Marea Schismă este separarea canonică și întreruperea
comuniunii liturgice dintre Biserica Romei (acum Biserica
Romano-Catolică) și Bisericile patriarhiilor de la Constantinopol,
Alexandria, Antiohia și Ierusalim (în prezent, Biserica Ortodoxă).
Ruptura definitivă a raporturilor formale a avut loc în anul
1054.
Începând cu secolul al IV-lea, Biserica a acordat un statut
special unor episcopi, numiți ulterior patriarhi: episcopul Romei,
episcopul Alexandriei și episcopul Antiohiei. Lor li s-au alăturat
ulterior episcopul Constantinopolului și episcopul Ierusalimului,
confirmați în cadrul Sinodului al IV-lea Ecumenic de la Calcedon
din 451. Acești cinci întâistătători alcătuiau Pentarhia.
Cauzele schismei sunt mai multe, întinzându-se pe o lungă
perioadă de timp și provenind cu mult înainte de purtătorii de
cuvânt ai celor două Biserici (de Răsărit și de Apus) din timpul
Marii Schisme, care au fost patriarhul Mihail Cerularie al
Constantinopolului și, respectiv, papa Leon al IX-lea.
Primele semne au apărut încă de la Sinodul II Ecumenic, care
s-a ținut la Constantinopol în anul 381 d.Hr. Un aspect
controversat al acestui sinod a fost dat de Canonul III adoptat
atunci, care plasa Constantinopolul ca al doilea scaun episcopal în
cinstire între cele tradiționale. Atât Roma, cât și Alexandria au
privit acest canon cu suspiciune, ambele Biserici temându-se de un
joc de putere din partea Constantinopolului. În timp ce
Constantinopolul se baza în solicitarea unei poziții mai înalte pe
argumentul că era „Noua Romă”, Episcopul Romei considera că el, ca
succesor al Sfântului Petru, primul dintre apostoli, trebuia să
aibă întâietate.
Dezbinarea Imperiului Roman a contribuit și ea la dezbinarea din
sânul Bisericii. Teodosie cel Mare, care a murit în 395, a fost
ultimul împărat care a domnit peste un Imperiu Roman unit; după
moartea sa, teritoriul a fost împărțit în două jumătăți,
răsăriteană și apuseană, fiecare având propriul împărat.
La sfârșitul secolului al V-lea, Imperiul Roman de Apus se
dezintegrase sub presiunea triburilor germanice, în timp ce
Imperiul Roman de Răsărit (bizantin) se bucura de o relativă
stabilitate. Astfel, unitatea politică a Imperiului Roman a fost
prima care a cedat; în timp, acest fapt și-a pus amprenta și asupra
unității religioase.
Cu timpul, pretenția episcopilor Romei de a fi mai mult de cât
un „primus inter pares” s-a accentuat, ei începând să intervină în
jurisdicțiile altor episcopi, îndeosebi cele din apus, care nu mai
aparțineau Imperiului Roman. Ei și-au luat titlul de „Papă”, pentru
a sublinia primatul lor în sânul Bisericii; primul episcop al Romei
care a folosit acest termen pentru sine a fost Sf. Siricius
(384-399).
Faptul că episcopii Romei au devenit și suverani temporali a
agravat rivalitatea dintre ei și ceilalți primați din cadrul
Pentarhiei. În politica lor de a mări și a consolida stăpânirea
temporală asupra unor întinse teritorii din Italia, episcopii Romei
au invocat ca argument ideologic așa zisa Donatio Constantini
(„Donația lui Constantin”), prin care, pretindeau ei, le era dată
în directă stăpânire o parte din vechiul imperiu roman. Acest act
al lui Constantin cel Mare, inexistent în realitate, a fost
acceptat ca document valabil de către papalitate abia în anul 754,
fiind folosit de Papa Ștefan al III-lea (752-757) pentru a
justifica pretențiile teritoriale și jurisdicționale ale
episcopului Romei. Ceva mai târziu, în 756, a avut loc așa-zisa
„Donație a lui Pepin”, prin care unele teritorii italiene, inclusiv
Ravenna, sunt cedate Papei de către regele francilor Pepin cel
Scurt, formând astfel baza pentru constituirea viitoarelor State
Papale. De jure, acest act nu avea valoare, teritoriile respective
aparținând Imperiului Roman de Răsărit; de facto actul a consfințit
pierderea de către bizantini a Exarhatului de Ravenna, sub
stăpânirea lor rămânând doar regiunile din sudul peninsulei
italiene și, implicit, consolidarea stăpânirii temporale a papilor
în centrul Italiei.
În ce privește chestiunile legate de dogmă, unitatea Bisericii
a fost mult mai bine menținută în timp, o contribuție esențială
având-o Sinoadele Ecumenice. De remarcat faptul că și la ultimul
Sinod Ecumenic, ale cărui lucrări s-au desfășurat la Niceea în anul
787, reprezentanții papei Adrian I l-au sprijinit pe patriarhul
Constantinopolului, Sf. Tarasie Mărturisitorul, susținând
condamnarea iconoclasmului ca fiind o erezie și restabilirea
cultului sfintelor icoane.
Un alt eveniment de natură politică, dar care a influențat
negativ și unitatea Bisericii, a fost apariția unui nou imperiu
creștin – cel carolingian. În anul 797, susținătorii Împărătesei
Irina l-au detronat pe Constantin al VI-lea, declarând-o pe Irina
unică împărăteasă. Papa Leon al III-lea nu a acceptat să o confirme
pe Irina ca împărăteasă (pe motivul că aceasta era femeie); în
schimb l-a încoronat la Roma pe regele francilor, Carol cel Mare
(Charlemagne), ca împărat roman (25 decembrie 800); a fost momentul
în care au apărut două imperii creștine: Imperiul Roman de Răsărit
(Bizanțul) și Sfântul Imperiu Roman (transformat mai apoi, în
secolul al X-lea, în Sfântul Imperiu Roman de Națiune Germană).
Carol cel Mare , în calitatea sa de „Patricius Romanorum”, apoi de
„Imperator renovati Imperii Romani” a încercat de mai multe ori
să-și subordoneze politica externă a Bisericii de la Roma și chiar
să controleze afacerile interne ale Bisericii. Astfel, în anul 794
el a convocat un sinod la Frankfurt pe Main, la care au participat
episcopi din regatele controlate de el, precum și clerici din
Britania și trimiși ai Papei Adrian I. Acest sinod marchează
începuturile înstrăinării creștinismului apusean de predania
apostolică și patristică a Ortodoxiei: unele din hotărârile celui
de-al șaptelea Sinod Ecumenic sunt respinse (în principal datorită
traducerii latinești greșite), iar articolul Filioque este introdus
în Simbolul credinței.
În secolul al XI-lea tensiunile existente între Bisericile
Răsăritene și cea Apuseană se acutizaseră. În afară de unele
interpretări dogmatice diferite, apăruseră dispute jurisdicționale
în Balcani, sudul Italiei și Sicilia. În plus, cererea papilor de
la Roma de a avea o autoritate mai mare asupra celorlalți patriarhi
nu era acceptată de către aceștia, care îl considerau pe episcopul
Romei doar ca pe un primus inter pares („primul între egali”). De
asemenea, Patriarhul Constantinopolului Mihail Cerularie intrase în
dispută cu papa Leon al IX-lea pe tema practicilor diferite dintre
cele două Biserici (cea Romană și cea Constantinopolitană), în
special utilizarea azimei (pâine nedospită) la euharistie.
Conflictul s-a adâncit și mai mult atunci când Biserica de la
Roma a reușit să impună folosirea limbii latine la slujbele
religioase printre creștinii normanzi din Sicilia. Mihail a
reacționat obligând bisericile latinilor din Constantinopol să
treacă la practicile religioase care erau uzitate în Biserica
Răsăriteană. În corespondența care a urmat pe această temă între
capii celor două Biserici, Papa Leon al IX-lea a evitat să-l
numească pe Mihail Cerularie „Patriarh Ecumenic”, iar Mihail i s-a
adresat papei Leon cu titulatura de „Frate” în loc de „Tată”. Deși
mai târziu Mihail Cerularie a încercat să medieze aceste probleme,
Leon nu a vrut să facă nici o concesie în această privință.
În 1054 papa Leon al IX-lea a trimis o delegație în frunte cu
cardinalul Humbert de Silva Candida (care mai era însoțit de
cancelarul papal Frederic de Lotharingia și de arhiepiscopul Petru
de Amalfi) la Constantinopol pentru a se confrunta în mod oficial
cu patriarhul Mihail. Sosind la Constantinopol în aprilie 1054,
delegații papei s-au simțit jigniți de primirea care li s-a făcut
și au părăsit brusc palatul patriarhal, lăsând doar o scrisoare a
papei către Mihail Cerularie, scrisoare al cărei conținut l-a
umplut de mânie pe acesta. Apoi, Mihail a găsit sigiliile scrisorii
ca fiind falsificate și acest fapt l-a motivat să nu mai ia în
considerare nici scrisoarea, nici delegația papală.
Refuzul patriarhului Mihail de a mai discuta cu delegația
papală a dus la măsuri extreme. La 16 iulie 1054, cardinalul
Humbert a depus o scrisoare de excomunicare pe altarul bisericii
Sfânta Sofia din Constantinopol, scrisoare pe care el o avea deja
pregătită, iar două zile mai târziu delegația papală a plecat în
grabă la Roma. Dar cum Papa Leon al IX-lea murise deja pe 16
aprilie, scrisoarea de excomunicare nu era o bulă papală
propriu-zisă, deoarece nu era semnată de către un papă. Ca măsură
de represalii, patriarhul Mihail Cerularie a convocat la 24 iulie
1054 un sinod chiar în Biserica Sfânta Sofia din Constantinopol, în
cadrul căruia a rostit anatema asupra papei Leon al IX-lea, a
cardinalului Humbert de Silva Candida și a celorlalți trimiși ai
Romei, și a ordonat eliminarea numelui papei din diptice, marcând
astfel începutul oficial al Marii Schisme.
Din punct de vedere strict al dreptului canonic se poate
obiecta că „Marea Schismă” a reprezentat o excomunicare reciprocă a
unor persoane și nu a Bisericilor de Răsărit și de Apus.
În 1964, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului Atenagora I
s-a întâlnit cu Papa Paul al VI-lea, la Ierusalim. Această
întâlnire a dus la ridicarea reciprocă a bulelor de excomunicare
care au dus la Marea Schismă din 1054. A fost un pas semnificativ
spre restaurarea comuniunii dintre Biserica apuseană și cele
răsăritene, urmând apoi Declarația Comună Catolică-Ortodoxă din
1965, care a fost citită public la 7 decembrie 1965, simultan la o
ședință publică la Conciliul Vatican II în Roma și într-o ceremonie
specială la Constantinopol (Istanbul). Declarația nu a încheiat
schisma, dar a arătat dorința de reconciliere dintre cele două
biserici.
Urmașul lui Atenagora I, Dimitrie I al Constantinopolului a
primit vizita Papei Ioan Paul al II-lea (30 noiembrie 1979),
împreună cu care a proclamat stabilirea dialogului oficial între
Biserica Ortodoxă și Biserica Romano-Catolică. De asemenea, în 1987
Dimitrie I a călătorit la Roma, unde a fost primit de Papa Ioan
Paul al II-lea. Într-o ceremonie solemnă oficiată în Basilica Sf.
Petru din Roma, cei doi înalți ierarhi au recitat în limba greacă
Crezul Niceo-Constantinopolitan, în varianta sa originală, fără
adaosul Filioque.
În mai 1999, Ioan Paul al II-lea a fost primul papă care, după
Marea Schismă, a vizitat o țară ortodoxă: România. Întâmpinându-l,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Teoctist, a declarat: „Al
doilea mileniu de istorie creștină a început cu o vătămare
dureroasă a unității Bisericii, dar sfârșitul acestui mileniu a
văzut un angajament real pentru restaurarea unității creștine”. În
declarația comună a Papei Ioan Paul al II-lea și a Patriarhului
Teoctist, dată publicității la Vatican, se specifica: „Biserica
Ortodoxă Română, centru de întâlnire și de schimburi între
tradițiile bogate slave și bizantine ale Răsăritului, și Biserica
Romei, care, în componența sa latină, exprima vocea occidentală a
unicei Biserici a lui Hristos, trebuie să contribuie împreună la o
misiune care caracterizează cel de al treilea mileniu. După
expresia tradițională și așa de frumoasă, Bisericilor locale le
place să se numească Biserici surori. Deschiderea spre această
dimensiune înseamnă a colabora pentru a reda Europei etosul său cel
mai profund și chipul său autentic uman”.