După multe decenii de pace, Europa cunoaște din nou
războiul între state. Tema păcii redevine astfel actuală: Cum să se
oprească războiul și oamenii să încheie pace? Un răspuns acum, în
plină expansiune a conflictului actual, este mai mult decât
util.
I se atribuie lui Leibniz constatarea că „pacea veșnică” este doar
atunci când viața s-a stins. Dar punctul de plecare al reflecției
asupra păcii relevant pentru noi, astăzi, se află în reflecțiile ce
au urmat sângeroaselor războaie religioase încheiate în 1648. Prin
Pacea Westfalică se instaura, desigur, suveranitatea statelor.
Rămânea însă de lămurit cum este posibilă pacea. Răspunsul l-a
dat abatele Saint Pierre (Pour rendre la paix perepetuelle en
Europe, 1712) în imaginea pretențioasă a „păcii perpetue”. Jean
Jacques Rousseau (Jugement sur le projet de paix perpetuelle, 1782)
a lăudat preocuparea, dar s-a îndoit că suveranii vor renunța la
prerogativele declanșării războiului.
Prin proclamațiile Revoluției franceze, pe scenă a urcat însă
tematica drepturilor omului, încât Kant a reluat proiectul și l-a
adus pe un triplu teren: al dreptului statului naţional, al
dreptului internaţional şi al drepturilor omului (Zum Ewigen
Frieden, 1795). El a dat proiectul juridic şi filosofic al lumii
lipsite de războaie.
În pofida aparenţei utopice, acest proiect nu a rămas pe hârtie.
Preşedintele Woodrow Wilson l-a pus în practică după Primul Război
Mondial, organizând conlucrarea naţiunilor. Pe această cale s-a
ajuns la Liga şi, mai târziu, la Organizaţia Naţiunilor Unite.
Plecând de aici, la două sute de ani de la reflecția lui Kant,
Jürgen Habermas (Kant’s Idee des ewigen Friedens – aus dem
historischen Abstand betrachtet, 1995) a pus în lumină
condiționarea ei istorică și a adus la zi abordarea păcii.
Cu certitudine, Kant a procedat realist în raport cu ce-i oferea
epoca. El a observat că regulile rezultate din „asocierea” de state
nu au forţă de obligare comparabilă cu dreptul dinăuntrul unui stat
şi că „acordurile” între state presupun ceva de felul unui
„permanent congres”. Cu aceasta, însă, observă Habermas, Kant a
intrat într-o contradicţie. „El vrea, pe de o parte, să păstreze
suveranitatea statelor sub rezerva disolubilităţii acordului;
aceasta înseamnă recursul la comparaţia cu congrese şi asociaţii
voluntare. Pe de altă parte, <federaţia>, care urmează să
asigure durabil pacea, trebuie să se deosebească de alianţe
trecătoare prin aceea că membii se simt îndatoraţi ca, în cazuri
date, să subordoneze raţiunea de stat scopului comun declarat
<de a soluţiona controversele lor /…/ oarecum printr-un proces,
şi nu /…/ prin război>”. Kant a fost conştient de contradicţie,
dar, neavând, la timpul său, alte argumente la dispoziţie, s-a
mulţumit să apeleze la „raţiunea” oamenilor.
„Apelul la raţiune” este legat la Kant de speranța într-un curs al
istoriei dat de „natura paşnică a republicii”, „forţa creatoare de
comunitate a comerţului mondial” şi „funcţia clarificatoare a
sferei publice politice”. În fapt, însă, argumentează Habermas,
mersul istoriei a fost diferit (detaliat în A. Marga, Filosofia lui
Habermas, EAR, București, 2022). Republicile nu s-au dovedit a fi
mai paşnice decât monarhiile, nici în interior, nici în exterior,
deşi, odată cu democraţia şi drepturile omului, s-a schimbat
exercitarea puterii. Extinderea comerţului mondial a adus nu doar
cooperare, ci și conflicte ameninţătoare pentru pacea internă şi
internaţională. Sfera publică a statelor moderne a suferit o
schimbare structurală în urma căreia manipularea cetățenilor a
limitat consultarea, iar, prin organizații neguvernamentale,
influența marilor puteri a crescut.
În această situație – cu state reticente la cooperare, comerț
mondial plin de dezacorduri și trecerea la manipularea sferei
publice – va trebui asumat, continuă Habermas, că „societatea
mondială” are nevoie nu doar de „acordurile” dintre state, la care
s-a referit Kant, ci şi de ceva în plus. De ceva care, în același
timp, garantează libertatea de mişcare a statelor și le obligă la
respect reciproc. Va trebui asumat și că drepturile omului nu mai
rămân doar în competenţa statelor, ci au prioritate pe agenda
internaţională. În sfârşit, va trebui asumat că o organizare a
„societăţii mondiale” prin instituţii este indispensabilă, căci
comunicarea şi pieţele au pus bazele unei „interdependenţe” pline
de tensiuni.
Împotriva vederilor lui Kant se ridică, în continuare, un argument
formulat la origine de Carl Schmitt. Acesta a respins folosirea
doctrinei drepturilor omului ca bază a reorganizării relaţiilor
internaţionale. Argumentul sună astfel: „atunci când un stat îşi
combate adversarul politic în numele umanităţii, nu este vorba de
un război al umanităţii, ci de un război prin care un stat anumit
caută să ocupe, în raport cu inamicul său în război, un concept
universal, asemănător cu folosirea abuzivă a păcii, dreptăţii,
progresului şi civilizaţiei spre a le reclama pentru sine şi a le
nega duşmanului. <<Umanitatea>> este un instrument
ideologic deosebit de folosibil” (Der Begriff des Politischen,
1932). Carl Schmitt acuza intervenţionismul în numele drepturilor
omului ca simplă „ideologie” ce serveşte „interese de putere”.
Doar că orizontul lui Carl Schmitt – replică Habermas – este
revenirea la un statu quo ante al războiului, nereglementat, pe
care celebrul jurist o socotea mai bună. Acesta era încredinţat că
dreptul internaţional moștenit ar fi capabil să rezolve problemele
ce apar. Or, „în forma sa clasică, dreptul a eşuat evident în faţa
războiului total desfăşurat în secolul al 20-lea”. Habermas a
argumentat că dreptul internațional, înțeles simplist și redus la
ceea ce semnează statele în anumite circumstanțe, nu face față
istoriei. Dreptul internațional rămâne reperul, dar se cere înțeles
nesuperficial, până la capăt.
Astăzi, însă, odată cu conflictul, devenit război, care se
desfășoară sub privirile noastre, avem de luat în seamă o realitate
și mai mult schimbată. Rădăcinile ei sunt identificate profund de
școlile cele mai temeinice de relații internaționale ale
„realismului politic”, cea de la Chicago, cu John Mearsheimer, și
cea de la Harvard, cu Graham Alison și Steven Walt, precum și de
cei mai buni istorici contemporaniști, cu Gerard Chaliand, Andreas
Wirsching, și geostrategi europeni, cu Carlo Masala. Anvergura sub
varii aspecte a statelor este de inclus în viziunea asupra
păcii.
Sunt de părere că, în fapt, în lume s-a trecut un alt prag. Prin
efectele îngemănate ale industriilor și comerțului, comunicațiilor
electronice și capabilităților militare, lumea a intrat în
mobilizări mai ample ca oricând în era postbelică. Trecerea la
„politica în format mare”, având ca subiecți mari puteri, care fac
legea, întrevăzută dramatic de Nietzsche, a prins chip. S-a părăsit
lumea kantiană a „acordurilor” între state suverane și s-a intrat
în lumea „voințelor de putere” manifeste. Civismul este primul
provocat. Cu un pas nou, pe care anul 2022 l-a pus în scenă, s-a
trecut la informarea oamenilor dintr-o singură sursă și la
administrarea „relatărilor” și, în fond, a „adevărului”.
În acest cadru, cu noi desfășurări și în mod sigur uimitor și
pentru adepții lui Carl Schmitt, a revenit în actualitate
argumentul că drepturile omului sunt folosite ca ideologie a
conflictului. Astăzi, faptul nici nu mai este ascuns. Unii
protagoniști așa își și justifică acțiunea. În plus, îngrijorarea
justificată în fața evidenței că în conflict suferă și mor oameni,
inclusiv copii, împrejurare care ar trebui să fie punct de plecare
răscolitor al unei reflecții responsabile, este exploatată
propagandistic astăzi nu pentru a opri, ci tocmai pentru a continua
războiul.
Pragul menționat ține de o schimbare a cursului istoriei, pe care
anul 2022 o prefigurează. Spus în puține cuvinte, anul ce se
încheie a continuat să distrugă înțelegeri, a adus nefericire pe
scară mare și a micșorat speranțele. A fost un an în care pașii
înainte sunt puțini – abia descoperirea unor medicamente ce ar
putea stopa cancerul, reușitele noi în explorarea cosmosului, cu
mai buna lămurire a condițiilor vieții terestre. A fost mai ales un
an în care și-au început istoria fenomene grave, precum:
răspândirea virușilor ca arme în presupusul „conflict al
civilizațiilor”, recursul la terapii netestate, dar cu efecte
letale, aplicarea electronicii pentru citirea gândurilor altuia,
folosirea „uterului artificial” pentru crearea altor oameni și
preocuparea de reducere a populației sub dogma că „am fi deja prea
mulți”.
Acestea, în timp ce, la orice evaluare, crizele societăților –
economică, de legitimare, de motivare – s-au adâncit. Dificultățile
resimțite la burse, inflația sporită, adâncirea decalajelor
sociale, înflorirea decizionismului, slaba capacitate de înnoire
instituțională sunt fapte. Dar acestea nu ar fi fost posibile fără
separarea, vizibilă cu ochiul liber, a multor democrații de
meritocrație și urcarea la decizii a inșilor neadecvați. În lipsa
viziunii și neavând capacitate de organizare, decidenți mediocri
antagonizează oamenii și au alergie la pace.
A mai existat război informațional în istorie. Dar, sub ochii
noștri, s-a trecut o altă linie roșie. Nicicând, de la nazism și
stalinism încoace, nu s-a ajuns la o anesteziere neconstrânsă a
chiar conștiințelor celor ce se autodeclară „avansați”. „Societatea
nesigură” de care am vorbit în alt loc (A. Marga, Societatea
nesigură, 2016) a devenit atât de nesigură încât oportunismul le
pare multora o conduită rațională.
Rareori impostori intelectuali și morali s-au cățărat într-un
asemenea număr ca azi pe umerii falsificării faptelor. Se pot da
nenumărate exemple. Niciodată acuzarea celor care și-au păstrat
integritatea și onoarea, apărând libertatea oricui și dreptatea
pentru fiecare, nu au fost mai atacate de neisprăviți pe motiv că
ar „pactiza cu dușmanul”. Când liderilor lucizi și gânditorilor de
primă mărime li se aplică astfel de inepții ale slugărniciei, ne
dăm seama unde s-a ajuns!
Heidegger vorbea de „uniliniarizarea” conștiințelor, Marcuse de
„unidimensionalizare” în condițiile modernității târzii. Acum s-a
ajuns cel puțin la „paralizarea” unor conștiințe care vor să dea
tonul în sfera publică. La pupitrele din societate s-au instalat
confuzii cu bătaie lungă – între deținerea puterii și adevăr,
democratizare și intervenții în forță, cugetare cu capul propriu și
aliniere, adevăr și propagandă. Din nefericire, destui sunt azi cei
care rup concepția modernă axată pe libertăți și drepturi ale
omului de generalitatea ei intrinsecă și de valori ale vieții
împreună și, înghițiți de circumstanțe, o convertesc în
propagandă.
Până și regula rațională a liberei competiții este adesea
suspendată. Nu se mai concurează pe piață, ci se distrug conducte,
nu se mai creditează libera circulație a mărfurilor, ci se taie
căile de transport, nu se mai stabilește cu probe adevărul, ci se
impune mediatic, nu mai este paciența interogării, ci se apucă
ideea fixă. Se preia mecanic ce se spune și se face fără scrupule
ce se cere. Constatarea lui Goethe – „mediocrul este prizonierul
timpului și se hrănește cu ce-i oferă acesta” – s-a banalizat.
Mentalitatea insului unealtă s-a răspândit.
Economia este surclasată mai păgubos ca altădată de decizii
„politice”. După ce din Europa au plecat războaie mondiale, acum
pleacă o scindare a lumii fără precedent. Prea puțini își asumă
răspunderea pentru părăsirea universalismului și pentru
recunoașterea celuilalt, care au făcut posibilă modernitatea.
Desigur, folosirea armelor nu este demnă de secolul al XXI-lea. Dar
militarizarea și mercenariatul sunt? Sau „perfecționarea” în
ducerea războiului, în care, nu doar viruși „scăpați din
laboratoare”, ci și dronele înlocuiesc mai departe confruntarea
față în față și competiția și substituie, până la urmă, diplomația
cu subminarea?
În aceste condiții, ale unei unificări a cursului istoriei nu sub
luminile dreptului, ci sub organizări ofensive, în care forța dă
tonul, pacea este de gândit din nou. Proiectul de pacificare este
de elaborat mai departe plecând de la impunătoarea viziune a lui
Kant și temeinica ei actualizare de către Habermas, dar înfruntând
și pragul amintit. Iată câteva repere ale propunerii mele.
Se poate acum observa mai bine că reglementările de drept contează
dintotdeauna împreună cu condițiile adoptării lor. Nu mai dă
rezultate invocarea dreptului internațional, cât timp acesta este
redus la acorduri semnate în anumite circumstanțe. Și dreptul
internațional are nevoie de înțelegere, după cum și atunci când
apare un litigiu trebuie mers la rădăcini.
Privind dreptul internațional în mod natural, ca mai mult decât
respectarea acordurilor semnate, nu se deschide nicio „cutie a
Pandorei”, cum se clamează cu o veche cecitate a minții. În
definitiv, și aplicarea acordurilor semnate este act de voință. De
ce nu ar fi un act de voință care să ducă mai la rădăcină? Nu mai
insist asupra împrejurării că nu avem nici astăzi reglementarea
normalizării în consecința celui de Al Doilea Război Mondial și a
„războiului rece” care i-a urmat. De aceea, unele țări europene au
și înscris în tratatele pe care le-au semnat recunoașterea
frontierelor existente „până la reglementarea finală de după al
Doilea Război Mondial”.
Suveranitatea națională rămâne stâlpul ordinii raționale a lumii,
dar include azi, alături de conotația clasică – inviolabilitatea
frontierelor și neamestecul în treburile interne, două noi
componente: securitatea vecinului și luarea în considerare a
istoriei. Altfel spus, suveranitatea națională îl ia în seamă pe
vecinul care solicită securitate. Ea consideră inclusiv teritoriile
ce au fost înstrăinate încălcând-o. Există criterii istorice,
demografice și de securitate internațională care pot călăuzi în
desișul situației.
Drepturile omului sunt valori fundamentale ale vieții civilizate. Relativizarea sau blocarea lor nu este acceptabilă în nicio împrejurare. Trebuie însă să se iasă din manipulările ce se fac azi cu drepturile omului, care le și deservesc vizibil. Se știe bine, din lecții ale istoriei, că atunci când o valoare este ruptă de generalitatea ei intrinsecă și „luată în posesie particulară”, trădarea ei vine curând. Se și observă astăzi că tocmai unii dintre cei care se proclamă promotori ai drepturilor omului interzic partide, controlează opiniile, încalcă drepturile minorităților și reiau vederi ale anilor treizeci!
Ce consecințe au cele spuse mai sus asupra păcii? Simplu spus,
fără abordarea pe care am conturat-o, se ajunge la „pacea
compromis”. Ea oprește conflictul satisfăcând orgolii sau
oportunități, dar pregătește în tăcere, ca de atâtea ori în
istorie, un alt conflict. Chiar istoria conflictului din zilele
noastre este fructul compromisurilor și dovadă limpede că
semiadevărurile nu sunt rezolvări.
Dată fiind dinamica de neoprit a modernității, nu ne este
accesibilă „pacea eternă”. Proiectul ei rămâne, firește, un reper
normativ. Dar cine îl folosește nereflexiv, fără considerarea
istoriei întregi, ajunge doar să ia poziție în conflict, fără a-l
rezolva. În definitiv, nu totdeauna dreptatea și adevărul sunt de
partea celor mai puși pe vocalizare.
Abia „pacea durabilă” ar putea scoate lucrurile din stagnarea și
riscurile actuale. Ea nu promite ceea ce este improbabil, precum
„pacea eternă”, dar nici nu cheltuie energii și timp cu „pacea
compromis”, care anunță de fapt noi conflicte, oricine ar „câștiga”
la un moment dat. „Stratificările” istoriei nu se lasă
ignorate.
Problema cheie este de acum aducerea la masa discuțiilor realiste a
forțelor legitimate democratic și a reprezentanților capabili să
cuprindă realitatea în întregime, să elaboreze soluții responsabile
și să oprească războiul. Orice fragmentare a perspectivei
îndepărtează pacea. Cu decidenți nepregătiți, preocupați de
înavuțire și obsedați de propagandă nu se ajunge decât la
perpetuarea conflictului.
Kant a prezentat „articole în vederea păcii între state”
susceptibile de rafinare în termenii dreptului actual. La ele sunt
de adăugat observațiile lui Habermas privind nevoia unei organizări
funcționale, ținând seama de „stratificarea” relațiilor
internaționale. Aș adăuga, în optica „păcii durabile”, un „articol”
în care preiau dependența fatală a oricărei rezolvări de persoane.
Sintetic, articolul este: „așa cum astăzi cel care susține că ar
exista doar o formă de democrație nu poate fi democrat, căci
desconsideră opțiunea altuia, tot astfel cel care nu-și ferește
propriul popor de distrugerile și nenorocirile războiului nu are ce
căuta la decizia statului din care face parte, căci aduce daune”.
Iar daunele, cum se vede bine, nu mai rămân pasagere, nici măcar
locale. (Din volumul A. Marga, Stăpânirea complexității, în curs de
apariție] <a href=”http://www.andreimarga.eu”>Andrei
Marga</a