Câteva observații despre ministrul Deca
Am vrut să scriu acest articol după numirea doamnei Deca la Ministerul Educației, după ce am citit CV-ul și teza sa de doctorat, dar am avut atunci alte priorități. Acum, văzând că domnul Președinte Iohannis a pus condiția ca la rotativă miniștrii Deca și Aurescu să rămână pe loc, am lăsat cercetarea mea la matematică deoparte și m-am apucat să scriu.
CV-ul doamnei ministru al educației Ligia Deca (aflat pe site-ul ministerului) este, la o citire mai atentă (a se vedea transpunerea mea cronologic crescătoare în Anexa 1), CV-ul unui ”politruc european”.
După o licență (2001-2006) și un master (2006-2008) la
Universitatea Maritimă din Constanța (universitate din ultima
categorie, a III-a– Anexa 3), dar și Președinte al
Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)
(2006 – 2007),
doamna Deca s-a orientat spre ceva mai ușor, spre politici publice,
EUropene.
Este președintă a studenților europeni ESU la Bruxelles (2008-2010) și coordonează secretariatul Bologna la București (2010-2012).
Este cercetător în formare doctorală în științe politice la universitatea din Luxemburg (01.09.2012-30.08.2016), susținând public teza de doctorat cu titlul Understanding the internationalization of higher education as a policy process. The Case of Romania (Înțelegerea internaționalizării învățământului superior ca un proces politic. Cazul României) (http://orbilu.uni.lu/handle/10993/31206) pe 12.09.2016; în paralel, în aceeași perioadă, este project officer al European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR), la Bruxelles (6 luni), membră a Science in Education Expert Group (SEEG) al Comisiei Europene (12 luni), expert la Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) din subordinea Ministerului Educației, la București (2012-2015) și cadru didactic asociat la Universitatea de Vest din Timișoara (8 luni, 2014-2015).
Doamna Deca ajunge, prin nu știm ce altă minune, consilier de
stat la Administrația Prezidențială (29.06.2015-22.12.2019) pe
probleme de educație și cercetare, deși nu a profesat decât 8 luni
în domeniu, ca asociat, apoi consilier prezidențial
(23.12.2019-03.10.2022) pe aceleași probleme; a coordonat, printre
altele, procesul de elaborare a `viziunii strategice` România
Educată – proces finalizat cu Raportul (de 136 pagini) la Proiectul
„România Educată” (proiect inițiat de către Președintele României,
Klaus Iohannis, la 15 februarie 2016 și finalizat la 14 iulie 2021)
(Raport analizat de mine în
Cotidianul.ro/ Profesor emerit despre învățământ: Mergem într-o
direcție greșită); deci, putem numi acest raport: „Raportul Deca”;
pe baza lui, s-au făcut cele două proiecte de legi ale
învățământului, care promovează, printre altele,
internaționalizarea învățământului superior – domeniul de expertiză
al doamnei Deca. În paralel, în aceeași perioadă, doamna Deca este
cadru didactic asociat la SNSPA (01.10.2019-20.02.2022) și lector
universitar la SNSPA (de la 21.10.2022 până în prezent).
Domnul Președinte Iohannis a numit-o pe doamna Deca, culmea minunilor, pe data de 03.10.2022, ministru al educației în locul domnului profesor universitar Sorin Cîmpeanu.
De atunci, doamna ministru Deca a revizuit – pot spune în mai bine – cele două proiecte de legi, care au rămas însă nocive, îmbibate de ideologia neomarxistă promovată de UE și care, deși au acumulat peste 400 de pagini de observații critice de la guvern, sunt aflate acum în dezbatere în Parlament, pe motiv că sunt condiție în PNRR (nu am putut verifica acest lucru, dar mi se pare revoltător, dacă este adevărat).
Am să mă opresc acum la teza de doctorat a doamnei Deca, cu
titlul Înțelegerea internaționalizării învățământului superior ca
un proces politic. Cazul României
(https://orbilu.uni.lu/handle/10993/31206), pe care am tipărit-o și
am citit-o cu mare atenție, cu creionul în mână – cum am citit
atâtea teze de doctorat în matematică.
M-a frapat negativ, de la început, un lucru neobișnuit: prezența în
teză, imediat după Abstract, a unui Acknowledgements (Anexa 2),
care se face de obicei în cărți, și în unele rapoarte, dar nu în
teze de doctorat. Și mai mult m-a frapat conținutul acestuia:
doamna Deca își tutuiește public conducătorul de doctorat, pe
profesorul Robert Harmsen, scriind: „I would have not made it
without you, Robert.” (Nu aș fi făcut-o fără tine, Robert) și la
final „And now…’onwwards’, as Robert would say” (Și
acum…’onwwards’, cum ar zice Robert). Mai mult, doamna Deca îi
mulțumește pentru suport președintelui României, Klaus Iohannis, nu
numai pentru că i-a cerut să se alăture echipei lui ca Advisor for
Education and Research (Consilier pentru Educație și Cercetare),
dar a insistat ca ea să-și termine doctoratul și s-a asigurat că
are tot ce-i trebuie pentru asta, deși avea educația ca proiect
principal al mandatului său. Este neobișnuit și că doamna Deca
mulțumește atâtor persoane că au ajutat-o (nu mă refer la familie),
deorece teza de doctorat este o lucrare personală, nu
colectivă.
Teza este un studiu al politicilor de internaționalizare a învățământului superior din România atât la nivel național, cât și la nivel instituțional (de universități), în contextul Procesului Bologna. Teza de doctorat are 252 pagini, pentru că o pagină are doar 22 rânduri, altfel ar avea 137 pagini. Are 9 capitole (dar în teză, la pagina 33, scrie că are 7 capitole!).
Încă din introducere (Capitolul 1) aflăm că doamna Deca a
participat la proiectul IEMU (Internationalizare, echitate si
management universitar pentru un invatamant superior de calitate),
implementat de UEFISCDI în perioada aprilie 2014–septembrie 2015 și
cofinanțat din “Fondul Social European” prin Programul Operațional
“Dezvoltarea Resurselor Umane” (POSDRU), proiect care a folosit un
eșantion de 20 universități (din 102 câte erau atunci) pentru
analiză. Referințele corespunzătoare proiectului din Bibliografie
sunt
UEFISCDI 2015a, b și c. Mergând la sursă, http://iemu.forhe.ro
aflăm următoarele:
*
Parteneri în proiectul IEMU au fost:
Asociația Internațională a Universităților (IAU) – Asociatie
globală de universități, din peste 120 de țări, cu sediul central
în Franța.
Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) –
Universitate din București cu experiență în domeniul politicilor
publice.
Asociația pentru Implementarea Democrației (AID) – Organizație
Non-guvernamentală cu experiență în promovarea valorilor
democratice, educarea tinerilor, promovarea responsabilității
sociale și consolidarea instituțiilor democrației.
„IEMU isi propune dezvoltarea dimensiunii internationale a
educatiei prin realizarea unei serii de activitati la nivel
national cat si la nivel institutional, menite sa creasca calitatea
sistemului de invatamant superior. Aceasta activitate este
dezvoltata cu ajutorul International Association of Universities,
coordonatoarea din partea IAU fiind Eva Egron-Polak (Secretar
General International Association of Universities). Coordonatoarea
intregii activitati de internationalizare a educatiei este Ligia
Deca (Universitatea din Luxemburg).
Unul dintre obiectivele importante din cadrul proiectului este realizarea unei propuneri de strategii nationale privind internationalizarea educatiei, care va fi finalizata pana in septembrie 2015. Aceasta va fi realiza cu ajutorul unui grup de lucru numit Steering Committee, compus din opt experti nationali si internationali Monica Calota (ANPCDEFP), Ligia Deca (Universitatea din Luxemburg), Madeleine Green (Asociatia Internationala a Universitatilor), Mihai Korka (ASE Bucuresti), Robin Middlehurst (Universitatea Kingston, Londra), Dumitru Miron (ASE Bucuresti),Eva Egron-Polak (Secretar General International Association of Universities), Zeno Reinhard (SNSPA Bucuresti), Hans de Wit (Universitatea de Științe Aplicate din Amsterdam).”
„Unul dintre obiectivele importante din cadrul proiectului este
realizarea a 20 de strategii universitare privind
internationalizarea educatiei pentru 20 de universitati prin care
ne dorim imbunatatirea abordarii strategice a universitatilor din
Romania la nivel local.
Plecand de la premiza ca fiecare universitate, in conformitate cu
autonomia universitara, isi defineste propria strategie
universitara, IEMU si-a asumat asistenta pentru ca 20 de strategii
institutionale in domeniul internationalizarii educatiei sa fie
dezvoltate de catre 20 de universitati active in acest domeniu.
Asadar, cele 20 de universitati partenere in cadrul acestui proiect
(lista lor mai jos) isi vor dezvolta fiecare o strategie
institutionala in domeniul internationalizarii educatiei. Acestea
sunt realizate cu asistenta a 20 de experti nationali si
internationali, ce au fost impartiti in cinci echipe. Fiecare
echipa a intreprins patru Strategic Planning Meetings (Intalniri de
Planificare Strategica) de cate trei zile fiecare vizita, in cadrul
a patru universitati.
Fiecare vizita de planificare strategica a inclus sesiuni de
interviuri si discutii cu membrii comunitatii academice (rector,
prorectori, reprezentanti ai Departamentului de Relatii
Internationale, membri ai senatului universitatii, studenti
internationali, cadre didactice si personal administrativ), o
sesiune de formare (atelier de invatare reciproca) pe tema
internationalizarii educatiei si a eticii din aceasta perspectiva
si exercitii de dezvoltare a unei strategii institutionale in
domeniul internationalizarii.
Ca urmare a acestor intalniri, in baza datelor colectate pe
parcursul intalnirii de planificare strategica, precum si din
raportul de auto-evaluare realizat de catre fiecare universitate
implicata in cadrul proiectului, echipa de experti elaboreaza un
raport care cuprinde o serie de recomandari concrete pentru
dezvoltarea planului strategic. Plecand de la aceste recomandari,
si de la analiza SWOT a universitatii, precum si pe baza analizelor
trecute si prezente, a consultarilor etc, personalul academic
implicat in proces elaboreaza planul strategic institutional de
internationalizare a educatiei, beneficiind totodata de asistenta
continua a expertilor. Strategia institutionala de
internationalizare obtinuta urmeaza sa fie adoptata de catre
Senatul fiecarei universitati.
Grupul de lucru implicat in cadrul acestei activitati:
Experti romani: Monica Calota (ANPCDEFP), Andra-Mirona Dragotesc
(Universitatea de Vest Timisoara), Cristina Fit (UEFISCDI), Adrian
Georgescu (ANPCDEFP), Mihai Korka (ASE Bucuresti), Dan Lazea
(Universitatea de Vest Timisoara), Dumitru Miron (ASE Bucuresti),
Luminita Nicolescu (ASE Bucuresti), Zeno Reinhard (SNSPA
Bucuresti), Robert Reisz (Universitatea de Vest Timisoara).
Experti internationali: Irina Ferencz (ACA), Madeleine Green
(Asociatia Internationala a Universitatilor), Fiona Hunter (Centrul
pentru Internationalizarea Educatei, Italia), Trine Jersen
(Asociatia Internationala a Universitatilor), Elspeth Jones
(Universitatea Leeds Metropolitan), Hans Georg van Liempd
(Universitatea Tilburg din Olanda), Pierre Quertenmont
(Universitatea Libera din Bruxelles), JohnTaylor (Universitatea din
Liverpool, UK), Alessandra Viviani (Universitatea din Siena,
Italia), Hans de Wit (Universitatea de Științe Aplicate din
Amsterdam).
Aceste documente elaborate de universități au servit experților din
cadrul proiectului să facă constatări (findings), recomandări și să
tragă concluzii
Cele 20 de universități implicate în proiectul IEMU au fost:
Universitatea Al. Ioan Cuza din Iași, Academia de Studii Economice,
București, Școala Națională de Studii Politice și Administrative,
București, Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad, Universitatea
”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea ”Dunărea de Jos” din
Galați, Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea
Maritimă din Constanța, Universitatea ”Ovidius” din Constanța,
Universitatea ”Petru Maior” din Târgu-Mureș, Universitatea din
Pitești, Universitatea Politehnica din Timișoara, Universitatea
Româno-Americană, București, Universitatea de Științe Agricole și
Medicină Veterinară, Cluj-Napoca, Universitatea de Științe Agricole
și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași,
Universitatea ”Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea Tehnică
”Gh.Asachi” din Iași, Universitatea Tehnică de Construcții,
București, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea
”Valahia” din Târgoviște.
În scopul explorării exemplelor de bune practici privind politicile de internaționalizare, UEFISCDI a organizat, în cadrul proiectului IEMU, vizita de lucru la nivel internațional în Lisabona, în perioada 01 – 05 iunie 2015, și la Paris, în perioada 08 – 12 iulie 2015.
La finalul proiectului IEMU, au fost finalizate următoarele
rezultate în domeniul internaționalizarii învățământului
superior:
Cadrul strategic pentru internaționalizarea Învățământului Superior
din România. Analiză și recomandări (82 pagini)
http://iemu.forhe.ro/wp-content/uploads/2015/12/A3.1-Cadru-strategic-pt-intl-IS-din-Ro_final1.pdf
19 strategii privind internaționalizarea educației, la nivelul a 19
universități (lipsește Universitatea Al. Ioan Cuza din Iași, care a
refuzat să scrie strategia);
Blueprint al unei structuri pentru promovarea sistemului de
învățământ superior din România;
Portalul www.studyinromania.gov.ro;
Ghid practic privind internaționalizarea învățământului superior
românesc;
Conferința internațională: ”Future of Higher Education: Bologna
Process Researchers Conference – 2nd edition”;
Un sistem de indicatori de referință cu privire la
internaționalizarea educației.
Documentul IEMU „Framework for a National Strategy for
Internationalisation of Higher Education in Romania: Analysis and
Recommendations 2015”
(IEMU_Framework-for-a-national-strategy-on-INTL_final_EN.pdf) de 80
de pagini cu 40 de rânduri pe pagină, este de fapt documentul
„Cadrul strategic pentru internaționalizarea Învățământului
Superior din România. Analiză și recomandări” (82 pagini) tradus în
engleză.
Autori (în Anexa de la pagina 61) sunt: Eva Egron Polak, Madeleine
Green, Hans de Wit, Giorgio Marinoni. Monica Calota, Ligia Deca,
Cristina-Ramona Fiț, Mihai Korka, Dumitru Miron, Zeno
Reinhardt.
A fost elaborat pentru a sprijini decidenții politici în elaborarea
unei strategii naționale de internaționalizare a învățământului
superior din România.
*
Autoarea folosește un eșantion format din 5 universități (din cele
20 ale IEMU, cu date luate din IEMU): Universitatea Babeș-Bolyai
din Cluj-Napoca și Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași (din
categoria I-a, Anexa 3), Universitatea de Vest din Timișoara (din
categoria a II-a) și Universitatea Maritimă Constanța și
Universitatea Româno-Americană din București (din categoria a
III-a). Metodologia folosită pentru alegerea eșantionului este
prezentată la pag. 27-29, iar eșantionul este considerat „suficient
de reprezentativ” (pag. 28), deși „limitat” – eu mă îndoiesc că
este reprezentativ. Spune că a participat la vizitele de
planificare strategică („IEMU strategic planning visits” ) (pag.
31), dar nu apare în lista celor 20 de experți care au făcut parte
din grupul de lucru (prezentată mai sus). Autoarea folosește în
analiză și 14 interviuri luate în 2013 și 2016.
Capitolul 2, face o descriere pe 20 de pagini a domeniului,
vorbind despre internaționalizare, globalizare, europenizare:
istorie, definiții, studii, cercetări externe și interne. Doamna
Deca ne dă aici referința unui alt proiect al UEFISCDI despre
internaționalizare, din 2013:
(UEFISCDI, 2013) The Status-quo of Romanian National Policies on
Internationalization of Education – draft-
http://pp-is.forhe.ro/sites/default/files/internationalization2.pdf
care este însă doar un draft, de 124 pagini, cu 40 de rânduri pe
pagină, în care nu apar universitățile analizate, nici experții din
UEFISCDI care au lucrat la proiect, dar are o bogată
bibliografie!
Butonând, am găsit, din întâmplare, documentul final al acestui
proiect, din 2014, care nu apare în teză, intitulat:
Internationalization of Higher Education in Romania
(5- Internationalization of HE in Romania-EN.pdf). Project
co-financed by the European Social Fund through the 2007-2013
Operational Programme “Administrative Capacity Development”.
*
Raportul din 2014 are 130 pagini, în care fiecare pagină are 40 de
rânduri. Are multe tabele și grafice. Internaționalizarea
învățământului superior este analizată într-un eșantion din 5
universități:
Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea ”Lucian Blaga”
din Sibiu (din categoria a II-a, Anexa 3) și Universitatea “Titu
Maiorescu” din București, Universitatea “1 December 1918” din
Alba-Iulia și Universitatea Maritimă Constanța (din categoria a
III-a).
Grupul de lucru (Expert panel) este alcătuit din:
“Eva Egron-Polak (Secretary General and Executive Director,
International Association of Universities (IAU), France); Hans de
Wit (Professor of Internationalization of Higher Education,
Amsterdam University of Applied Sciences, Netherlands; Director,
Centre for Higher Education Internationalization (CHEI) of the
Catholic University of Sacro Cuore, Italy); Patricia Pol (Policy
advisor for European and international affairs, AERES, France);
Laura Engel (Assistant Professor of International Education and
International Affairs, George Washington University, USA);
Dan Lazea (Vice-Rector for International Relations and
Institutional Communication at West University of Timisoara,
Romania); Mihai Korka (Former Romanian BFUG Representative/
Professor at the Bucharest University of Economic Studies,
Romania); Luminita Nicolescu (Chair of the 2010 – 2012 BFUG Working
Group on International Openness/ Professor at the Bucharest
University of Economic Studies, Romania).
IAU staff member coordinating the project activity: Ross Hudson
(Programme Officer, International Association of Universities
(IAU); France)
UEFISCDI staff members coordinating the project activity: Cezar
Mihai Hâj (Project Deputy Manager), Ligia Deca (Policy officer),
Cristina Fiț (Policy officer responsible for the activity), Irina
Geantă (Policy officer).” (p.107)
*
Capitolul 3, intitulat „Elements of a theoretical framework and the
contribution to the research field” (Elemente ale unui cadru
teoretic și contribuția la domeniul de cercetare) are 11 pagini.
Doamna Deca consideră o contribuție a sa la teză, de exemplu,
faptul că folosește, în analizarea actorilor implicați în
politicile de interaționalizare și a relațiilor dintre ei, un model
al guvernanței sub forma unei stele în cinci puncte („a five-point
star actors’model”), actorii considerați fiind: statul/ministerul,
universitățile, cadrele didactice (academics), organizațiile
studențești și organizațiile internaționale – în locul triunghiului
(tripticului) folosit în Franța de C. Musselin pentru actorii:
statul/ministerul, universitățile, cadrele didactice
(academics).
În capitolul 4, pe 60 de pagini, este analizată pe larg
internaționalizarea învățământului superior din România după
1989.
În capitolul 5, pe 29 de pagini, sunt analizate Universitatea
Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea Alexandru Ioan Cuza
din Iași (din categoria I-a, Anexa 3).
În capitolul 6, tot pe 29 de pagini, sunt analizate Universitatea
de Vest din Timișoara (din categoria a II-a) și Universitatea
Maritimă Constanța și Universitatea Româno-Americană din București
(din categoria a III-a).
În capitolul 7 (Key findings and research limitations) sunt
prezentate, pe 15 pagini, constatările făcute în urma analizelor
instituționale. Capitolul 8 (Policy recommendations) are 11 pagini,
iar ultimul capitol, 9 (Conclusions) are 6 pagini.
Bibliografia tezei are 177 titluri. Doamna Deca are două articole,
ca singur autor, despre internaționalizarea învățământului
superior, în 2010 și 2014, și cinci articole în colaborare, despre
învățământul superior, două despre Procesul Bologna, două despre
internaționalizare, unul din 2014, restul patru din 2015, plus
participarea la documentele elaborate în cadrul proiectului IEMU în
2015. Niciun articol în reviste cotate ISI.
În concluzie, fără alte detalii, consider că teza de doctorat a
doamnei Deca este slabă, sub nivelul unui raport asupra
internaționalizării învățământului superior la care dânsa a lucrat.
Nu este concisă, revine asupra subiectelor. Folosește analize pe 5
universități din cele 20 făcute cu echipa UEFISCDI în cadrul
proiectului IEMU, deci nu știm care este contribuția dânsei; nu
analizează comparativ recomandările și observațiile relativ la cele
5 universități versus recomandările și observațiile relativ la cele
20 de universități, mai ales că strategia Universității Al.I. Cuza
din Iași lipsește din proiectul IEMU.
Se pun întrebările adiacente următoare: (1) De ce Raportul final
UEFISCDI din 2014 (pentru proiectul anterior, din 2012-2013 ?)
asupra internaționalizării, la care doamna Deca a lucrat, lipsește
din Bibliografia tezei (apare doar draftul din 2013)? (2) Având în
vedere faptul că cele 5 universități analizate acolo (2014) nu
constituie un eșantion reprezentativ, conform metodologiei
prezentate în teză, căci nu conține o universitate din categoria
I-a, mai este acel Raport valabil? cine l-a evaluat, cât s-a plătit
pentru el? (3) De ce UEFISCDI a reluat problema internaționalizării
în perioada imediat următoare 2014-2015, în proiectul IEMU, cu mare
parte din vechii experți și de ce cu 20 de universități, în loc de
5, dacă 5 erau suficiente ca număr? (4) De ce Universitatea de Vest
din Timișoara și Universitatea Maritimă Constanța – care au
legătură cu CV-ul doamnei Deca – sunt singurele care apar și în
cele două proiecte și în teză? (5) Se observă pe site-ul UEFISCDI
https://uefiscdi.gov.ro/ , la publicații, că din 2015 au mai fost
publicate doar 4 Policy Brief-uri privind Internaţionalizarea
învăţământului superior românesc: în 2018 (16 pagini), în 2020 (24
pagini), 2020 (24 pagini) și în 2021 (24 pagini); apare atunci
suspiciunea rezonabilă, coroborând și cu mulțumirile din
Acknowledgements (Anexa 2), că proiectul IEMU a fost făcut pentru a
o ajuta pe doamna Deca la teza de doctorat ? (6) Cine decide
oportunitatea unui astfel de program, cum este IEMU – Ministerul
Educației sau UEFISCDI/UE?
Teza nu prezintă un exemplu de bune practici privind
internaționalizarea învățământului superior (ca de exemplu
universități din Paris, sau Lisabona, unde au fost vizitele de
lucru, sau, de ce nu, universitatea din Luxemburg, unde doamna Deca
a stat 4 ani).
Nu este suficient de motivată necesitatea unei strategii naționale
pentru internaționalizarea educației și nu este prezentat un
exemplu de țară care are o astfel de strategie națională.
Doamna Deca consideră internaționalizarea învățământului superior
din România ca o obligație asumată cu ocazia semnării Declarației
de la Bologna în 1999 și nu face o analiză a dezavantajelor (pentru
România ale) internaționalizării și nu comentează faptul că Uniunea
Europeană nu are, conform tratatelor, competențe în domeniul
educației.
Comparativ cu teze de matematică, nivelul acestei teze este foarte
jos. Nu aș fi recomandat o astfel de teză pentru susținere. De
fapt, aceasta este, în opinia mea, problema adevărată a tezelor de
doctorat – nu plagiatul, care este pur și simplu furt, ci diferența
enormă între nivelul tezelor de doctorat în diferite domenii
(pentru că stacheta se află la înălțimi diferite); și aceasta nu
este ECHITABIL – a propos de echitatea (din IEMU) care se tot
vehiculează dinspre UE.
Este foarte trist și demobilizator că o astfel de persoană ocupă
scaunul lui Spiru Haret.
Și este foarte trist că Partidul Național Liberal, faimos pentru
lozinca “prin noi înșine”, a ajuns să promoveze internaționalizarea
– adică “porțile deschise”.
Afrodita Iorgulescu
Doctor în matematică
Profesor Emerit A.S.E. București
Anexa 1 (CV-ul doamnei Ligia Deca)
Data nașterii: 22/12/1982 Cetățenie: română
Educație și formare profesională
15/09/1997 – 30/06/2001 – Constanța, România
DIPLOMĂ DE BACALAUREAT – Colegiul Național Mircea cel Bătrân
Constanța
Adresă Str. Ștefan cel Mare nr.6, Constanța, România
Site de internet https://www.cnmbct.ro/
01/10/2001 – 31/07/2006 – Constanța, România
DIPLOMĂ DE INGINER DIPLOMAT INGINERIE NAVALĂ ȘI NAVIGAȚIE –
Universitatea Maritimă Constanța (UMC)
Adresă Str. Mircea cel Bătrîn, Nr. 104, Constanța, România
Site de internet https://cmu-edu.eu/
06/2002 – Cambridge, Regatul Unit
CERTIFICATE IN ADVANCED ENGLISH – Universitatea Cambridge
Adresă UCLES, 1 Hills Road, Cambridge, Regatul Unit
01/08/2003 – Paris, Franţa
DIPLÔME DE LANGUE FRANÇAISE – Alliance Française
Adresă 101, bd Raspail, Paris, Franţa
13/06/2005 – 17/06/2005 – București, România
CERTIFICAT CURS AUDITOR ISO 9000:2000 – Lloyd’s Register
România
Adresă Str Zece Mese 6A, et. 1, București, România Site de internet
https://www.lrqa.com/en/
01/10/2006– 31/07/2008 – Constanța, România
DIPLOMĂ DE MASTER MANAGEMENT MARITIM ȘI PORTUAR – Universitatea
Maritimă Constanța (UMC)
Adresă Str. Mircea cel Bătrîn, Nr. 104, Constanța, România
Site de internet https://cmu-edu.eu/
Esch-sur-Alzette, Luxemburg
DOCTOR – Universitatea din Luxemburg
Adresă Campus Belval, 2, avenue de l’Université, Esch-sur-Alzette,
Luxemburg
Site de internet https://wwwen.uni.lu/ Domeniu de studiu Științe
politice
Lucrare de diplomă Understanding the internationalization of higher
education as a policy process. The Case of Romania – Susținută pe
12.09.2016
http://orbilu.uni.lu/handle/10993/31206
2018 – 2019 – București, România
BURSĂ POSTDOCTORALĂ – New Europe College (NEC)
Adresă Strada Plantelor nr 21, București, România
Site de internet https://nec.ro/
https://nec.ro/fellow/ligia-deca/
Experiență profesională
01/01/2008 – 30/06/2008 – București, România (6 luni)
PROJECT MANAGER – SOCIETATEA ACADEMICĂ DIN ROMÂNIA (SAR)
Coordonarea unui proiect-pilot pentru testarea unei metodologii
privind evaluarea integrității instituțiilor de învățământ superior
din România – „Coaliția pentru Universități Curate” (proiect
susținut prin programul de granturi MATRA-KAP al Ambasadei
Olandei).
01/07/2008 – 30/06/2010 – Brussels, Belgia (2 ani)
PREȘEDINTE – UNIUNEA EUROPEANĂ A STUDENȚILOR (EUROPEAN STUDENTS’
UNION – ESU)
Coordonarea unei echipe executive internaționale de 5 persoane, a
unei echipe extinse de 17 persoane (însumând patru comisii
tematice) și a unui Secretariat de 3 persoane;
Reprezentarea a 47 de structuri studențești naționale din 37 de
țări, cu o afiliere combinată a aproximativ 11 milioane de
studenți, în relația cu Uniunea Europeană, Consiliul Europei,
UNESCO și alte structuri europene competente în domeniul
politicilor educaționale pentru învățământ terțiar;
Reprezentarea ESU în Bologna Follow-Up Group și în cadrul
conferințelor ministeriale din Leuven/ Louvain la Neuve (2009) și
Budapest/ Vienna (2010);
Membru în Programme Committee pentru elaborarea declarației
Conferinței Mondiale a UNESCO +10 (2009).
25/05/2010 – 01/07/2012 – București, România
COORDONATOAREA SECRETARIATULUI BOLOGNA – UNITATEA EXECUTIVĂ PENTRU
FINANȚAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR, A CERCETĂRII, DEZVOLTĂRII ȘI
INOVĂRII
Coordonarea echipei Secretariatului Bologna, ca secretariat
internațional al unui proces interguvernamental voluntar;
Reprezentarea externă a Procesului Bologna;
Coordonarea suportului acordat de Secretariatul Bologna către
Bologna Follow-Up Group (BFUG), Bologna Follow-Up Group Board și a
sub-structurilor sale.
01/07/2010 – 31/12/2010 – București, România (5 luni)
EXPERT – UNITATEA EXECUTIVĂ PENTRU FINANȚAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI
SUPERIOR, A CERCETĂRII, DEZVOLTĂRII ȘI INOVĂRII
01/07/2012 – 28/06/2015 – București, România
EXPERT – UNITATEA EXECUTIVĂ PENTRU FINANȚAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI
SUPERIOR, A CERCETĂRII, DEZVOLTĂRII ȘI INOVĂRII
01/09/2012 – 30/08/2016 – Esch-sur-Alzette, Luxemburg
CERCETĂTOR ÎN FORMARE DOCTORALĂ – UNIVERSITATEA DIN LUXEMBURG
Realizarea tezei de doctorat cu tema Understanding the
internationalization of higher education as a policy process. The
Case of Romania (http://orbilu.uni.lu/handle/10993/31206),
coordonator: Prof. Dr. Robert Harmsen.
Asistență proiecte cercetare pe tematica de specialitate în cadrul
Universității din Luxembourg.
01/09/2012 – 31/03/2013 – Brussels, Belgia (6 luni)
PROJECT OFFICER – EUROPEAN QUALITY ASSURANCE REGISTER FOR HIGHER
EDUCATION (EQAR)
Coordonarea unui proiect de cercetare privind recunoașterea și
utilizarea Registrului European privind Asigurarea Calității în
Învățământul Superior (EQAR) de către guvernele celor 47 de state
membre ale Spațiului European al Învățământului Superior;
Reprezentarea externă la conferințele pe tema asigurării
calității;
Asistență acordată EQAR Executive Board și Register Committee;
Coordonarea organizării celei de-a doua ediții a EQAR Members’
Dialogue (2012) la București.
01/01/2014 – 31/12/2014 – Brussels, Belgia (12 luni)
MEMBRĂ A SCIENCE IN EDUCATION EXPERT GROUP (SEEG) – COMISIA
EUROPEANĂ
Contribuția la dezbaterile și întâlnirile Grupului de lucru;
Contribuția raportul final al SEEG către Comisa Europeană pe tema
Științei în Educație;
European Commission, Directorate-General for Research and
Innovation, Science education for responsible citizenship : report
to the European Commission of the expert group on science
education, Publications Office, 2015,
https://data.europa.eu/doi/10.2777/
17/10/2014 – 19/06/2015 – Timișoara, România (8 luni)
CADRU DIDACTIC ASOCIAT – UNIVERSITATEA DE VEST
01/01/2015 – 30/06/2015 – București, România (6 luni)
EXPERT – AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU PROGRAME COMUNITARE ÎN DOMENIUL
EDUCAȚIEI ȘI FORMĂRII PROF (ANPCDEFP)
29/06/2015 – 22/12/2019 – București, România
CONSILIER DE STAT – ADMINISTRAȚIA PREZIDENȚIALĂ
Coordonarea Departamentului Educație și Cercetare al Administrației
Prezidențiale;
Consilierea Președintelui României în domeniul educației și al
cercetării;
Coordonarea procesului de elaborare a viziunii strategice România
Educată.
01/10/2019 – 20/02/2022 – București, România
CADRU DIDACTIC ASOCIAT – ȘCOALA NAȚIONALĂ DE STUDII POLITICE ȘI
ADMINISTRATIVE (SNSPA)
01/10/2017 – 31/12/2017 – București, România (3 luni)
MEMBRĂ ÎN HIGHER EDUCATION AND ACADEMIC RESEARCH: THEORIES,
PRACTICES, CHALLENGES RESEARCH GROUP – NEW EUROPE COLLEGE (NEC)
Colaborarea în cadrul grupului de cercetare Higher Education and
Academic Research: Theories, Practices, Challenges, înființat la
New Europe College, pentru organizarea a două colocvii:
Colocviul național pe tema Relația universitate-societate: între
idealul Humboldtian și reinventarea continuă, organizat pe 23 mai
2017:
https://nec.ro/events/relatia-universitate-societate-intre-idealulhumboldtian-si-reinventarea-continua-the-relationship-between-universities-and-society-betweenthe-humboldtian-ideal-and-the-permanent-reinvention/
Colocviul internațional pe tema Institutional Autonomy, Academic
Freedom and Imposture in the Academia – Do Academic Core Values
Safeguard Against Corruption?, organizat pe 24 mai 2018: https://
nec.ro/events/institutional-autonomy-academic-freedom-and-imposture-in-the-academia-doacademic-core-values-safeguard-against-corruption/
23/12/2019 – 03/10/2022 – București, România
CONSILIER PREZIDENȚIAL – ADMINISTRAȚIA PREZIDENȚIALĂ
Coordonarea Departamentului Educație și Cercetare al Administrației
Prezidențiale; â
Consilierea Președintelui României în domeniul educației și al
cercetării;
Coordonarea procesului de elaborare a viziunii strategice România
Educată.
21/02/2022 – ÎN CURS – București, România
LECTOR UNIVERSITAR – ȘCOALA NAȚIONALĂ DE STUDII POLITICE ȘI
ADMINISTRATIVE (SNSPA)
Lector universitar doctor pe tematicile Studii europene și Politici
educaționale, în cadrul Departamentului Relații Internaționale și
Integrare Europeană
03/10/2022 – ÎN CURS – București, România
MINISTRU – MINISTERUL EDUCAȚIEI
Competențe lingvistice
ENGLEZĂ C2 C2 C2 C2 C2
FRANCEZĂ C1 C1 B1 B1 B1
Competențe digitale
Microsoft: Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint, Microsoft Word,
Microsoft Outlook Utilizarea si cunoasterea platformelor de
comunicare ( Google Meet, Zoom, Cisco Webex) capacitate dezvoltată
de utilizare a produselor Google (Docs, Calendar, Analytics
etc.)
Permis de conducere: B
Voluntariat
2006 – 2007 Președinte
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România
https://anosr.ro/despre-anosr/mandate-in-anosr/
Alte colaborări relevante
01/07/2009 – 31/12/2013
Membră în Echipa Națională de Experți Bologna
2012 – ÎN CURS
Membră în juriul European Award for Excellence in Teaching in the
Social Sciences and Humanities acordat de Central European
University (CEU)
http://20.ceu.hu/teaching-award
2014 Expert DAAD (2014)
Colaborare pentru realizarea aplicației proiectului European Union
Support to Higher Education in Asean Region (EU-SHARE)
https://www.share-asean.eu/
2017 – 2020
Membră a Board of Directors, Comisia Fulbright (2017-2020)
2021 – ÎN CURS
Membră în consilii consultative ale rețelelor de universități
europene
Membră a International Advisory Group pentru două rețele de
universități europene (European Universities):
EU-CONEXUS: https://www.eu-conexus.eu/en/
ARQUS:
https://www.arqus-alliance.eu/about/organizational-structure/international-advisorycommittee
Anexa 2
Understanding the internationalization of higher education as a
policy process. The case of Romania – Deca Ligia (uni.lu)
Acknowledgements
This thesis has been developed in the context of my research work
at the University of Luxembourg, Institute of Political Science,
under the supervision of prof. Robert Harmsen. My involvement in
the Romanian higher education policy process has started early on,
from my early student movement activities over a decade ago. I have
been fortunate to be able to use my experience of the system (with
different hats) to develop a study on the internationalization of
higher education. In all this time I had the support and
encouragement of many extraordinary individuals, to whom I owe my
intellectual journey of the past four years.
Firstly, I would like to dedicate this thesis to Germain
Dondelinger, long-time coordinator of higher education in
Luxembourg, artisan of the birth of the University of Luxembourg
and founding member of the Bologna Process Follow-Up Group. He was
a true believer in the humanistic role of higher education and its
role in building a value based Europe, in which everyone could
fulfill its potential and live a happy life. I owe my inspiration
to apply for a doctoral position at the University of Luxembourg to
him; he was also a model in combining a hands-on public service
career with an academic interest, for both a societal and personal
benefit. His optimism, love of life and witty remarks were dearly
missed since his early departure in 2015.
My personal journey to take this thesis to completion was not easy.
Life, as it happens, presented me with many challenges and
opportunities, and there were times in which I doubted I would make
it to shore. My coordinator and companion in this journey was my
thesis 4 supervisor, Prof. Robert Harmsen, who accompanied me every
step of the way. He believed in me and made sure that my thesis
would develop so as to reflect my interests, future career goals
and personality. He never gave up on me, despite not being the
easiest PhD candidate to supervise and always tried to allow me
enough freedom and sufficient guidance to do everything I felt I
had to, while also finishing my doctoral project. My most
intellectually stimulating conversations about politics,
international relations, cultural traditions, Europe, ice hockey
(that I knew absolutely nothing about) and life, in general, were
with him and I was fortunate to feel his friendship in the past few
years. I would have not made it without you, Robert. I hope I will
make you proud.
My doctoral project would not have been possible without the
support and guidance of Profs. Justin Powell and Harlan Koff, which
looked at my work in the past years and gave me wonderful advice on
how to make the best of my time and research curiosity. Their
advice was highly appreciated, but also their respect towards me as
a member of the team and not just a PhD student. Gangolf Braband
and Anna-Lena Högenauer were there for every little detail I needed
and accompanied me with helpful advice and much-needed friendship
and support.
Also, I have been fortunate enough to benefit from the unweavering
support of Klaus Iohannis, the Romanian President. Besides asking
me to join his team as Advisor for Education and Research, he also
insisted on me taking the time to finish my doctorate and making
sure I had everything I needed to make this a reality, despite the
fact that he emphasized education as the main project of his
current mandate. My gratitude is beyond words.
In the Romanian context, I also enjoyed tremendous help from my
mentors, colleagues and friends. Prof. Adrian Curaj and Prof. Lazăr
Vlăsceanu always believed in me, understood my needs and provided
unconditional understanding and advice. Cristina Fiț, Robert Santa,
Dana Alexe, Irina Geantă, Alin Filimon, Koen Geven, Martina
Vukasovic and many others helped me gather data and made sure I had
all the information I needed to complete my work, while serving as
on-call feedback providers and debate partners. Cezar, my fiancee,
had to bear the brunt of my absence, long hours, emotional
outbursts and endless postponing of life, in general, in order to
make this thesis a reality. I cannot thank him enough for standing
by me, being a real sounding board for my ideas and understanding
all my frustrations, even when I probably deserved something
else.
I wish to thank all those interviews or whose time I benefitted
from in order to delve into the intricacies of internationalization
of higher education as a policy process in Romania. Their openness
and cooperation helped me a great deal. I also had wonderful advice
and ideas from Hans de Wit, Eva Egron-Polak, Alberto Amaral,
Cristina Sin, Pedro Teixeira, Jamil Salmi, Dorota Dakowska, Anne
Corbett, Alex Usher and many others that I was fortunate enough to
work with in the past years.
Finally, I would like to thank my mother, my sister and my
grandparents, who stood by me and supported me unconditionally,
despite their concerns or wish to have me nearby.
The past four years have been quite a journey, started with the
desire to understand better what I had witnessed first hand in
terms of international processes and their domestic translation. It
had been more than a quest with an academic purposes for me,
leading to a 6 discovery of my cognitive limits, trying to go
beyond them and then making it back to a concrete project. I am
thankful for the opportunity to make a contribution and to expand
my horizons. And now…’onwwards’, as Robert would say.
Anexa 3
Understanding the internationalization of higher education as a
policy process. The case of Romania – Deca Ligia (uni.lu)
Annex 1 – List of Romanian universities, according to the 2011
classification exercise
Category I universities, classified as ‘Advanced Research and
Education Universities’, include:
Bucharest University “Babes – Bolyai” University of Cluj-Napoca
“Al.I. Cuza” University of Iasi Academy of Economic Studies of
Bucharest (ASE) Cluj-Napoca University of Agriculture and
Veterinary Sciences “Carol Davila” Medical University of Bucharest
Medicine and Pharmacy University Iasi Medicine and Pharmacy
University of Cluj-Napoca Polytechnic University of Bucharest “Gh.
Asachi” Technical University of Iasi Technical University of
Cluj-Napoca Polytechnic University of Timisoara
Category II universities, classified as ‘Education and
Scientific Research Universities’, include:
West University of Timisoara University of Craiova “Transylvania”
University of Brasov “Ovidius” University of Constanta Lower Danube
University of Galati “Lucian Blaga” University of Sibiu University
of Oradea National School of Political and Administrative Sciences
of Bucharest 252 University of Agriculture and Veterinary Sciences
of Iasi University of Agriculture and Veterinary Sciences of
Bucharest University of Agriculture and Veterinary Sciences of
Timisoara “Victor Babes” Medicine and Pharmacy University of
Timisoara Medicine and Pharmacy University of Craiova Technical
Construction University Medicine and Pharmacy University of Targu
Mures Military Technical Academy of Bucharest „Henri Coanda” Air
Force Academy of Brasov „Alexandru Ioan Cuza” Police Academy of
Bucharest “Carol I” National Defense University of Bucharest
„Mircea Cel Batran” Naval Academy of Constanta „Mihai Viteazul”
National Information Academy of Bucharest „Nicolae Balcescu” Land
Forces Academy of Sibiu
Category II institutions, classified as ‘Universities of
education and artistic creation’, include:
National Arts University of Sibiu Architecture and Urbanism
University of Bucharest „I. L. Caragiale” National University for
Art and Cinema of Bucharest “Gerge Enescu” Art University of Iasi
National Music University of Bucharest Art and Design University of
Cluj-Napoca „Gheorghe Dima” Music Academy of Cluj-Napoca Arts
University of Targu Mures
Category III universities, classified as ‘Education Centred
Universities’, include:
„Aurel Vlaicu” University of Arad „Stefan Cel Mare” University of
Suceava „Valahia” University of Targoviste Oil and Gas University
of Ploiesti 253 Constanta Maritime University „1 Decembrie 1918”
University of Alba Iulia “Titu Maiorescu” University of Bucharest
Romanian-American University of Bucharest „Vasile Alecsandri”
University of Bacau University of Pitesti „Eftimie Murgu”
University of Resita „Dimitrie Cantemir” Christian University of
Bucharest „Constantin Brancusi” University of Targu Jiu Sports
University of Bucharest North University of Baia Mare Ecological
University of Bucharest University of Petrosani „Vasile Goldis”
West University of Arad “Partium” University of Oradea Emanuel
University of Oradea „Apollonia” University of Iasi Spiru Haret
University of Bucharest Hyperion University of Bucharest „Petru
Maior” University of Targu Mures “Dimitrie Cantemir” University of
Targu Mures University of Science „Gheorghe Cristea” „Tibiscus”
University of Timisoara Romanian-German University of Sibiu “Andrei
Saguna” University of Constanta „Mihail Kogalniceanu” University of
Iasi Protestant Theological Institute of Cluj-Napoca Pentecostal
Theological Institute of Bucharest Baptist Theological Institute of
Bucharest 254 ARTIFEX University of Bucharest „Danubius” University
of Galati „Constantin Brancoveanu” University of Pitesti „Petre
Andrei” University of Iasi „Avram Iancu” University of Cluj-Napoca
„Bogdan Voda” University of Cluj-Napoca „Nicolae Titulescu”
University of Bucharest „George Bacovia” University of Bacau
„Athenaeum” University of Bucharest Dragan European University of
Lugoj Business Administration Institute of Bucharest „Mihai
Eminescu” University of Timisoara Finance and Banking University of
Bucharest George Baritiu University of Brasov Bioterra University
of Bucharest