Legea nr.129/2019 conține discriminări și duble standarde,
inadmisibile din perspectiva domniei legii și a principiului
legalității incriminării.
Din art. 17 alin. 2-3 din rezultă că tranzacţiile complexe,
cele cu valori neobişnuit de mari, cele care nu se încadrează în
tiparul obişnuit și cele care nu au un scop economic, comercial sau
legal evident, sunt considerate suspecte și, de aceea, entităţile
raportoare (bănci, societăți de asigurare, notari, avocați etc.) au
obligaţia să crească gradul şi natura monitorizării relaţiei de
afaceri în scopul de a stabili dacă respectivele tranzacţii sau
activităţi sunt suspecte.
Potrivit art. 17 alin.14, sunt situaţii cu risc potenţial
mărit afacerea efectuată în circumstanțe neobișnuite, clienții din
țări cu risc, societățile cu acționari aparenți (nominee
shareholders) sau care dețin acțiuni la purtător*, activitățile
care rulează mult numerar, structura neobișnuit de complexă a
acționariatului și produsele sau tranzacțiile care favorizează
anonimatul. Produsele și tehnologiile noi, inclusiv cryptomonedele
și non-fungible tokens (NFT) sunt, de asemenea, suspecte, având un
risc ridicat.
Se observă că reglementarea are idiosincrazie la plățile în
numerar și dezavuează anonimatul. Digitalizarea e bună doar dacă
asigură un spionaj total și eficient – altfel, e dezavuată.
Suntem permanent monitorizați sau spionați și trebuie să ne
identificăm.
Protecția vieții private nu mai are nicio relevanță.
Suntem toți suspecți și avem toți obligația de a-l turna pe
partenerul de afaceri.
Cu toate aceste abdicări de la drepturile și libertățile
individuale, ținta nu numai că nu este doborâtă, ci crește mereu în
intensitate.
Adevărații suspecți de spălare de bani (proveniți din
corupție, evaziune fiscală, trafic de droguri și carne vie, trafic
de armament) sau de finanțare a terorismului sunt omiși de la
verificări.
Pentru acest standard diferit, care privilegiază marile
companii globale, există motivații economice, geopolitice și
sociale: aceste companii sunt prea mari pentru a fi lăsate să
falimenteze și, mai ales, sunt prea importante geopolitic pentru ca
managerii și acționarii lor majoritari să fie trimiși la
închisoare.
Rar și nesemnificativ, ferite cu grijă de lumina
reflectorului, anumite companii sunt subiecte ale unor acuzații
penale sau ale unor înțelegeri cu procurorii de tip american,
pecuniarist, pentru recunoașterea vinovăției și plata unor amenzi
penale.
Recent, în octombrie 2022, compania helveto-franceză Lafarge
Holcim a semnat cu reprezentanții justiției americane o înțelegere
de recunoaștere a vionvăției și pentru plata benevolă a unei amenzi
penale de 790 de milioane de euro pentru afaceri cu regimul
dictatorial sirian, derulate în jurul anului 2014, afaceri pentru
care compania plătise „taxe de protecție” liderilor ISIS, deci
finanțase (mituise) teroriști**.
Niciun manager al acestei companii nu a fost trimis la
închisoare.
Mai grav chiar, compania continuă să existe, să facă din nou
afaceri controversate (construcția pentru 220 de miliarde de dolari
a stadioanelor pentru campionatul de fotbal din Qatar, cu
utilizarea muncii forțate a unor zeci de mii de oameni, dintre care
7000 au decedat la locul de muncă, evenimentul în sine fiind primit
cadou, prin corupție, de la FIFA) și să împrăștie aceste amenzi, în
doze infinitezimale, în costurile afișate drept cheltuieli
deductibile fiscal, costuri pe care le achităm toți, la final, în
calitate de consumatori captivi ai produselor și serviciilor unor
astfel de companii.
*Legislația noastră nu mai admite acțiuni la purtător
**https://www.justice.gov/…/lafarge-pleads-guilty…
(va urma)
facebook.com/gheorghe.piperea