400 kilometri de autostradă de 6 miliarde de euro, fără „câine de pază”
Asociația Pro Infrastructura, care urmăreșt evoluția lucrărilor de infrastructură de la noi din țară, atrage atenția că pe șantiere de autostrăzi care cumulează 400 de kilometri și care sunt estimate la 6 miliarde de euro nu au un supervizor.
Conform asociației, rolul supervizorului, al dirigintelui de șantier denumit și „consultant”, „inginer FIDIC” sau simplu „inginer”, în implementarea în teren a unui proiect de infrastructură de transport este esențial: se asigură că lucrările puse în operă de constructor sunt conforme și respectă caietul de sarcini, oferta asumată și normativele în vigoare, adică standardele de calitate necesare.
Pro Infrastructura acuză CNAIR că tergiversează lansarea
licitațiilor pentru aceste servicii esențiale ori, în dulcele stil
„timpul trece leafa merge”, tărăgănează procedurile de achiziție
publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele
cazuri. ”În lipsa consultantului care să fie zilnic pe șantier și
să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la
abuzuri, „scurtături” și „optimizări” care cresc riscul ca drumul
să aibă probleme pe termen lung și cresc artificial profitul
constructorului. Contractarea supervizării este URGENTĂ pe cele 7
loturi ale Autostrăzii A7 dintre Buzău și Bacău, adică 178 km, unde
constructorul a intrat în teren sau este pe cale să înceapă
execuția (până) în primăvară. Aceeași situație pe lotul 3 de lângă
Buzău și pe cele trei sectoare ale Bacău-Pașcani unde suntem în
licitație de lucrări, dar ne așteptăm ca să fie și ele parafate cu
antreprenorii până în vară.
Mai mult, scandalos este că încă nu avem supervizor pe Autostrada
A0 Nord tronsonul 2 (între Corbeanca și Afumați) deși se apropie cu
pași rapizi de inaugurare în decembrie 2023! La fel pe 1 (în
contestații, probabil vom avea constructor până în vară) și 3 (în
procedură semnare contract de lucrări)”, spun cei de la Pro
Infrastructură.
Aceștia adaugă că nu există timp de pierdut nici pe secțiunile de munte ale A1 Sibiu-Pitești unde antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. ”Nu trebuie să fii expert să-ți dai seama că ai nevoie de diriginte de șantier pe 68 de kilometri prin creierii munților pe Valea Oltului și Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu există consultant! Tot în 2024 ar trebui să se înceapă și aici lucrările. Doar aceste exemple de autostrăzi amintite mai sus însumează aproape 400 kilometri și au o valoare contractuală/estimată totală de peste 6 miliarde de euro! Iar din urmă vin noi sectoare aflate în licitație, precum A13 Boița-Făgăraș sau capetele din PNRR ale A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Desigur, lor li se adaugă și multe alte proiecte rutiere mai mici și mai puțin mediatizate care nu au supervizor pe șantier”, au mai spus cei de la Pro Infrastructură.
Cotidianul RO