Am scris în ultimii ani mai multe articole în care o pomeneam
pe Anne Frank, articole în care îi deplângeam scurta viață și mă
minunam de profunzimea sufletului ei de copil și om în proces de
maturizare.
Zilele trecute am pus mâna pe adaptarea grafică a jurnalului ,
mai mult pentru că fac o mică cercetare despre cum se desenează un
comic - am de făcut un proiect - o bandă desenată. Și, ca să fiu
sinceră, este unul dintre puținele cursuri pentru care îmi face
plăcere să mă pregătesc (anul trecut a fost cursul de grafică de
carte) la facultatea de arte.
Am urmărit la acestă carte realizarea ilustrației, a benzii desenate, secvențele pe care Ari Folman și David Polonsky le-au prezentat, pentru că jurnalul Annei are în jur de trei sute de pagini - deci era aproape imposibil să realieze benzi desenate pentru întreg jurnalul.
Dincolo de munca ilustratorilor, facem cunoștință cu o Anne
profundă, mereu în centrul atenției. O adolescentă care se
îndrăgostește ușor, învață cu plăcere și se bucură să fie admirată
de băieții de vârsta sa, ori chiar mai mari.
Anne a fost cea de-a doua fiică a lui Otto Frank și a lui
Edith Frank (născută Holländer). A avut o soră care era cu trei ani
mai mare, Margot Frank.
Familia Frank, evrei reformați, locuia într-un cartier cu
oameni de diferite credințe, Anne având prietene romano-catolice,
protestante și evreice. Familia nu era strictă în ceea ce privește
tradițiile religioase. Cea mai religioasă dintre ei era mama,
Edith, iar Otto, care avea o bibliotecă vastă, se ocupa mai ales de
educația fetelor, îndemnându-le să citească.
După ce naziștii au venit la putere în Germania, Otto Frank
s-a hotărât să deschidă o filială a firmei pe care o avea, Opekta,
la Amsterdam, în Olanda.
Familia se mută acolo. Anne Frank povestește despre viața sa
de dinainte de a se muta în Amsterdam, dar și pe cea din
Germania.
La început naziștii au fost mai puțin agresivi față de evreii
din Olanda, dar acest lucru nu a durat mult timp. Legi antisemite
au fost decretate una după alta, interzicerea evreilor de a merge
la cinematograf afectând-o pe Anne cel mai tare deoarece avea
plăcerea de a colecționa fotografii ale actorilor și actrițelor de
film.
Totodată a fost nevoită să se transfere la o școală pentru
evrei, iar puțin mai târziu toți evreii au fost obligați să poarte
steaua lui David. Pentru a ocroti firmele de controlul strict
nazist, Otto a predat pro forma conducerea lor colaboratorilor săi
arieni Johannes Kleiman și Victor Kugler.
La împlinirea vârstei de treisprezece ani, Anne primește de
ziua ei un caiet cu cheie, în care scrie cu consecvență: își
descrie, viața, frustrările, visele, speranțele. Abordează teme de
viață și de moarte, angoase, descrie cum înțelege ea sexualitatea
și relațiile inter-umane, problemele de familie, viața Anexa în
care stă ascunsă împreună cu familia sa și alți evrei pentru a se
salva de război. Acest caiet are să devină Jurnalul Annei
Frank, Kitty (o prietenă gata mereu pentru destăinuirile
Annei).
Benzile desenate sunt vii, adesea povestea este redată
într-o notă comică, vocea Annei este acidă, răspicată, conștientă
și cu o notă de auto-ironizare, dincolo de tragismul situației prin
care trece copila.