Comisia de la Veneția dă dreptate României și respinge noua lege a Educației din Ucraina, care afectează minoritățile. Kievul interpretează decizia experților cum vrea el.
Comisia de la Veneția critică articolul 7 al Legii educației
din Ucraina, care se referă la folosirea, în educație, a limbii de
stat, a limbilor persoanelor aparținând minorităților naționale și
a altor limbi.
Ministerul român de Externe susține că opinia Comisiei de la
Veneția dă dreptate sesizării României privind încălcarea de către
Ucrania a dreptului minorităților de a învăța în limba maternă.
Prin urmare, MAE a salutat decizia Comisiei de a confirma evaluarea
României cu privire la impactul negativ al articolului 7 al Legii
Educației din Ucraina. Kievul, în schimb, se pare că a înțeles fix
pe dos verdictul dat de Comisia de la Veneția, salutând, la rândul
său, o decizie pe care a considerat-o echilibrată și
constructivă.
Legislativul ucrainean a adoptat pe 4 septembrie o nouă Lege a
educației prin care se desființează învățământul în limba maternă
pentru minoritățile etnice, școala devenind obligatorie în limba
ucraineană. Asta înseamnă că dispar inclusiv școlile cu predare în
limba română. În Ucraina trăiesc peste 400.000 de etnici români
care ar urma să sufere din cauza acestor noi prevederi. Pe această
speță s-a pronunțat vineri Comisia de la Veneția.
„Ministerul Afacerilor Externe salută adoptarea de către
Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept (Comisia de la
Veneția) a Consiliului Europei, astăzi, 8 decembrie 2017, a Opiniei
sale privind prevederile art. 7 al Legii educației din Ucraina,
care se referă la folosirea, în educație, a limbii de stat, a
limbilor persoanelor aparținând minorităților naționale și a altor
limbi. MAE reamintește că, în contextul demersurilor diplomatice
ferme întreprinse pentru promovarea drepturilor persoanelor
aparținând minorității române din Ucraina, România a solicitat
Ucrainei consultarea Comisiei de la Veneția cu privire la Legea
educației și preluarea opiniei Comisiei în legislația ucraineană.
De asemenea, reamintește că în contactele bilaterale directe cu
partea română, partea ucraineană și-a asumat, la cel mai înalt
nivel, obligația de a remedia problemele create de Lege, în special
de art. 7 al acesteia, prin aplicarea recomandărilor Comisiei de la
Veneția.
Opinia Comisiei de la Veneția confirmă evaluarea României cu
privire la impactul negativ al art. 7 din legea amintită asupra
drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale din
Ucraina, inclusiv a celor aparținând minorității române. Comisia de
la Veneția critică art. 7 din legea amintită și cere modificarea
sa, apreciind că acesta este vag, lipsit de precizie juridică și de
claritate, și nu garantează în mod adecvat dreptul la educație în
limba minorităților. Comisia cere astfel amendarea art. 7 și
înlocuirea sa cu un text mai echilibrat și mai clar. Comisia
constată, așa cum a susținut constant partea română, că Legea
implică o diminuare a oportunităților de învățare în limbile
minorităților, putând fi ridicată chiar o problemă de
constituționalitate a Legii”, a transmis Ministerul român de
Externe, printr-un comunicat.
Ministerul ucrainean al Educației, însă, a dat o cu totul altă
interpretare deciziei Comisiei. Kievul susține că acuzațiile aduse
Ucrainei nu au fost confirmate.
Potrivit părții ucrainene, Comisia de la Veneția a luat în
calcul argumentarea Ucrainei împotriva acuzațiilor cum că articolul
lingvistic al legii îngustează drepturile minorităților naționale.
”Comisia de la Veneția a subliniat că subiectul conținutului și
volumului drepturilor ține exclusiv de competența Curții
Constituționale a Ucrainei”.
Potrivit Ministerului ucrainean al Educației, cea mai
importantă teză a concluziilor Comisiei este constatarea că
articolul 7 este un articol-cadru și că poate fi detaliat în
continuare, în special în Legea Învățământului Secundar, informează
bucpress.eu.
Din categoria:Politica