Biserica Ortodoxă prăznuiește Înălțarea Domnului la 40 de zile
după Înviere, în Joia din cea de-a șasea săptămână după Sfintele
Paști.
Aceasta sărbătoare mai este cunoscută și sub numele de Ispas.
Înălțarea Domnului marchează ziua în care creștinii se salută unul
pe celălalt cu „Hristos S-a înalțat!” și „Adevărat S-a
înălțat!„.
Pe când Mântuitorul se afla împreună cu Ucenicii, mai înainte
de Pătimirile Sale, le-a făgăduit venirea Preasfântului Duh,
zicând: Este de folos să Mă duc Eu; că de nu Mă voi duce Eu,
Mângâietorul nu va veni (Ioan 16, 7). Și iarăși: Când va veni
Acela, vă va învăța pe voi tot adevărul (Ioan 16, 3).
De aceea, după Învierea din morți, arătându-Se lor timp de
patruzeci de zile, nu necontenit, ci din când în când, gustând
mâncare înaintea lor și înfățișându-le și mai lămurit Învierea, în
cea din urmă zi, făgăduindu-le multe despre cele privitoare la
Împărăția lui Dumnezeu, le-a poruncit lor să nu se depărteze de
Ierusalim, ci să rămână acolo, așteptând venirea Preasfântului
Duh.
Deci le-a poruncit lor să rămână în Ierusalim, ca acolo să se
întărească mai întâi propovăduirea Evangheliei, ca nu cumva
depărtându-se în locuri străine să poată fi cu ușurință defăimați;
și pentru că trebuia să se pregătească acolo ca niște ostași, cu
armele Duhului, și așa să pornească la luptă, pentru propovăduirea
Evangheliei.
Iar când a sosit vremea Înălțării, împlinind cuvintele
Prorocilor (Cf. Zaharia 14, 4) Mântuitorul i-a dus cu Sine pe
Muntele Măslinilor (numit în grecește Eleon) și le-a grăit lor
despre propovăduirea Lui până la marginea lumii, precum și despre
viitoarea Lui Împărăție, cea necuprinsă cu mintea, deoarece vedea
că și ei vor să-L întrebe despre cele ce trebuiau să facă.
Și de față fiind acolo și Maica Sa, a trimis înaintea lor
îngeri, ca să le arate înălțarea la cer. Și, pe când ei priveau, un
nor L-a ridicat din mijlocul lor, purtându-L în sus. Și astfel,
înconjurat de îngerii trimiși înaintea Lui, care se întreceau unii
pe alții să ridice porțile cerurilor și care erau uimiți de roșeața
de sânge a trupului și a veșmintelor Lui (cf. Isaia 63, 1-6), S-a
înălțat și a șezut de-a dreapta Tatălui, îndumnezeind vrajba cea de
demult, am fost împăcați cu Dumnezeu.
Iar niște îngeri, în chip de bărbați, au stat înaintea
Apostolilor, zicând: Bărbați galileeni, de ce stați în mirare,
uitându-vă spre cer? Acest Iisus Dumnezeu, pe Care Îl vedeți cu
trup, așa va vei iarăși, cu trup adică, dar nu ca mai înainte, în
sărăcie și tăcere, cin înconjurat de îngeri, cu slavă mare, precum
Îl vedeți acum.
Atunci Apostolii, încetând de a mai privi, s-au întors de pe
Muntele Măslinilor. Acest munte este foarte aproape de Ierusalim,
cam la 2.400 de pași, adică un drum de sâmbătă, întrucât Moise
orânduise în Lege ca numai atâția pași să se facă sâmbăta; de
altfel, chiar Cortul Mărturiei era departe de tabăra iudeilor, în
pustie, numai cu atâția pași. De aceea li se îngăduia să meargă
sâmbăta acolo, spre a se închina; dar o călătorie mai lungă nu le
era îngăduită.
Apostolii, întorcându-se în Ierusalim, s-au urcat în foișorul
cel de sus, în care se adunau ei împreună cu femeile mironosițe și
cu Maica Domnului, stăruind în post și rugăciune, așteptând venirea
Preasfântului Duh, potrivit făgăduinței, care avea să se
împlinească în ziua Cincizecimii.
Cel ce Te-ai înălțat întru slavă, Hristoase, Dumnezeul nostru,
miluiește-ne pe noi. Amin.
În Biserica Ortodoxă Română, s-a rânduit ca de praznicul
Înălțării Domnului să se facă pomenirea tuturor eroilor și a
ostașilor care și-au dat viața pe câmpul de luptă sau în diferite
situații pentru apărarea credinței ortodoxe, a patriei străbune și
a demnității neamului românesc. Pornind de la cuvintele
Mântuitorului: „Iată Eu mă duc să vă pregătesc vouă loc și iarăși
voi veni și vă voi lua pe voi la Mine, ca să fiți și voi acolo unde
sunt și Eu”, Biserica se roagă pentru ca Dumnezeu să odihnească
sufletele tuturor celor adormiți și în special ale eroilor, care au
făcut sacrificiul suprem pentru frații lor de neam și de credință.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Înălțarea Domnului se sărbătorea
nu în biserici, ci la mormintele martirilor, acei adevărați eroi ai
lui Dumnezeu, care au mărturisit credința în Hristos pe timpul
cumplitelor persecuții dezlănțuite împotriva Bisericii
creștine.
Cinstitul cap al Sfântului Proroc Ioan Botezătorul a fost
îngropat de Irodiada într-un loc ascuns din curtea palatului său.
Nu știa de aceasta decât Ioana, soția lui Huza, intendentul
(administratorul) lui Irod Antipa, care, după cum arată Sfântul
Evanghelist Luca în Evanghelia sa (8, 3), a fost una din femeile
mironosițe. Ioana a luat capul proorocului și l-a îngropat în
Muntele Eleonului.
După un timp, Inochentie, unul dintre slujitorii de seamă ai
lui Irod, și-a cumpărat un loc din Muntele Eleonului, și-a făcut o
chilie și s-a retras în ea în chip sihăstresc. Zidind lângă chilie
o bisericuță de piatră, a găsit capul Sfântului Ioan, însă imediat
l-a îngropat la loc. Inochentie a murit luând cu sine această
taină.
După aproape 300 de ani, adică în zilele împăratului
Constantin cel Mare (306-337), Sfântul Ioan Botezătorul s-a arătat
la doi călugări, poruncindu-le să sape locul și să dezgroape
cinstitul său cap, aceasta fiind prima aflare a lui. Pe când
călugării se întorceau cu capul proorocului într-un sac, s-au
întâlnit cu un olar și i-au dat acestuia să ducă sacul.
Pentru această stare de lenevire a celor doi călugări, Sfântul
Ioan a îndemnat pe olar să fugă cu sac cu tot. Ajungând în propria
casă, olarul a văzut că se învrednicea de multe binefaceri și
știind că acest lucru se datorează prezenței capului Sfântului Ioan
Botezătorul, a început să îl cinstească împreună cu familia sa.
Simțind că i se apropie sfârșitul, olarul a pus capul proorocului
într-o raclă și l-a dăruit surorii sale, sfătuind-o să-l cinstească
și să nu-l deschidă până când însuși sfântul îi va porunci.
În acest fel, racla a ajuns din mână în mână în grija unui
monah pe nume Eustatiu. Acesta trăia într-o peșteră din apropierea
orașului Emesa din Siria. Deși monahul Eustatiu era arian, la
peștera lui se făceau minuni, datorită sfântului cap. Eustatiu a
fost izgonit din peșteră și trimis în exil. În peștera lui au
intrat ulterior niște monahi credincioși, care mai târziu au zidit
în apropiere o mănăstire. În anul 452, arhimandritul Marcel,
starețul acelei mănăstiri, a aflat capul sfântului în chip minunat,
văzând foc mare la peștera de lângă orașul Emesa în timpul cântării
psalmilor, aceasta fiind cea de-a doua aflare a Capului Sfântului
Ioan, Înaintemergătorul Domnului.
În anul 850, cinstitul cap a fost aflat pentru a treia oară în
chip minunat, patriarhul Ignatie ducându-l în Constantinopol, unde
a fost așezat într-un loc sfințit. El a fost aflat a treia oară
când a ieșit din pământ la Comane.
Sursa:Basilica.ro.
Din categoria:Politica