translator
------------
Când se aude numele Medellín, cel de-al doilea oraș ca mărime
din Columbia, este probabil să vină în minte cartelul drogurilor
condus de Pablo Escobar și, în timp ce Medellin probabil nu este
afectat de activitățile locale ale fostului rege al cocainei,
liderii orașelor lucreaza pentru eradicarea acestui stigmat de zeci
de ani.
În timp ce anterior era cel mai periculos oraș din lume,
Medellin a fost ales ca cel mai inovator oraș din lume în 2013 și
cel mai bun oraș inteligent din lume în 2019, datorită dezvoltării
urbane neîntrerupte și și-a stabilit acum un alt obiectiv: primul
oraș verde ,vrea să fie din Latin - America
După decenii de violență, frică și diviziuni socio-economice,
orașul a luat o nouă direcție după trecerea mileniului: recuperarea
cartierelor sărace, construirea de spații comunitare și culturale,
dezvoltarea unei rețele de transport durabile și extinse și
oferirea rezidenților în procesul de luare a deciziilor municipale,
era păcii și a egalității sociale a început la Medellin. În același
timp, potrivit unei statistici din 2018, numărul homicidelor a
scăzut cu 95% din populație, iar rata sărăciei cu 66% în ultimii
douăzeci de ani.
În ultimii ani, accentul a fost pus pe protecția naturii și a
mediului. A fost elaborat un plan de acțiune pentru conservarea
biodiversității urbane, au fost construite coridoare verzi
interconectate pentru a reduce impactul insulei de căldură din
centrul orașului cu 2 grade Celsius în trei ani, iar în Medellin se
iau alte angajamente ambițioase pentru perioada post-pandemică:
până în 2030, toate mijloacele de transport în comun ar fi
înlocuite cu o versiune electrică, iar benzile pentru biciclete ar
fi, de asemenea, mărite cu 50%.
Între timp, desigur, criminalitatea nu s-a oprit, ci s-a
transformat. Oficina de Envigado, sau Organizația de Guerilă a
Armatei de Eliberare Națională (ELN), înființată ca aripă executivă
a cartelului Medellín, este încă prezentă în zonă, iar
organizațiile criminale estimează că există aproximativ 5.000 de
membri în cele două și o jumătate de milion locuitori a orașului.
Deși numărul crimelor a atins un nivel istoric minim în 2020,
jafurile armate au crescut de zece ori în ultimii zece ani, iar
numărul de extorcări și salvări a crescut de șapte ori din
2008.
Aveau de unde sa porneasca
Se pare că cultura pop nu va lăsa niciodată Medellin să dea
seama complet de trecutul ei întunecat. Dar de ce ar face-o dacă
telespectatorii, cititorii, studenții nu se pot satura de crimele
care au avut loc, printre care există puține povești precum cea a
lui Pablo Escobar. Cel mai bogat criminal trăit vreodată a fondat
cel mai eficient cartel al drogurilor din toate timpurile în 1976,
care, la vârful carierei sale, transporta 80 de tone de cocaină pe
lună doar în Statele Unite și deținea aproximativ 80 la sută din
comerțul mondial cu cocaină. Mai mult decât atât, viața lui Escobar
a fost colorată de lucruri precum atunci când și-a eludat
extrădarea americană și a mers la propria temniță de lux sau pentru
a transporta girafe, canguri, elefanți și - acum periculos de
învechite - hipopotami la grădina sa zoologică privată.
Regele cocainei, care a scăpat și din propria închisoare, a
fost în cele din urmă ucis în 1993 de o brigadă de poliție
columbiană instruită de CIA, DEA (Agenția SUA de Control al
Drogurilor) și de forțele speciale și serviciile de informații
militare americane, în urma unei vânătoare la nivel național. La
înmormântarea sa au participat peste 25.000 de oameni, în
majoritate oameni săraci din Medellin, care, ca un fel de Robin
Hood, venerau baronul de droguri care construia școli și terenuri
de sport și îi ajuta adesea pe cei care trăiau în mahalale. Pablo
Escobar a murit la 44 de ani, dar serialele de succes ale Netflix
și filmele cu Johnny Depp, Javier Bardem sau Tom Cruise îl fac pe
Medellín să rămână în Escobar City.
Chiar și după moartea lui Escobar și sfârșitul războaielor
cartelului, situația nu a devenit mult mai pașnică, întrucât restul
anilor 1990 a fost despre combaterea milițiilor de stânga (FARC) și
de dreapta (AUC). Grupurile armate s-au luptat în primul rând
pentru o parte a orașului cunoscută sub numele de Comuna 13 sau San
Javier, de unde drumul duce spre coastă - oricine controlează
această zonă controlează și rutele de contrabandă. Forțele statului
columbian au reprimat milițiile în mai multe rânduri, dar cea mai
mare lovitură a fost dată militanților din Medellin în 2002: în
timpul operațiunii Orion, comandată de președintele Álvaro Uribe,
zona a fost recucerită din miliții într-o bătălie sângeroasă.
Comuna 13 sau San Javier
Este adevărat, investigațiile din ultimii ani au arătat clar
că operațiunea nu a fost cea mai curată: numărul crimelor a scăzut
dramatic, deoarece autoritățile au fost de acord în liniște cu
fostul aliat al lui Escobar și mai târziu inamic, baronul de
droguri Don Berna, care joacă un rol principal în AUC. După cum sa
dovedit, acest lucru a însemnat adesea că oamenii executați nu au
fost lăsați întinși pe străzi, ci au fost transportați la două
gropi in comun diferite întreținute de municipalitate. Potrivit
unei anchete a Curții Speciale pentru Pace din Columbia (JEP), cel
puțin 1.374 de omucideri au fost reduse la tăcere de către
administrația orașului, ceea ce reprezintă o propagandă rea de pace
în ultimii aproape douăzeci de ani.
Și, desigur, este, de asemenea, greu de trecut prin faptul că,
sub capitalismul cocainei, Columbia și, în acest context, economia
Medellin până în prezent, este condusă de bani din comerțul cu
droguri, cel puțin parțial. Așa cum a spus el însuși Escobar:
„Banii care provin din droguri beneficiază întreaga economie: atât
cei care fac contrabandă, cât și cei care nu. Dacă un traficant de
droguri construiește o casă, va beneficia și țăranul care taie
copacul pentru constructii. ” De exemplu, cluburile, operatorii de
restaurante și lucrătorii care deservesc nevoile comercianților,
furnizorii de produse chimice pentru construcții sau rafinare a
cocainei , beneficiază, de asemenea, de bani din droguri, iar
statul și municipalitățile beneficiază, de asemenea, de impozitele
lor.
Educație gratuită, telescaun în oraș, internet pentru toată
lumea
După reprimarea gherilelor și milițiilor, primarul din 2003,
Sergio Fajardo, a reușit să înceapă reproiectarea orasului
Medellín. Primul lider nepartizian al orașului spune că nu este
legat de nicio ideologie și este un susținător al politicii
pragmatice: toate intervențiile guvernului local și de stat nu pot
avea ca scop decât eradicarea unei culturi a inegalității sociale,
violenței și nelegiuirii și, astfel, să sporească bunăstarea de
cetățeni. Potrivit crezului său, calea de la frică la speranță este
prin știință, cultură, inovație și antreprenoriat.
Cele trei pietre de temelie ale politicii sale au fost crearea
de spații comunitare, soluția problemelor de locuință și furnizarea
de servicii sociale de încredere - acestea au fost catalizatorii
pentru o schimbare reală. Deși reacția viscerală de după sfârșitul
cartelurilor ar fi fost să trimită polițiști înarmați în cartiere
cu probleme (și mai ales săraci), planificatorii de orașe, în
consultare cu locuitorii, au recurs la alte mijloace. „În loc să
inunde străzile cu încă și mai multe arme, au investit în
comunități sărace și au început să trateze rezidenții de acolo ca
cetățeni de primă clasă. Așa poți schimba cu adevărat viețile ”, a
declarat Boyd Cohen, cercetător urban la EADA Business University
din Barcelona, pentru Newsweek. Mandatul lui Fajardo a expirat în
2007, dar succesiunea sa a continuat să fie moștenită prin
succesorii săi.
În cursul dezvoltării urbane, scopul principal a fost crearea
unității și eliminarea disparităților socio-economice, conectând
centrul orașului și cartierele exterioare. Au fost construite
drumuri, școli, centre de sănătate, terenuri de sport, dar pe lângă
soluțiile tradiționale, s-a pus un mare accent pe terenurile de
locuințe ecologice și parcurile de biblioteci din zonele verzi,
precum și pe telecabinele cu acces ușor la deal. să poată duce
oamenii în oraș, ceea ce le-a ușurat și munca. Ultimul obiectiv a
fost, de asemenea, servit de investiția uriașă în construcția
scărilor rulante în aer liber, deoarece locuitorii din mahalalele
înalte au trebuit până atunci să urce 28 de etaje de scări abrupte,
care se prăbușeau, pentru a ajunge la centrul orașului și
înapoi.
Locuitorii au fost, de asemenea, implicați în luarea
deciziilor, cu consiliile populației înființate în fiecare
district, care ar putea face sugestii municipalității cu privire la
zonele care au nevoie de cea mai mare dezvoltare. Ca rezultat,
sistemul de educație al orașului a fost, de asemenea, complet
renovat: 20.000 de profesori au fost trimiși pentru formare
continuă pentru a învăța metode de predare inovatoare și toți
copiii au avut acces gratuit la programe în afara școlii, care au
constat în cea mai mare parte din cultură, știință, tehnologie. și
studii de limbi străine. Ocupațiile și facilitățile sportive
extinse au ținut mii de copii departe de bandele criminale, iar
zeci de mii de tineri au avut ocazia să își continue educația la
universitate sau la școala tehnică. Copiilor li s-a acordat, de
asemenea, un accent deosebit în reforma asistenței medicale: au
fost deschise centre care furnizau servicii de sănătate și nutriție
copiilor săraci și familiilor acestora.
Succesorul imediat al lui Fajardo, Alonso Salazar, a apelat
deja în mod special la soluțiile digitale care profită de
inovațiile tehnologice. Primul pas în reformarea traficului rutier
haotic, frecvent prăbușit, a fost instalarea a 40 de camere
inteligente la cele mai aspre intersecții, iar dispozitivele care
citesc automat plăcuțele de înmatriculare ale conducătorilor de
viteze și ale șoferilor periculoși au trimis imediat penalizarea la
adresa de e-mail a mașinii - 80 la sută din infracțiuni între 2009
și 2014. a scăzut. Ulterior, au fost instalate alte sute de camere,
în timp ce de-a lungul celor mai aglomerate drumuri, afișajele
digitale oferă sfaturi pentru șoferi pentru a găsi cele mai bune
rute.
Revoluția digitală a inclus, de asemenea, crearea unui
district de inovație numit Ruta N, în care liderii orașelor au adus
startup-urile tehnologice în oraș cu birouri, capital de start și
ajutor profesional și contacte corporative - investiția a avut
succes, cu peste 170 de companii din 25 de țări se mută la Ruta N.,
creând 4.000 de noi locuri de muncă în trei ani. Datorită
revoluției tehnologice, a devenit și mai ușor să se prevadă
inundațiile și alunecările de teren, permițând persoanelor care
locuiesc în zone periculoase să primească alerte în timp util pe
smartphone-urile lor atunci când un dezastru este iminent.
Accesul la internet a fost distribuit anterior inegal în tot
orașul, cu peste 150 de zone publice Wi-Fi gratuite stabilite în
ultimii ani, calculatoare gratuite în 500 de locații și 48 de
centre pentru învățarea modului de utilizare a internetului. Lecții
gratuite. Astăzi, două treimi dintre cei mai săraci rezidenți au
smartphone-uri, iar municipalitatea a reușit să obțină aproape 500
de companii locale care să permită telecomunicațiile angajaților
lor, chiar înainte de epidemia de coronavirus, reducând congestia
din rețeaua de transport. În plus față de comoditate, acest scop
este servit și de faptul că administrația municipală și plata
facturilor de utilități sunt aproape în întregime disponibile
online.
Pe vremea lui Federico Gutiérrez, care a deținut funcția de
primar până în 2020, se punea deja un mare accent pe calitatea
aerului. „Datorită topografiei și a condițiilor de vânt din
Medellin, calitatea aerului se deteriorează semnificativ de două
ori pe an, în martie și octombrie. Instituțiile dețin această
informație de ani de zile fără a le face publice. Oamenii au crezut
că smogul este ceață ”, a spus Gutierrez într-un interviu anul
trecut. Acest lucru a dus, de asemenea, la dezvoltarea unui
transport durabil: 65 de autobuze electrice au fost adăugate flotei
orașului, iar autobuzele vechi au fost echipate cu tehnologie
ecologică. În plus față de extinderea sistemului de ridicare, au
fost construite 80 de kilometri de noi piste pentru biciclete și
chiar mai multe trotuare și a fost lansat un program de testare
pentru taxiurile electrice.
Aerul s-a răcit cu două grade, dar Medellin singur nu poate
câștiga războiul climatic
Unul dintre eșecurile dezvoltării urbane din ultimele decenii
a fost cu siguranță: în paralel cu construcția și creșterea
populației, impactul insulei de căldură urbană a crescut, de
asemenea. Cu cât o zonă este mai construită și cu cât un oraș este
mai populat, cu atât temperatura este mai ridicată în nucleu în
comparație cu zonele exterioare - o creștere medie de 0,5 până la
1,5 grade Celsius este cauzată de emisiile de căldură de la
aparatele de aer condiționat vara și încălzirea în clădiri dense
iarna. În plus, efectul insulei de căldură este mai puternic
noaptea decât ziua, deoarece căldura zilei este radiată înapoi în
atmosferă de către clădiri noaptea, astfel încât orașul nu se poate
răcori.
Efectul insulei de căldură urbană poate fi compensat prin
creșterea proporției de spațiu verde și suprafețe de apă - aceasta
este exact soluția la care s-a ajuns în Medellin în 2018.
Inițiativa de peste 16 milioane de dolari a oferit 75 de rezidenți
defavorizați posibilitatea de a deveni grădinari în oraș după ce
s-au antrenat în grădina botanică a orașului: aproximativ 8.800 de
copaci și 90.000 de plante mai mici au fost plantați pe 65 de acri
de-a lungul a 36 de coridoare verzi care leagă principalele rute pe
jos.
Sursa www.qubit.hu