Asumare de sine, națiune, acțiune
Am răspuns invitației Forumului civic de a susține o conferință căci subiectul afirmării statului național este dintre cele mai actuale. De aceea, și încep direct intervenția mea spunând că, urmare a amatorismului decidenților și a slăbirii instituțiilor, țara noastră a fost adusă într-o situație critică.
Sintetic exprimat, după 1989, România a realizat pași importanți
– stat de drept democratic ancorat în Constituție, cu libertăți și
drepturi fundamentale, pluralism politic, parlamentarism și
promițătoarele alianțe, între altele. Nu au suport vociferări de
genul „treizeci de ani nu s-a realizat nimic”! Dar, așa cum au
consemnat istorici profesionalizați, niciodată în istoria ei
România nu a cunoscut un declin atât de extins în timp scurt,
precum în ultimele două decenii (Florin Constantiniu, Ion Scurtu,
Dinu Giurescu). Jaful din avuția națională a întrecut orice epocă,
iar economiști de prim plan (Florin Georgescu și alții) l-au
descris zguduitor.
Peste toate, democrația a fost desfigurată. Se iau decizii de
importanță crucială ale statului fără consultarea cuiva. Se încheie
mandate fără nici o asumare de răspunderi – deși în exercitarea
funcțiilor și răspunderilor aferente s-au petrecut fapte oribile
(fraude, falsificări, folosirea instituțiilor pentru răfuieli
politice, trădări ale interesului public, traficul de persoane,
oameni în vârstă și forță de muncă, distrugerea reformelor etc.).
Mediocritatea vârfurilor și nepotismul, confuzia valorilor și un
autoritarism incult și patologic, cum s-a văzut și azi, la „Ziua
Marinei”, sufocă țara. România a ajuns astfel campioană la sărăcie
în Europa comunitară și la mortalitate în pandemie, cu cea mai mare
îndatorare din istorie, cu educație în declin și cu cea mai mare
emigrație pe timp de pace. Iar, azi, este singura țară limitrofă cu
războiul lipsită de politică externă proprie.
Adaug imediat că în țară se reproduc astăzi optici și
mentalități ce nu rezolvă crizele în care s-a intrat. Disting patru
curente.
Bunăoară, din 2014 încoace, un curent se opune la normalizarea
legilor justiției și ale altor domenii, sub pretextul că schimbarea
ar îndepărta de Europa. Internaționalizarea ar fi vitală și nu ar
mai trebui decât să se aștepte aprobări de undeva.
Un alt curent este cel al indiferenților, care consideră că hibele
sunt vechi și nu este cazul să-și sacrifice confortul. Aceștia își
asumă că emigrarea, măcar a unei părți a familiei lor, rămâne
alternativa la îndemână.
Nu lipsește curentul instrumentaților – care servesc decidenții,
oricare ar fi, considerând că mai aproape de trup este cămașa. Ei
critică aspru ceea ce este, dar se opun schimbării raționale. Până
la noul ordin!
Mai există și curentul celor care, exasperați de devalizările din
economie, de degradările din instituții și de sărăcia din jur
aruncă vina pe străini, care ar submina industria, ar tăia
pădurile, ar stoarce mineralele și ar umple țara cu amatori la
decizii.
Vulnerabilitățile acestor optici sunt ușor de sesizat.
„Internaționaliștii” vor să aplice măsuri aprobate în birouri
externe, rămânând opaci la consecințe. Or, nimeni nu ia România
actuală ca pildă! „Indiferenții” așteaptă ameliorări ce nu au cum
să vină stând cu brațele încrucișate, căci din indiferență nu a
rezultat democrație și dezvoltare. „Instrumentații” își asumă că
din chibițare și secetă de idei se poate trăi la nesfârșit,
orizontul lor fiind oportunismul. „Autohtoniștii” nu observă că
măsurile oneroase pentru țară sunt semnate de reprezentanți ai
României. Și că nu-i ora lamentării, ci a inițiativelor și
politicii elaborate cu pricepere.
În zilele noastre, se concurează tăios în lume, dar din faptul
că decidenții propriului stat nu au valoarea așteptată nu rezultă
că alții sunt de vină. Nici nu poți opri pe cineva să-și folosească
libertățile și drepturile conținute în apartenența la Uniunea
Europeană. Nu există cale rațională decât de a-l concura și a te
dovedi mai bun.
Fiindcă destui îl invocă pe Iisus, ar trebui observat că Hristos nu
a fost „apolitic”, cum se spune cu larghețea necunoașterii. Dar –
așa cum, la noi, arhiepiscopul Bartolomeu Anania a arătat, într-o
predică memorabilă – Iisus a cerut decidenților să fie servitorii
celorlalți, nu primii profitori de necazurile celorlalți. Urgența
României actuale este o altă politică, nu jelania.
La Carpați, este nevoie azi de învățare din experiențe mai bune.
Orice om are idei, dar un cetățean matur nu și le validează singur,
prin aceea că sunt părerile lui. Validarea o dau cultura largă și
istoria.
Spre a scoate din împotmolire dezbaterea publică din România
actuală, este timpul să se observe schimbarea de viziune ce are loc
pe scena lumii zilelor noastre. Această schimbare infirmă
deopotrivă internaționalismul, indiferentismul, instrumentalismul
și autohtonismul și creează culoar asumării de sine a statului
național.
Schimbarea de viziune are în miez evidența că problemele de bază
ale vieții oamenilor abia statul național le poate rezolva. Cum am
detaliat în alt loc (A. Marga, Identitate națională și modernitate,
2018), analize de referință au arătat că democrația nu este
posibilă în afara cadrului național (Mannent). Nici asistența
socială (Habermas), nici dezvoltarea (Streek) și nici inovația
(Bootle) nu sunt posibile în afara acestuia. S-a mai arătat
concludent că o „democratizare din afară” duce la dominație
(Gaedecke) și generează cleptocrație (Chayes). Înseși modernizarea
și dezvoltarea sunt acțiuni ale națiunilor, în condițiile
echilibrului puterilor în stat (Sassen). Concluzia este aceea că
între „statul invadant”, pe care socialismul răsăritean l-a
ilustrat, „statul debil”, cultivat de neoliberalism, și „statul
avariat“ pe care îl lasă în urmă cei care decid în România de
astăzi, este adecvată formula „statului răspunzător de starea
propriei societăți“.
Ar trebui învățat, dar nu din clișee, ci din ceea ce s-a
petrecut efectiv. Este clar azi că rapida reconstrucție a
Germaniei, după 1945 s-a datorat, mai mult decât oricui,
competenței decidenților ei și calificării temeinice a populației
(Abelshauser), că impresionanta dezvoltare la rangul de actor
mondial a Israelului, din 1948 încoace, ține de o implacabilă,
cultivată și perseverentă decizie (Shlomo Avineri), că succesul
istoric al Chinei, după 1978, a ținut de uimitoarea determinare,
îndrăzneala politică și hotărârea de neclintit (Wu Xiaobo) a
chinezilor. Mai cu seamă după ce SUA au trecut la corectura
globalizării, căci fugeau capitalurile, multe țări urmează interese
naționale, inclusiv în Uniunea Europeană. Tot mai multe țări
deschise spre lume duc azi politici naționale, fără a fi
naționaliste.
Trăim, desigur, într-o „societate mondială”. Numai că problema
actuală nu este să facem din state și din cetățeni servanți
acefali, ci să-i stimulăm la asumare de sine și schimbare.
Consilierul de viziune al actualului președinte al Franței cere
ieșirea din „lașitatea mondenă” prin „pariul preluării puterii
asupra propriei vieți, al regăsirii de sine independent de
ipotetica acțiune a altora”. „Națiunile care nu vor ajunge la
aceasta sau nu vor să o facă, se vor îndrepta de la declin, la
decadență, de la decadență la privațiune într-o lume din ce în ce
mai nemiloasă și concurențială” (Attali). La dispoziție a mai rămas
„să devii tu însuți”, ca început al unei alte Renașteri.
Istoria contemporană atestă că identitatea națională nu este
relicva unui trecut intrat în muzeu. Ea este însă „provocată” să
încorporeze achizițiile modernității.
Așa stând lucrurile, mai rezistă conceperea națiunii drept
comunitate „de sânge”, „de limbă” „geografică”, „de destin
istoric”, „de viață economică”, ce ni s-a transmis din dezbaterile
de la Viena de acum un secol? Fapt este că, la orice examinare,
cazuri semnificative nu intră în definiție și că o definiție a
națiunii nu mai poate apela doar la caracteristici statice.
Bunăoară, nu se poate vorbi de națiune acolo unde lipsește telos-ul
– „o națiune se constituie prin voința cetățenilor, exprimată
într-un plebiscit cotidian” (Renan). Națiunea este capabilă de
„autopoieză” (Maturana) – adică, are capacitatea de a dezvolta din
ea însăși energii care-i schimbă situația. Ea se și validează azi
pe cât își construiește economie ce contează prin produsul pe cap
de locuitor și beneficii pentru fiecare și se bucură de societate
emancipată și de stat cu libertăți și drepturi competitive.
Este cazul să se învețe din cultura română că însăși descoperirea specificului românesc s-a făcut în conceptele Europei moderne (Garabet Ibrăileanu). Că nici pentru România nu este alternativă la europenizare, dar trebuie ca ea să nu rămână o „formă fără fond” (Titu Maiorescu). Europenizarea se face oricum, prin forța împrejurărilor, încât problema pentru români este să o îmbrățișeze, nu să o încetinească (Stefan Zeletin). Că, în trecut, România a însemnat „bizantinism” în moravuri, atomizarea vieții sociale, fatalismul pasiv ca și concepție, dar că țara trebuie să privească spre viitor și să asimileze experiența democrațiilor europene (Eugen Lovinescu). Că, din nefericire, „fondul” nu a fost atins niciodată prin măsuri hotărâte, care să deschidă posibilități pentru cetățeni de a se exprima și de a schimba garniturile de conducere și elitele. Cât timp nu se încearcă schimbarea „fondului”, nici nu există vreun argument că realitățile sunt inexorabile (Virgil I. Bărbat) Că europenizarea nu se reduce la literatură (Adrian Marino) și că o europenizare fracturată nu este europenizare (A. Marga). Identificarea națională rămâne o componentă a istoriei, dar ea se face prin prestații exemplare în varii domenii.
Națiunile se consolidează astăzi ca națiuni civice – mai ales
acolo unde încorporează diferite comunități etnice și se
democratizează. Și unde, mai nou, au loc imigrații. Azi sunt trase
două concluzii : etnicitatea este posibilă formă de exprimare a
reacției la situații marcate de tensiunea incluziunii-excluziunii
și se explică prin latența auto-identificărilor (Nassehi). Aceste
identificări nu sunt neglijabile.
Oamenii își caută identitatea mai ales în perioade de tranziție
socială și politică (Tamir). Se impune, însă, distins între
„identitate trăită” în evenimente, „identitate asumată” în cărți de
istorie, și „identitate recunoscută” și de ceilalți. În fond,
contează acea scriere a istoriei care ia oamenii ca „cetățeni
deplini” (Judt). Iar legătura dintre scrierea istoriei și
„cetățenia democratică” se lasă operaționalizată în întrebări
simple: Se captează întregul situațiilor? Se reconstituie fapte sau
se rămâne la impresii și se alunecă în propagandă ieftină?
Nici „scrierea ideologică a istoriei”, tipică anilor cincizeci,
nici „istoria controlată de corectitudinea politică (political
correctness)” din zilele noastre, nu servesc asumarea de sine a
unei națiuni. O servește abia „istoria istorie” – adică istoria
bazată pe exploatarea completă a arhivelor, pe folosirea
metodologiilor avansate, pe cunoașterea a ceea ce înseamnă
societatea și mutațiile din sânul ei. Azi, istoria este chemată că
urce la istoria calitativă (Harald Zimmermann) – la istoria
realizărilor exemplare în materie de instituții, descoperiri și
creații, nivel de viață, deschidere spre lume.
Situația din țara noastră este azi atât de încărcată de crize –
demografică, economică, bugetară, instituțională, culturală,
motivațională – încât abia o reconstrucție instituțională bazată pe
reconciliere națională este izbăvitoare. Ambele sunt posibile
conștientizând erorile și democratizând statul.
Amintesc aici doar două erori majore care împovărează România
actuală. Prima: după ce a fost confundată cu marketizarea,
democrația este confundată acum cu un instrument de putere. Nu se
înțelege că fără a fi realitate de zi cu zi și fără meritocrație,
democrația devine decorativă. Spiru Haret însuși era oripilat de
faptul că „în alte țări, nicăieri nu am găsit ceva care să semene
cu concursul cum se află la noi”. Azi, nu este în țară instituție
care să nu fie malformată de abuzuri în competiții. A doua eroare:
ca urmare a noului cancer al constituționalismului din România –
„desemnările unipersonale” în funcții cheie, nu numai că desemnații
ajung să-i controleze pe cei aleși, dar se produce o degradare cu
efecte în viața fiecărui cetățean. Pe acest fundal, este ușor ca
din afara țării să se impună ce este de făcut și chiar inșii care
să ocupe funcțiile. Funesta „to do list“ și ascensiunea de inși
nepregătiți la decizii sunt exemple vii. Cum se vede bine, unii le
și aplaudă, în continuare.
O temă neobișnuită s-a strecurat în dezbaterea publică din România
de azi, anume, aceea că românii vor să-și amelioreze viața,
dezvoltându-și țara, dar alții nu îi lasă. Se cuvine să lămurim
lucrurile!
Orice țară depinde de alte țări. Dacă nu s-a dezvoltat deja, cu
atât mai mult. Dar nici o țară nu poate fi împiedicată să-și adopte
propriile legi și decizii, cu condiția susținerii din partea
cetățenilor și a controlului democratic! Experiența României de
după 2004 atestă că un regim al inșilor mai slab calificați,
preocupați de parvenirea proprie și a familiei, anihilează
democrația, agravează problemele și slăbește reprezentarea unei
țări.
Nici o țară nu și-a atins propria dezvoltare fără cele mai bune
forțe ale ei. Abia personalități calificate, integre și legitimate
îi pot promova interesele, în cooperări cu oricine. România
dispune, la rândul ei, de asemenea personalități, iar o democrație
curată le și valorifică.
În orice caz, în România, ora democrației curate și a schimbării de
garnituri de conducere este imperativă. Altfel, crizele actuale
rămân în exces, dar și amenințătoare. (Cuvânt la reuniunea
Forumului Civic, Izvorul Mureș, 15 august 2023)
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.