Sări la conținut
Personal 304

24 septembrie 2018 De pe blog :

luni, 24 septembrie 2018

Marina Abramovic și experimentul suprem. Ce înseamnă să devii obiect

În 1974, Marina Abramovic a organizat ceea ce s-a dovedit a fi cel mai periculos experiment la care se poate supune cineva, pe care l-a denumit „Rhytm 0” (Ritm 0). Iată cum s-a desfășurat.
Când vine vorba despre artă, se disting două școli de gândire diferite. Unii se ghidează după sloganul francez din secolul XIX, „L’art pour l’art” (Arta de dragul artei), iar alții consideră că arta ar trebui să aibă un scop moral, politic sau utilitarist.
Firește, mai sunt și oamenii care cred că arta ar trebui să unească aceste două curente diametral opuse. Marina Abramovic promovează un tip de artă care forțează atât artistul, cât și publicul să își pună întrebări și să își reexamineze identitatea.
Marina Abramovic. Foto: Manfred Werner

Supranumită „bunica artelor spectacolului”, Marina Abramovic s-a născut în Belgrad, în 1946, și a devenit faimoasă pentru spectacolele în care își solicită la limită mintea și corpul.



Părinții săi, Danica Rosic și Vojin Abramovic, au fost partizani în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Marina avea să povestească mai târziu că familia sa a făcut parte din „burghezia roșie”.
Marina Abramovic a studiat la Universitatea de Arte din Belgrad până în 1970 și a fost crescută într-o atmosferă foarte severă și strictă de mama sa, care, până la vârsta de 29 de ani, nu i-a permis Marinei să iasă din casă după ora 10 noaptea.
marina abramovic experiment 2
Publicul „face cunoștință” cu Marina. Foto: Institutul Marina Abramovic
În timpul studiilor și ulterior, când a predat cursuri de artă, Marina Abramovic a organizat mai multe spectacole, inclusiv „Rhytm 0”, în 1974, și „The Artist is Present” (Artistul este prezent), în 2010. De asemenea, a colaborat cu diverse celebrități, precum James Franco, Jay-Z și Lady Gaga.
„Rhytm 0” a fost un spectacol de șase ore, organizat de Marina Abramovic în Napoli, Italia. În timpul reprezentației, Marina Abramovic a stat nemișcată și pasivă, în timp ce publicul a fost invitat să-i facă orice dorește.

Scopul acestui experiment era să testeze limitele relației dintre artist și public. Punând în discuție tocmai rolurile fiecărei părți (artist și public), Marina Aramovic a încercat să își dea seama ce înseamnă să fi om, uitându-și la ea însăși prin ochii publicului.

Pe masă sunt așezate cele 72 de obiecte. Foto: Institutul MAI – Marina Abramovic
Un alt obiectiv al experimentului său a fost să dea un exemplu concret de transformare a corpului uman în obiect. Rămânând nemișcată în fața publicului și permițându-le oamenilor să facă ce cor cu corpul ei, a vrut să vadă care sunt limitele a ceea ce considerăm a fi acceptabil.
Marina a așezat pe o masă, în fața publicului, 72 de obiecte, care să fie folosită asupra ei. Obiectele îi puteau provoca plăcere, durere sau chiar moartea.

Printre obiecte se numărau: trandafiri, o pană, parfum, miere, pâine, struguri, vin, un bici, ulei de măsline, foarfece, un bisturiu, o bară de metal și un pistol încărcat cu un glonț...citeste mai departe
Sursa:INCREDIBILA.RO
hoinarnet la 9/24/2018 12:45:00 a.m.