Alta, din statul eșuat
Mă uit pe o sentință a Curții de apel București în materie de
concurență și mă crucesc, atât în legătură cu temerara soluție a
completului de judecată, cât și cu ne-funcționalitatea vădită a
unor instituții esențiale ale economiei de piață din România, din
ce în ce mai des devoalată judiciar.
După halul în care au „luptat” contra plandemiei DSU și MS
…
În urmarea „măreței” intervenții a guvernului și a ANRE în
crahul administrat populației și IMM-urilor în domeniul
energiei…
După eșecul masiv al ASF în a asigura o piață stabilă pe piața
asigurărilor, probat prin seria incredibilă de 4 falimente pe piața
asigurărilor, toate având ca subiecte „liderii” pieței RCA …
Iată că acum e rândul Consiliului Concurenței să confirme
afirmația făcută de herr Iohannis în toamna lui 2021, după care
statul român este un stat eșuat.
Potrivit sentinței Curții de apel București, un întreg
regulament privind desfășurarea audierilor și de luare a deciziilor
Consiliului Concurenței, care datează din 2015, este anulat.
Motivația este construită, în esență,
(i) în jurul ideii de „eternizare” pe posturi a unor șefi ai
instituției – președinte și board, precum și
(ii) în legătură cu procedura mai mult decât ciudată de numire
în aceste poziții.
Există un consiliu consultativ al Consiliului Concurenței care
face propuneri de numire, după care guvernul dă o HG, după care
Parlamentul constată ceva, după care președintele decide ceva …
Dacă propunerile de numire sunt așa cum trebuie, adică, în
condițiile presetate de ong-uri de lobby și de ambasade, atunci
totul merge șnur. Practic, acel consiliu consultativ este cel care
decide, iar nu instituțiile enunțate și, desigur, nu
alegătorii.
Ironia știți care e? Din acest consiliu consultativ fac parte
„reprezentanți” ai mediului de afaceri, numiți de asociațiile de
lobby „agreate” de ambasade.
Așadar, respectivul consiliu, care desemnează controlorul,
este compus din controlați. E ca și când potențialii delincvenți ar
decide șefii organismului statal care se ocupă cu … prinderea
delincvenților.
Notă: a nu se interpreta că toți comercianții sunt potențiali
delicvenți și nici că toți membri acelui consiliul consultativ sunt
în neregulă. Unii dintre ei au comportament ireproșabil, doar că nu
au ei decizia, ci decizia vine ca mutare în plic.
Cercul vicios este perfect, fiind un fel de fluiditate de gen
politico-birocratic care a precedat cu mult modelele actuale
politic corecte și trezite – nu se mai știe cine pe cine
controlează…
Și mai al dracului de cool este că secretarul general al
Consiliului Concurenței este și secretar general al acestui
consiliu consultativ. De acest birocrat nu trece absolut nimic care
ar putea deranja feng shui – ul șefimii eternizate a Consiliului
Concurenței.
Notă: nu vi se pare că acest patern se repetă cam prea des în
zona de „instituții independente” și de „tehnicrați”? Nu seamănă
cumva cu situația de la benere și de la DSU/smurd?
De ce această speță interesează publicul larg?
Păi, pentru că orice sancțiune aplicată de Consiliul
Concurenței în baza anulatului regulament este anulabilă.
Reamintesc că amenzile pe care le aplică uneori Consiliul
Concurenței sunt extrem de mari – merg până la 10% din cifra de
afaceri. Foarte multe IMM-uri, mai mult sau mai puțin oneste, au
fost scoase din uz de astfel de amenzi, unele au fost obligate la
delațiune (pentru a beneficia de clemență), iar altele au fost
eliminate de la achiziții publice. Mari întreprinderi publice au
fost puse pe butuci de amenzi ale Consiliului Concurenței – este
cazul Poștei și al Tarom, de exemplu. Mai mult chiar, au fost
stabilite ca ajutoare de stat ilegale sume de miliarde de euro, pe
care le-au impus la restituire Comisia Europeană. Unele dintre ele
sunt imposibil de anulat acum – de exemplu, CFR Marfă trebuie să
achite peste 550 de milioane de euro, cu tot concordatul
răs-prelungit de care beneficiază. A existat și un caz în care, în
totală contradicție cu poziția umilă a Consiliului Concurenței, s-a
formulat acțiune la Tribunalul UE și s-a câștigat – este vorba de
Oltchim, caz pe care l-am demarat, l-am gestionat cu succes eu și
echipa mea, și l-am câștigat în data de 15 decembrie 2020.
Precizez că sentința nu este definitivă, fiind posibil
recursul la ÎCCJ. Dacă recursul va fi respins, trebuie ca sistemul
judiciar și birocratic românesc să se aștepte la o avalanșă de
procese grele de anulare a sancțiunilor privind încălcări ale
legislației concurenței, unele dintre ele urmând a fi anulate pe
prescripție, la fel ca în penal.
Pe lângă comercianții onești care au fost ilegal sancționați,
vor putea scăpa și marii rechini ai economiei, comercianții care au
încălcat uzanțele comerciale cinstite, întreprinderile care au
abuzat de puterea lor economică, au furat în cartel, au falsificat
licitații, au tâlhărit resursele naționale, și-au bătut joc de
oameni etc. Totul din orgoliul prostesc de a ține pe posturi
birocrați care se cred eterni pe scaunul pe care îl ocupă.
GHEORGHE PIPEREA / http:/cotidianul.ro/