Daniel Siegfriedsohn – Arhive istorice
Minciuni și legitimare în construcția națională în
Ukraina. Istoriografia ca întreprindere de stat: strategiile de
legitimare ”științifică” ale OUN/UPA. Viktor Iușcenko președintele
Ukrainei (în imagine) care i-a decorat în anul 2010 cu titlul de
”Erou al Ukrainei” pe criminalii de război Stefan Bandera șeful
”Organizației Naționaliștilor Ucraineni” (OUN-B) și al brațului său
militar ”Armata Insurgentă Ucraineană” (UPA) responsabil pentru
genocidul atroce a 100.000 de polonezi și a 70.000 de evrei între
1943-1944 și pe ofițerul SS ukrainean Roman Șuhevici comandantul
șef al UPA care în anul 1943 a masacrat zeci de mii de polonezi.
Unitatea ”Nachtigall” comandată de Șuhevici a luat parte la
pogromurile din Lwow din anul 1941, a exterminat aproape toată
inteligența evreiască și poloneză (de la cinci la șapte mii de
oameni). Șuhevici și unitatea sa UPA au luat parte la distrugerea
pe 22 martie 1943 a localității Khatyn din Belarus și uciderea
locuitorilor.
De la independența sa, și mai ales de la președinția lui Viktor
Iuşcenko, Ucraina a construit o nouă mare narațiune istorică,
chemată să întemeieze măreția eroică a națiunii sale. Minciuna vine
aici sub forma unei negări a caracterului multicultural al
populației sale și, în ceea ce privește rolul Ucrainei în
evenimentele celui de-al Doilea Război Mondial, într-un revizionism
alimentat de naționalism, propagandă dezvoltată anterior de o serie
de intelectuali din diasporă.
Istoriografia ucraineană este aceea a unui neam tânăr, în plină
construcție, a cărui istorie este discontinuă și strâns legată de
istoria rusă, poloneză și, pentru anumite regiuni, austriacă,
română, maghiară, cehoslovacă etc. De la obținerea independenței
din 1991, istoricii s-au străduit să producă o mare narațiune a
națiunii, urmărind-o în lipsa unei reale continuități cronologice,
geografice sau statale, până la Rusia Kievenă, apoi la principatul
Galiției, trecând apoi la cazacii zaporojeni. Cazaci, la cele două
încercări de scurtă durată de a obține independența din 1918-1919
și, în cele din urmă, la războiul declanșat de Germania contra URSS
în iunie 1941.
Această producție istoriografică a debutat la începutul anilor 1990
în ”leagănul naționalismului ucrainean”, la Lviv capitala vestului
Ucrainei, înainte de a se extinde treptat în centrul țării și în
capitala Kiev. În timpul președinției lui Viktor Iuşcenko
(2005-2010) în special, a fost efectuată o recitire a istoriei de
către cele mai înalte niveluri de putere, al cărei scop a fost, în
fața vechii epopee sovietice a ”Marele Război Patriotic” , să
creeze o narațiune a istoriei naționale bazată pe strategii de
eroizare și victimizare numai a etnicilor ucraineni și de a ascunde
componenta multiculturală a țării și să retragă ”eforturile de
eliberare” și construcția statului ucrainean. Acest lucru nu a mers
fără un anumit revizionism, în special în ceea ce privește
perioadele întunecate ale istoriei, precum cel de-al Doilea Război
Mondial.
Construirea unei narațiuni naționaliste galițiene în vestul
Ucrainei. Din anii 1990, intelectualii și consilierii orașului din
Lviv, capitala regiunii istorice Galiția (fostul Lemberg austriac,
apoi Lwów polonez din perioada interbelică), s-au angajat să
reinventeze trecutul regiunii lor. Denumirea ”Galiția”, care a
căzut în desuetudine în epoca sovietică, a fost reinvestită cu o
reactivare folclorică a mitului habsburgic (deschiderea unor
cafenele ”vieneze”, mărci de produse alimentare care se referă la
tradiția ”galițiană”). Acest particularism a fost exprimat în
special prin revista ”Yi” (numită după litera ï, care deosebește
alfabetul ucrainean de alfabetul rus), regizată de Taras Vozniak și
finanțată de Fundația Heinrich Böll, care a apărat în anii 2000, o
versiune blândă a naţionalismului local, dedicând mai multe
probleme atât conflictelor, cât şi reconcilierii polono-ucrainene
şi evreo-ucrainene. Voznyak vroia să lucreze pentru integrarea
rapidă a Ucrainei în Europa și a susținut ideea de a face din Lviv
”Strasbourgul Europei Centrale-Est” și capitala culturală a unei
Ucraine întoarse spre vest.
În această regiune, leagănul naționalismului ucrainean, rural și
ucrainofon (spre deosebire de estul țării, care este industrial și
rusofon), greco-catolic (spre deosebire de Orientul ortodox) și
naționalist (spre deosebire de Est, care este cultural mai mult
legat de Rusia), se trezesc fidelii OUN (Organizația
Naționaliștilor Ucraineni), mișcare ukraineană teroristă, fascistă,
xenofobă și antisemită fondată în 1929 și ai filialei sale
combatante UPA (Armata Insurgentă Ucraineană). UNA-UNSO (Adunarea
Națională Ucraineană/Organizația Național-Socialistă din Ucraina),
un partid naționalist fățiș pro-nazist, care s-a redenumit
”Svoboda” (Libertatea) după dizolvarea sa în anul 2004, iar zbirii
săi cu cizme fluturând steaguri roșii și negre care evocă culorile
naziste defilează în mod regulat la evenimente locale. Liderul său,
Oleh Tiahnybok, ales și el deputat în 2002 în cadrul coaliției
”Ukraina Noastră” a lui Iuşcenko, a cărei susținător este,
desfășoară campanii regulate cu sloganurile ”Ucraina pentru
ucraineni” și ”Afară moscoviților și evreilor”.
De la alegerile locale din anii 2009 și 2010, ”Svoboda” a avut o
influență decisivă în consiliile regionale din Lviv și Ternopil, în
timp ce discursurile și temele naționaliste au câștigat dreptul de
cetățenie în întreaga regiune. Mai ales că un anumit număr de
deputați din fosta UNA-UNSO stăteau sub eticheta altor partide,
precum Andriy Shkil, reales de mai multe ori deputat pentru Lviv în
”Blocul Iulia Timoșenko”. Această radicalizare a vieții politice
locale și acceptabilitatea tot mai mare a tezelor naționaliste
extremiste s-au tradus rapid în decizia consiliilor municipale din
regiune de a redenumi străzile în cinstea naționaliștilor ucraineni
din OUN/UPA și de a ridica monumente acestor lideri fasciști,
implicați în curăţirea etnică a Galiţiei (masacrele polonezilor din
1942-1943 din Volinia şi Galiţia, precum şi colaborarea cu naziştii
la anihilarea evreilor).
Astfel, Muzeul de Istorie al orașului Lviv a prezentat încă din
anul 2006 o expoziție dedicată ”eforturilor de eliberare ale
poporului ucrainean” care în realitate glorifică
batalioanele”Nachtigall” și ”Roland”, formate din ucraineni
recrutați de naziști, care au mărșăluit asupra Liovului în iunie
1941 purtând uniforma Wehrmacht-ului, și divizia ”SS-Galizien”,
formată din voluntari ucraineni care au depus jurământul lui Hitler
în 1943. Teoreticienii fascismului ucrainean, precum Dmytro Dontsov
și liderii OUN /UPA, în special Stepan Bandera și Roman Shukhevych,
doi fasciști și criminali de război notorii, sunt celebrați la Lviv
ca figuri în căutarea independenței ukrainene. În special
dezinformarea și negarea sunt modificările deliberate ale
legendelor care însoțesc fotografiile istorice și exponatele:
desemnările germane au dispărut în favoarea traducerilor ucrainene
inofensive, iar termenul ”SS” a fost eliminat cu totul. Astfel,
batalioanele ”Nachtigall” și ”Roland” apar acum sub denumirea de
”Divizia naționaliștilor ucraineni”, în timp ce divizia
”SS-Galizien” devine inofensivă ”Prima divizie ucraineană”, făcând
să se creadă în existența unei armate ucrainene independente de
naziști. Uniforma expusă a fost, de asemenea, curățată de dungi SS,
cranii și însemne, în timp ce o mențiune cu litere mici indică
faptul că este o ”reconstrucție”. Tot trecutul colaboraționist al
Ucrainei este ascuns aici de vizitatori, pentru a face acceptabilă
eroizarea criminalilor de război care au colaborat cu naziștii.
În același timp, are loc o adevărată invenție a istoriei eroice
naționale, așa cum demonstrează complexul memorial inaugurat în
anul 2007 la cimitirul Lychakiv din Lviv. Cu vedere la fostul
cimitir al apărătorilor polonezi ai Lwów care au murit luptând cu
separatiștii ucraineni în anii 1918-1919, autoritățile locale au
construit un imens mausoleu, cu un set de stele comemorative ale
”luptătorilor pentru libertate” ai Ucrainei – cei din anii
1918-1919, apoi din anii 1941-1945 ca batalionul ”Nachtigall” si
”SS-Galizien”. Acesta din urmă este comemorat de un mormânt al
soldatului necunoscut, singurul din lume dedicat unui soldat al
SS!
Ca și în manualele de istorie recentă, se încearcă acreditarea
”datelor cheie” în construcția statului ucrainean: independența de
scurtă durată din 1918-1919, apoi ”Legea din 30 iunie 1941”, prin
care Yaroslav Stetsko , unul dintre liderii OUN apropiați de
Bandera, a proclamat independența – o proclamație neașteptată
anulată o săptămână mai târziu de naziști!
Urmând mai mult tradiția martirologiei, au fost ridicate memoriale
pentru victimele persecuțiilor lui Stalin în fața închisorilor de
pe străzile Zamarstynivska și Lonskoho, unde NKVD avea peste 3.000
de prizonieri împușcați în iunie 1941, chiar înainte de invazia
germană. Etnicii ucraineni sunt arătați ca singurele victime ale
stalinismului, în timp ce deportările și sovietizarea forțată au
afectat în primul rând elitele poloneze și evreii. Mai mult,
nicăieri nu sunt amintite pogromurile sângeroase din iulie 1941,
săvârșite în special de miliție și naționaliștii ucraineni, care au
provocat aproape 7.000 de morți la Lviv, tocmai pe terenul acestor
închisori, și câteva zeci de mii în vestul Ucrainei.
În timp ce orașul Liov a fost pe bună dreptate caracterizat atât ca
”jungla memorială”, cât și ca ”palimpsest memorial” (palimpsest =
scriere greu lizibilă datorită ștersăturilor și corecturilor) având
în vedere valsul monumentelor care a însoțit numeroasele răsturnări
de stat prin care a trecut, el este astăzi plasat sub semnul unei
ucrainizare tot mai radicale și o politică de comemorare selectivă,
chiar trunchiată deliberat.
Istoriografia ca întreprindere de stat: strategiile de legitimare
științifică ale OUN/UPA.
Toate acestea nu ar fi fost posibile fără politica memorială
condusă la cel mai înalt nivel al statului de la Revoluția
Portocalie și de la alegerea președintelui Iuscenko. Acesta din
urmă a dus pe tot parcursul mandatului său o politică de
ucrainizare și naționalizare a țării care se bazează pe opiniile
cercurilor diasporei ucrainene legate de OUN/UPA precum și pe cele
ale neonaționaliștilor din Ucraina de Vest. Pentru a-și susține
politica de construcție memorială, s-a dotat cu un aparat de stat:
în 2005 a înființat Institutul pentru Memorie Națională, creat după
modelul institutului omonim din Polonia, al cărui scop este
diseminarea interpretării oficiale a istoriei. În primul rând,
printr-o lege din 2006, Marea Foamete ucraineană a fost ridicată la
rangul de genocid și orice negaționism în acest domeniu constituie
acum o infracțiune împotriva legii. Holodomorul, numit adesea
”holocaustul”, înlocuiește genocidul evreilor în discursul oficial
privind victimizarea. Sunt citate cifre fanteziste de până la zece
milioane de morți ucraineni, în timp ce dimensiunea transversală a
acestei Mari Foamete staliniste, care s-a extins la Volga și
Kazahstan, este întunecată.
Dar este vorba mai presus de toate de întemeierea unui discurs
eroic: din 2005, cu ocazia comemorărilor sfârşitului celui de-al
Doilea Război Mondial, Iuşcenko îi pune pe picior de egalitate pe
veteranii Armatei Roşii şi pe cei pe care îi numeşte ”luptătorii
pentru libertate” ai Ucrainei. Acordă decorații veteranilor UPA,
precum și acces la o pensie de veteran și îl reabilește pe Roman
Șuhevici, șeful batalionului Nachtigall și al UPA, acordându-i
titlul de ”erou al războiului” la sfârșitul anului 2007.
Trei instituții oficiale au colaborat sub președinția lui Iuscenko
în întreprinderea de spălare a banilor a OUN/UPA: Institutul pentru
Comemorare Națională, Centrul pentru Studierea Mișcării de
Eliberare, înființat în 2002 la Lviv și condus de istoricul
Volodymyr Viatrovytch, și mai ales SBU, Serviciul Securității
Statului, care a înlocuit KGB-ul și i-a moștenit arhivele, asupra
cărora deține monopol. Cele trei instituții se susțin și se
coroborează reciproc, funcționând datorită unei rețele de tineri
istorici dedicați cauzei OUN/UPA. Viatrovytch este unul dintre cei
mai activi: în 2006, a publicat o carte bazată pe citate trunchiate
care neagă orice antisemitism în cadrul OUN10; în 2007, a încercat
să reabiliteze memoria batalionului Nachtigall urmărind ”legenda
din jurul lui Nachtigall”, adică acuzația de masacre, în special
pogromuri, la o încercare sovietică de destabilizare a guvernului
Adenauer în anii 1960. Oleksandr Ishchuk, un alt tânăr istoric care
lucrează în arhivele SBU, a scos la iveală un text care ar fi
scutit OUN de orice implicare în pogromuri: conform acestei
”cronici” din 4 iulie 1941, Gestapo-ul i-ar fi invitat pe ucraineni
să comită unul la Lviv, dar OUN le-ar fi interzis membrilor săi să
participe. Cu toate acestea, potrivit istoricului
ucrainean-american John-Paul Himka, acest document, la fel ca multe
altele, a fost scris probabil după 1943, într-o perioadă în care
organizația, simțind că valul se schimba, a dat ordin să redacteze
și să modifice arhivele sale. pentru a da impresia că germanii și
sovieticii erau vinovați de acte antisemite, și nu ucrainenii.
Pentru mai multe detalii, a se vedea Grzegorz Rossolinski-Liebe,
”Celebrating Fascism and War Criminality in (…)
Trebuie amintit că, de zeci de ani, o vastă activitate de
propagandă a fost desfășurată de ideologii din cercurile de
imigranți ucraineni, în special din Canada, Anglia și Germania,
care își propune să prezinte istoria OUN/UPA ca fiind aceea a
democrației, pro -Organizaţii occidentale, chiar filo-semite.
Printre cei mai cunoscuți, Mykola Lebed’, fost lider al OUN și
fondator al UPA, recrutat de CIA (care nu s-a opus încorporării
foștilor naziști și fasciști), ale cărui arhive au fost recent
transferate la Institutul Ucrainean de la Harvard, a distrus și a
redactilografiat toate originalele din anii războiului, efectuând
astfel falsări la scară largă; echipa s-a adunat la Toronto în
jurul veteranului UPA Petro Potichnyj a publicat, la rândul său, în
lunga serie de volume Litopys UPA cronicile (cu atenție redactate
de orice mențiune de antisemitism) ale UPA. Ca să vorbim despre
Franța, să-l amintim pe Volodymyr Kosyk, doctor în istorie la
Universitatea Paris Sorbona (!) și vicedirector al Universității
Libere Ucrainene din München, autor al unei cărți apărute în 1986
la Paris, ”L’Allemagne national-socialiste et l’Ukraine”, care
reușește isprava de a nu conține niciun cuvânt despre colaborarea
sau distrugerea evreilor din Ucraina. Să-l cităm și pe Petro
Myrtchuk, un fost membru al OUN, ale cărui pamflete naționaliste
revarsă antisemitism primar. Nu există nicio ezitare în a recurge
la mistificare pentru a prezenta UPA ca filosemită: astfel, același
Myrtchuk publică pseudo-autobiografia lui Stella Krentsbakh, o
evreică ucraineană care ar fi trebuit să supraviețuiască la UPA,
text care s-a dezvăluit a fi un fals, dar rămâne frecvent
citată.
În urma acestei lucrări a diasporei, în Ucraina sunt organizate
publicații și simpozioane pentru a demonstra că ucrainenii și
evreii luptau cot la cot împotriva totalitarismului și a regimului
comunist și că atrocitățile semnalate de martorii evrei ar fi
realitatea să fie opera KGB-ului, care ar fi trimis agenți
sovietici deghizați în ucraineni să omoare evrei!
În sfârșit, în decembrie 2008, directorul Institutului pentru
Memoria Națională, Ihor Ioukhnovskyi, și-a înhămat istoricii la cea
mai grea sarcină: reabilitarea însuși liderului OUN, extremistul
fascist Stepan Bandera. În acest scop, Iuşcenko a desecretizat în
ianuarie 2009 un nou lot de documente privind OUN/UPA păstrate la
SBU şi, la sfârşitul lui ianuarie 2010, chiar înainte de a părăsi
puterea, i-a acordat lui Bandera titlul de ”erou al Ucrainei”.
Între timp, istoricii s-au întrecut pentru celebrarea noului erou,
atât de mult încât dezinformarea, manipularea surselor, negarea
Holocaustului și chiar legitimarea masacrelor ajung să câștige
dreptul de cetățenie, inclusiv în cercurile academice. Volumul
”Strasti za Banderoiu”, publicat în anul 2010 de un grup de
istorici – printre care Tarik Amar și Yaroslav Hrytsak din Lviv –
mărturisește rătăcirile vremii, care juxtapune fără comentarii
texte de ideologie pură. lider şi altele, mai nuanţate. Oferind un
forum și o platformă respectabilă pentru acest tip de opinie
antidemocratică, cei doi istorici din Lviv, ei înșiși moderatori,
susțin și legitimează, din păcate, un discurs xenofob și
periculos.
Preşedinţia Iuşcenko, un trecut greu de şters? Dorind să ancoreze
identitatea ucraineană într-o narațiune eroică bazată pe fapte de
arme și să reabiliteze căpeteniile de război legate de OUN/UPA,
Iuscenko a încercat să aibă narațiuni istorice impregnate de
ideologie, naționalism etnic, xenofobie și să transforme
personajele suspecte și criminale în eroi. Această încercare a
eșuat, fie și numai pentru că jumătatea de est a țării, vorbitoare
de limbă rusă și cu un trecut legat de partizanii sovietici și de
Armata Roșie, a refuzat-o. Consiliile municipale ale orașelor
precum Harkiv, Donețk sau Lugansk au reacționat ferm împotriva
măsurilor prezidențiale, iar la Harkiv, Simferopol, Sumy etc. au
fost ridicate în semn de protest monumente pentru victimele UPA,
deoarece sunt multe și în Polonia. Prin urmare, politica memorială
a lui Iuşcenko a împărţit ţara în două, a izolat Ucraina de vecinii
săi şi de Europa şi a discreditat cercurile de cercetare şi
academice ucrainene, subordonându-le în acelaşi timp instituţiilor
de stat responsabile cu producerea unei versiuni guvernamentale a
poveştii.
Cu siguranță, noul președinte, Viktor Ianukovici, a revocat titlul
de erou al Ucrainei acordat lui Bandera și Șuhevici, a scos Marea
Foamete de pe eticheta de genocid, i-a demis pe Iuknovskii și pe
Viatrovici din funcțiile lor și a plasat institutele de cercetare
și SBU sub autoritatea noii puteri. Totuși, aceste măsuri, de
altfel și nedemocratice, nu șterg prejudiciul făcut în epoca
președinției portocalii. Extrema dreapta face progrese puternice în
Ucraina; rasism, antisemitism, xenofobie, care sunt desfășurate
chiar și pe terenurile de fotbal, unde suporterii clubului Karpaty
Lviv afișează steaguri naziste, răspândite în aer liber. Vestul
țării s-a radicalizat și mai mult și acum votează mai degrabă
partidul Svoboda decât partidele portocalii, discreditate de
falimentul președintelui în exercițiu și de încarcerarea Iuliei
Timoșenko.
Vizavi, Ianukovici restabilește ordinea în mod autoritar, ajungând
până la intimidarea cercetătorilor naționaliști: Ruslan Zabilyi, pe
atunci director al muzeului penitenciarului ”Tiurma na Lonskoho”
din Lviv, a fost astfel supus în septembrie 2010 la 14 ore de arest
de poliție dur de către SBU, care i-a confiscat computerul. Cu
siguranță. Dar, pe de altă parte, ”Svoboda” se bucură de deplină
atotputernicie și impunitate: oare nu a reușit să împiedice o serie
de prelegeri ale istoricului polonez Grzegorz Rossolinski-Liebe,
care tocmai are de finalizat o teză despre Bandera la Universitatea
din Hamburg și care a fost invitat în Ucraina de Ambasada Germaniei
și de Fundația Heinrich Böll pentru a vorbi despre Bandera ca
fascist? Când sute de extremiști din ”Svoboda” au înconjurat
ambasada fluturând panouri în care îl numeau pe tânărul istoric
”fascist”, ”nazist”, ”ucrainofob” și l-au comparat cu… Goebbels, au
existat foarte puține reacții din partea comunității științifice
ucrainene și chiar internaționale. Tinerii cercetători au fost
intimidați, amenințați că își vor pierde grantul sau sprijinul
instituțional dacă semnează petiția în favoarea acesteia. Nimeni nu
îndrăznește să concureze cu ”Svoboda”, care câștigă din toate
punctele de vedere, retrogradând critica Bandera la rangul de
”provocare” germană sau, așa cum s-a susținut greșit, bravada unui
istoric capricios care ar fi în plata ”Partidului Regiunile”,
partidul lui Ianukovici.
Procesul de văruire a OUN/UPA și a celor mai negre perioade ale
istoriei ucrainene continuă în cercurile emigrației și chiar în
departamentele de studii ucrainene ale universităților de peste
Atlantic, cum ar fi la Harvard, unde Viatrovych și-a găsit refugiu
ca savant vizitator. În vestul Ucrainei, mentalitățile nu s-au
schimbat și chiar au fost întărite de necazurile pe care noul regim
le provoacă naționaliștilor. În același timp, cercetarea continuă
să fie subjugată puterii în Ucraina unde nimic care să se apropie
de libertatea și independența cercetării și a istoriei nu
există.