La Chișinău se derulează o furtună într-un pahar cu apă:
conform președintei Maia Sandu, rușii plus alte cîteva popoare
adiacente se ocupă de cîteva luni cu lovituri de stat menite să
dărîme guvernarea legitimă de peste Prut. Un scenariu prost, foarte
greu de vîndut românilor, care de la revoluție încoace au parte în
medie de cîte o ”lovitură de stat” la fiecare doi ani așa că s-au
plictisit de mult de toate formele acestora. Circul de la Chișinău
are, mai degrabă, cu totul alte explicații, începînd cu marea
dezamăgire numită Maia Sandu, cu situația economico-socială
dramatică a țării și terminînd cu ascensiunea rusofililor în
sondaje, semn că domnia euroatlantismului se apropie vertiginos de
final.
Alerta de lovitură de stat declanșată ieri de Maia Sandu, cu
absența oricăror probe, este pentru români vînzarea de castraveți
grădinarilor. Poate scenariile ei vor fi prinzînd la alte state,
dar nu și la noi, unde ”loviturile de stat” se țin lanț de trei
decenii și le dau, periodic, toate forțele politice, prin
rotație.
Istoria post-comunistă chiar a început cu o semi-lovitură de
stat, în decembrie 1989; dincolo de ea, mai toate scenariile
înfierbîntate aruncate de politicieni pe piață cu regularitate nu
reprezentau decît perdele de fum pentru varii probleme cotidiene pe
care nu erau în stare să le rezolve.
Poate cel mai aproape de o situație reală am fost în 1999,
cînd cu mineriada de la Costești și declararea în premieră a stării
de urgență. Atunci s-a vorbit de implicarea Rusiei, prin
intermediul unor politicieni autohtoni, precum Vadim Tudor și PRM,
dar dovezile nu au apărut niciodată.
În anii 90, toate mișcările de stradă, începînd cu golaniada
și terminînd cu cele sindicale, erau tentative de lovituri de stat
în gurile celor de la FSN/FDSN/PDSR. Cu tot cu ”legionarii” care le
finanțau din afara țării.
Prin anii 2000 aveam și atentate cu virusuri la adresa
liderului opoziției, Ion Iliescu, ”dezvăluirile” venind inclusiv de
la viitorul șef al SRI.
În mandatele lui Băsescu, ”loviturile de stat” s-au ținut
lanț. Suspendările prezidențiale din 2007 și 2012 au fost ”lovituri
de stat” pentru PD.
Modificarea legii referendumului din 2007 a fost tot lovitură
de stat, conform președintelui Băsescu, iar un an mai tîrziu el îl
acuza pe Ion Iliescu de specializări în lovituri de stat. Teza unei
noi suspendări a președintelui, vehiculată de PSD în 2008, era
pentru PD o nouă lovitură de stat. În 2009 era rîndul PNL să acuze
PD de tentativă de lovitură de stat din cauza unui proiect de OUG
privind abrogarea legilor, iar PSD, din cauza destrămării coaliției
de guvernare. În anul următor, Victor Ponta declara că se așteaptă
la o lovitură de stat din partea lui Băsescu, în schimb Raluca
Turcan anunța că PSD și PNL ”vor să legitimeze lovitura de stat
permanentă”.
După noua suspendare, din 2012, până și presa externă preluase
retorica loviturii de stat de la București, iar Băsescu se cerea la
Parchet să prezinte dovezi privind puciul. Lovitură de stat era
pentru PSD și PNL și decizia PDL de a boicota referendumul. ”Cei
care au organizat lovitura de stat eșuată trebuie să răspundă în
fața instituțiilor” decreta Băsescu după referendum.
În 2013, Stolojan informa românii că ar fi fost deja în
Schengen dacă nu era lovitura de stat, iar Băsescu anunța altă
lovitură de stat a PSD și PNL, mai exact tentativa de a schimba
Constituția ”pentru a instala o maimuță la Cotroceni”.
În 2014, se comemorau de către PMP-ul lui Băsescu doi ani de
la lovitura de stat din 2012. În 2015, pesediștii vorbeau despre o
lovitură de stat în cazul tragediei de la Colectiv care dusese la
demisia premierului Ponta. În 2017, inflație de lovituri de stat:
în ianuarie era scandalul legilor justiției, dreapta acuza o
lovitură de stat pesedistă, Liviu Dragnea denunța o lovitură de
stat cetățenească, apoi, în vară, PSD vorbea de lovitură de stat
din cauza refuzului propriului premier Sorin Grindeanu de a
demisiona. Rîsul curcilor, nu alta. În toamnă, PSD și ALDE denunțau
dosarul Belina drept tentativă de lovitură de stat, iar în 2018
Cătălin Predoiu cerea comisie de anchetă a loviturii de stat din
2012.
Era doar încălzirea.
În august, avea să vină marea ”lovitură de stat” de la
mitingul diasporei. Acuzații grave, din toate taberele și de la cel
mai înalt nivel, începînd cu Liviu Dragnea, liderul PSD. S-a lăsat
cu audieri la parchet, mai ales după ce Dragnea vorbise public de
finanțarea externă a ”puciului”.
”Crima organizată dă o lovitură de stat în România”
contraataca Raluca Turcan. Tot lovitură de stat era declarată și
afirmația lui Dragnea privind posibila suspendare a lui Iohannis.
Și la fel și plîngerea penală a lui Ludovic Orban împotriva
premierului Viorica Dăncilă, pentru înaltă trădare.
În următorii ani, s-a discutat aprins despre ancheta
”loviturii de stat” din 10 august care bătea pasul pe loc, așa, ca
să nu se răcească tema.
Una peste alta, se vede cu ochiul liber că teza perpetuă a
”loviturilor de stat” e apanajul statelor cu democrații fragile;
incapabile, cum spuneam, să rezolve adevăratele probleme ale
societății, guvernările din asemenea state – iar România și Moldova
se încadrează perfect în profil – aruncă periodic în ochii
cetățenilor ideea că forțe oculte, în general cu sprijin extern
furnizat de state care urăsc visceral democrația, plănuiesc
permanent răsturnarea de la putere a conducerilor legitime.
Cum s-a dovedit mai mereu, lipsesc și dovezile care să susțină
acuzațiile grave, la fel cum mereu e lipsă la apel pedepsirea
vinovaților.
Nici Maia Sandu nu a furnizat cea mai măruntă probă în
povestea cu lovitura/loviturile de stat de la Chișinău. Mesajele
oricum sunt derutante: pe de-o parte, Sandu a vorbit despre mai
multe tentative deja produse și dejucate anul trecut, în perioada
octombrie-decembrie, dar despre care la acea vreme nu a făcut
referire. Pe de altă parte, ea vorbește și despre planuri de
viitor, în derulare.
Despre care a aflat de la Zelenski, dar au fost confirmate și
de serviciile secrete moldovenești. Tot fără minime dovezi,
desigur.
Una dintre cheile problemei ar putea fi apelul Maiei Sandu la
parlamentul moldovean să aprobe cît mai repede niște legi speciale,
care să ușureze lupta autorităților de peste Prut cu forțele ostile
care vor destabilizarea țării.
Încă nu știm despre ce legi e vorba și ce ar putea aduce
ele.
La Chișinău, meciurile sunt, însă încinse.
Zilele trecute, doi deputați din partea comuniștilor și
socialiștilor au băgat un proiect de modificare a codurilor penale
prin care se va sancționa cu pușcăria de până la 9 ani orice
propagandă sau tentativă concretă de ”lichidare” a statalității
republicii, mai ales dacă ele sunt susținute din exteriorul
țării.
„Chemările de aderare la un stat vecin, de participare la
războaie străine, declarațiile de la tribuna Parlamentului despre
inexistența limbii de stat și a statului – în orice altă țară din
lume, astfel de declarații sunt calificate drept acte de înaltă
trădare și îndemnuri la subminarea statalității și sunt pedepsite
dur prin lege! Astăzi propunem un proiect de lege potrivit căruia
orice apel la lichidarea Republicii Moldova sau unirea cu un alt
stat să fie pedepsite. Deja astăzi, fiecare deputat, fiecare
cetățean al Republicii Moldova trebuie să se decidă pentru
bunăstarea cărei țări luptă și să susțină acest proiect de lege”, a
anunțat unul dintre inițiatorii legii, socialistul Alexandr
Nesterovschi.
Conform acestei legi, în Moldova unionismul se va sancționa cu
închisoarea; orice apel la unirea cu România te va putea trimite
după gratii.
O legislație care e mai greu de adoptat azi, dar nu și după
viitoarele alegeri, la care sondajele relevă o înfrîngere
zdrobitoare a partidului Maiei Sandu, la fel cum nu îi dau prea
mari șanse la un nou mandat prezidențial, anul viitor.
Teza loviturii de stat care a explodat la Chișinău trădează
frica de viitor a Maiei Sandu, aflată pe tobogan electoral.
Rămîne de văzut în perioada imediat următoare dacă aceeași
teză devoalează și intenția reală a promovării unei legislații
”speciale”, care riscă mai degrabă să tensioneze situația decît să
o calmeze.
Moldova are deja o situație foarte specială; de la invazia
rusă încoace e singura țară europeană, pe lîngă Ucraina, aflată în
stare de urgență, prelungită la fiecare 60 de zile, deși
argumentele cam lipsesc.
Iar frica Maiei Sandu e cel mai bine trădată de o decizie cel
puțin șocantă, aceea de a forța demisia guvernului Moldovei într-o
perioadă cînd ea singură recunoaște că, pe lîngă războiul din
proximitate, țara se confruntă cu tentative ale unui grup de state
precum Rusia, Belarus, Serbia ori Muntenegru de a ”destabiliza”
țara prin ”mercenari” șamd.
A îndepărta guvernul fix în asemenea moment, fără explicații
oficiale, înseamnă a trasa în imaginarul colectiv o linie clar de
unire a tentativelor de lovitură de stat cu activitatea cabinetului
Natalia Gavrilița.
Un joc riscant, foarte periculos pentru democrație pe care îl
face președinta Maia Sandu; să vedem cît va întinde zgîrciul.
https://activenews.ro/