Administrația Bazinală de Apă Crișuri (ABA Crișuri) anunță un proiect ambițios care va transforma digurile râurilor din bazinul hidrografic Crișuri în trasee cicloturistice, devenind astfel lider național în amenajarea pistelor de biciclete pe diguri. Investiția, aprobată de Guvernul României, se va realiza prin fonduri europene și va include reabilitarea digurilor, alături de construcția a 191,325 kilometri de piste de biciclete.
„Administraţia Bazinală de Apă Crişuri a atras cei mai mulți bani europeni pentru a amenaja, în total, 191,325 kilometri de piste de biciclete pe digurile de apărare împotriva inundațiilor. Vorbim de o investiţie cu multiple beneficii, și anume: malurile apelor vor fi consolidate, accesul pe coronamentul digului în caz de intervenții la inundații va fi îmbunătățit, și, nu în ultimul rând, populația va avea acces la piste de biciclete după modelul rețelei europene de trasee EuroVelo,” a declarat Pásztor Sándor, directorul ABA Crișuri.
Cinci loturi pentru piste de biciclete în județele Bihor, Arad și Satu Mare
Proiectul este împărțit în cinci loturi, fiecare cu trasee bine definite pe râurile Ier, Barcău, Crișul Repede, Canal Colector și Crișul Negru.
-
Primul lot:
Va fi construit pe malul stâng al râului Ier, între Andrid și Ianca, pe o lungime de 52,71 km. Traseul va conecta localitățile Santău și Pir din județul Satu Mare cu Sălacea, Tarcea, Cherechiu, Săcueni și Diosig din județul Bihor. -
Al doilea lot:
Pe digul de pe malul drept al râului Barcău și valea Înot, pe sectorul Marghita – frontiera cu Ungaria, se va construi o pistă de 43 km, care va trece prin localitățile Marghita, Abrămuț, Chișlaz, Sâniob, Sălard, Roșiori și Tămășeu, toate din județul Bihor. -
Al treilea și al patrulea lot:
Aceste trasee vor fi construite pe digurile râului Crișul Repede, având o lungime totală de 60,88 km, împărțită astfel:- Malul drept: Între Oradea și frontiera cu Ungaria, prin localitățile Sântandrei, Borș, Girișu de Criș și Toboliu.
- Malul stâng: Sectorul pod Tărian – Canal Colector și digul mal drept Canal Colector – confluența cu Valea Culișer, trecând prin Girișu de Criș, Toboliu, Sânnicolau Român, Cefa, Mădăras și Salonta.
-
Al cincilea lot:
Ultimul traseu, cu o lungime de 34,735 km, va fi construit pe malul drept al Canalului Colector, la confluența cu Valea Culișer – dig mal drept Crișul Negru, și pe sectorul pod Zerind – frontiera cu Ungaria. Traseul va trece prin Salonta, Ciumeghiu, Avram Iancu (județul Bihor), Mișca și Zerind (județul Arad).
Beneficii și impact
Proiectul nu doar că va moderniza infrastructura digurilor, ci va oferi și oportunități de recreere pentru locuitori și turiști. „Pe lângă consolidarea malurilor și accesul facil în caz de intervenții la inundații, aceste piste vor contribui la crearea unui circuit turistic modern, integrat în rețeaua europeană EuroVelo,” a adăugat directorul ABA Crișuri.
Odată finalizate, aceste trasee vor stimula turismul cicloturistic în regiune, oferind locuitorilor și vizitatorilor o infrastructură sigură și modernă, de-a lungul unora dintre cele mai pitorești zone din bazinul Crișurilor.