În lunile din urmă, România este scena unei grave neînțelegeri. Zeci de inși neinformați, care cred fanatic că statul existent ar fi de drept și s-ar afla în pericol, se scot pe străzi. În vreme ce ministerul de resort încearcă corectarea unor legi, iarăși „specifice“, care lasă oamenii la cheremul unor procurori incapabili să priceapă drepturile și al unei justiții puțin spus instrumentate. Lupta irosește energii în cauze prost lămurite.
Evaluarea emfatică, pusă în circulație, a stării statului de
drept din România actuală nu are suport. În fapt, este un stat în
care nedreptățile și abuzurile sunt la tot pasul. Și dacă ar fi un
singur abuz, ar fi caz de alarmă. Pentru cei care mai au îndoieli,
menționez aici doar două fapte.
Este de luat aminte mereu că nici o țară – SUA, Cehia, Ungaria,
Olanda, Israel și oricare alta – nu și-a lăsat vreun cetățean la
mâna justiției din România. În măsura în care a putut, l-a ferit.
Cine acceptă să fie judecat după legi discutabile, proceduri ce
încalcă drepturi, penalitate luată ca scop în sine, avocați
amenințați, juriști sumar pregătiți și șefi desemnați arbitrar?
Pe de altă parte, se pot citi cu profit reflecțiile vârfurilor
justiției din diferite țări. Nu poți să nu admiri excelenta
informare asupra practicilor la americani, tematizarea integrității
la francezi, a îndoielii judecătorilor la italieni, a neliniștii
morale la germani, a respectului de sine al justițiarilor la evrei.
Se poate arăta măcar un articolaș al vreunuia dintre șefii
justiției actuale din România care să probeze conștiință evoluată
și cultură juridică? Nu vorbim de viziune, căci pare peste
puteri!
Să intrăm însă în subiect. Oricine este interesat de libertăți
și drepturi cetățenești știe că în urma noastră, ca ulterior
născuți, este o istorie. Amintesc doar prevalența dreptului natural
și, mai ales, adoptarea Declarației americane a drepturilor (Bill
of Rights, 1791) și a Declarației franceze a drepturilor omului și
cetățeanului (1789). Pe umerii acestora stă statul de drept
actual.
Prima declarație a avut ca sens obținerea independenței față de
metropola britanică, a doua, înlocuirea acelui ancien régime plin
de privilegii. Reconstrucțiile au avut accente diferite: eliberarea
inițiativei individuale, în primul caz, reacția la statul
privilegiilor, în cazul al doilea. Ele au avut repere diferite:
acel bun-simț (common sense) despre care scria John Locke,
respectiv acea pliere la natură pe care o inspirau fiziocrații.
Împreună, cele două declarații – cum s-a observat de mult (Jürgen
Habermas, Naturrecht und Revolution, 1963) – au înfăptuit
„revoluția“, care a constat în „pozitivarea dreptului natural și
realizarea democrației“. Scopurile lor rămân distincte: „Acolo
pentru a elibera forțele spontane de autoreglare în acord cu
dreptul natural, aici însă abia pentru a promova o constituție
bazată pe dreptul natural, contra unei societăți depravate și a
unei naturi umane corupte. (…) Acolo revoluția poate lăsa să
lucreze pentru ea neîntreruptul egoism al intereselor naturale,
aici ea trebuie să mobilizeze impulsuri morale“. În vreme ce
oamenii din jurul lui Jefferson argumentau pentru a pune în față
„interesele“ cetățenilor și a îngrădi puterea oricui, iacobinii lui
Robespierre voiau să construiască puterea pe bază de „virtute“.
Din cauze complexe, la mijlocul secolului XIX, pe scena Europei a
câștigat conceperea franceză a statului. Aceasta întreține o tacită
moralizare a politicii, cu atuuri, dar și cu riscuri. În cadrul ei,
s-a ajuns la o scindare cu consecințe durabile. Decidenții statului
de drept i-au sancționat pe adepții radicalizării economice și
sociale a drepturilor, iar aceștia din urmă au atacat vehement
statul de drept. Europa a fost de atunci brăzdată de opoziția
încrâncenată dintre apărătorii statului de drept existent și
partizanii radicalizării drepturilor, care a generat conflicte
majore.
Abia după Al Doilea Război Mondial părea că s-a învățat din erorile
acelei opoziții. Drepturile economice și sociale nu au mai fost
privite ca periclitare a statului de drept, iar statul de drept a
fost recunoscut în calitate de condiție instituțională a
libertăților și drepturilor. O conlucrare a abordărilor în cadrul
democrației a fost, în principiu, acceptată.
Din nefericire, România actuală, asupra căreia reflectăm aici,
revine în ultimele luni tocmai în punctul mort. Ea revine în
condiții, în bună măsură, tot „specifice“: cu ipocrizia unor forțe
de a postula că statul existent, în pofida nedreptăților,
abuzurilor și eșecurilor evidente, ar fi de drept și cu deplina
ignoranță în privința unui conflict de mult clasat.
Desigur că, prin Constituție (1992), țara a îmbrățișat – fapt de
fundamentală importanță – tripartiția puterilor în stat și
catalogul libertăților și drepturilor individuale din societățile
libere. Numai că, între timp, și tripartiția și catalogul au fost
subminate. De aceea, astăzi, apără cu adevărat statul de drept cei
care propun reformarea lui prin ameliorarea legilor justiției și
democratizare.
Această subminare a venit, în orice caz, din mai multe direcții
(detaliat în Andrei Marga, Justiția și valorile, Ratio & Revelatio,
Oradea, 2017). Amintesc aici doar două.
Tripartiția și catalogul funcționează optim, cum se știe, într-o
societate cu oameni stăpâni pe viața lor, care dispun de autonomie
a deciziei. În România însă, pământul de sub picioarele celor două
a cam fugit deocamdată. La slăbirea bazei economice și
instituționale a cetățeniei democratice au contribuit, pe rând, fie
și indirect, privatizarea coruptă care s-a făcut și care a dus
bunuri (nici acum inventariate și cercetate!) în mâini oculte,
perpetuarea manipulărilor pe scară mare, excesul de desemnări
personale în funcții publice (care a răsturnat raportul dintre
„numiți“ și „aleși“!) și slaba calificare a „conducătorilor“ din
ultima decadă.
La fuga pământului de sub picioare s-a adăugat o „invenție“
carpatică: se pot asigura, prin Constituție și legi ordinare, cele
mai largi libertăți și drepturi, dar se poate ține sub obroc
folosirea lor cu serviciile secrete. În această mentalitate, se
poate proclama orice, căci regia din umbră contează! Atunci când
convine calculelor unor forțe sustrase controlului public,
serviciile mobilizează libertățile și drepturile contra statului
sau, în alte situații, îndreaptă statul de drept contra drepturilor
și libertăților. Acum se petrece mai ales a doua situație: tot
felul de inși lipsiți de idei concrete, în Parlament sau oriunde,
sunt puși în mișcare sub stindardul unui „purism civic“ (potrivit
căruia „oricine este chemat de procurori este «penal», dacă nu
chiar «infractor»“), fără echivalent în țări cu stat de drept,
pentru a împiedica până și o modestă ameliorare a justiției propusă
de ministrul de resort.
România atinge astfel un nou record trist. Aici, sfere de
decizie sustrase controlului public au supraviețuit democratizării,
atâta câtă este. S-a restabilit conflictul dintre stat de drept și
drepturi de acum mai bine de un secol și jumătate. Se protestează
pe străzi contra drepturilor, împotriva măririlor de salarii și
pensii și pentru a consolida puterea „șefului“. Obsesia menajării
acesteia este până și la unii „liberali“ mai mare decât preocuparea
pentru libertăți.
La drept vorbind, nici în România statul de drept ca atare nu este
în vreun pericol. Orice cetățean rezonabil vrea astăzi drept, mai
curând decât arbitrar. Numai că, așa cum se vede, se poate
îmbrățișa statul de drept într-un fel care face praf drepturile și
dreptatea.
Dacă totuși este vorba despre pericol la adresa statului de drept,
atunci acesta vine acum de la forțe care vor stoarce profit din
lozinci precum „se distruge statul de drept“, „se anihilează lupta
cu corupția“, „vine comunismul“, într-o situație istorică în care
alternativele sunt cu totul altele. De altfel, aceste devize s-au
mai folosit cu ani în urmă, iar azi se trăiesc rezultatele:
împiedicată dinăuntru, de garnituri de personal tot mai
necalificate, fie și sub eticheta luată în deșert a „tehnocrației“,
România stă vârtos la coada Europei, cu cea mai mare emigrare de
cetățeni în condiții de pace.
(Din volumul Andrei Marga, După globalizare, în pregătire pentru
tipar) l
Soluția, și în România, nu este să contrapui statul de drept și
drepturile. Nici „statul mafiot“, cum l-a numit creatorul său, dar
nici „statul disciplinar“, pe care acele forțe îl întrețin în
imaginația lor săracă, nu sunt soluții. Abia ieșirea din fetișuri
de stări și de persoane face loc acestora.
Să ne înțelegem. Este normal să reacționezi la derapajele
autorității, ale oricărei autorități. Numai că disidența
central-europeană de odinioară, luată azi ca model, a apărat statul
de drept și drepturile împreună. Din experiența ei ar fi de învățat
nu pe bucățele, ci în întregime. Altfel, clonele de pe străzile
României de astăzi sunt doar un episod al anacronismului, care
costă deja prea mult.
Din categoria:Politica