UE cere acordul României pentru adâncirea de către Ucraina a canalelor Chilia și Bâstroe
O adresă a Comisiei Europene din 16 ianuarie 2023
către Reprezentanța permanentă a României pe lângă UE poate arunca
în aer relațiile țării noastre cu Ucraina, dar mai ales cu Uniunea
Europeană, ținând cont de faptul că Ucraina vrea adâncească cu
minim 3 metri canalele Chilia și Bâstroe, ceea ce ar însemna
distrugerea Deltei Dunării și închiderea brațului
Sulina.
”Comisia ar aprecia feedbackul României cu privire la
propunerea Ucrainei de a adăuga estuarele Chilia și Bâstroe la
rețeaua TEN-T”
Direcția Generală Mobilitate și Transport a Comisiei Europene
a transmis reprezentantului permanent adjunct al Reprezentanței
permanente a României pe lângă UE, Clara Stanciu, că la Comisia
Europeană s-a primit o ”solicitare oficială din partea Ucrainei
de a adapta căile navigabile interioare pe Dunăre la rețeaua
transeuropeană de transport (TEN-T) indicativă” și că
”Ucraina a solicitat Comisiei să adauge la rețea alinierile
căilor navigabile interioare ale estuarelor Chilia și Bâstroe ale
Dunării”.
Totodată, în solicitare se menționează faptul că ”Comisia
evaluează cererile din partea țărilor învecinate ale UE de adaptare
la rețeau TEN-T indicative în funcție de metodoligia de
planificarea TEN-T, urmând procedura care se aplică și statelor
membre ale Uniunii Europene” și ”După evaluarea inițială a
cererii de adaptarea rețelei TEN-T indicative, Comisia prezintă
Consiliului evaluarea propunerii, în vederea începerii negocierii
propunerii cu Ucraina”, iar ”La încheirea negocierilor, UE și
Ucraina semnează un acord la nivel înalt ca bază pentru adaptarea
rețelei TEN-T indicative”.
În plus, Comisia Europeană subliniază că ”Brațul Chilia al
Dunării, care face legătura cu cele două estuare ale căii
navigabile interioare pe Dunăre dezvoltate de Ucraina, constituie
frontiera dintre România și Ucraina”. Ca atare, ”Comisia ar
aprecia feedbackul României cu privire la propunerea Ucrainei de a
adăuga estuarele Chilia și Bâstroe la rețeaua TEN-T
indicativă”.
Practic, prin această solicitare, Ucraina vrea să adâncească
de la 5 la 8 m canalele Chilia și Bâstroe ca acestea să devină
canale de legătură către Dunăre și Marea Neagră. Numai că prin
acestă solicitare se încalcă toate convențiile internaționale la
care România și, automat, Uniunea Europeană a aderat. Mai mult,
săparea și adâncirea celor 164 km de canal de pe Chilia și Bâstroe
ar conduce la distrugerea Deltei Dunării aflată în patromoniul
universal UNESCO și totodată la închiderea canalului Sulina prin
faptul că circulația navelor s-ar muta pe Chilia și Bâstroe.
Sorin Grindeanu și Barna Tanczos, prinși în offside de Comisia Europeană
Imediat după această solicitare, reprezentantului permanent
adjunct al Reprezentanței permanente a României pe lângă UE, Clara
Stanciu, a transmis miniștrilor Transporturilor și Mediului, Sorin
Grindeanu și Barna Tanczos să prezinte un punct de vedere bine
fundamentat privind solicitarea Ucrainei.
Dar, imediat după această solicitare a început nebunia. De ce?
Pentru că la Ministerul Mediului și al Rezervației Biosferei Delta
Dunării nu există nicio fundamentare științifică privind
monitorizarea impactul de mediu transfrontalier cu Ucraina, iar la
nivelul Ministerului Transporturilor de asemenea nu există
documente în acest sens. În schimb, Comisia Europeană ne-a anunțat
că deja ”Ucraina a informat Comisia cu privire la încheierea
Acordului dintre Ucraina și România referitor la punerea în
aplicare a Convenției privind evaluarea impactului asupra mediului
în context transfrontalier”. Ooopsss! Dar, cine a semnat acel
acord din partea României cu Ucraina întrucât nici Ministerul
Transporturilor și nici cel al Mediului n-au comunicat încheirea
unui asemenea acord.
Bogdan Aurescu, curea de transmisie din umbră a României către Ucraina
Din informațiile noastre furnizate de anumiți băieți cu ochii
roată, acordul a fost semnat de către ministrul de Externe Bogdan
Aurescu, dar, atenție, fără acordul CSAT. Și o dovadă că Aurescu
știa de intențiile Ucrainei este comunicatul acestuia din data de
13 iulie 2022 prin care anunța ”Transmiterea consimțământului
părții române privind tranzitarea canalelor Chilia și
Bâstroe”. În schimb, Comisia Europeană ne anunță că deja
”Ucraina a informat Comisia cu privire la analizele de impact
asupra mediului ale lucrărilor deja implementate în ceea ce
privește calea navigabilă de adâncime Dunăre-Marea Neagră și în
ceea ce privește proiectul hidrocentralei Dunăre-Marea Neagră,
precum și cu privire la intenția Ucrainei de a desfășura consultări
transfrontaliere”. Adică, deja Ucraina a demarat lucrările de
adâncire a canalelor Chilia și Bâstroe și, surprinzător, vrea să
construiască și o hodrocentrală. Incredibil, dar adevărat.
Comisia Europeană: ”Propunerile și observațiile României cu privire la analizele de impact asupra mediului ale lucrărilor deja implementate au fost analizate”
Dar, Comisia Europeană ne-a furnizat și o informație bombă.
”Ucraina a informat, de asemenea, Comisia că propunerile și
observațiile României cu privire la analizele de impact asupra
mediului ale lucrărilor deja implementate au fost analizate, iar
rezultatele vor fi incluse în raportul de evaluare a impactului
asupra mediului în scopul desfășurării consultărilor
transfrontaliere. V-aș fi recunoscător dacă România ar putea
confirma că a primit informații similare cu cele primite de
Comisie”, se scrie negru pe alb în solicitare. Adică, că deja
”propunerile și observațiile României cu privire la analizele de
impact asupra mediului ale lucrărilor deja implementate au fost
analizate”. Dar, nu se știe cine a făcut din partea României aceste
propuneri și observații?
”Comisia ar aprecia un feedback din partea României în
termen de cel mult o lună”, adică până pe 16 februarie
2023
În schimb, forul european dă un ultimatum României, afirmând:
”Comisia ar aprecia un feedback din partea României în termen
de cel mult o lună”. Și acest feedback ar trebuie dat până pe
16 februarie 2023. Dar, nici Ministerul Mediului, nici cel al
Transporturilor n-au întocmit un document oficial în acest sens.
Mai grav este că nici Guvernul României nu a adoptat un asemenea
document, iar faptul că o problemă așa de serioasă ca cea ridicată
de Ucraina nu a fost discutată în CSAT, ar putea arunca în aer
relațiile României cu Uniunea Europeană. Dar, rămâne de văzut ce
poziție va adopta România față de solicitarea Ucrainei, pentru că
un feedback pozitiv ar conducere la aruncarea în aer a tuturor
convențiilor internaționale la care țara noastrp a aderat. Acum
mingea este la președintele Klaus Iohannis, mai ales după jocul
diplomatic pe furiș făcut de Bogdan Aurescu.
Comunicatul lui Bogdan Aurescu din 13 iulie 2023
Transmiterea consimțământului părții române privind
tranzitarea canalelor Chilia și Bâstroe
Referitor la informațiile apărute în spațiul public cu privire
la tranzitarea canalelor Chilia și Bâstroe de către nave sub
pavilion terț încărcate cu cereale, Ministerul Afacerilor Externe
precizează că a transmis părții ucrainene, pe canale diplomatice,
acceptul în acest sens. Decizia autorităților române vine în
contextul eforturilor țării noastre de sprijinire a Ucrainei, în
vederea reducerii consecințelor agresiunii premeditate, ilegale și
nejustificate a Federației Ruse asupra acestui stat.
Acordul părții române pentru folosirea canalului Bâstroe în
scopul tranzitării navelor cu încărcătură cerealieră are o natură
excepțională, fiind avută în vedere importanța diversificării și
fluidizării căilor de transport utilizate pentru exporturile
ucrainene de cereale. Odată cu acordul părții române a fost
subliniată, de asemenea, menținerea poziției de principiu a
României privind proiectul dezvoltării pentru navigație a canalului
Bâstroe, precum și necesitatea ca acesta să respecte prevederile
dreptului internațional aplicabil, inclusiv reglementările în
materie de protecție a mediului.
În același timp, partea română își menține angajamentul de a
continua să depună eforturi susținute, în nume național și în
cadrul Uniunii Europene, pentru a facilita tranzitul și exportul de
cereale din Ucraina, inclusiv prin intermediul porturilor românești
de la Dunăre și Marea Neagră.
MAE subliniază, totodată, apelul constant al României în ceea
ce privește consolidarea demersurilor de a mobiliza sprijinul
international consistent pentru a crea un coridor de tranzit,
inclusiv cu componentă maritimă, pentru transportul cereale
ucrainene către țări terțe, în contextul intensificării crizei
alimentare generate de acțiunile Rusiei.
Octavian Stireanu / http://cotidianul.ro/