Odiseea
tranziției românești postdecembriste
(fragment)
Cu un realism elegant al
condeiului, scriitorul Constantin Stancu alcătuiește un roman al
tranziției românești în care gradat și retrospectiv, cronologic și
expresiv, pornind din spațiul absidei interioare și extinzându-se
până la metamorfozele mentalului colectiv, reconstituie într-un
sistem rizomic orchestrația unei perioade meandrate a societății
românești postdecembriste. Toate schimbările majore, fizionomia și
evoluția perioadei, sunt țesute de autor în jurul unei localități
monoindustriale din România, care nu este denumită, dar
subînțeleasă prin indicația geografică, construind acțiunea în
jurul unui mare combinat, mastodontul, care macină vieți și
speranțe în vremea unei tranziții care, parcă, nu se mai termină,
ci, mai mult, devine un continuum trăit și pe care se grefează
vieți, situații, conflicte, de care se leagă speranțe, destine,
iubiri. O poveste de dragoste, dar care nu se consfințește prin
căsătorie, dintre Ilie Talan și Ana Nor, este liantul
întregului angrenaj al vieții dintr-o localitate monoindustrială de
după aglomerația din decembrie, cum o numeau unii, acea
revoluție repede pierdută, când se încearcă reorganizarea
combinatului, iar toate formele schimbării pe care le îmbracă
aceasta, în lumea noii economii de piață, de la dorința de
retehnologizare pe baza unei investiții străine și până la
feluritele moduri de valorificare a combinatului, a fierului vechi,
răscolirea haldelor de steril de către cei săraci, toate aceste
afaceri sunt coordonate de persoane care au fost sau au ajuns la
conducerea combinatului, directorul Ioan Ardelean, consilierul său
de serviciu, Ilie Talan, Comisarul de Poliție, Sorin Militaru,
prefectul Aurel Aurel, primarul, poreclit Butelie, un jurnalist pe
nume Ioan Jude. Printre ei se rotește Bianca Drăguț, o chelneriță
propulsată mai apoi în domeniul modei și al show-biz-ului, modelul
promovării imaginii și, în același timp, consecința și eșecul
divinizării unui fals idol, imaginea. Toți aceștia mânuiesc, ca
niște păpușari iscusiți, frâiele mai multor afaceri dubioase,
underground, și servesc unui grup de interese care se extinde până
la minister, dovadă rețeaua alambicată, de tip mafiot, care se
instalează o dată cu schimbarea unui model politic cu altul: Cu
siguranță afacerea fierului vechi era importantă, era o tăcere în
mod oficial în acest domeniu, oficial și public se discuta despre
afacerea de la Vadu Ars, în background era
altceva.