i 2017, 20:31 / 0 comentarii
Dincolo de planul personal și politic al declarației lui Merkel se află o realitate geopolitică: Europa e fracturată, iar interesele ei s-au îndepărtat de cele ale Americii
În urma vizitei președintelui american Donald Trump în Europa,
cancelarul german Angela Merkel a declarat că Europa nu se mai
poate baza pe alții, sugerând în mod clar că Europa nu se mai poate
bizui pe Statele Unite. Declarația, fără îndoială, a fost
rezultatul divergențelor personale cu Trump, scrie analistul
american George Friedman intr-o analiză despre ruptura dintre
Berlin și Washington și viziunile incompatibile ale Germaniei și
Statelor Unite asupra Europei.
„Declarația lui Merkel are legătură, în mare măsură, cu
politica: Trump este nepopular în Germania, iar publicul german, în
mod special cei de stânga, a avut îndoieli legate de relația
americano-germană. În același timp, în Germania au loc alegeri
federale în septembrie, iar Merkel este sub presiune. Iar
declarația i-a adus lui Mrekel sprijinul acelui segment de
populație care, in mod normal, nu o sprijină. Dar dincolo planul
personal și politic al acestei declarații se află o realitate
geopolitică, ce a fost pusă în practică încă din 1991 și care acum
se arată în toată splendoarea ei.
Această realitate este că Europa este fracturată și, în
ansamblu, interesele ei s-au îndepărtat de cele ale Americii.
Sub acest comportament neobișnuit al președintelui american în
timpul vizitei în Europa, Trump a adus cu el o viziune, una
rațională, care devine tot mai frecventă în SUA. Conform acestei
viziuni, NATO a fost creată ca o coaliție de țări cu interese
identice, cel mai important fiind împiedicarea Uniunii Sovietice să
invadeze și să ocupe Europa de Vest.
NATO a avut succes, deoarece scopul său a fost clar, a existat
un consens profund și, deși Statele Unite au fost cele care au
purtat o mare parte din povara apărării, alte state europene, în
mod special Germania, au purtat doar o parte din povară în raport
cu capacitatea lor în fața amenințărilor Uniunii Sovietice. Așa că
Alianța avea un sens.
După destrămarea Uniunii Sovietice, Alianța a continuat și s-a
extins, ajungând să primească în rândul ei și state care au fost
cândva sateliți ai fostei Uniuni Sovietice.
Scopul politic al acestei expansiuni a NATO – ajutând și la
integrarea noilor țări în Occident – a fost de înțeles, dar, în
absența unui inamic clar, NATO, ca alianță militară, nu-și mai avea
rostul. Precizia de laser a misiunii blocului militar din timpul
Războiului Rece a fost înlocuită de o misiune imprecisă și o
viziune nesigură.
Fractura SUA-NATO
Între timp, atacurile de la 11 septmbrie au aruncat Statele
Unite într-o serie de războaie în Orientul Mijlociu. Că au fost sau
nu raționale, nu este relevant în acest moment; ele au fost punctul
central militar al Statelor Unite. Invocarea de către americani a
Articolului 5 (principiul apărării colective) a împins NATO să se
angajeze în războiul din Afganistan, în timp ce, în Irak, unde nu a
fost invocat articolul 5, multe state membre NATO au ales să nu ia
parte la acest război.
Germania nu s-a implicat deloc în Irak, iar în Afganistan a
desfășurat o forță relativ mică, cu restricții în privința
operațiunilor de luptă.
Americanii au înțeles aceste detalii. Au înțeles de asemenea
și că NATO nu mai era foarte relevantă pentru problemele cu care se
confruntau Statele Unite. Așa că s-au apropiat de Regatul Unit și
de țările mai mici, mai ales de cele din Europa de Est, care erau
pregătite să se angajeze așa cum puteau în războaiele din Orientul
Mijlociu. A devenit din ce în ce mai greu pentru americani să se
gândească la Europa ca la un tot unitar: nu se comporta ca unul,
iar alianța euro-americană nu se extindea dincolo de misiunea NATO
– o misiune care părea că a expirat.
Această misiune a fost, la un moment dat, readusă la viață de
războiul ruso-georgian din 2008 și de conflictul din Ucraina, din
2014. Rușii păreau că sunt tot mai agresivi. Oricât de puțin
probabilă ar fi fost o invazie a Rusiei, NATO era angajată prin
Tratat să apere Țările Baltice, Polonia, Slovacia, Ungaria, România
și Bulgaria.
Problema era însă aceea că NATO nu putea să desfășoare
suficiente forțe pentru misiunea pentru care a fost creată. Chiar
și cele mai bogate state membre, precum Germania, nu dispuneau de o
forță care putea să protejeze frontiera estică a Europei.
Asta a făcut ca Statele Unite să se situeze într-o poziție în
care, dacă NATO ar fi fost chemată să-și apere un membru, tot ele
ar fi fost principalul motor, așa cum au fost de la crearea
Alianței.
Multe voci din Europa au susținut că pericolul a fost unul
mic, dar cei care se aflau în pirma linie, cei din statele Baltice,
polonezii și românii nu au crezut și s-au așteptat, pe bună
dreptate, ca NATO să funcționezem prompt pentru că pentru asta a
fost creată.
În fața acestor realități, americanii au fost dezamăgiți, dar
au înțeles că mulți membri NATO au furnizat acea forță militară pe
care au vrut-o și au ales să se implice doar în anumite
războaie.
Dar în 2014 a apărut spectrul unui război european. Atunci
americanii au văzut că mulți dintre aliații lor din cadrul NATO, în
special Germania, dădeau tot felul de sfaturi, preferând să joace
un rol major în diplomație, dar nu și pe acela de a-și îndeplini
obligațiile NATO pe măsura dimensiunii economiilor lor.
Acela a fost momentul în care fractura dintre SUA și NATO a
devenit o problemă politică internă în Statele Unite. Tehnocrații
politicii externe de la Washington au acceptat ca angajamentul
european față de NATO să nu se dezvolte pentru a nu arăta
egalitatea economică dintre continente. Acel segment al
naționaliștilor, tot mai mare, în rândul americanilor, s-a opus
relațiilor instituționalizate fixe, mai ales acelora care nu prea
s-au obosit să satisfacă nevoile Statelor Unite și care au dus la
împărțirea inegală a poverilor.
Acest segment a fost reprezentat de Trump în timpul vizitei la
Bruxelles. Reacția lui Merkel vizavi de Trump, prin care spune că
Europa va trebui să aibă grijă de ea însăși, le-a provocat,
probabil, un șoc tehnocraților politicii externe, dar naționaliștii
au perceput-o ca pe o concluzie logică a comportamentului
Germaniei. Ei nu pot decât să salute faptul că Europa vrea de-acum
să își destinul în propriile mâini. Își vor continua relațiile
militare cu Regatul Unit, Europa de Est și alte țări, iar dacă
germanii vor să renunțe la NATO, naționaliștii sunt fericiți că o
vor face.
Lecții din trecut
Părerea Germaniei este că America amenință imprudent
echilibrul global și, mult mai important, echilibrul
european.
Germania a trecut prin două războaie catastrofale în secolul
trecut, a fost împărțită în două, cu ambele jumătăți ocupate (deși
una a fost ocupată chiar de Statele Unite) și s-a confruntat cu
posibilitatea de se deveni câmp de luptă pentru un război
dezastruos. Interesul strategic primordial al Germaniei este de a
evita repetarea secolului trecut. Și, privind în urmă la temeliile
acelui secol, se poate constata că tocmai dependența excesivă a
Germaniei de forța militară a aruncat-o în războaie pe care nu le-a
putut câștiga.
O Alianță Nord Atlantică a Războiului Rece a fost ceva cu care
germanii trebuiau să trăiască pentru a-și reveni din catastrofa
materială și morală a celui de-al Doilea Război Mondial. Dar anul
1991 a deschis o nouă eră pentru Germania, în care dorea să evite
să mai fie atrasă într-un conflict pe care geografia sa îi dicta că
va fi dezastruos.
Germania se află în Câmpia Nordică a Europei, o zonă dificilă
de apărat, cu excepția liniilor fluviale care se îndreaptă spre
nord-sud. Ori de câte ori germanii s-au mers spre vest sau spre
est, au descoperit victorii pe termen scurt, pe termen lung fiind
împrăștiați în praf, obligați să se retragă, până la cedarea
totală. Germania a experimentat cel mai dureros acest lucru în
Rusia.
Nu vrea să fie târâtă iar într-un astfel de conflict din nou
și nu consideră Rusia drept o amenințare strategică. În viziunea
Germaniei, conflictul din Ucraina nu se poate extinde dincolo de
Ucraina deoarece forța militară a Rusiei este limitată, iar rușii
nu doresc nici ei un război.
Germania a intervenit, cu diplomație, în Ucraina în 2014, dar
germanii au crezut că o nouă încercare de restrângere, de la Marea
Baltică la România, nu ar descuraja războiul, ci chiar l-ar
încuraja, dând argumente Rusiei să răspundă.
Pentru Germania, o strategie de limitare care necesită
desfășurarea preemptivă a forțelor majore i-ar secătui economia și
nu ar obține nimic. Pentru Berlin, angajamentul față de securitatea
europeană nu reprezintă dorința de a a desfășura forță militară, ci
păstrarea unui echilibru al forțelor. Germania crede că SUA și
Europa nu evaluează rațional puterea Rusiei și că este
responsabilitatea lor, a germanilor, să acționeze ca o frână pentru
americani.
În spatele acestui lucru se află o altă realitate. Germania
este un exportator uriaș și are nevoie de UE pentru o piață liberă
de vânzări, de o monedă comună de care să beneficieze și de un
sistem de reglementări care să îi protejeze industria.
Mai presus de toate, ea trebuie să protejeze Uniunea
Europeană. UE se confruntă deja cu un stres imens, cu Brexit-ul, cu
tensiuni politice între Bruxelles și Polonia și Ungaria, precum și
cu apariția unui fenomen general anti-UE. Înfrângerea lui Marine Le
Pen în alegerile din Franța nu înseamnă că problemele s-au
terminat.
Sprorirea tensiunii militare care implică Europa de Est, dar
care e privită cu scepticism de către țările din vest, deschide ușa
unei alte dimensiuni a fragmentării europene. Desfășurarea de forțe
americane din Europa de Est poate să crească forțele centrifuge
care se află deja în afara zonei de control.
Cererea privind sporirea cheltuielilor de către statele NATO
într-o perioadă de stagnare economică poate părea rezonabilă pentru
americani, dar subestimează fragilitatea Europei, scoțând Europa de
Est de pe orbita ei și fragmentând în continuare UE.
Din punctul de vedere al Germaniei, SUA a fost prea puternică
pentru a o putea influența, iar până acum Germania era prea slabă
pentru a rezista. Germania consideră războaiele americane din
Orientul Mijlociu drept exemplele puterii excesive a Americii.
Statele Unite au purtat timp de 15 ani un război, chiar și în fața
eșecului.
Germania este o țară slabă și marcată, aflată într-o regiune
dificilă. Americanii au tendința să vadă războiul ca o opțiune
viabilă, iar Germania nu. Cererea ca Germania și Europa să-și
crească cheltuielile pentru apărare este într-adevăr, în ochii lui
Merkel, o încercare de a atrage Germania în modul de gândire
american, acela prin care nu ezită niciodată să caute soluții
militare.
Pentru Merkel, Trump este personificarea geopoliticii
americane. El este foarte puternic și nejustificat de încrezător și
cere ca o alianță a egalilor să servească interesul american mai
întâi de orice. Când Merkel a spus că Europa nu trebuie să nu mai
depindă de nimeni, a spus, de fapt, că Europa trebuie să rămână
unită și să nu fie ademenită de percepția americană a lumii.
Asta avea să se întâmple oricum, cu Trump sau nu la Casa
Albă.
America și Germania au imperative și experiențe complet
diferite. Prima a cunoscut numai triumful și înfrângeri relativ
minore, celălaltă a fost devastată de fiecare dată de propriile
sale acțiuni. America este mult mai puternică și mult mai sigură
din punct de vedere geografic decât a fost vreodată Germania.
Viziunea americană și cea germană asupra Europei sunt
incompatibile. Viitorul Europei înseamnă mult mai mult pentru
Germania decât pentru Statele Unite. Statele Unite pot spori, fără
intenție, fracturarea, și de aceea Germania a declarat că Europa
trebuie să se bazeze pe ea însăși. Problema e că chiar ideea
Europei ca entitate politică, și nu doar ca loc, este în criză. E
necesar ca Merkel să vorbească despre interesele proprii, dar acum
nu e clar care sunt aceste intrerese ale Europei.”
Din categoria:Politica