Cu putina intarziere remarc o cronica a Catalinei Miciu la volumul
de tinerete al lui George Orwell 'Fără un sfanț prin Paris și prin
Londra' aparut la Polirom: 'Parisul în 1928 este un oraș
murdar, în care restaurantele se deschid și se închid peste noapte,
lumea mică și sărăcă a străzilor laturalnice trăiește în hoteluri
insalubre (poveștile despre ploșnițele din fiecare pat sunt la
ordinea zilei), restaurantele cu mâncare scumpă, dar nu neapărat de
calitate, abundă de șobolani și mormane de gunoi. Nu e nimic glam
în ceea ce prezintă Orwell despre Paris și tocmai asta face din
relatările lui unele dintre cele mai faine pagini de jurnal ale
anilor ăia. În plus, pentru că el doar pretinde că e din lumea
asta, textul are tot felul de trimiteri literare, explicații de
termeni și analize asupra lumii descrise.' Despre 'Jurnalul
fantasmatic' al lui Tudor Cretu aparut la Editura Paralela 45 scrie
pentru LaPunkt Simona Constantinovici: 'Nebunia scrisului,
nebunia de a surprinde nervurile unei scriituri greu de îmblânzit,
de a consemna tot, amalgamat, necenzurat, dadaistic, face din
jurnal un spațiu sofisticat al proiecțiilor interioare, o navă de
salvare cu profil indescriptibil. În fond, dacă sondăm straturile
cărții sale de diaristică, paginile Jurnalului fantasmatic,
observăm că avem a face, în modul cel mai clar cu putință, cu un
inadaptat, căruia, nu de puține ori, din această pricină, îi tună
și-i fulgeră. Un mare, uriaș singuratic. Un cioranian, atipic, prin
excelență, pe care-l tulbură, la intrarea într-o librărie, o carte
scrisă de Marino, Viața unui om singur, titlul acesta fără echivoc.
Așa cum, de-a lungul lecturilor pe care le avem fiecare la activ,
indiferent de modul în care ne raportăm la literatură, am tot
întâlnit scriitori. Indivizi cuprinși de singurătate. E starea
generică a celui care scrie. Solenoidul lui Mircea Cărtărescu ne
prinde-n firele unei astfel de cumplite, răvășitoare singurătăți.
Poate că e cea a scriitorului de cursă lungă, conștient de valoarea
sa. Deși, la începutul jurnalului, Tudor Crețu se
autocaracterizează astfel: ”(…), sunt sofisticat. Și nu mă tem de
singurătate.” (p. 11)' Adriana Gionea scrie la PostModern
despre 'Vegetariana' de Han Kang, carte premiata cu Man Booker
International Prize in 2016 si aparuta in traducere la Editura Art:
'Romanul scris de Han Kang nu este light precum o salată de
primăvară. Vegetariana este mai degrabă un festin literar
consistent şi tulburător, oferind o varietate de interpretări, în
care toate simbolurile asociate deciziilor alimentare – de la cele
privind relaţia feminitate-corp şi libertatea de a fi unic la cele
care trimit spre analiza psihologică legată de traume sau la
relaţia simbolica de tip sevă-inspiraţie creatoare – sunt şi nu
sunt explorate până la capăt. Han Kang lasă ambiguitatea cultivată
de mulţi scriitori asiatici să ofere acea notă de originalitate cu
tentă bizară, care te apropie de cauze, dar în acelaşi timp face
imposibilă detectarea lor până la capăt.' (Dan)
Alina Vîlcan i-a luat un interviu pe ZiarulMetropolis.ro
scriitoarei Care Santos, după apariția în română a romanului ”Cel
mai frumos loc din lume e chiar aici”. Iată ce spune despre
misiunea de critic literar (Care Santos îmbină munca de scriitor cu
cea de critic): ”În Spania, critica literară joacă un rol de
orientare pentru cititori, ceea ce mie îmi ridică multe întrebări.
Nu-mi dau seama dacă este cu adevărat necesară critica de acest
fel, dacă este de ajuns, sau dacă nu ar trebui să-i acordăm mai
multă importanță criticii, mai mult spațiu, mai multă
credibilitate. Cu respect față de rolul meu de critic, mi-l asum de
fiecare dată cu și mai multă responsabilitate. Adesea, mă simt ca
și când aș fi trecut în cealaltă tabără, cea a inamicului. În orice
caz, încerc să-mi practic critica responsabil și cu respect. Ca pe
orice în viață, de altfel.” Pe blogul Lumea lui Sim, am citit
câteva impresii despre ”Trei săptămâni în Himalaya”, de Marius
Chivu, o carte despre care am scris și eu de curând: ”Îmi place
foarte mult modul în care autorul se raportează la călătorie.
Există din loc în loc pasaje în carte care vorbesc despre
experiența călătorului și modul în care aceste aventuri îl
modelează ca om. Mi s-a părut că Marius Chivu știe să interiorizeze
foarte bine aceste călătorii și să se bucure de ele din toate
perspectivele. Nu călătorește ca un turist care doar vrea să bifeze
încă o destinație pe hartă sau care vrea să-și pună o poză
interesantă pe facebook. Este foarte atent și la oamenii pe care îi
descoperă, la obiceiurile lor și la paradoxurile întâlnite, dar în
același timp foarte atent la el, la cum se simte în acea călătorie
și la cum se raportează la noua cultură.”
(Jovi) Contributori: Dan, Jovi.
Recenzii cărţi pe Filme-carti.ro în această
perioadă:
-”Peisaj după isterie”, de Mircea Cărtărescu
-”Constellation”, de Adrien Bosc
-”Consilierul de încredere”, de David H. Maister,
Charles H. Green, Robert M. Galford -”Înalt este numele
tău”, de Ioana Bradea -Ce-am învățat despre
literatură de pe Goodreads.com (IV): Despre traduceri
-Fragment în avanpremieră: ”Orașul închis”, de
Viorica Răduță -Fragment în avanpremieră: ”Pereți
subțiri”, de Ana Maria Sandu