(Bloomberg) — Ceea ce trebuia să fie un an de revenire pentru Boeing Co. s-a transformat în cea mai mare prăbușire a bursierei din 2008, iar dacă Wall Street are dreptate, acțiunile producătorului de avioane ar putea avea doar o modestă recuperare în 2025. .
Cele mai citite de la Bloomberg
Acțiunea a scăzut cu 35% în acest an, plasându-l printre cele mai mari 20 de declinuri ale indicelui S&P 500. Acțiunile s-au stabilizat în ultima lună, dar investitorii rămân precauți. Ei subliniază șirul de crize din 2024 care le-a zdruncinat încrederea în perspectivele Boeing și riscul pe care acesta îl va suferi în cazul în care fricțiunile comerciale s-ar dezvolta din nou sub președintele ales Donald Trump.
„Doar să rămâi în afara știrilor ar fi o victorie pentru Boeing în acest moment”, a spus Eric Clark, managerul de portofoliu al Fondului Rational Dynamic Brands.
În 2024, compania părea să iasă din urma a două prăbușiri fatale ale avioanelor sale în 2018 și 2019 și din prăbușirea călătoriilor globale în timpul pandemiei. Boeing făcuse un pas mare în direcția dezghețului relațiilor sale tensionate cu China, comenzile de avioane erau în creștere, iar acțiunile erau cele mai mari din aproape doi ani. Wall Street a fost copleșitor de optimist, fără o singură recomandare de vânzare a acțiunilor.
Lucrurile au început să se destrame în ianuarie, când un dop de ușă al unui avion Boeing a explodat în aer în timpul unui zbor Alaska Air. Apoi a venit un protest public și o analiză intensă a practicilor corporative ale Boeing și a culturii sale, o revizuire a managementului care a dus la părăsirea directorului executiv, acuzații grave din partea avertizorilor, o grevă debilitantă a muncii și o ardere masivă de numerar despre care compania spune că va continua in 2025.
Lanțul de evenimente a afectat așteptările de profit ale Wall Street-ului. În urmă cu douăsprezece luni, analiștii se așteptau, în medie, ca Boeing să câștige 4,18 dolari pe acțiune în acest an, după patru pierderi anuale consecutive, arată datele compilate de Bloomberg. Ei anticipează acum o pierdere de 15,89 USD pe acțiune, cea mai proastă din 2020. În același timp, estimările pentru 2025, 2026 și 2027 s-au prăbușit cu aproximativ 50% sau mai mult față de nivelurile de un an în urmă.
Totul explică de ce analiștii au așteptări slabe că recenta recuperare a acțiunilor producătorului de avioane se va extinde mult mai departe. Prețul țintă mediu pe 12 luni sugerează un potențial pentru un câștig de aproximativ 7% de la închiderea de vineri de 169,65 USD.
Boeing, care are sediul în Arlington, Virginia, a refuzat să comenteze.
O îngrijorare majoră la intrarea în 2025 este că lanțul global de aprovizionare al companiei îl lasă expus în cazul în care Trump își va îndeplini propunerile tarifare. Boeing, împreună cu giganții americani de producție precum Caterpillar Inc. și Deere & Co., este văzută pe scară largă ca fiind în prima linie a oricărui război comercial care ar putea urma.
Povestea continuă
Cu toate acestea, cea mai mare îngrijorare a Boeing este o încetinire a producției – mai întâi într-un efort de a îmbunătăți calitatea după incidentul Alaska Air și apoi din cauza unei greve care s-a încheiat în noiembrie. Combinația reduce fluxul de numerar și își erodează poziția față de rivalul Airbus SE, care a deținut aproape 60% din restanța globală de avioane comerciale anul trecut, potrivit Bloomberg Intelligence.
În plus, au trecut decenii de când Boeing a lucrat la un avion complet nou, iar CEO-ul Kelly Ortberg a spus că acesta este unul dintre obiectivele cheie. Semnele concrete că compania poate produce aeronave de calitate într-un ritm constant sunt cruciale pentru investitori și analiști în 2025. Există o cerere mare de avioane la nivel global – alimentată parțial de creșterea călătoriilor aeriene pe piețele emergente.
„Prioritatea principală este de a îndeplini această cerere prin construirea de avioane impecabile într-un ritm care crește treptat”, a scris analistul JPMorgan Chase & Co. Seth Seifman într-un raport luna trecută. „Acest lucru nu este ușor și nu vom vedea rezultate imediate, dar vedem potențialul ca Boeing să facă progrese în 2025 pe drumul de a oferi valoare pe termen lung.”
Săptămâna trecută a arătat potențialul pentru acțiuni. Vestea conform căreia Boeing a reluat asamblarea aeronavei sale cele mai vândute – 737 Max – a contribuit la stimularea celui mai bun avans săptămânal al său de la jumătatea anului 2023.
Poziția solidă a companiei pe piață, ca unul dintre cei doi producători, explică de ce încă deține o capitalizare de piață de peste 125 de miliarde de dolari. Boeing are în stocul său avioane în valoare de peste 500 de miliarde de dolari. De asemenea, a strâns 21,1 miliarde de dolari într-o vânzare de acțiuni anul acesta, ceea ce ar trebui să contribuie la stabilizarea ratingului său de credit.
„Poziția Boeing în duopolul cu Airbus asigură viabilitatea companiei, dar nu garantează puterea financiară”, a declarat Mark Malek, director de investiții la Siebert.
Întreruperea comerțului ar putea umfla costurile, deoarece aproape jumătate dintre furnizorii companiei se află în afara SUA, o amenințare atât pentru venituri, cât și pentru marjele, a spus el.
Cele mai citite de la Bloomberg Businessweek
©2024 Bloomberg LP