Ofițeri din vechea și noua SIPA s-au adresat ziarului Cotidianul.
Stimate domnule director
Cornel Nistorescu,
Avem obligația profesională, morală și civică să susținem că desființarea SIPA de către un fost ministru al Justiției, personaj politic aparținând unor mai vechi grupuri de interese, este fără precedent în istorie și, în același timp, lipsită de orice temei legal. De aici și preocuparea statornică a unor avocați cu prea puțin blazon profesional de a identifica post factum și de a vehicula false temeiuri juridice de natură să legitimeze acest act abuziv, plasat cu totul în afara legii.
Formal, în Europa a existat un singur caz de desființare a unui serviciu de informații, SIFAR – Serviciul de Informații al Forțelor Armate, Italia –, în anul 1960, care, în vâltoarea evenimentelor politice italiene care amplificau îngrijorarea puterii față de afirmarea stângii pe scena politică, a întocmit 157.000 de dosare asupra unor oameni politici, lideri sindicali, clerici etc. Din urmărirea lui Amintore Fanfani, de exemplu, au rezultat patru volume de materiale informative. În urma scandalului de presă, SIFAR a fost desființat, locul său fiind luat de SID (Serviciul de Informații al Apărării). S-a schimbat doar sigla!
„Un scandal montat artificial”
Desființarea SIPA nu a fost, practic, cu nimic concret motivată
de vreun abuz sau ilegalități comise de ofițerii sau subofițerii
serviciului. Măsura abuzivă a ministrului Justiției a avut urmări
seismice asupra lucrătorilor serviciului (atâția câți mai
rămăseseră), afectând buna desfășurare a activității celorlalte
servicii de informații și mai ales a unei extrem de importante și
necesare puteri a statului – Justiția și actul de justiție.
În condițiile în care acest scandal, montat artificial, continuă,
are darul să decredibilizeze toate aceste instituții, să excludă o
abordare lucidă și profundă, bazată pe argumente solide și probe,
alimentând și încurajând astfel grupurile de interese politice,
economice și de altă natură, favorizând marea corupție și
legăturile ei vinovate cu puterea politică.
Spre deosebire de precedentul SIFAR, SIPA nu a fost implicată în
nicio afacere politică, nu și-a depășit competențele, nu s-a erijat
în factor de presiune și, ceea ce este mai important, nu a comis și
deci nu i se va putea reține în sarcină vreun abuz.
Distrugerea Bancorex, un act de subminare națională
Tocmai neangajarea politică a generat decizia schimbării
conducerii DNA, a procurorului general, a ministrului Justiției.
Revăzând acest film, se poate observa evoluția clară spre
dezangajare a domnilor Ion Amariei și Tănase Joița. Mai mult,
domnul Joița a făcut și imprudența să dea un interviu – pe două
pagini – ziarului Adevărul, din care rezulta că problema marii
corupții este o problemă de siguranță națională.
Cât despre doamna ministru Rodica Stănoiu, pierderea totală a
culorii politice a fost demonstrată de implicarea în combaterea
corupției, ignorând culoarea politică a corupților. Este și motivul
real al demiterii sale, imediat după demisia domnului Marian
Ureche, a cărui cerere de demisie se anexează și în care dânsul
invocă mafiotizarea instituțiilor statului, acțiunile concertate de
denigrare a ministrului Justiției, pentru a se putea prelua
controlul politic asupra Ministerului Justiției, PNA și SIPA.
Ar fi benefic ca jurnaliștii de investigații să revadă și să
evalueze tot acest „scandal“, de cine a fost montat, cu sprijinul
cui și cine beneficiază, în realitate, de pe urma lui. O paralelă
ar trebui făcută și în legătură cu modul cum, prin „sprijinul“ unor
oameni din presă, România a pierdut cea mai mare bancă, Bancorex.
În ambele cazuri s-au publicat zeci, poate sute de articole. În
baza lor, președintele Bancorex a fost arestat și i s-au
instrumentat 17 dosare penale. În toate cele 17 procese penale ce
au urmat, Răzvan Temeșan a fost achitat. Putem spune că tot acest
scenariu a fost un act de subminare națională. Constatăm acum că
acest om este nevinovat. La ce bun? România a pierdut unul dintre
cei mai importanți piloni ai siguranței și stabilității sale.
SIPA n-a acceptat să filtreze anumite informații
De sesizat însă că modul de operare – decredibilizarea și
compromiterea unor oameni ce stau în calea marilor grupuri de
interese nelegitime – este același. Finalitatea unor astfel de
demersuri este aceea a scoaterii definitve sau pe termen lung a
incomozilor din scenă. Este o realitate care ar trebui să pună pe
jar presa românească de bună-credință, fiindcă asemenea evoluții
negative tind să capete, tot mai mult, valențe de fenomen.
De ce această încrâncenare a puterii? Pentru că, spre deosebire de
alte servicii de informații departamentale, SIPA nu a vrut și nu a
acceptat să-și filtreze ori chiar să renunțe la promovarea anumitor
informații mai puțin dorite de unii factori de putere. Mărturie în
acest sens, așa cum a descoperit dna Monica Macovei, stă și o
adresă a conducerii SIPA către serviciile teritoriale, pe care a
considerat-o ilegală și abuzivă. (Este deci o dovadă că cei
desemnați să intre în arhivă au știut ce să caute!) Adresa a fost
trimisă ofițerilor din teritoriu, ca urmare a aprobării de către
guvern a Programului Național Anticorupție, document în baza căruia
SIPA trebuia să livreze beneficiarilor săi – PNA, Parchetului
General, ministrului Justiției, prim-ministrului și chiar
președintelui României – informațiile referitoare la fenomenul
corupției, în special despre marea corupție și suportul acesteia
din mediul procurorilor, judecătorilor și avocaților, chiar mai
mult, din partea unor înalți factori ai puterii politice.
SIPA – neangajată politic
Deoarece culoarea politică a celor semnalați de informații
provoca reținerea ofițerilor în a prelua și raporta astfel de
informații – care demonstrau neangajarea politică a SIPA –, li s-a
ordonat ca asemenea informații să nu mai fie clasate, ci promovate
conducerii serviciului. Temeiul juridic al acestei decizii a fost
cel izvorât din Legea Siguranței Naționale și din Programul
Național Anticorupție, în care, la Competențele SIPA, pct. 2, se
preciza că serviciul este abilitat să colecteze și să promoveze, în
acest sens, „orice fel de informații obținute incidental referitor
la vulnerabilitățile la corupție din Justiție, administrația de
stat, medicină legală…“.
Temeiul profesional și moral fiind faptul că existența unui
serviciu de protecție și anticorupție nu este de conceput fără
angajarea sa totală în descoperirea și semnalarea actelor de
corupție, cunoscut fiind că în mediul interlop, între altele,
pentru prezervarea, extinderea și desfășurarea nestingherită a
activităților infracționale, obiectivul principal este penetrarea
instituțiilor de putere, coruperea unor magistrați și chiar
persoane din interiorul și ierarhia serviciilor de informații.
(Va urma )
Din categoria:Politica