Credința în Preasfânta Treime este învățătura principală a
Bisericii Ortodoxe. Ea a fost descoperită în Sfânta Scriptură, mai
ales a Noului Testament și formulată apoi de Sfinții Părinți ai
Bisericii la primele două Sinoade Ecumenice, în Simbolul de
credință niceo-constantinopolitan (381), pe care îl mărturisim în
fiecare duminică și sărbătoare la Sfânta Liturghie, la Botez și la
alte slujbe.
În Simbolul credinței, mărturisim că noi credem „întru Unul
Dumnezeu, Tatăl Atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului…,
și întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut,
Care din Tatăl S-a născut, mai înainte de toți vecii…, și întru
Duhul Sfânt, Domnul de viață făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel
ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit…”
În formularea acestei învățături, Sfinții Părinți au pornit de
la cele descoperite în Sfânta Scriptură referitor la Sfânta Treime
sau la Persoanele Acesteia.
În Vechiul Testament găsim unele texte care mărturisesc despre
cele trei Persoane ale Dumnezeirii. Înainte de a-l crea pe Adam,
Dumnezeu a spus: „Să facem om după chipul și asemănarea
Noastră”(Facere 1, 26), iar înainte de alungarea primilor oameni
din Rai, a spus: „Iată că Adam s-a făcut ca unul din Noi, cunoscând
binele și răul” (Facere 3, 22). De asemenea, la amestecarea
limbilor celor ce voiau să construiască Turnul Babel, Dumnezeu a
zis: „Să Ne pogorâm și să amestecăm limbile lor”(Facere 11,
7).
La stejarul din Mamvri, Preasfânta Treime S-a arătat sub
chipul a trei Îngeri lui Avraam (Facere 18), iar în cântarea
întreită a îngerilor din jurul Tronului dumnezeiesc, din vedenia
lui Isaia se zice: „Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot” (Isaia 6,
3), adică se repetă „Sfânt” de trei ori.
În Noul Testament cele trei Persoane ale Preasfintei Treimi se
descoperă în mod vădit. La Buna Vestire, arhanghelul îi spune
Sfintei Fecioare Maria: „Duhul Sfânt se va pogorî peste tine și
puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul Care
Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema” (Luca 1,
35).
La Botezului Domnului, când Fiul lui Dumnezeu Se botează în
Iordan de către Ioan, Duhul Sfânt Se pogoară în chip de porumbel,
iar Tatăl mărturisește din cer, zicând: „Acesta este Fiul Meu cel
iubit, întru Care am binevoit” (Matei 3, 16-17). Sfânta Treime este
mărturisită atunci când Mântuitorul Hristos îi trimite pe ucenici
la propovăduire, zicându-le: „Mergând, învățați toate neamurile,
botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”
(Matei 28, 19).
Învățătura despre Sfânta Treime era propovăduită și de către
Sfinții Apostoli. Sfântul Ioan Evanghelistul spune lămurit: „Trei
sunt Care mărturisesc în cer: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh și Aceștia
Una sunt” (1 Ioan 5, 7), iar Sfântul Apostol Pavel, îi
binecuvintează pe corinteni prin cuvintele: „Harul Domnului nostru
Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea
Sfântului Duh să fie cu voi cu toți!” (2 Corinteni 13, 13).
Sfinții Părinți și teologii Bisericii au explicat, în
scrierile lor, învățătura creștină ortodoxă despre Sfânta Treime:
Tatăl este nenăscut, Fiul este născut din veci din Tatăl, iar Duhul
Sfânt purcede din veci din Tatăl.
În Bisericile Ortodoxe locale praznicul Preasfintei Treimi
este legat, prin tradiție, de sărbătoarea Cincizecimii (ca în
Biserica Rusă) sau de Lunea Pogorârii Sfântului Duh (mai ales în
Bisericile Greacă și Română).
Este sărbătoarea în care aducem în mod deosebit laude și
cântări duhovnicești Persoanelor Preasfintei Treimi, pentru că
toată lucrarea liturgică și sfințitoare a Bisericii Ortodoxe se
săvârșește în numele și spre slava Preasfintei Treimi.
De aceea, se cuvine să mărturisim întotdeauna pe Sfânta
Treime: pe Dumnezeu-Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, să o preamărim și
să I ne închinăm Ei, zicând: „Sfinte Dumnezeule, Cel ce toate le-ai
făcut prin Fiul, cu împreună-lucrarea Sfântului Duh; Sfinte tare,
prin Care pe Tatăl am cunoscut și prin Care Duhul Sfânt a venit în
lume; Sfinte fără de moarte, Duhule Mângâietor, Cel ce din Tatăl
purcezi și în Fiul Te odihnești, Treime Sfântă, slavă Ție!”.
Praznicul Sfintei Treimi sau a doua zi de Rusalii – cum mai
este cunoscut în popor, este sărbătoare legală, fiind zi
nelucrătoare în România.
Din categoria:Politica