-
Icelandair a primit primul său Airbus A321neoLR în decembrie pentru a începe să înlocuiască vechile sale Boeing 757.
-
CEO-ul companiei aeriene a spus că mutarea nu s-a datorat unor probleme în curs la Boeing.
-
Icelandair zboară, de asemenea, cu Boeing 737 Max și intenționează să obțină A321XLR în 2029 pentru a deschide noi rute.
Icelandair a primit primul său avion Airbus, rupându-se din flota sa exclusiv Boeing pentru prima dată în istoria sa de aproape 90 de ani.
Noile avioane A321neoLR, care pot călători până la nouă ore fără escală, au fost livrate la Reykjavik pe 3 decembrie. Până în 2027, cele 7 noi avioane vor înlocui flota învechită de Boeing 757 a Icelandair.
CEO-ul Icelandair, Bogi Nils Bogason, a declarat pentru Business Insider că A321LR este „cel mai bun înlocuitor” pentru 757-urile ineficiente, deoarece este cu 30% mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil pe loc, cu o capacitate similară.
El a mai spus că comanda Airbus nu are nimic de-a face cu problemele de producție ale Boeing.
„Am derulat o campanie între Boeing și Airbus în 2022 și am finalizat-o la începutul lui 2023 cu Airbus”, a spus el, ceea ce înseamnă că acordul a fost semnat înainte de explozia Alaska Airlines 737 Max în ianuarie.
757 a fost coloana vertebrală a operațiunii Icelandair din 1990, legând Islanda de America de Nord și Europa continentală. Dimensiunea sa mai mică îl face să zboare mai ieftin în comparație cu avioanele cu fuste largă, oferind totuși o capacitate suficientă pentru a fi profitabil.
Dar Boeing nu a construit niciodată un înlocuitor pentru 757, care a fost întrerupt în 2004. Acest lucru a oferit Airbusului oportunitatea de a profita de piața transatlantică a caroseriei înguste cu familia sa A321neo cu rază lungă de acțiune.
O mulțime de alte avioane Boeing vor rămâne în flota Icelandair. În prezent, zboară 21 de avioane Boeing 737 Max, pe care le-a comandat în 2012 înainte ca A321LR sau A321XLR să fie disponibile.
Datele Cirium arată aproape 22.000 de zboruri Max programate pentru 2024 în orașe din Europa și SUA. Cel puțin 23.000 de zboruri Max sunt programate pentru 2025, inclusiv noi rute către Nashville și Istanbul.
„Operăm, la scara noastră, o flotă Boeing foarte mare în viitor, așa că Boeing continuă să fie un partener foarte important al Icelandair”, a spus Bogason.
Icelandair zboară, de asemenea, o flotă mică de Boeing 767 pe rute unde poate transporta o mulțime de mărfuri alături de pasageri. Bogason a spus că acestea vor continua să zboare pentru „viitorul apropiat”.
Primul zbor de pasageri A321LR al Icelandair a decolat marți, zburând de la Reykjavik la Stockholm, cu zboruri ulterioare programate către Copenhaga.
Datele Cirium arată că A321LR se va extinde în încă 15 orașe europene până în 2025, precum Roma, Helsinki, Munchen și Zurich. În America de Nord, avionul va zbura până la opt ore fără escală către orașe precum Seattle, Toronto și Portland, Oregon.
Povestea continuă
Niciuna dintre acestea nu este rută nouă Icelandair și este deja deservită cu avioane Boeing, dar A321LR va elimina treptat 757 sau va zbura alături de Max către aceste orașe, conform Cirium.
Avionul A321LR al Icelandair are 187 de locuri în două cabine: 165 în economie și 22 în „Saga Premium”.
Saga seamănă cu economie premium, având scaune rabatabile mari cu aripi de intimitate, un suport pentru picioare și un suport pentru picioare și un ecran de televizor de 16 inchi. Cabina 2×2 nu are scaune întinse, așa cum se vede pe avioanele A321LR pilotate de JetBlue Airways sau de aeronavă Aer Lingus din Irlanda.
Bogason a spus că acest lucru se datorează faptului că majoritatea zborurilor sale sunt mai scurte, deoarece opresc în Islanda, mai degrabă decât traversează complet Atlanticul.
El a recunoscut că zborurile către orașe precum Seattle ar putea dura opt ore, dar echiparea și operarea avioanelor cu diferite cabine premium ar fi prea complicată și costisitoare.
„Folosim aceleași avioane în America de Nord și Europa, dar multe dintre zborurile europene sunt scurte, așa că situația întinsă nu ar avea o cerere foarte mare acolo”, a spus Bogason. „Cu siguranță există un potențial de venituri, dar credem că avem produsul potrivit pentru modelul nostru de afaceri și pentru locațiile în care ne aflăm.”
Bogason a adăugat că timpii de zbor mai scurti ar putea anula necesitatea clasei business, dar ajută Icelandair să câștige afaceri de la companiile aeriene concurente. Acest lucru se datorează programului său de escală, care permite călătorilor să rămână în Islanda câteva zile înainte de a se conecta dincolo de Reykjavik.
Bogason a spus că acest lucru îi ajută să-i convingă pe călători să aleagă Icelandair cu escală unică în locul opțiunilor transatlantice non-stop.
Icelandair are, de asemenea, la comandă 13 A321XLR – o variantă cu corp îngust Airbus cu o rază mai lungă de acțiune – care vor acționa și ca înlocuitori, dar primul nu este de așteptat să fie livrat până în 2029.
Bogason a spus că A321XLR va permite Icelandair să zboare și mai departe și să deschidă noi rute.
„Am putea zbura noul corp îngust în California, în Texas și în est din Islanda”, a spus el. „Acest lucru creează o mulțime de oportunități pentru dezvoltarea rețelei noastre și a modelului nostru de afaceri”.
Peste o duzină de companii aeriene globale, inclusiv American Airlines, transportatorul spaniol Iberia, Wizz Air din Ungaria și United Airlines, au plasat peste 550 de comenzi pentru noul A321XLR.
Similar cu Icelandair, United intenționează să folosească avionul cu reacție extra-lungă ca înlocuitor pentru un 757 și să lanseze noi zboruri fără escală către destinații precum Africa de Vest și Italia de Nord.
Datorită rezervorului de combustibil suplimentar, A321XLR poate zbura cu 800 de mile mai departe decât A321LR și poate deschide noi rute inaccesibile anterior cu caroserie înguste sau neprofitabile cu caroserie lată.
Bogason nu a dezvăluit niciun detaliu despre cabina A321XLR așteptată de Icelandair, dar avionul este versatil. American și United, de exemplu, echipează avionul cu clasă business întinsă.
Transportatorul cu buget redus Wizz Air va oferi doar o cabină economică fără preturi pentru A321XLR-urile sale, pe care CEO-ul său spune că pasagerii vor trebui doar să „sufere” pentru un bilet ieftin pe distanță lungă.
Citiți articolul original pe Business Insider