Curioasa vânzare de la CFR Marfă
Vineri, 7 iulie, când toată lumea se pregătea de
uichend & nevărsi, CFR Marfă a scos la vânzăre, printr-un anunț pe
pagina proprie de internet (ascuns în coada unei liste de alte 37
de anunțuri, unele vechi din 2016, cele mai multe lipsite de
importanță), un număr de 7.153 de vagoane și a 508 de locomotive,
pentru un preț total de aproximativ 165 de milioane de
euro.
Termenul limită de depunere a ofertelor este 14 iulie, ora 12.
Așadar, vorbim de 7 (șapte) zile în care cineva suficient de
curajos trebuie să pună la bătaie 165 de milioane de euro pentru a
cumpăra peste 7600 de active împrăștiate în toată țara, adică
imposibil de verificat din punct de vedere al existenței fizice și
al stării de uzură.
Având în vedere uichendul (deja trecut) și formalitățile de
depunere – dosar, semnături multiple, garanție de participare,
extrase de la registrul comerțului referitoare la dreptul de
semnătură, decizii ale board-ului sau chiar ale adunărilor generale
pentru aprobarea participării la o afacere de asemenea anvergură –
este evident că, de fapt, termenul real în care potențialul
cumpărător trebuie să se decidă dacă întră sau nu în această
afacere este de 4 (patru) zile. În acest interval de timp, trebuie
făcută și procedura de due dilligence, adică, analiza detaliată a
tot ceea ce este de cumpărat, precum și a ipotecilor, a
sechestrelor, a asigurărilor casco, a asigurării potențialelor
încărcături aflate în curs de transport pe calea ferată etc.
Altfel, se aplică principiul caveat emptor („cumpărătorul să
deschidă ochii, pentru a nu deschide punga”). Deci, nu e vorba de o
licitație, ci de o înțelegere a părților și de o vânzare a
activelor „așa cum sunt, acolo unde sunt”. Ca la talcioc …
Bonus: pentru a putea viziona activele, potențialul cumpărător
trebuie să depună o adresă scrisă la sediul CFR Marfă, de unde i se
va răspunde când s-o putea.
Toate aceste active par a fi sub sechestru pus în favoarea
ANAF, de unde concluzia că și ANAF a fost de acord cu această
vânzare foarte interesantă.
Rezonabil și decent, concluzia la care se poate ajunge este că
fie această procedură de vânzare este făcută pentru a eșua la
primele 10-15 ședințe de „negociere” a părților, pentru ca prețul
de adjudecare să ajungă la valori derizorii, deci ușor de asumat,
fie vânzarea este pregătită pentru cineva anume. Poate chiar pentru
vreo societate constituită special de stat pentru a prelua activele
respective și, implicit, afacerea CFR Marfă.
Reamintesc că societatea CFR Marfă este în procedura de
concordat preventiv de mai mult de 3 ani și că tocmai ce a
beneficiat de o lege cu dedicație (și contrară Constituției) care
i-a permis prelungirea acestui termen maximal de 3 ani cu încă 2
ani. CFR Marfă este obligată, prin decizie a Comisiei Europene, să
restituie un ajutor de stat de cca 500 de milioane de euro, iar
legea spune că acest ajutor de stat trebuie recuperat chiar dacă
beneficiarul ar intra în faliment. Din această perspectivă,
vânzarea de care se vorbește mai sus este, foarte probabil, o
metodă de inducere în eroare a Comisiei Europene, de genul ”Mircea,
fă-te că lucrezi”.
Reamintesc, de asemenea, că atunci când Comisia Europeană a
emis decizie de ajutor de stat în cazul Oltchim, am ales calea
grea, a contestației la Tribunalul Uniunii Europene de la Luxemburg
și, după aproape doi ani de așteptare, am câștigat, anulând această
decizie, în valoare de nu mai puțin de 1,53 miliarde lei (cca 300
de milioane de euro). Eu am ales calea grea și fără compromisuri,
dar total concurențială, fără favoritisme și fără șopârle.
Dacă încă vrem economie de piață în România, trebuie să o
facem funcțională și concurențială. Altfel, ne putem trezi înapoi,
în trecut, în perioada comunistă sau, înapoi, în viitor, în plin
model chinezesc de „capitalism”.
facebook.com/gheorghe.piperea
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.