COMUNICAT
D.N.A.
Prezentăm o selecție a
unor dosare penale finalizate în lunile iulie - august 2024, care
nu au fost mediatizate la zi, în care procurorii anticorupție au
dispus trimiterea în judecată sau sesizarea instanței de judecată
cu acord de recunoaștere a vinovăției, după cum
urmează:
1.Procurorii din cadrul Direcției
Naționale Anticorupție - Secția de combatere a infracțiunilor
asimilate infracțiunilor de corupție, au dispus trimiterea în
judecată a inculpatului HAVRILEȚ NICULAE, fost președinte al
Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE)
și secretar de stat în Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului
de Afaceri, pentru comiterea infracțiunii prevăzute de art. 11
alin. (1) și (2) din Legea nr. 78/2000, pentru prevenirea,
descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie în formă
continuată (3 acte materiale), respectiv obținerea de foloase
necuvenite de către o persoană cu sarcina de a supraveghea ori a a
controla un operator economic privat, dacă îndeplinește pentru
acesta vreo însărcinare, în timpul mandatului ori în interval de
cinci ani de la încetarea mandatului
În
rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut următoarea stare de
fapt:
Inculpatul Havrileț Niculae ar fi încălcat
prevederile legale prin aceea că, în intervalul de cinci ani de la
încetarea funcției de președinte al Autorității Naționale de
Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), ar fi îndeplinit
însărcinări pentru trei operatori economici din sectorul energiei
electrice și al gazelor naturale, deși legea stabilește interdicții
clare în acest sens.
Astfel, Havrileț Niculae a
îndeplinit funcția de președinte al Autorității Naționale de
Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) în perioada iunie
2012-octombrie 2017, în virtutea căreia a avut sarcina de a
supraveghea și controla operatorii economici din sectorul energiei
electrice (art. 9 din OUG nr. 33/2007) și al gazelor naturale (art.
10 din OUG nr. 33/2007).
Prin urmare, timp de
5 ani de la încetarea funcției, acesta nu ar fi avut dreptul să
îndeplinească vreo însărcinare pentru operatorii economici din
sectorul energiei electrice și al gazelor naturale și nici să
intermedieze ori să înlesnească efectuarea de către aceștia a unor
operațiuni comerciale sau
financiare.
Totodată, în perioada
06.12.2019 - 29.03.2021, Havrileț Niculae a ocupat funcția de
secretar de stat la Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de
Afaceri, în virtutea căreia a avut atribuții de control şi
monitorizare asupra persoanelor fizice sau juridice din domeniul de
competență al Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de
Afaceri, inclusiv asupra operatorilor economici din domeniul
energetic şi al resurselor
energetice.
În intervalul de 5 ani de
la încetarea funcției de președinte al Autorității Naționale de
Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), inculpatul Havrileț
Niculae ar fi îndeplinit însărcinări pentru următorii operatori
economici din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale,
care au capital majoritar privat:
- în
perioada 07.02.2019-10.12.2019, Havrileț Niculae ar fi îndeplinit
funcția de membru în consiliul de administrație la Societatea
Energetică Electrica S.A.;
- în
perioada 27.09.2021 – 28.03.2022, Havrileț Niculae ar fi îndeplinit
funcția de director general la societatea Distribuție Energie
Electrică Romania S.A.;
- în perioada
03.03.2020 - 12.02.2024, Havrileț Niculae ar fi îndeplinit
funcțiile de membru al Consiliului de Supraveghere (CS), membru al
Comitetului de Audit (CA) și membru al Comitetului Prezidențial și
de Nominalizare (CPN) la societatea OMV Petrom
S.A.
În perioada 07 februarie .2019 – 15
februarie 2024, inculpatul Havrileț Niculae ar fi obținut, de la
cele trei societăți comerciale, foloase necuvenite în cuantum de
1.195.599 lei.
În vederea confiscării
speciale, în cauză au fost dispuse măsuri asigurătorii asupra unor
terenuri și clădiri.
Dosarul a fost
trimis spre judecare Tribunalului București cu propunere de a se
menține măsurile asigurătorii dispuse în
cauză.
2. Procurorii din cadrul Direcției
Naționale Anticorupție, Secția de Combatere a Corupției, au dispus
trimiterea în judecată, în stare de libertate, a inculpatului IANCU
ROBERT MARIAN, comisarul-șef de poliție, cu funcția de Șef al
Serviciului de investigare a criminalității economice din cadrul
Poliției sectorului 3 (SICE3), pentru comiterea a două infracțiuni
de efectuare de operațiuni financiare ca acte de comerț
incompatibile cu funcția, una în formă simplă, iar alta în formă
continuată (7 acte materiale).
În rechizitoriul
întocmit, procurorii au reținut următoarea stare de
fapt:
În perioada 2015-2024, în incompatibilitate
cu funcția de ofițer de poliție, ar fi efectuat operațiuni
financiare comerciale în legătură cu dezvoltări imobiliare prin
care a obținut profituri totalizând 883.716 euro.
Inculpatul ofițer de poliție ar fi investit în terenuri cu
potențial din proximitatea municipiului București pe care le
identifica și le alegea împreună cu asociații săi, dezvoltatori
imobiliari, le cumpăra după negocieri și le punea imediat la
dispoziția asociaților pentru ca aceștia să construiască locuințele
din proiectele imobiliare. Inculpatul își securiza profitul prin
contracte de vânzare a terenurilor la prețuri substanțial mai mari
(care includeau partea sa din profitul realizat de asociați din
vânzarea locuințelor construite), dar al căror termen de plată era
foarte lung, atipic pentru o vânzare cu transmiterea imediată către
cumpărător a imobilului înstrăinat.
Pe
lângă investițiile financiare, comisarul-șef de poliție făcea
pentru constructor diferite prestații, precum verificări de firme
și terenuri pretabile dezvoltării imobiliare, folosind în acest
scop resursele polițienești de care dispunea (timpul de lucru, baze
de date ONRC, autospeciala de poliție).
În
intervalul de aproape 9 ani, ofițerul ar fi acționat constant, în
funcție de disponibilitățile financiare, fără întreruperi
semnificative, dar etapizat astfel încât să nu «livreze» mai mult
de un imobil pe an calendaristic și să fie nevoit să se
înregistreze în scop de colectare TVA.
În anul
2023, în incompatibilitate cu funcția de ofițer de poliție și în
scopul obținerii de profituri necuvenite, ar fi cumpărat împreună
cu administratorul unei piețe din Sectorul 3, un teren în jud.
Giurgiu pentru înființarea unui centru de comercializare a
legumelor.
În vederea confiscării speciale a sumei
de 883.716 euro de la inculpatul Iancu Robert Marian, în cauză s-a
dispus instituirea sechestrului asigurător și a popririi
asigurătorii asupra unor bunuri imobile aparținând inculpatului și
asupra unor sume de bani datorate inculpatului.
Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul
București.
3. Procurorii din cadrul Direcției
Naționale Anticorupție – Secţia de combatere a infracţiunilor
asimilate infracţiunilor de corupţie au dispus trimiterea în
judecată, în stare de libertate, a
inculpaților:
MITROI MARIANA-GINA, la data faptei
exercitând funcția de Director General al Companiei Municipale
Cimitire București S.A., pentru comiterea infracțiunii de abuz în
serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau altul un folos
necuvenit în formă continuată;
RĂDULESCU ȘTEFAN,
în perioada octombrie 2020-februarie 2021 Director General al
Companiei Municipale Cimitire București S.A., pentru comiterea
infracțiunilor de complicitate la abuz în serviciu dacă
funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos
necuvenit în formă continuată și uz de
fals;
ANDREICA GHEORGHE-FLORIN, SLIVNEANU CAMELIA,
DUȚĂ MIHAELA, GRIGORE ELISABETA-MARIA, LUPĂ LAURA-ANDREEA, PODEANU
PAULA-IOANA, CRISTACHE ALEXANDRU-CRISTIAN, la data faptei
funcționari publici în cadrul Companiei Municipale Cimitire
București S.A., pentru comiterea infracțiunilor de complicitate la
abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru
altul un folos necuvenit.
În
rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut, în esență,
următoarea stare de fapt:
În perioada februarie -
martie 2021, inculpata Mitroi Mariana-Gina, exercitând la momentul
respectiv funcția de Director General al Companiei Municipale
Cimitire București S.A., și beneficiind de ajutorul și suportul
celorlalți opt inculpați și-ar fi achitat, cu încălcarea legii, 24
de salarii compensatorii atât ei cât și celor opt funcționari
menționați anterior, prejudiciind în acest mod Compania Municipală
Cimitire București S.A. cu suma totală de 1.146.341
lei.
În concret, în contextul în care candidatul
pentru funcția de primar general al Municipiului București anunțase
public că una dintre măsurile pe care le va lua în calitate de
primar general va fi desființarea companiilor municipale, cei nouă
angajați ai Companiei Municipale Cimitire București S.A. ar fi
semnat acte adiționale la contractele individuale de
muncă/contracte individuale de muncă având clauza în care se
prevedea că „în cazul concedierii pentru motive care nu țin de
persoana salariatului, salariatul beneficiază de o compensație în
valoare de 24 salarii brute lunare”.
Clauza ce
prevedea faptul că ”în cazul concedierii pentru motive care nu țin
de persoana salariatului, salariatul beneficiază de o compensație
în valoare de 24 salarii brute lunare” nu era prevăzută în acordul
colectiv de muncă, încălcând astfel dispozițiile Codului
Muncii.
Ulterior, în perioada februarie - martie
2021, la momentul când li s-au încheiat contractele individuale de
muncă ca urmare a concedierii individuale, cei nouă inculpați ar fi
solicitat cele 24 de salarii compensatorii conform actelor
adiționale încheiate anterior și ar fi primit astfel de la Compania
Municipală Cimitire București S.A. sume cuprinse între 192.067 lei
și 60.191 lei.
Facem precizarea că în cadrul
Companiei Municipale Cimitire București S.A. și-au desfășurat
activitatea mai mulți angajați cărora li s-au încheiat contractele
individuale de muncă în aceeași modalitate ca a celor nouă
inculpați, însă doar cei nouă inculpați menționați la începutul
comunicatului au fost cei care au beneficiat de așa-zisele „24 de
salarii brute compensatorii”.
Compania Municipală
Cimitire București S.A. a comunicat că se constituie parte civilă
în procesul penal cu suma de 2.092.290 lei (din care 1.221.191 lei
reprezentând salarii compensatorii acordate, iar suma de 871.099
lei, reprezentând taxe, impozite și penalități de întârziere
solicitate de A.N.A.F.).
În cauză au fost dispuse
măsuri asigurătorii asupra bunurilor mobile și imobile ce aparțin
celor 9 (nouă) inculpați.
Dosarul a fost trimis
spre judecare Tribunalului București, cu propunere de a se menține
măsurile asigurătorii dispuse în cauză.
4.
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul
Teritorial Craiova au dispus sesizarea instanței de judecată, în
baza dispozițiilor art. 483 Cod procedură penală, cu acordul de
recunoaștere a vinovăției a inculpatei BĂDESCU ANDREEA FLORENTINA,
director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională
(C.J.R.A.E.) Mehedinți, pentru săvârșirea infracțiunii de luare de
mită.
În acordul de recunoaștere a vinovăției,
procurorii au reținut următoarea stare de fapt:
În
cursul lunii octombrie 2023, inculpata Bădescu Andreea Florentina,
în calitatea menționată mai sus, ar fi dispus ocuparea, pe perioada
anului școlar 2023 – 2024, de către o persoană (cadru didactic,
martor în cauză) a unui post de consilier școlar la o școală
gimnazială de pe raza județului Mehedinți.
În
legătură cu îndeplinirea acelei îndatoriri de serviciu, inculpata
ar fi pretins de la persoana respectivă câte 1.500 lei lunar (suma
pretinsă fiind redusă ulterior la 1.000 de lei lunar), de la data
primirii primului salariu până la finalul anului școlar, aspect cu
care cadrul didactic ar fi fost de acord.
Conform
„înțelegerii” menționate anterior, începând cu luna noiembrie 2023,
inculpata Bădescu Andreea Florentina ar fi primit, în două tranșe,
suma totală de 1.500 lei, ultima plată (în valoare de 500 lei) ar
fi fost efectuată în luna ianuarie 2024, când martorul a decis să
nu mai facă acest lucru.
Ulterior, ca urmare a
presiunilor exercitate de inculpata Bădescu Andreea Florentina,
cadrul didactic i-ar fi remis în cursul lunii mai 2024 suma de
1.000 lei.
În același context, la data de 12 iunie
2024, martorul i-ar mai fi remis inculpatei în biroul acesteia din
cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională
(C.J.R.A.E.) Mehedinți și ultima tranșă în valoare de 5.500 lei,
ocazie cu care s-a procedat la constatarea infracțiunii
flagrante.
În prezența avocatului, inculpata a
declarat expres că recunoaște comiterea faptei reținute în sarcina
sa, acceptă încadrarea juridică pentru care a fost pusă în mișcare
acțiunea penală și este de acord cu felul și cuantumul pedepsei
aplicate, precum și cu forma de executare a acesteia,
respectiv:
- 2 ani și 3 luni închisoare cu
suspendarea executării pedepsei pe durata unui termen de
supraveghere de 3 ani și interzicerea, pe o perioadă de 2 ani de la
rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare prin care s-a dispus
suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, a drepturilor: de
a fi ales în autorităţile publice sau în orice alte funcţii
publice, de a ocupa o funcţie care implică exerciţiul autorităţii
de stat și de a ocupa funcția, de a exercita profesia sau meseria
ori de a desfășura activitatea de care s-a folosit pentru
săvârșirea infracțiunii (respectiv director al C.J.R.A.E.
Mehedinți).
Pe parcursul termenului de
supraveghere, inculpata va presta o muncă neremunerată în folosul
comunității pe perioadă de 90 de zile, la Primăria Municipiului
Drobeta Turnu Severin din mun. Drobeta Turnu Severin, jud.
Mehedinți, sau la Inspectoratul Școlar Județean Mehedinți din mun.
Drobeta Turnu Severin, jud. Mehedinți.
Dosarul de
urmărire penală privind-o pe inculpată împreună cu acordul de
recunoaștere a vinovăției au fost înaintate la Tribunalul
Mehedinți.
În cauză, procurorii anticorupție au
beneficiat de sprijinul ofițerilor de poliție din cadrul Direcției
Generale Anticorupție.
5. Într-o cauză
disjunsă din dosarul mediatizat prin comunicatele nr. 952/VIII/3 și
954/VIII/3 din 04 octombrie 2023, respectiv 958/VIII/3 din 05
octombrie 2023, procurorii din cadrul Direcției Naționale
Anticorupție – Serviciul teritorial Cluj au dispus trimiterea în
judecată, sub control judiciar, a
inculpaților:
DURLEA BOGDAN ŞTEFAN, la data
faptelor inspector șef teritorial în cadrul Inspectoratului de Stat
pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), pentru comiterea
infracțiunilor de:
- folosirea, în orice mod,
direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate
publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la
aceste informaţii, în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul
de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite, în formă
continuată,
- abuz în serviciu, dacă funcționarul
public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,
în formă continuată,
- luare de mită, în formă
continuată,
- efectuarea de operaţiuni financiare,
ca acte de comerţ, incompatibile cu funcţia, atribuţia sau
însărcinarea pe care o îndeplineşte o persoană, în scopul obţinerii
pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase
necuvenite,
ȚIGOUAN AUREL, la data faptelor
inspectorul coordonator judeţean al județului Bistriţa Năsăud din
cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul
Rutier (ISCTR) – Inspectoratul Teritorial nr. 4, pentru comiterea
infracțiunilor de:
- folosirea, în orice mod,
direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate
publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la
aceste informaţii, în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul
de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite, în formă continuată
și
- dare de mită
și în stare de
libertate a inculpaților:
F.N. pentru comiterea
infracțiunii de influenţarea declaraţiilor,
T.R. și
T.F.A. pentru comiterea infracțiunii de mărturie
mincinoasă.
În rechizitoriul întocmit, procurorii
au reținut, în esență, următoarea stare de
fapt:
Prezenta cauză are ca obiect modalitatea în
care, în perioada 2020-2023, funcționari din cadrul Inspectoratului
de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) Cluj,
printre care și inculpații Durlea Bogdan Ștefan și Țigouan Aurel,
ar fi „protejat” mai multe societăți comerciale cu obiect de
activitate în domeniul transportului de mărfuri prin aceea că le-ar
fi furnizat administratorilor acestora informaţii nedestinate
publicităţii referitoare la controalele pe care inspectorii rutieri
urmau să le desfăşoare.
Astfel, în perioada
menționată anterior, inculpații Durlea Bogdan Ștefan și Țigouan
Aurel, în calitățile menționate mai sus, ar fi comunicat mai multor
persoane informații referitoare la acţiunile de control ale
inspectorilor I.S.C.T.R. (cum ar fi obiectivele controalelor,
durata acestora, componenţa echipajelor, zona de acţiune etc.), în
scopul de a le asigura posibilitatea să îşi modeleze comportamentul
în trafic într-un mod care să permită evitarea aplicării unor
sancţiuni de către inspectorii I.S.C.T.R.
Totodată,
în perioada 2022-2023, inculpatul Durlea Bogdan Ștefan în contextul
verificării unor vehicule care circulau pe drumul public sau al
efectuării unor controale la o stație de betoane, nu ar fi aplicat
sancțiuni în urma constatării unor contravenții (lipsa instalației
de cântărire a vehiculelor rutiere, lipsa licenţei de transport,
inspecţia tehnică periodică expirată etc.) și ar fi determinat doi
inspectori din subordine să nu aplice sancțiuni față de un operator
de transport.
În perioada 2021 – 2023, inculpatul
Durlea Bogdan Ștefan ar fi pretins și primit la diferite intervale
de timp, de la mai multe persoane, sume de bani și materiale de
construcții la prețuri reduse pentru asigurarea protecţiei unor
operatori de transport, (scutire de sancţiuni sau intervenţii la
inspectorii din subordine).
La data 12 aprilie 2023
inculpatul Durlea Bogdan Ștefan ar fi primit de la inculpatul
Țigouan Aurel produse de origine animală în valoare de aproximativ
400 lei în legătură cu privire la numirea/menţinerea în funcţie a
inspectorilor coordonatori judeţeni.
În perioada
septembrie 2020 – septembrie 2023, inculpatul Durlea Bogdan Ştefan,
în calitate de deţinător de facto al mai multor mijloace de
transport rutier de mărfuri ar fi furnizat servicii de transport
rutier cu vehiculele care îi aparţineau în fapt, prin intermediul
societăţilor comerciale controlate de inculpatul F.N. (socrul
inculpatului), ar fi încheiat contracte comerciale şi ar fi emis
facturi, direct sau prin angajaţi ai firmelor controlate de socrul
său, în scopul obţinerii de venituri pentru societăţile
respective.
La data de 02 februarie 2024 inculpatul
F.N. ar fi încercat să determine un martor să facă afirmații
mincinoase în contextul audierii acestuia din urmă în dosarul penal
instrumentat de procurorii anticorupție, oferind inclusiv anumite
foloase.
În același context, ultimii doi inculpați,
fiind audiați în calitate de martor în prezenta cauză, ar fi făcut
afirmații mincinoase în legătură cu faptele și împrejurările
esențiale soluționării dosarului.
În cauză au fost
dispuse măsuri asigurătorii asupra mai multor sume de bani ce
aparțin inculpatului Durlea Bogdan Ştefan.
Dosarul
a fost trimis spre judecare Tribunalului Cluj, cu propunere de a se
menține măsurile preventive și asigurătorii dispuse în
cauză.
În cauză, procurorii au beneficiat de
sprijin din partea Direcției Generale Anticorupție – Centrul
Operaţional 3.
În dosarul inițial continuă
cercetările cu privire la mai multe persoane, printre care și cele
menționate în comunicatele anterioare.
Anterior,
procurorii anticorupție au încheiat un acord de recunoaștere a
vinovăției cu inculpatul BOBOŞ RADU ANTON, la data faptei inspector
în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul
Rutier – Inspectoratul Teritorial nr. 1, în sarcina căruia s-a
reținut săvârșirea infracțiunii de folosirea, în orice mod, direct
sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori
permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste
informaţii, în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de
bani, bunuri ori alte foloase necuvenite, în formă continuată, la
pedeapsa de 1 (un) an închisoare cu amânarea aplicării pedepsei pe
durata unui termen de supraveghere de 2 ani și obligația de a
presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii, pe o durată de
60 de zile.
Cu referire la toate cauzele anterior
menționate, facem precizarea că trimiterea în judecată și acordul
de recunoaștere a vinovăției reprezintă, conform Codului de
procedură penală, finalizarea anchetei penale, situație care nu
poate să înfrângă principiul prezumției de
nevinovăție.
Menționăm că toate comunicatele au
fost întocmite în conformitate cu art. 28 alin. 4 din Ghidul de
bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media,
aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al
Magistraturii nr. 197/2019.
BIROUL DE
INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE