5 soluții pentru școala blocată în bucla timpului

Romanul ”Un yankeu la curtea regelui Arthur” (1889), de Mark Twain, începe cu următoarea întrebare cheie, lămuritoare pentru întreaga poveste:
- ”De transmigraţia sufletelor ai auzit, dar ştii ceva şi despre transmutaţia epocilor şi a trupurilor?

Se face că acest roman scris în 1889 este cheia culturală pentru a înțelege cum epocile evoluează dar cumva trupurile, obiceiurile noastre, rămân ca pietrele în apă pe loc, neclintite.

Iată de ce, la vremea respectivă, prin secolul 19 (încă nu se inventase TED), Twain obișnuia să spună în fața numeroasei audiențe care participa la prelegerile lui:
Nu am lăsat niciodată școala să-mi distrugă educația”.


Școala este blocată în continuare în bucla timpului iar sfatul lui Twain își conservă foarte bine valabilitatea. Întrebarea este cum să ieșim din bucla timpului?

Un răspuns ne-a oferit Peter Drucker (în cartea ”Societatea post-capitalistă”) atunci când a definit ce înseamnă ”școala responsabilă”. Dar Drucker a oferit și 5 specificații (v. mind map-ul la final de art.) despre modul în care trebuie să fie această școală responsabilă.

Dar ce înseamnă cuvântul responsabilitate? Este un cuvânt compus din ”răspuns” și ”abilitate”. Este capacitatea de a răspunde mai degrabă decât a reacționa.
De reacționat reacționează și o broască, obișnuia Peter Druker să spună.
Adesea considerăm responsabilitatea ca pe ceva asociat cu vârsta adultă.

Dar răspunsurile intuitive ale copiilor sunt adesea sănătoase.
Sir Ken Robinson, în discursurile de la TED și în cărțile lui, dă numeroase exemple prin care arată că practic copiii nu au prejudecăți.

Viața depinde doar 10% de ceea ce ni se întâmplă și de 90% depinde de modul în care reacționăm la situații.

În cele din urmă modul în care te tratează oamenii este karma lor iar modul în care reacționezi este karma ta.

Pentru a încheia povestea cu responsabilitatea, cu abilitatea noastră de a răspunde inteligent la provocări, se pare că este bine să ne monitorizăm reacțiile, răspunsurile. Avem 3 variante de ”răspuns”.
  1. Ne retragem atunci când suntem provocați?
  2. Acceptăm în totalitate, în perfectă armonie cu spiritul mioritic, situația?
  3. Alegem să schimbăm situația?

În cazul în care alegem să schimbăm școala blocată în bucla timpului, atunci vă invit să parcurgem cei 5 stimuli declanșatori stabiliți de Drucker și prezentați într-un mind map mai jos. Cu acești stimuli putem elibera școala blocată în bucla timpului.


Problema asta cu școala care ciclează și se reciclează nu este o problemă ci este pentru ANIMA un imens avantaj ascuns. Una este să te focusezi pe problemă și cu totul alta este să te concentrezi pe oportunitate.


Mintea noastră, cum spune Winston Churchill, va fi pusă la contribuție de Drucker și cam asta este ideea călăuzitoare și aici.
Putem să animăm școala dar nu prin re-animare ci așa cum spune Richard Buckminster Fuller realizând un sistem nou care să le facă pe cele vechi depășite.
Să aveți spor în a crea un model nou de școală!


PS
  • Winston Churchill l-a descris pe Peter Drucker ca fiind „unul dintre acei scriitori căruia aproape orice îi poate fi iertat, pentru că nu numai că are o minte proprie, dar are și darul de a pune alte minți la contribuție de-a lungul unei linii stimulante de gândire."
History of Animation Timeline