Atenție, spoilere!
Dunkirk (r. Christopher Nolan) și The Darkest Hour (r. Joe Wright) tratează ambele aceleași evenimente dramatice din mai-iunie 1940 - anume aproape miraculoasa evacuare a militarilor britanici și francezi de la Dunkirk - și ambele au ieșit anul trecut pe marele ecran. Însă în ciuda asemănărilor, paralelelor și sincronizărilor tematice și cronologice, cele două filme sunt două specii complet diferite. Și nu mă refer doar la diferențele formale: unul privește evacuarea propriu-zisă, celălalt receptarea ei acasă; unul este o dramă colectivă, celălalt o dramă individuală, un studiu de personaj; unul este cinematic, celălalt este teatral, etc. Ci mă refer la felul cum aleg creatorii lor să se raporteze la istorie. Iar aici, iarăși, nu vorbesc despre redarea fidelă a evenimentelor istorice, căci ambele filme au pretenții dramatice pe care le realizează din plin, deci își asumă anumite libertăți cu privire la situațiile și personajele lor, care nu se potrivesc pe de-a-ntregul cu cursul evenimentelor așa cum au fost ele înregistrate de istorici și documente (pentru curioși, ambele sunt confruntate cu ‘adevărul istoric’ aici și aici). Mai degrabă, ceea ce le plasează în opoziție unul față de celălalt este angajamentul celor două filme față de una sau cealaltă dintre perspectivele istoriografice dominante: istoria văzută de jos sau istoria prin cei mici, cum i-ar fi plăcut lui Iorga să spună, și istoria văzută de sus sau, dacă vreți, istoria prin cei mari.
The Darkest Hour, mai convențional din punct de vedere
cinematografic decât contenderul său, este totodată și cel mai
convențional dintre cele două filme în ceea ce presupune vederile
sale istorice. Redând întreaga poveste a intrării Marii Britanii în
război aproape exclusiv prin ochii lui Winston Churchill (jucat de
Gary Oldman), filmul este automat și promotorul istoriei prin cei
mari. Istoria prin cei mari nu este nimic altceva decât maniera
obișnuită în care am fost cu toții acomodați să deslușim trecutul,
anume istoria ca rezultat al voinței personalităților
extraordinare, a oamenilor mari sau, mai corect, a marilor bărbați,
căci adesea istoria văzută prin aceste lentile nu este o treabă de
lăsat pe mâna femeilor, nici măcar pe cea a femeilor cu adevărat
extraordinare. The Darkest Hour se încadrează cu succes în acest
soi de narativă istorică, prezentându-ni-l pe Winston Churchill ca
pe candidatul cel mai puțin probabil la funcția de prim-ministru,
un pion în jocurile politice elaborate ale Conservatorilor, un
individ privit cu neîncredere de egalii săi și de către majestatea
sa, George VI, dar care reușește, în ciuda opoziției, să ia decizia
istorică ‘corectă’ și să nu cedeze presiunilor de a încheia o
rușinoasă pace cu Hitler. Între isprăvile sale extraordinare și
‘corecte’ se numără cererea plină de patriotism cinic adresată
garnizoanei britanice din Calais de a se sacrifica în fața
inamicului pentru a-l putea ține la distanță de Dunkirk, unde se
punea la cale evacuarea a peste 400.000 de militari; sau o alta, la
fel de cinică, de a mobiliza flota civilă să participe la
îmbarcarea soldaților asediați și a o expune astfel focului inamic.
Toate aceste decizii le par prostești și impulsive colegilor săi de
guvernare și ministerului de război, iar filmul nu se ferește să le
prezinte ca atare, sau chiar să ni-l arate pe Churchill în momente
de dubiu și slăbiciune. Însă toate acestea nu fac decât să-i
ranforseze aura extraordinară, chiar providențială, deciziile sale,
oricât de pripite, impulsive și riscante, fiind în cele din urmă
cele ‘corecte’ din punct de vedere istoric. Și nu doar avantajul
retrospectivei istorice pe care o presupune un asemenea film îl
îndreptățește pe Churchill în fața istoriei, ci și faptul că este
singurul om politic din Regat care întruchipează voința populară.
Scena din metrou, în care primul ministru sondează opinia publică
ca să afle că și aceasta, la fel ca el, nu vrea să cedeze în fața
naziștilor, pe cât de neconvingătoare din punct de vedere istoric
(populația era destul de împărțită în 1940 în ceea ce privește
efortul de război; vezi link-ul de mai sus), este pe atât de
eficientă ca mecanism hagiografic, căci ni-l arată pe lider în
acord cu poporul său. Sau, mă rog, în cazul perspectivei istorice
abordate de The Darkest Hour, pe popor în acord cu liderul
său.
Dunkirk-ul lui Christopher Nolan este tocmai la antipodul lui
Darkest Hour. Alegând să prezinte istoria evacuării din 1940 de la
firul ierbii sau, mai bine spus, de la firul de nisip al plajei de
la Dunkirk, filmul este poate una dintre cele mai izbutite
zugrăviri cinematografice a istoriei așa cum se vede ea prin ochii
celor mulți și mărunți. Cu excepția comandantului Bolton (jucat de
Kenneth Branagh), elitele sunt practic absente de pe ecran și parcă
absente din întreaga derulare a evenimentelor. Ce vedem adesea nu
sunt sacrificiile eroice comandate cu cinism responsabil de către
politicienii de peste canal, ci grupuri confuze și dezordonate de
soldați care caută cu disperare să scape de focul inamic, pe puntea
oricăreia dintre ambarcațiunile trimise în ajutor. Ce vedem e fața
războiului acolo unde se întâmplă el, și nu portretul schematic și
rece al acestuia pe care-l desenează elitele în camera consiliului
de război, mimând îngrijorarea.
Momentele de eroism nu lipsesc, bineînțeles, cum e de pildă
cazul sacrificiului pilotului Farrier (Tom Hardy) sau avântul
dezinteresat al flotei civile. Însă când ne sunt prezentate, aceste
momente nu ne apar ca izbânzi patriotice comandate de către elita
politică britanică, ci mai degrabă ca acte voluntare, roade al unor
autentice sentimente de camaraderie și spirit comunitar. Ceea ce nu
exclude reversul medaliei pe care-l presupune mai întotdeauna
experiența războiului, anume călcarea principiilor de orice fel
când miza e însăși supraviețuirea, cum e de pildă cazul ofițerului
suferind de șoc post-traumatic (Cillian Murphy), salvat de o
ambarcațiune civilă care se îndrepta spre Dunkirk, și care
încearcă, cu consecința tragică a provocării morții accidentale a
unui civil, s-o întoarcă către Marea Britanie, negândindu-se la
soarta tovarășilor săi rămași abandonați pe plajă.
Și tocmai fiindcă are îndrăzneala de a prezenta experiența
războiului în imediatul și imprevizibilul ei, așa cum a fost
trăită, probabil, de către participanții direcți, iar nu filtrată
prin lentilele unor elite distante și cinice, face din Dunkirk o
mult mai reușită realizare cinematografică decât The Darkest Hour.
Și nicăieri nu se poate vedea mai bine acest lucru decât în scena
de la finalul filmului, când istoria celor mari se întâlnește cu
istoria celor mici. Ajunși într-un sfârșit pe insula mamă, doi
militari cu care ne-am obișnuit pe tot parcursul acțiunii, citesc
vestea evacuării lor într-o gazetă proaspăt ieșită de sub tipar.
Așteptându-se la oprobriul public pentru rușinoasa lor fugă peste
canal din fața avansului inamic, cei doi află cu stupoare că de
fapt au fost parte a uneia dintre cele mai eroice isprăvi militare
din istoria Marii Britanii. Citind faimosul discurs al lui Winston
Churchill („We shall fight on the beaches, we shall fight on the
landing grounds...”), fără dicția și dramatismul primului ministru,
fața soldatului schițează mai degrabă o privire uluită decât una
victorioasă, pe care o aruncă apoi camaradului său, ca și cum nu
i-ar veni a crede ce aude. Fără știința lor, a soldaților, în
camerele slab luminate ale consiliului de război, în timp ce
evacuarea se derula, mașinăria de propagandă a elitelor politice a
lucrat de zor la răstălmăcirea și ‘corectarea’ istoriei. Ceea ce ar
fi trebuit să fie un dezastru militar de mari proporții, a fost
întors peste noapte într-o victorie răsunătoare, totul cu scopul de
a putea arunca în continuare alți și aceeași tineri în vâltoarea
războiului care abia începea.
În mod evident, elitele politice au luat decizia ‘corectă’ din
punct de vedere istoric, un armistițiu cu Hitler, deși o
posibilitate în epocă, apărând astăzi ca unul dintre cele mai
sinistre exerciții de istorie contrafactuală. Apoi, evacuarea
miraculoasă de la Dunkirk, cu toate mașinațiile propagandistice ale
elitelor, a fost fără îndoială „minciuna” necesară argumentării
politice a continuării efortului de război împotriva naziștilor.
Asta nu scuză însă felul în care cinema-ul se raportează la război,
fie el și onorabilul război împotriva dominației celui de-al
Treilea Reich. Căci dacă un film de război nu e în același timp și
un film anti-război, atunci nu e decât o evidentă piesă de
propagandă. Dunkirk reușește în a fi un film anti-război în cel mai
subtil mod, pe când The Darkest Hour, cu narativa lui glorioasă,
eșuează zgomotos. The Darkest Hour ne arată cu mândrie elitistă că
istoria e înfăptuită de cei mari. Dunkirk ne spune însă că cei mici
sunt cei care o suferă.