Autostrada Transilvania: Ultima șansă de a scăpa de blestemul Bechtel până la finalul lui 2026

  • Postat în Mass Media
  • la 02-07-2025 05:00
  • 15 vizualizări
Autostrada Transilvania: Ultima șansă de a scăpa de blestemul Bechtel până la finalul lui 2026
Imaginea este preluată automat împreună cu articolul de pe Oradea Info - Stiri Oradea, informatii, evenimente din Oradea

După 21 de ani de eșecuri și promisiuni ratate, lucrările pe ultimele două loturi avansează, iar constructorii promit că finalul este aproape

Luni, 16 iunie 2025, s-au împlinit exact 21 de ani de la momentul în care Bechtel săpa simbolic prima lopată pe Autostrada Transilvania. De atunci, acest proiect a devenit un veritabil blestem al infrastructurii românești, marcat de licitații anulate, contracte reziliate, constructori schimbați și termene imposibil de respectat.

Așa cum arată și Asociația Pro Infrastructura (API), epopeea halucinantă a acestui tronson a inclus deja trei constructori și o licitație anulată pe Suplacu de Barcău – Chiribiș, respectiv patru constructori pe Chiribiș – Biharia, cu o întreagă suită de dispute și bâlbe administrative.

Mobilizare bună pe lotul Suplacu – Chiribiș

Pe segmentul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km), contractul a fost semnat pe 24 noiembrie 2023 cu compania Erbașu. Deși perioada de proiectare prevăzută era de 6 luni, în realitate aceasta a durat 9 luni, iar lucrările în teren au demarat abia pe 20 ianuarie 2025. Din această cauză, termenul estimat de finalizare a fost împins spre iulie 2026. Potrivit API, mobilizarea pe acest șantier este în prezent considerată bună.

Chiribiș – Biharia: un an de blocaj, deblocat în trei săptămâni

Situația a fost mult mai tensionată pe lotul Chiribiș – Biharia (28,55 km). Aici, contractul a fost semnat abia pe 3 aprilie 2024 cu firma Precon, parte a grupului Selina-Trameco, deținut de antreprenorul bihorean Beniamin „Nea Beni” Rus. Timp de un an, lucrările au fost blocate, deoarece șeful CNAIR, Cristian Pistol, a refuzat să emită ordinul de începere, pe fondul proceselor dintre Trameco și CNAIR legate de o reziliere din mai 2022.

Totul s-a deblocat în aprilie 2025, când contractul a fost mutat de la CNAIR la noua companie CNIR, iar noul director, Gabriel Budescu, a reușit în doar trei săptămâni ceea ce nu s-a făcut într-un an.

„Ne-am asumat responsabilitatea și am dat drumul lucrărilor pe 20 mai 2025. Nu e loc de întârziere”, a declarat Gabriel Budescu, citat de Asociația Pro Infrastructura.

Primele lucrări în teren și speranțe pentru inaugurare în 2026

Deși perioada de proiectare pentru lotul Chiribiș – Biharia este încă în desfășurare (6 luni), Precon a început lucrări incipiente, precum organizarea de șantier, drumuri de acces, decopertări și depozite de materiale. Potrivit API, compania a depus deja proiectul tehnic pe aproximativ 8 km și poate lucra în baza autorizației de construire vechi, din perioada Bechtel.

„Suntem hotărâți să respectăm termenul de execuție de 18 luni. Am început în teren și vrem să oferim o imagine pozitivă despre construcțiile românești”, transmit reprezentanții Precon, citați de API.

Dacă ritmul este menținut, ambele loturi ar putea fi finalizate până la finalul lui 2026, ceea ce ar marca în sfârșit eliberarea de „blestemul Bechtel” și ar închide unul dintre cele mai controversate capitole din infrastructura națională.

Precon, sub presiune și pe Drumul Expres Oradea – Salonta

Presiunea pe constructorul bihorean este dublă, întrucât Precon, în asociere cu compania ucraineană Automagistral, a primit marți, 24 iunie 2025, autorizația de construire pentru Drumul Expres DEx16 Oradea – Salonta (33,7 km). Acest proiect are termen de finalizare direct în 24 de luni, intrând din start în faza de execuție.

„Ne-am angajat să livrăm în termen și acest drum expres, în paralel cu lotul din Autostrada Transilvania. Este o provocare, dar avem capacitatea necesară”, a transmis Precon.