Un manifest pentru meritocrație
Profesorul Andrei Marga și-a lansat marți, 13 iunie, o nouă carte, „Lumea scindată”, apărută la editura Meteor Press. Titlul poate fi considerat prea general, dar identificarea pe care profesorul o face mutațiilor produse în lume de la încetarea climatului de cooperare internațională și apariția celui de confruntare, cu un cortegiu nou de probleme, îl justifică pe deplin.
Cartea are mai multe caracteristici. Mai întâi, este o lucrare de filosofie, de sistematizare a multora dintre ideile pe care profesorul Marga le-a enunțat disparat în intervenții publice anterioare. Filosofia, domeniul de excelență al profesorului, este atrasă în analiză prin refrișarea multora dintre ideile clasicilor care au semnificații utile pentru lumea contemporană.
Lectura prilejuiește un excurs prin repere ale gândirii filosofice ale unor titani precum Hegel, Heidegger sau Habermas, cărora profesorului Marga le-a consacrat tratate sau studii de referință.
În al doilea rând, este o carte de analiză. Profesorul examinează implicațiile scindării lumii sub aspect economic, social, mediatic, cultural, rămânând „sub cupola filosofiei” și încercând să găsească o ieșire spre o „democrație reflexivă”.
Scindarea lumii devine temă de cercetare cu metodologia proprie
oricărui demers teoretic de anvergură. Precepte ale filosofiei
clasice devin instrumente cu care autorul dezleagă multe dintre
confuziile lumii de astăzi. Justificând „Întoarcerea la Hegel”, pe
care profesorul o argumentează în primul capitol, abordarea
factuală se face pornind de la teza hegeliană a realității ca
întreg, deci luând în seamă întregul situațiilor.
În al treilea rând, este o carte de atitudine. Nevoia de atitudine
este poate una dintre cele mai acute în societatea românească de
astăzi. Realitățile românești sunt proiectate pe fundalul
mutațiilor din lumea contemporană, oferind autorului prilejul
afirmării unor puncte de vedere fără echivoc.
Atitudinea este sistemul vascular al cărții, cel care-i dă
însuflețire și energie, așa cum recursul la paradigmele filosofiei
clasice ar reprezenta „sistemul cerebral” al lucrării.
În al patrulea rând, cartea este un elogiu adus meritocrației,
intelectualilor publici, dar și o pledoarie pentru schimbarea
paradigmei de funcționare a societății românești.
Prostocrația trebuie înlocuită, e nevoie ca deciziile să aparțină unor oameni calificați, mințile luminate să fie aduse în prim-plan, reflecția publică trebuie stimulată, controlul aleșilor de către cetățeni ar trebui reformulat juridic, dreptul instituțional la opinie, nu doar la cuvânt, ar trebui reconstituit – și alte asemenea soluții sugerate transformă cartea într-un veritabil manifest al meritocrației.
Aceste patru paliere mai importante se întrepătrund în
construcția cărții, conferindu-i consistență de conținut, densitate
tematică și coerență interioară. Profesorul Marga oferă răspunsuri
originale la multe întrebări ale unei lumi în scindare, pentru care
clasificarea tradițională a societăților – capitalism, socialism,
corporatism – nu mai e actuală. „Taxonomiile existente nu mai fac
față”, o nouă teorie a societăților se impune a fi realizată.
Pentru societatea în care trăim, profesorul ar propune, „cu titlu
provizoriu” , termenul de societalism, organizare în care
„societatea are ascendent asupra individului” . Individul e totuși,
liber, dar mai dependent ca altă dată de ceea ce-l încadrează.
(Inspirat de acest termen, cred că ar merita analizat și un altul,
cel de societatism care ar desemna societățile în care statul are
rol dominant asupra indivizilor, și nu invers).
În spiritul tezei hegeliene potrivit căreia istoria este o
„succesiune a lumilor”, profesorul Marga continuă o periodizare a
istoriei contemporane, considerând că după implozia sistemului
socialist provocată în 1989 s-a instalat o lume unipolară. După
care, din 2010, începe o nouă perioadă în care puterea se
distribuie treptat spre estul asiatic, conturându-se o lume
multipolară. Această „fluiditate în ordinea lumii” este, în opinia
profesorului Marga, una dintre cele șapte probleme principale ale
lumii scindate. Lumea în care am intrat a fost botezată în fel și
schip, societate informațională, comunicațională, cleptocratică
etc. S-a vorbit chiar și despre o „societate postseculară”, care
marchează „revenirea religiei ca resursă culturală”. Andrei Marga
propunea, încă din 2016 termenul de „societate nesigură”, cu o
analiză cuprinsă în cartea cu același titlu, apărută atunci la
Editura Niculescu. Termenul era premonitoriu, întrucât lovitura de
stat de la Kiev, din 2014, produsă prin montarea fenomenului
Maidan, avea să fie de facto la originea lumii nesigure în care
trăim astăzi.
În privința Ucrainei, profesorul Marga își reafirmă susținerea
pentru concluziile formulate de școlile realismului american de la
Chicago și Harvard. Cercetători de calibru din SUA, profesori și
politologi deopotrivă, consideră că, în esență, cauza războiului
din Ucraina rezidă în „neaplicarea și nerespectarea înțelegerilor
strategice dintre supraputeri”. Fără a se ajunge la o înțelegere pe
baze noi între supraputeri, scindarea lumii se va adânci și mai
mult, consideră profesorul Marga. Este aceeași teză pe care a
lansat-o cândva și-ntr-o conferință la Alba Iulia care a stârnit
reacții vehemente din partea propagandei militariste, plină de
„inepții ale slugărniciei”, care domină spațiul public românesc. Nu
este locul aici să intrăm în detalii.
„Indicatorul impunător”, cum spune Marga, al mutațiilor produse
în ordinea politică a lumii după anul 2010 îl reprezintă
„ascensiunea Chinei la rangul de supraputere”, „dependența oricărei
soluții la dificultățile de astăzi de atitudinea acestei țări”.
Observația esențială pe care profesorul Marga o face în legătură cu
inconștienta propagandă anti-chineză ce bântuie pe meleagurile
dâmbovițene este fără drept de apel: China nu-și exportă
organizarea statală, nu vrea să-și impună niciunde propriul sistem
politic! Aș adăuga aici că istoria dovedește cum alte supraputeri
fac tocmai contrariul, încercând să-și impună cu tancurile, din
Vietnam până în Afganistan, propriul sistem politic, violentând
modul secular de viață al popoarelor respective. În Irak a fost
înlăturată o dictatură – în numele democrației (și-al mufării la
țevile cu țiței, e drept) – dar, în loc de un modern parlament
capitolian, în țară a renăscut medievalul Califat din Bagdad.
„Ideea unui singur fel de democrație este total nedemocratică”,
afirmă profesorul Marga. După cum, în context, „monopolul pretins
al societății deschise contrazice deschiderea însăși”. Sorosismul
și „catastrofa hermeneutică” a filosofiei popperiene suportă în
cartea profesorului Marga o critică remarcabilă și definitivă.
La fel de severă este și examinarea stării mass-media, care a
parcurs un proces de „refeudalizare”, în sensul trecerii unui
serviciu public atât de important în proprietate privată, cu toate
drepturile pe care un feudal le are asupra moșiei sale. Din acest
punct de vedere, tabloul mass media este unul alarmant, publicul
format din cetățeni a fost luat sub controlul presei, iar
propaganda și ideologia au sufocat gândirea liberă a presei, care
era menirea ei de căpătâi.
Profesorul Marga face și o analiză a raportului dintre globalizare
și globalism. Prima este, în esență, o politică de piață.
Globalismul este o ideologie, născută din convingerea că dacă lași
pe alții să te conducă scapi de toate problemele. Confuzia dintre
cei doi termeni este adesea intenționată. Iubesc globalizarea, dar
detest globaliștii, ar spune un mare dramaturg național.
Profesorul subscrie la o aserțiune frecventă în politologie potrivit căreia „mândria națională este pentru țări ceea ce este respectul de sine pentru individ”. „Suveranitatea națională rămâne stâlpul ordinii raționale a lumii”, afirmă fostul rector și ministru de Externe.
Pentru Andrei Marga, „nimic nu se plătește mai scump decât
îngustimea vederilor, sărăcia minții, abuzurile și corupția celor
care ajung în posturi publice…au ajuns la decizii inși care nu
cunosc harta lumii și unii care nici nu știu unde se află”.
Soluția este „revenirea juridică a democrației la meritocrație”,
numai o „democrație reflexivă”, a gândirii și a fundamentării
deciziilor pe cunoaștere nu pe impostură pot asigura „deschiderea
societății”.
Cartea profesorului Marga se încheie cu următorul paragraf: „Oricât de complexă este realitatea, o luminare a minților, începând cu „intelectualii publici”, este primul pas spre risipirea confuziilor de azi. Precum în iluminism, luminile vin din capete, iar cele mai pregătite pot pune lumea în mișcare”.
Aș continua aici acest paragraf în felul următor: dacă este adevărat că numai capetele luminate pot pune lumea în mișcare, atunci este datoria lu Andrei Marga să se implice în schimbarea profundă din societatea românească. În abolirea prostocrației și instaurarea meritocrației. Să coboare din tribună în teren, să ridice steagul și sunt convins că lumea îl va urma. Sunt foarte mulți oameni luminați care așteaptă un asemenea semnal. Am mai scris acest lucru (https://www.cotidianul.ro/se-aud-iar-clopotele-de-la-alba/)
Profesorul Andrei Marga este candidatul la președinție de care acum România are nevoie mai mult ca oricând. După două decenii pierdute cu un turnător la securitate și cu un analfabet funcțional, țara are nevoie să-și deschidă ferestrele, să respire aer curat și să fie luminată de oameni deștepți și devotați intereselor naționale.
Domnia sa este o asemenea personalitate luminată și pregătită,
capabilă să pună lumea în mișcare, precum o descrie admirabil în
preceptele sale.
Și-atunci, parafrazându-l pe Arghezi, ce vorbim să și fumăm…
OCTAVIAN STIREANU
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.