să fie reorganizată că sub-direcție în cadrul unei direcții
a M.C.I.D., această piezandu-și competențele și prestația
internațională câștigate în mulți ani până acum.
– Care ar fi interesul subordonării ROSA?
– Care ar fi interesul? Se spune că întotdeauna trebuie să
urmărești banii. Cu o contribuție la ESA de 45 de milioane de euro
anul acesta, care se reîntoarce aproape integral sub formă de
proiecte de cercetare-dezvoltare și tehnologice pentru România,
gestionate tehnic prin ROSA și financiar prin minister, prin
„reforma” cu acest concurs, în opinia mea este evident că
managementul și chiar manipularea acestor programe și fonduri
devine prioritară pentru anumite grupuri de interese. Multe
ministere nu sunt conduse real de miniștri, care vin și pleacă la
câteva luni, ci de directori care ocupă pe viață funcții de
personal public angajat pe termen nedeterminat, versați în
promovarea de reglementări și metodologii care să legalizeze
interese de grup sau personale, nu rareori în detrimentul
interesului național.
Când Agenția Spațială Europeană (ESA) a semnat, în 2011, cu
guvernul României Acordul de cooperare, a cerut în mod expres,
cunoscându-se potențialul de corupție din România, separarea
instituției care asigura plata contribuției (acum M.C.I.D.), de cea
care asigura urmărirea tehnică a proiectelor (ROSA) și de cea care
asigura finanțarea și controlul financiar al proiectelor (ESA).
Prin dizolvarea ROSA în M.C.I.D., sau cu controlul integral al
acesteia de către M.C.I.D. se creează condiții favorabile de
„intervenții” în managementul tehnic și financiar al proiectelor,
creând și confuzii nedorite la nivelul ESA. Și astfel,
credibilitatea și competență României vor fi compromise pe termen
lung.
Multe din aceste aspecte au fost discutate în ședința de Consiliu
de Administrație al ROSA din dată de 20 ianuarie 2023, dar
reprezentanții ministerului din CA, după ce au fost de acord cu
concluziile, au refuzat să semneze procesul-verbal și să îl
prezinte că atare ministrului.
-Ați discutat cu ministrul Sebastian Burduja? Ce așteptări aveți de la acesta?
– Cunoscându-l mai demult pe ministrul Burduja și apreciind în mod deosebit eforturile de a plăti restanțele noastre la ESA acumulate de câțiva ani, având în vedere și încărcarea și stresul generat de coordonarea unui domeniu atât de vast că cercetarea, inovarea și digitizarea, personal consider că acesta a fost indus în eroare când a semnat ordinul de organizare a concursului de DG-ROSA cu toate condițiile din anexele stufoase, dând credit propunerilor interesate formulate de unele structuri din minister.
-Susțineți că dizolvarea ROSA în Minsterul Inovării va crea condiițiile pentri intervenția politicului în actul de management. Ce propuneri aveți ca acest lucru să nu se întâmple și cum vedeți organizarea ROSA?
– Ca o concluzie, consider că pașii de urmat sunt: reluarea în
regim de urgență și definitivarea procesului de reorganizare a ROSA
în subordinea directă a Guvernului României, suspendarea actului
administrativ de organizare a concursului și a metodologiei de
concurs și reluarea acestuia în condiții de legalitate după
reorganizarea ROSA.
Îmi exprim toate aceste opinii în calitate de participant în 1991
la fondarea Agenției Spațiale Române, la reorganizarea ei în 1995,
de fost președinte al acesteia în perioada 1998-2004, după ce s-a
încercat o preluare politică a ei în 1997, de fost președinte al
Consiliului Științific și al Consiliului de Administrație al ROSA
și de actual membru în CA. Asta pe lângă experiență internațională
vastă în domeniu și pozițiile importante pe care le-am avut și le
am încă în organizații de profil internaționale.
__________________________________
1) Activitate de reprezentare
Agenția Spațială Română este autoritatea desemnată să reprezinte
România în aplicarea Acordului dintre România și Agenția Spațială
Europeană – ESA. (Legea nr. 262/2011).
Agenția Spațială Română reprezintă România în cadrul NATO –
Programul Science for Peace and Security, precum și în alte
organizațîi internaționale în care se promovează interesele
României.
Agenția Spațială Română promovează cooperarea internaţională prin
reprezentarea în relaţiia cu:
• Biroul Națiunilor Unite pentru Afaceri Spaţiale (UNOOSA),
• Comitetul pentru Cercetare Spațială (COSPAR),
• Consiliul Internațional pentru Știință (ICSU),
• Federația Astronautică Internațională (IAF),
• Academia Internațională de Astronautică (IAA),
• EURISY,
• Consiliul Consultativ pentru Cercetare în domeniul Aeronautic în
Europa (ACARE),
• Asociaţia Instituțiilor Europene de Cercetare în Domeniul
Aeronauticii (EREA),
• Asociaţia Europeană a Industriilor Aerospaţială şi de Apărare
(ASD),
• Agenția Europeană de Apărare (EDA),
• Comandamentul Strategic al Statelor Unite (USSTRATCOM),
• Administrația Națională a Aeronauticii și a Administrării
Spațiului (NASA),
• Centrul Naţional de Studii Spațiale (CNES) etc.
2) Activitate interinstituțională/intreministrială și de
securitate
· ROSA asigură coordonarea şi secretariatul Grupului
Inter-ministerial pentru cercetare-dezvoltare în domeniul
Securităţîi (GIMS) (H.G. nr. 1574/30.09.2004);
· Agenția Spațială Română asigură coordonarea Grupul
Interinstituțional pentru Cercetare, Dezvoltare, Inovare în
domeniul Securitățîi (GI-CDIS).
· ROSA a organizat, conduce și asigură secretariatul Grupului de
lucru Inter-instituțional GNSS (GLI-GNSS).
· ROSA este autoritatea responsabilă național pentru Programul
European GNSS, în componentele acestuia GALILEO și EGNOS.
· ROSA asigura reprezentarea în forurile de conducere, de
securitate și tehnice din cadrul Comisiei Europene, Agenției GNSS
European (GSA) și Agenției Spațiale Europene (ESA).
· ROSA este Autoritatea Publică Responsabilă (APR) pentru
subdomeniul „Spațiu Cosmic”, din domeniul „Spațiu și Cercetare” în
conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 98/2010 aprobată prin Legea
nr. 18/2011 și modificată prin Legea nr. 344/2015 și Legea nr.
225/2018. ROSA evaluează, propune spre desemnare, monitorizează și
controlează Infrastructuri Critice Naționale din domeniul de
competență. ROSA asigura reprezentarea în Grupul de Lucru
Inter-instituțional pentru Protecția Infrastructurilor Critice
(GLIPIC), grup de experți în coordonarea Primului Ministru pentru
reglementarea Protecției Infrastructurilor Critice în România.
· ROSA este autoritatea națională pentru certificare a
organizațiilor și utilizatorilor din România pentru acces în
infrastructurile GRID și de eScience. ROSA a implementat și
gestionează RomanianGRID CĂ care emite certificate digitale PKI
recunoscute în cadrul celor mai mari infrastructuri GRID și
eScience din mediul academic și de cercetare, membre IGTF
(Interoperable Global Trust Federation). RomanianGRID CĂ este
membru EUGridPMA, componentă europeană a IGTF.
· Agenţia Șpaţială̆ Română participă, ălături de alte
structuri cu atribuţîi, la evaluarea riscurilor determinate de
că̆deri de obiecte din atmosferă sau din spațiu, cu prioritate
pentru cele care deţ̦în surse radioactive/nucleare (Ordinului
M.A.I. nr. 181/12.08.2010).
· Agenţia Șpaţială̆ Română este punct de contact tehnic pentru
serviciul european Copernicus Emergency Management Service –
Mapping și asigura împreună cu Inspectoratul General pentru
Situații de Urgență relația dintre autoritățile române și
dispeceratul european în situații de urgență.
Cotidianul RO