O zi noua, o noua stire. Nu este de mirare faptul ca legislatia se schimba foarte des, insa in acest caz lucrurile par sa inceapa sa evolueze in bine, cel putin pentru unii soferi. Autoritatile pregatesc o initiativa importanta menita sa aduca mai multa transparenta si responsabilitate in trafic, prin introducerea unui cazier auto pentru vehicule. Masura vizeaza atat reducerea numarului de evenimente rutiere, cat si responsabilizarea soferilor fata de propriul comportament in trafic. Siguranta rutiera in 2025 a devenit o prioritate pentru autoritati, de aceea va fi important ca de acum inainte sa ai mai multa grija atunci cand te afli la volan.
Ce presupune cazierul auto?
Noul sistem va functiona similar cu registrul national, in care vor fi consemnate toate accidentele in care un vehicul a fost implicat, indiferent de gravitatea acestora. Inregistrarile vor include detalii despre data accidentului, circumstantele producerii, eventualele victime si vinovatia stabilita prin proces-verbal sau hotarare judecatoreasca.
Spre deosebire de actualele evidente gestionate de companiile de asigurari sau de Politia Rutiera, cazierul auto va fi accesibil atat institutiilor publice, cat si, in anumite conditii, companiilor de asigurari sau chiar viitorilor cumparatori ai masinilor second-hand. Acest lucru va permite o evaluare mult mai clara a riscurilor asociate unui anumit vehicul sau sofer.
Un pas spre un trafic mai sigur
Introducerea unui astfel de cazier auto are ca scop principal prevenirea accidentelor prin crearea unei presiuni suplimentare asupra soferilor pentru a adopta un comportament mai prudent. Stiind ca fiecare incident rutier va ramane inregistrat si vizibil pentru viitorii angajatori, companii de leasing sau posibili cumparatori ai masinii, multi soferi vor deveni mai atenti la volan.
In plus, autoritatile spera ca masura sa ajute la identificarea mai rapida a soferilor cu un comportament periculos sau recidivist, pentru a putea lua masuri suplimentare, cum ar fi cursuri de conducere defensiva obligatorii sau, in cazuri grave, suspendarea dreptului de a conduce.
Impactul asupra pietei auto second-hand
Un alt efect important al cazierului auto va fi cresterea transparentei pe piata vehiculelor rulate. In prezent, cumparatorii depind adesea de promisiuni si informatii furnizate de vanzatori, care pot omite sau ascunde istoricul de accidente al masinilor.
Cu acces la un cazier auto oficial, viitorii proprietari vor putea verifica istoricul real al unui vehicul inainte de achizitie, inclusiv detalii despre accidente, reparatii sau daune ascunse. Aceasta masura va contribui la eliminarea practicilor incorecte din piata si va sprijini dezvoltarea unui climat de incredere intre vanzatori si cumparatori.
Importanta asigurarii RCA
In paralel cu implementarea cazierului auto, RCA-ul va deveni un instrument si mai important in evaluarea riscurilor. Companiile de asigurari vor avea acces la istoricul de accidente al fiecarui sofer sau vehicul si vor putea ajusta politele in functie de comportamentul din trafic.
Soferii cu un cazier auto „curat” vor putea beneficia de prime mai mici la RCA, in timp ce cei cu mai multe accidente inregistrate ar putea plati tarife semnificativ mai mari. Astfel, asigurarea nu va mai fi doar o obligatie legala, ci si un barometru al responsabilitatii fiecarui conducator auto.
Un alt aspect important este faptul ca se doreste ca obligativitatea achizitionarii politelor RCA in rate sa nu mai fie optionala, asa cum este in prezent. Verifica intotdeauna, inainte de a pleca la drum, cu ajutorul unui calculator online, pretul politei, pentru a beneficia de cea mai buna oferta disponibila.
Responsabilitatea, transparenta si siguranta in trafic sunt obiectivele declarate ale acestei masuri. Romania se afla inca pe primele locuri in Uniunea Europeana la numarul de accidente grave, iar un instrument suplimentar de monitorizare si preventie este mai mult decat binevenit.
Pe blogul Romasig vei gasi mereu noutati si informatii care sa te ajute, astfel incat sa ai parte de o siguranta financiara asa cum iti doresti.