Când cofondatorul Twitter, Jack Dorsey, a însărcinat o echipă internă a platformei de socializare să dezvolte un protocol deschis și descentralizat în 2019, el și-a imaginat un fel de repornire. Dorsey a tânjit după primele zile ale companiei, spunând că stimulentele de pe rețelele sociale au determinat platformele să se concentreze pe „conținut și conversații care [spark] controversă și indignare.”
Cinci ani mai târziu, această viziune prinde contur cu Bluesky, platforma de socializare născută din Twitter (numită acum X sub proprietatea lui Elon Musk). Bluesky, care a devenit o companie independentă în 2021, a strâns milioane de utilizatori de când s-a deschis publicului la începutul acestui an.
Susținătorii descentralizării spun că momentul poate fi în sfârșit potrivit pentru platformele deschise, pe măsură ce rețelele sociale se îndreaptă către un viitor mai fragmentat.
„Organizațiile centralizate nu pot servi nevoilor diverselor comunități”, a declarat Rose Wang, COO Bluesky, pentru Yahoo Finance. „De aceea cred că utilizatorii au simțit că au fost lăsați în urmă.”
Cele peste 24 de milioane de utilizatori Bluesky reprezintă o fracțiune din baza estimată de utilizatori a X, dar platforma a înregistrat o creștere semnificativă după câștigarea alegerilor a președintelui ales Donald Trump.
Luna trecută, Bluesky a rămas aproape de vârful App Store al Apple, iar descărcările zilnice ale aplicației au trecut chiar și pentru scurt timp de cele ale lui X.
Platforma Bluesky este construită pe baza „Protocolului AT”, o tehnologie descentralizată, open-source, care permite utilizatorilor să-și controleze experiențele online.
Spre deosebire de suita de aplicații Meta (META) sau YouTube de Google (GOOG), unde compania deține cheile algoritmului și dictează experiența platformei, platformele descentralizate permit utilizatorilor să-și modeleze experiențele, inclusiv moderarea conținutului.
„Îmi amintește de promisiunea internetului timpuriu, în care toată lumea este un editor al propriului conținut – foarte egalitar”, a spus Damian Rollison, directorul de informații despre piață la platforma de marketing SOCi.
Ambițiile companiei se extind dincolo de rețelele sociale. În loc să limiteze utilizatorii la o singură platformă, acesta își propune să le permită utilizatorilor să își mute identitățile fără probleme de la o platformă la alta.
„Ideea este că poți pune Reddit, Facebook, aplicații de întâlniri, Goodreads, orice pe deasupra protocolului nostru”, a spus Wang. „De ce vrei să faci asta? Pentru că atunci identitatea ta, datele tale se pot muta de la o platformă la alta și nu ești blocat în aceste grădini cu ziduri. Îți deții identitatea pe Bluesky, comparativ cu platformele care dețin identitatea ta.”
Potrivit lui Shannon McGregor, profesor asociat la Hussman School of Journalism and Media a Universității din Carolina de Nord, impulsul pentru un control mai distribuit al experiențelor online a câștigat avânt.
Povestea continuă
Un sondaj recent realizat de Ipsos care analizează rolul platformelor digitale în opt țări a constatat că utilizatorii au o percepție negativă asupra rețelelor sociale și optează din ce în ce mai mult pentru „ambivalența platformei”, apelând la mai multe puncte de vânzare pentru știri și informații.
„Înfășurat în [the migration to alternative platforms] este dorința de a fi într-un spațiu care nu este controlat de un singur miliardar”, a spus McGregor. „Cred că oamenii au dorința de a nu fi un fel de capricii ambelor companii mari, dar și ale unor figuri singulare.”
Bluesky nu este primul în încercarea sa de a zgudui peisajul rețelelor sociale. O mână de companii au încercat să reinventeze experiența online.
Mastodon s-a poziționat cel mai recent ca alternativă pentru Twitter după achiziția companiei de către Musk în 2022. Și platformele de dreapta precum Parler și Gab au devenit alternative populare pentru opinii mai extremiste.
Trump însuși a lansat Truth Social (DJT) după ce conturile sale de Facebook și Twitter au fost suspendate în urma insurecției din 6 ianuarie.
Dar niciuna dintre aceste platforme nu a atras o bază de utilizatori suficient de mare pentru a concura cu aplicațiile X sau Meta.
În timp ce Bluesky revendică acum peste 24 de milioane de utilizatori, această cifră este slabă în comparație cu cele 275 de milioane de utilizatori activi lunar pe Threads Meta.
„De multă vreme Meta și-a cheltuit mulți bani cumpărând rivali”, a spus McGregor. „Deci, chiar dacă ar fi fost alte locuri în care oamenii ar fi putut merge, [Meta] au cumpărat acele locuri, le-au încorporat în propria lor suită de aplicații. Au existat practici de afaceri care au făcut ca alte opțiuni să nu fie posibile.”
Sunt semne care se pot schimba. Sub administrația Biden, Departamentul de Justiție a introdus cauze împotriva Apple (AAPL), Amazon (AMZN) și Alphabet pentru a controla ceea ce consideră că este un comportament anticoncurențial în sectorul tehnologic.
Și nu este probabil ca administrația Trump să renunțe la Big Tech.
Brendan Carr, actualul președinte federal de comunicații, a indicat că agenția intenționează să întreprindă „acțiuni ample” împotriva marilor firme de tehnologie, inclusiv o revizuire a Secțiunii 230, legea care protejează companiile de răspunderea pentru conținutul terților de pe platforma lor, într-o scrisoare pe care a scris-o. luna trecuta.
Rollison a spus că toate acestea sugerează o posibilă deschidere pentru ca o platformă descentralizată precum Bluesky să capete în sfârșit stăpânire.
„Vor fi platforme care să servească o varietate de nevoi și să adere la o varietate de obiective și valori ale oamenilor”, a spus Rollison. „Această calcificare a serviciilor centrată pe câteva platforme foarte mari, probabil, nu servește foarte bine consumatorii pe termen lung. termen. Cred că începem să vedem această despărțire.”
Akiko Fujita este prezentator și reporter pentru Yahoo Finance. Urmărește-o pe X @AkikoFujita.
Faceți clic aici pentru cele mai recente știri despre tehnologie care vor avea impact asupra pieței de valori
Citiți cele mai recente știri financiare și de afaceri de la Yahoo Finance