|
Sursa foto: http://www.nistourism.org.rs/ |
Cunoscut drept "Poarta dintre Orient şi Occident" (aşa cum
l-au numit mulţi dintre scriitorii, istoricii şi geografii care
i-au acordat o minimă atenţie), datorită situării sale
strategice la confluenţa principalelor rute Europene vechi şi noi
ce leagă Marea Adriatică, Marea Egee şi Marea Neagră de
ţinuturile Europei Centrale şi de Vest, anticul oraş Naissus
numit astăzi Niš a dezvoltat un mix de cultură răsăriteano-vestică
motivată nu doar de influenţa mercantilismului celor ce treceau pe
rutele menţionate mai sus şi înnodate în acest loc, ci şi de
efectele belice ale mai multor naţiuni, ca să amintim aici de huni,
celţi, traci, goţi, iliri şi nu în ultimul rând de romani,
aceia care şi-au "extras" unul dintre cei mai capabili
imperatori de pe aceste meleaguri. Este vorba despre Flavius
Valerius Constantinus (sau mai cunoscutul Constantin cel Mare)
născut în Naissus (Niš), întemeietorul
Constantinopolelui, cel ce avea să schimbe soarta creştinilor în
Imperiul Roman scoţându-i pe aceştia din catacombe şi din arenele
romane cu gladiatori, prin decretarea creştinismului ca religie
oficială a Imperiului în urma Edictului din Milan din
anul 313, astfel deschizând calea uneia dintre cele mai răspândite
religii actuale. Că Niš mai este cunoscut şi ca "Oraşul lui
Constantin", este o recunoaştere a faptului că marea personalitate
a lăsat moştenire locului natal urme palpabile ce rezistă până în
zilele noastre.
Dar să începem cu sfârşitul sau cu regretul prea puţinelor ore
petrecute în acest oraş extraordinar. Nu ştiu de ce nu am auzit
încă de "City Break Niš", că tare ar merita măcar pentru acomodarea
auzului ce ar putea genera dorinţe de evadare spre această
destinaţie. Această ieşire am experimentat-o nedocumentat şi cu
incertitudinea lucrurilor ce ar fi putut să însemne trecerea
frontierei bulgaro-sârbe. Pentru cazul neplăcut în care lucrurile
ar fi decurs nefavorabil (nu aveam paşapoarte ci doar cărţile de
identitate), am fi rămas la Vidin pentru că tocmai ce făcusem
cunoştinţă cu acest district bulgar ce include superbul orăşel
Belogradchik ce ne-a impresionat foarte mult şi despre care trebuie
neapărat să vă spun câte ceva într-un post viitor. Aşadar, repede
spre vama Vrska Cuka, unde am crezut că vameşul sârb o să ne
întoarcă fiincă nu văzusem un stop pus aiurea în tramvai, mult
înainte de barieră, despre care mi s-a spus că ar fi fost bine să
îl respect. Vameşul a oftat dând din cap şi zicând "cuscre,
cuscre", şi-a văzut de controlul lui, după care ne-a ridicat
bariera. Gata. Suntem pe pământ sârbesc, doar cu buletinele.
Drumurile sunt bune, terenurile foarte bine cultivate, totul curat,
deşi multe sunt vechi (tractoare, maşini, fabricuţe), însă foarte
bine păstrate. Oamenii sunt foarte relaxaţi, discută între ei pe
stradă, circulă foarte încet şi prudent. Din loc în loc pe marginea
drumului sunt ori cimitire imense cu multe monumente din marmură,
ori nişte piedestale ca cele pe care stau Bibliile prin biserici,
pe care sunt aşezate nişte cărţi imense din marmură cu multe nume
sculptate şi foarte multe flori în jur, probabil pentru a păstra
vie amintire victimelor recentelor altercaţii militare. Cred că
ăsta este cuvântul de ordine pentru naţiunea asta: păstrare. Şi am
observat asta în absolut orice: obiective istorice, autoturismele
vechi dar în stare bună de funcţionare, spaţiile verzi,
nenumăratele livezi şi vii, petice de pământ variat cultivate şi
îngrijite, păstrarea vie a numelor martirilor prin monumentele
vechi şi noi ridicate în acest scop. Asta nu înseamnă că nu sunt şi
excentrici care vor altceva decât tradiţie. Probabil au şi ei
turnuleţele lor (vezi foto).
|
Fortareaţă sârbă contemporană la margine de drum |
După vreo două ore de condus printre dealuri şi sătucuri, iată-ne
ajunşi pe la miezul zilei la intrarea în oraşul lui Constantin, la
porţile Occidentului (sau Orientului - depinde de ce parte eşti; eu
nu prea m-am dumirit). Am încercat să facem repede cunoştinţă cu
oraşul, îndrumaţi de bunăvoinţa celor ce au editat pliantele şi
ghidurile oferite gratuit de domnişoarele drăguţe vorbitoare le
limba engleză de la centrul de informare situat în interiorul
porţii de intrare a vechii Fortăreţe din centrul oraşului. Am avut
norocul să găsim un loc de parcare exact lângă această poartă,
pentru care chiar nu am plătit (dar să nu spuneţi la nimeni).
Parcarea e cam în felul ăsta: există două zone, una roşie şi alta
verde, cea roşie fiind mai scumpă (unde am parcat era roşie parcă)
pentru care plăteşti cu SMS introducând numărul maşinii în mesaj
sau cred că se putea lua şi cupoane pe care trebuie să treci
numărul maşinii şi ora, etc dar nu am văzut de unde. Aşa că ...
pas. Ceea ce ştiu este că parcarea este limitată la două ore în
zona roşie. Plăteşti întâi pentru prima oră şi dacă depăşeşti o
plăteşti şi pe a doua. Prima oră 32 de dinari, a doua 96 de dinari.
(1 euro = 100,661 RSD, sau 1 RON = 24,685 RSD). Zona verde are
tarif unic de 21 dinari pe oră.
Niš este un oraş cu o istorie zbuciumată ce se scrie de mulţi
ani, dacă luăm în considerare faptul că prima menţiune despre urbe
se situează pe la anul 150 când Claudio Ptolomei în "Geografia" sa
zice că "oraşul este cel mai mare din Dardania". Prin secolul V,
hunii lui Atilla aproape că distrug oraşul. Împăratul bizantin
Iustinian îşi aduce aportul la înflorirea oraşului, reconstruindu-l
în secolul VI şi înconjurându-l de o inexpugnabilă fortăreaţă.Se
pare totuşi că nu a fost atât de greu de cucerit din moment ce prin
secolul VII slavii reuşesc acest lucru, acest moment marcând
începuturile Evului Mediu pentru oraş. În secolul XII, Niš devine
parte a statului sârb sub conducerea renumitului prinţ Stefan
Nemanja, cel ce le-a urat bun venit cruciaţilor lui Frederick
Barbarossa în locul unde azi este Biserica Panteleimon. După
cucerirea oraşului de către turci în 1386, urmează o perioadă de
cinci secole de dominaţie otomană, întreruptă pentru scurtă vreme
de o cucerire austriacă prin secolul XVII care nu a durat. În
aceste cinci secole, oraşul a cunoscut o înflorire prin faptul că
era un centru administrativ şi militar puternic în Balcani, în
această perioadă ridicându-se şi cea mai puternică şi mai bine
păstrată construcţie din Balcani - Fortăreaţa de pe malul Râului
Nisava. Pe la 1800 sârbii se hotărăsc să scape de robia turcească
printr-o bătălie celebră eşuată dată pe un deal din apropiere
(Cegar) unde acum se găseşte un monument comemorativ unic în lume
sub forma unui turn ridicat de turci ce are zidite craniile unor
sârbi spre aducerea aminte a celor ce ar fi vrut a se ridica
împotriva otomanilor. Adevărata independenţă avea să vină în 1878,
an după care Niš încetează de a mai fi o aşezare orientală,
întorcându-şi faţa spre Europa. În primul război mondial, oraşul
devine capitala Serbiei, mutată din Belgrad. Pe timpul celui de al
doilea război mondial, nemţii bombardează oraşul şi ca represalii
construiesc aici un lagăr de concentrare ce se vede şi azi. Pe
timpul bombardamentelor NATO din 1999, Niš a suferit distrugeri
importante prin dărâmarea a 120 de clădiri şi deteriorarea altor
3400. În prezent, oraşul pare vindecat de rănile războaielor,
păstrând totuşi vie amintirea evenimentelor prin monumentele şi
muzeele sale. Iar oamenii, par a se bucura întru totul de viaţă,
pesemne având proaspăt în memorie ce înseamnă a fi aproape de
moarte.
Dar să intrăm în Fortăreaţă. Pe unde prin ată parte decât prin
Poarta Istanbul (de Sud), în interiorul căreia pe partea stângă
(cum intri) există centrul de informare despre care deja v-am
spus.
|
Poarta de Sud (Istanbul) a Fortăreţei Niš |
|
Centrul de informare pe dreapta (vedere spre ieşire) |
Pe la multe fortăreţe pe unde am fost am plătit intrare, aşa că mă
aşteptam să plătesc şi acum. Dar, surpriză... Nicio taxă. Ba mai
mult. Ceea ce în vechime aici era cea mai rezistentă fortăreaţă din
Balcani, azi este cel mai relaxat spaţiu de recreere, sub forma
unui parc întreţesut cu istorie, prin care se plimbă diverse
generaţii de oameni. Cum oare să îţi uiţi istoria în acest fel? Pe
cele 22 de hectare înconjurate de cei 2100 de metri de ziduri ce au
cam opt metri înălţime şi o lăţime medie de trei metri, printre
rămăşiţe de pietre funerare adunate frumos într-un lapidariu,
rămăşiţe ale unei vechi temniţe, o moscheie minusculă ce s-a
păstrat relativ destul de bine, o veche stradă bizantină, o
minunată baie turcească Hammam transformată azi într-un restaurant
interesant, rămăşiţe de coloane romane sau alte elemente
arhitecturale romane sau bizantine, urme ale termelor romane, un
arsenal turcesc depozit pentru armele vremii, au crescut copaci
imenşi printre care localnicii au construit alei cu băncuţe numai
bune de plimbat şi odihnit. Există chiar şi un trenuleţ ce face
inconjurul fortăreţei, pe aleile de lângă zidurile cetăţii, ce face
deliciul celor mici şi nu numai. Deasupra Porţii de Sud şi a celei
de Vest (Belgrad) te poţi urca pentru o panoramă a împrejurimilor.
Există chiar şi un spaţiu amenajat pentru spectacole, lângă
arsenalul turcesc.
|
Vedere spre Râul Nisava de pe zidurile cetăţii; pe râu au loc
intreceri sportive de caiac canoe, motiv pentru care i-au amenajat
malurile în acest fel. |
|
Moscheea cu minaretul dărâmat (dreapta) |
|
Se văd în dreapta rămăşiţele unei străzi bizantine |
În acest moment al postării, fac o paranteză pentru a-mi exprima
indignarea şi pentru a-mi cere scuze faţă de cititorii mei. Despre
ce este vorba: după ce am dat o formă finală postării de faţă şi
după ce am postat-o pe blog, bineînţeles după ce probabil unii
dintre dumneavoastră aţi şi citit-o, m-am trezit ieri seară că
postarea dispăruse şi că nu mai aveam salvat decât ce era scris
până în acest punct, ca postare nefinalizată. Nu îmi explic
motivul. Probabil este ceva constructiv din moment ce mi-am propus
să îmi fac salvări de siguranţă din acest moment încolo.
Aşadar, continuăm.
Poarta de Vest sau Poarta Belgrad (ridicată de turci aşa cum au
fost de fapt ridicate toate zidurile, într-o mare grabă, folosind
orice le cădea la îndemână ca materiale de construcţie - de la
blocuri de piatră, coloane romane găsite la faţa locului, chiar şi
pietre romane de mormânt), este închisă accesului din şi înspre
interiorul Fortăreţei, este foarte bine păstrată şi găzduieşte în
prezent un muzeu, o colecţie de artă şi un restaurant cu terasă în
faţă. În spatele Porţii, în afara Fortăreţei, se găseşte Pijaca
Tvrdava (un bazar turcesc "ad literam", deşi se află în Serbia), cu
o multitudine de tarabe înşirate de o parte şi de alta a aleilor
acoperite cu un soi de acoperiş multicolor ce poate fi văzut de
deasupra Porţii. Ca să ajungi deasupra, există un acces prin
dreapta Porţii Belgrad, cu nişte scări care te duce sus pe deasupra
Porţii, apoi pe ziduri spre Poarta de Sud şi apoi deasupra
acesteia, de unde poţi avea o imagine de ansamblu asupra Cetăţii,
asupra Râului Nisava, asupra Universităţii Niš din apropiere,
asupra străzii ce pleacă de la ieşirea Porţii de Sud şi devine
pietonală după ce trece Râul Nisava.
|
Vedere spre Poarta de Sud (se vede acoperişul Hammam-ului în
dreapta) |
|
Vedere asupra Porţii Belgrad |
|
Universitatea Niš; în dreapta jos, am parcat maşina |
|
Vedere de deasupra Porţii de Sud înspre Piaţa Centrală (Centar
Grada), acolo unde ne vom îndrepta în continuare |
După ce ne-am simţit ca nişte străjeri pe zidurile Cetăţii
multiseculare închipuindu-ne cam cum ar fi fost prin acele veacuri,
şi după ce am luat o porţie de istorie şi de aer proaspăt oxigenat
de copacii înfipţi adânc în istoria din interiorul Fortăreţei, am
decis că ar trebui să părăsim această oază de relaxare şi să ieşim
pe acolo pe unde odinioară ieşeau solii turci în drumul lor spre
Stambul (adică pe Poarta de Sud), dar să nu mergem chiar atât de
departe, ci să rămânem prin împrejurimi şi o ţinem drept pe podul
peste Râul Nisava şi în continuare prin Centar Grada să încercăm să
luăm pulsul urbei moderne, să vedem dacă "păstratul" ăsta vechi se
reflectă cumva şi în viaţa contemporană cotidiană, chiar dacă era
prima zi după Paşte. Dar despre asta,
va urma...