Disoluția politicii
Nemulțumirea față de politicile actuale pare în creștere, în diferite țări. Fapt este că altădată, politicienii se ridicau dintre cetățenii cei mai merituoși și mai de vază, capabili să conducă. Azi, în evaluări deschise, cei întrebați pun rareori pe primele locuri politicieni. Aceștia se pot și vota, dar, în mod frecvent, a doua zi se critică ce s-a votat. Răul mai mic devine repede răul însuși.
Sunt însă și mulțumiți. Mai cu seamă cei care se străduiesc să
se pună bine cu decidenții orei sau unii dintre cei care caută să
le ia locul! Mulți și reușesc, dar creează de obicei, prin
nepricepere și simplă descurcare, noi dificultăți
concetățenilor.
Dincolo de orice, explicația este că politica a apucat din nou pe
panta declinului, cu rezultate în consecință. Stagnarea în
neajunsuri a unor societăți, eșuarea în inversul celor promise,
antagonizarea oamenilor, pentru a prezerva funcții, vin din acest
declin.Prea mulți politicieni de azi sunt preocupați de căpătuire,
mai degrabă decât de prosperitatea propriei comunități. Soarta
celor umili îi interesează puțin, dreptatea, echitatea și
libertatea altuia contează doar la festivități.
Oricum ar sta însă lucrurile, într-o societate modernă nu sunt
soluții fără politică. Sistemele – economic, administrativ,
educațional, științifico-tehnologic, cultural – funcționează,
vrând-nevrând, sub impactul politicii. Acesta este atât de mare,
încât nu se mai poate indica azi instituție publică importantă
necolonizată de decizii politice. De fapt, nici nu există. De
aceea, disculparea a tot felul de ocupanți de funcții, cum că
„politicienii ăștia sunt de vină”, este nu doar eronată, dar și
trivială. Doar inși care nu cunosc sau se fac că nu cunosc lumea
sau care au ceva de ascuns cultivă iluzia apolitismului.
Ca urmare, prin forța lucrurilor, trebuie reflectat mai precis
asupra politicii. Ceea ce nu înseamnă, desigur, a accepta politici
sau politicieni din fața ochilor și a crede că istoria s-a sfârșit
cu ceea ce este.
Dintotdeauna, politica a fost înțeleasă ca „știință” sau „artă” a
„guvernării”, „administrării”, „puterii” unui „stat”, în vederea
asigurării „binelui comun”. Acești termeni intră în definițiile
politicii de oriunde.
Dar, de aici nu rezultă nicidecum că politica ar fi aceeași de-a
lungul timpului și în orice stat. Și ea s-a schimbat. Politica stă
pe temeliile unor conceperi diferite ale societății, focusurile și
accentele ei nu sunt mereu aceleași.
Politica a înregistrat praguri în istoria ei. De pildă, Aristotel o
privea ca acțiune de înfăptuire a binelui comun, în prelungirea
eticii; Confucius, ca acțiune plină de devoțiune și competență
pentru cauze publice; Hobbes considera că natura umană are carențe,
încât este nevoie de mâna forte a cuiva din politică; Toma vedea
politica drept asigurare a vieții ființelor umane în satisfacție și
noblețe înăuntrul comunității; Vico a legat politica de discuție în
vederea deciziei înțelepte; Kant a legat-o de înfăptuirea unei
comunități luminate a ființelor raționale; Hegel de cerințele
înaintării în realizarea spiritului; Thomas Jefferson a
identificat-o cu autoconducerea unei comunități; Marx a văzut-o în
serviciul luptei de clasă; Max Weber a suprapus-o calculului pentru
promovarea de sine a unei puteri; John Dewey a legat-o de
restabilirea democrației ca formă de viață; John Rawls, de
reînnoirea contractului social în condițiile echității (fairness);
Luhmann a văzut în ea un ansamblu de măsuri pentru reducerea
complexității; Habermas a plasat politica în comunicarea soldată cu
triumful celui mai bun argument. O altă abordare de mare anvergură
se anunță – cea a lui Brandom, care, pe fondul despărțirilor de
istorie la care politica a recurs păgubos în ultimele decenii, o
leagă de amintirea valorilor umanității oamenilor.
Ca trăitori ai secolului al douăzeci și unulea, suntem după
astfel de praguri înregistrate de conceperea politicii, dar și în
mediul multor înțelegeri adhoc ale acesteia, care o sărăcesc. Un
profesor al Universității din Leipzig a avut răbdarea să le
inventarieze (Wolfgang Fach, Das Verschwinden der Politik,
Suhrkamp, Frankfurt am Main, 2008). El pleacă de la vestitul
Dictionary of the English Language (1756), al lui Samuel Johnsohns,
care a stabilit înțelegerea ce s-a răspândit în lume, potrivit
căreia politica este „știință a guvernării; arta sau practica
administrării afacerilor publice”.
Dincoace de împrejurarea că definiția aceasta separă politica de
scopul ei, binele comun, autorul distinge între „Politica”, cu
majusculă, ce se proclamă retoric, și „politica” de zi cu zi, ce
afectează direct viața oamenilor. Prima este mai curând postulată,
a doua este în viața curentă. Prima ține de „ficțiune (Fiktion)”, a
doua de realitatea trăită, este „fapt (Faktum)”.
Dar cele două nu sunt atât de despărțite pe cât se crede. „Atâta
vreme cât spectatorii se lasă vrăjiți, ficțiunea creează fapte: ea
ascunde afacerile murdare de fiecare zi (dirty politics) într-o
împletire cu a vrea să nu știi” (p.11-12). Autorul ia astfel în
considerare „puterea faptică a ficțiunii” din zilele noastre, dar
observă că actualitatea politică „alături de forme noi, nu aduce
decât vechi forme ale ficțiunii. Căci istoria se poate repeta, cel
puțin ca farsă” (p.13). Și se și repetă.
Lucrurile s-au degradat, argumentează autorul, până la a nu mai
găsi politică în violentările și perorațiile la care se recurge. De
aceea, este de pe acum tentant să se vorbească de „dispariția
(Verschwinden) politicii” (p.240). Numai că, pe de o parte, dacă
s-ar petrece, „dispariția” aceasta ar antrena anihilarea acelei
„diversități” a vieții care este avantajul vieții în societate, a
„instanței mai înalte” a vieții individuale, ce rămâne necesară,
totuși, și a „conștiinței labilității structurale a regimurilor
politice”. „Dispariția politicii” ar urca ceea ce este elementar la
rang de normă. Oricum, această dispariție nu suprimă rădăcina
răului.
Se poate duce mai departe evaluarea a ceea ce se petrece în
realitatea zilelor noastre observând că astăzi domină, în orice
caz, preluări aproximative ale „ficțiunii”. Sunt mai vizibile
practicarea politicii ca tehnică de păstrare a funcției (inspirată
de machiavelism), fie și atunci când rezultatele sunt daune pentru
ceilalți; ca promisiune a radicalismelor că aduc „cetatea divină”
pe pământ (Savonarola); ca educare a poporului (Rousseau), dar de
cineva care are nevoie încă de educație; ca descoperire a propriei
națiuni (Fichte), fără a lămuri mijloacele afirmării ei; ca
ameliorare a instituțiilor publice (Durkheim), dar mereu parțială;
ca sprijinire a „Führer”-ului (Carl Schmitt); ca implementare a
unui program decis undeva (Bourdieu); ca ieșire de sub despotism
prin reafirmarea individualității persoanei (Michel Foucault).
Fiecare înțelegere a politicii pune conducerea, instituțiile și
cetățenii unei țări în relații aparte. Fiecare se plasează undeva
pe gama de la conducerea prin consultare a cetățenilor, la
dictatură. Valorile esențiale pentru viața demnă a fiecăruia –
libertate, dreptate, bunăstare, scrupul moral – sunt de fiecare
dată asamblate altfel.
Dar ceea ce este cel mai izbitor, dincolo de praguri și preluări,
este, după părerea mea, disoluția politicii așa cum a fost
înțeleasă clasic și o învață, în mod normal, deja liceenii: ca
guvernare ce emană din decizii ale cetățenilor liberi în vederea
promovării binelui comun. Politica actuală mai propagă această
înțelegere, iar manualele sunt pline de ea, dar o propagă după ce o
circumstanțiază în fel și chip.
Desigur, în istorie au mai fost cazuri de disoluție a politicii.
S-a recurs la denaturări interpretative ale stărilor de lucruri, la
stârnirea de lupte între oameni, la agitarea de pericole externe,
la consum stimulat, la activistică, la moralizări propagandistice –
pentru a atenua politica la propriu. Politica ce se practică astăzi
adaugă însă o nouă formă, tot mai vizibilă, a disoluției:
cultivarea conformismului în raport cu un regim, partid sau chiar
șef, sub justificări de genul: „nu vezi ce pericole vin?”, „nu-ți
amintești trecutul?”, „dacă schimbi ceva poate fi mai rău decât
este”, „nu te preocupa, căci cine trebuie știe despre ce este
vorba!”.
Dezbaterea argumentativă a stărilor de lucruri, ce rămâne miezul
politicii la propriu, este înlocuită astfel cu altceva. Corelat, se
iau decizii cu greutate fără a mai consulta măcar parlamentul și
fără ca forumul unui partid să-și asume răspunderea.
O uimitoare uniformizare în dreptul unor date îndoielnice și
plierea la ele este indicator al acestui nou conformism. Se merge
până acolo încât se invocă „probe” convenabile din pretinsa
cunoaștere a ceea ce îl motivează lăuntric pe un rival sau altceva
– ca și cum ar fi la îndemână și sigură cunoașterea trăirilor
altuia!
Consecințele disoluției politicii în conformism cvasiorganizat sunt
nefaste pentru o societate democratică. Democrația este luată drept
cale de parvenire materială, personală sau de grup, interesul
pentru realitățile concrete ale vieții scade, rezolvările durabile
sunt disprețuite. Acestora li se adaugă alunecarea în ideologii,
refugiul într-un trecut desfigurat și altele.
Toate țin – aceasta este teza mea – de o disoluție mai amplă. Se
spune frecvent că în politica actuală nu mai contează ideologiile,
programele. Este adevărat. Partide întregi nu au program,
politicieni numeroși nu mai știu ce înseamnă programul. Dar se
poate spune mai cuprinzător: s-a petrecut din nou transformarea
plină de urmări nefaste a viziunii (gândirii) în ideologie și a
ideologiei în propagandă. Cel puțin de la romani încoace, au mai
fost asemenea transformări. Astăzi suntem, neașteptat,
contemporanii altei reduceri a viziunii la încropeli strategice și
a strategiei la gesticulație.
Disoluția politicii nu a venit singură, însă. În 1994, într-un
discurs în Parlamentul Spaniei, profesorul de care sunt atașat,
Habermas, anticipa, cu forța proprie gândirii, că în Europa și în
lume urmează, ca efect al schimbării societăților, o criză de
leadership. Cine o poate tăgădui astăzi?
Dacă este să strâng în formulări succinte opinia mea, aș spune că
sunt perceptibile în politica de azi patru incapacități ale multora
dintre cei care iau decizii: incapacitatea de analiză a situațiilor
(câți ar putea prezenta o analiză personală?); incapacitatea
concepției și a culturii teoretice minimale (câți ar face față unui
examen de anul II dintr-o universitate respectabilă?);
incapacitatea integrității (câți ar trece cu bine un test de
sinceritate?); incapacitatea de a organiza (câți pot proiecta
alternative la ceea ce este?) Consecința generală nu surprinde:
penuria de rezultate.
Din nefericire, la noi se adaugă azi disoluții și mai brutale ale
politicii. Pregnante sunt impostura – oameni sesizabil fără valoare
ajung unde nu trebuie (ei nu pot articula o idee, încât citesc foi
anoste sau de pe promter, dacă nu cumva secretara le șoptește ce să
spună!), aducerea în scena selecției de personal a serviciilor
secrete, meschinăriile financiare, întreținerea de prejudecăți
demult clasate. În România de azi se trăiește în asemenea disoluții
ale politicii, iar acest fapt îi împiedică vizibil dezvoltarea.
Nu a fost totdeauna așa și, să sperăm, nu va fi mereu așa. Dar
de aici, de la ceea ce este, ar avea de plecat cel care gândește
responsabil.
Dacă însă politica poate avea atâtea focusuri, dacă se pot smulge
din ea atâtea „bucăți” aproximative, ce este de făcut? Închei cu
câteva remarci.
Nu este posibilă dezvoltare fără politică. Iar, unde nu-i guvernare
a comunității în interes public, politica intră în disoluție. Ea
poate fi administrare funcționărească, poate fi exercitare a
puterii, pot fi multe care țin de disciplinare, de manipulare și de
condiționarea nevoilor.
Nu este posibilă politică la propriu, așadar guvernarea unei
comunități în interes public, fără cetățeni liberi, adică fără
democrație și fără deviza acesteia: „Eu pot greși, tu poți să ai
dreptate, dar noi împreună trebuie să găsim și să aplicăm soluția”.
Iar întrucât proliferează „democrații” străine de democrație, este
nevoie în toate privințele de „democrație curată”.
Pentru România, și nu numai, intuiția premonitorie de la Alba Iulia
1918, a „democrației curate”, este mai mult decât valabilă. Dar ea
stă de acum sub trei condiții: să prevaleze interesul public, nu
interesul unor grupuri ce se dau drept public; să se extindă
controlul aleșilor de către cetățeni; să se îmbrățișeze
meritocrația, cu toate consecințele.
Deși unite la origine, democrația și meritocrația s-au despărțit.
Cum ne spun tot mai multe analize, s-au format, între timp,
„mediocrația”(Alain Deneault) și „stupidocrația” (Carlo M.Cipolla).
Rezultatele acestora se văd în realitățile și neputințele de
azi.
Răspândirea mediocrației și a stupidocrației (într-o românească mai
originară: „prostocrația”) obligă la o constatare. Există totdeauna
pretendenți la funcții politice și la funcții în instituții
controlate de politică, dar nu este ușoară măsurarea valorii. În
orice caz, piața, reclama, mediatizarea, aranjamentele oculte nu
măsoară valori de personal, cum se pretinde.
Există, însă, din fericire, și oameni efectiv calificați, care au
dovedit că pot analiza, concepe și organiza și au deja realizări în
și pentru comunitate. Abia astfel de oameni mai pot scoate la liman
politica, reapropiind-o de înțelesul ei clasic și asigurând-o cu
personal de valoare. Ei pot revigora instituții și comunități
întregi. (Din volumul A.Marga, Diagnoze și prognoze)
ANDREI MARGA/ http://cotidianul.ro/