Discriminarea și dublul standard în acest domeniu au și
„naționalitate”. Dacă persoana – țintă a unei verificări sau
monitorizări crescute ca grad de intensitate este rezidentă a unei
ţări care, “conform unor surse credibile”, are un nivel ridicat al
corupţiei sau al altor activităţi infracţionale, este suspectă. La
fel, dacă provine din țări supuse embargoului sau declarate
teroriste. Suspect este și cel care face afaceri, chiar și la a
cincea mână, cu astfel de suspecți.
România este, alături de alte 139 de state, subiect al unui
studiu anual efectuat de World Justice Project (WJP) referitor la
domnia legii pe mapamond. Rapoartele parvenite din 140 de țări ale
lumii măsoară indicele de domnie a legii (rule of law index) și
prezintă tendițele globale sau regionale în acest domeniu.
În anul 2021, România a înregistrat un regres al domniei legii
și un declin democratic, la nivel european fiind pe locul 25 din 27
(în urma noastră sunt Ungaria și Bulgaria). La nivel global încă
ocupăm un loc decent (41 din 140, față de 37 din 140 în 2020, dar
cu mult înaintea Ungariei, a Turciei și a Ucrainei). Practic, în
România, în cei doi ani de pandemie (2020-2021), nu a fost vorba de
domnia legii (rule of law), ci de domnia prin lege (rule by law),
care este atributul unei autocrații, suținută cu biciul legii și
ciomagul sancțiunii.
Din WJP Rule of Law Index 2021 rezultă că domnia legii a
intrat în declin, în ultimii 5 ani, în 61% dintre țările analizate.
De asemenea, 4,4 miliarde de oameni trăiesc în țări unde domnia
legii a slăbit în ultimul an. În aceste categorii cu index scăzut
intră țări care, cândva, erau modele de democrație și de domnie a
legii: Australia, Noua Zeelandă și Canada. Este evident că Rusia și
China dețin, ca dintotdeauna, „lanterna roșie” în clasament. Dar în
aceeași situație, de lanternă roșie, se află și Ucraina. Iar SUA
devin pe zi ce trece un antimodel de democrație.
Unde se situează toate aceste țări din perspectiva legislației
prevenției și combaterii spălării banilor și finanțării
terorismului?
Este WJP Rule of Law Index 2021? Ce înseamnă, de fapt, “surse
credibile”, mai ales în condițiile unei lipse totale de încredere
în informațiile (ne)oficiale, pe motiv de „luptă” cu așa-numitele
„știri false”? Să nu uităm că, din cauza unei evidente știri false
referitoare la rachete, Associated Press aproape că a declanșat al
treilea război mondial în 15 noiembrie 2022…
Din perspectiva calității și predictibilității normei legale,
aceste reglementări care evocă „surse credibile” încalcă în mod
evident Constituția, mai ales în lumina deciziilor CCR referitoare
la predictibilitatea și claritatea legii. Din perspectiva
legalității incriminării, asemenea norme sunt evident în afara
celor două principii arhi-cunoscute ale dreptului penal: nullum
crimen sine lege, nulla poena sine lege. Cu toate acestea,
sancțiunile care se aplică pentru suspiciune de spălare de bani sau
de finanțare a terorismului direct de către „raportor”, fără
intervenția instanței, sunt de o gravitate extremă – conturile
bancare se închid (vorbim atât de persoana vizată, cât și de
persoanele juridice deținute sau administrate de aceasta, precum și
de asociați și rude), după care se impune un adevărat cazier
bancar, care se extinde în tot sistemul financiar și care se
„ridică” la mari distanțe în timp și cu proceduri judiciare extrem
de cronofage și costisitoare. Rezultatele acestui spionaj permanent
tind asimptotic către zero.
În dreptul penal, vinovăția este individuală și
circumstanțiată, dar în acest domeniu, culpa este colectivă,
iradiind de la persoana celui care, motivat sau nu, este suspectat
de spălare de bani și finanțare a terorismului, la toate persoanele
cu care se află în relații de rudenie sau juridice. În dreptul
penal, vinovatul poate fi reabilitat, iertat, i se poate înlătura
răspunderea prin prescripție sau renunțarea la urmărirea penală,
dar nu și în acest domeniu.
Este un mare scandal moral și, în plan sociologic, o sursă de
anomie și de sciziune socială prin aneantizarea încrederii – fără
încredere, nu pot exista nici economie, nici societate.
Despre ipocrizie și dublu standard în legislația prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului (I)
facebook.com/gheorghe.piperea