E V A L U A R E A ACTIVITĂŢII DESFĂŞURATE ŞI A REZULTATELOR OBŢINUTE DE INSPECTORATUL DE JANDARMI JUDEȚEAN PRAHOVA „Colonel Alexandru Enescu”

  • Postat în Regional
  • la 04-02-2025 20:24
  • 11 vizualizări
E V A L U A R E A  ACTIVITĂŢII DESFĂŞURATE ŞI A REZULTATELOR OBŢINUTE  DE INSPECTORATUL DE JANDARMI JUDEȚEAN PRAHOVA „Colonel Alexandru Enescu”
Imaginea este preluată automat împreună cu articolul de pe Prahova la zi.
 

Anul 2024 a fost unul dinamic, atât din perspectiva geopolitică internațională, cât și al climatului intern, fiind marcat atât la nivel internațional, cât și la nivel regional de o evoluție constantă în planul securității1 și adaptarea în mod corespunzător a măsurilor din competență pentru minimizarea impactului acesteia la nivel național.

Identificarea vulnerabilităţilor, a riscurilor și a disfuncțiilor, a constituit un obiectiv prioritar în managementul ordinii publice, eficientizarea sistemului de ordine publică şi siguranţă fiind realizat printr-o abordare proactivă, orientată către acțiuni preventive, precum și prin luarea unor decizii optime pentru soluționarea problemelor în domeniul de referință.

I. MANAGEMENTULRESURSELOR

Dinamica de personal

Cu toate eforturile depuse pentru scăderea deficitului, se constată o fluctuație negativă în ceea ce privește încadrarea cu personal, după cum urmează:

  • 77 cazuri de plecări/pierderi de personal (4 ofițeri si 73 subofițeri). Dintre aceștia au fost mutați în alte unități ale M.A.I un număr de 3 ofițeri și 31 subofițeri, 41 cadre militare trecute în rezervă la împlinirea vârstei şi a vechimii în serviciu și 2 subofițeri au trecut în rezervă prin demisie.

  • 55 cazuri de personal venit în unitate(2 ofiţeri repartizați din Academia de Poliție ”Al. I. Cuza” București, 2 ofițeri mutați din alte unități ale Jandarmeriei Române, 42 subofițeri repartizați din școlile de subofițeri Jandarmi, 1 ofițer încadrat din sursă externa, 3 ofițeri, urmare a concursului de trecere în corpul ofițerilor, 2 subofițeri mutaţi din alte unităţi ale Jandarmeriei Române și 3 personal contractual încadrați pe durată nedeterminată).

La sfârșitul anului 2024, gradul de încadrare al inspectoratului era de aproximativ 73%.

II. FOLOSIREA RESURSELOR LOGISTICE

II.1. Compartimentul auto


Pe parcursul anului unitatea a fost dotată cu 2 autospeciale de tip 8+1 marca Renault, 1 autospecială de pătrundere în zone greu accesibile marca Jeep dotată cu remorcă transport 2 câini serviciu, 1 autospecială de pătrundere în zone greu accesibile marca Ssangyong și a unui cvadriciclu tip UTV marca Segway.

Referitor la starea tehnică a parcului auto trebuie menționat că durata medie în exploatare a autovehiculelor este de aproximativ 10 ani, situația la nivelul unității fiind următoarea:

  • 57% din totalul autovehiculelor au o vechime cuprinsă între 0 și 10 ani;

  • 43% din totalul autovehiculelor au o vechime cuprinsă peste 10 ani;

În perioada analizată autovehiculele au parcurs un număr de 1.165.491 km, creștere datorată participării la misiunile prilejuite de organizarea și desfășurarea alegerilor locale, europarlamentare, prezidențiale și parlamentare.

Urmare a eforturilor întreprinse pe linia controlului fenomenului producerii accidentelor de circulaţiede către personalul cu atribuții specifice, atât cu autovehiculele din dotarea unităţii, cât şi cu cele proprietate personală, la nivelul unității a fost înregistrat 1 eveniment rutier.

II.2. Administrarea patrimoniului imobiliar


În anul 2024 s-au executat lucrări de reparații la clădiri și instalațiile acestora, astfel:

  • reparații curente în regie proprie în valoare de 158.097,52 lei;

  • reparații curente în antrepriză, în valoare de 357.544,37 lei .

Lucrările de reparaţii la construcţii şi instalaţii, în regie proprie , au constat în:

  • lucrări de reparații şi vopsitorii în lavabil la pereţi și tavane în pavilionul Administrativ ;

  • lucrări de reparații la instalația sanitară și instalația electrică din cazarma Ploiești și din pavilionul Grupării Mobile “Matei Basarab” Ploiești;

  • lucrări de reparaţii la instalația de încălzire (conducte și calorifere metalice) din pavilionul Administrativ;

  • lucrări de înlocuire a tâmplăriei PVC din pavilionul Administrativ;

În antrepriză, au fost executate următoarele lucrări de reparaţii la construcţii şi instalaţii :

  • lucrări de reparații la gardul împrejmuitor din cazarma Ploiești pe o lungime de 319 ml;

  • lucrări de reparații la instalația electrică din pavilionul Administrativ;

  • lucrări de reparații la rețelele de canalizare, alimentare cu apă curentă și apă caldă menajeră din pavilionul Grupării Mobile “Matei Basarab” Ploiești;

  • lucrări de înlocuire a ușilor metalice de la Atelierul auto.

II.3. Protecţia mediului


La nivelul compartimentului s-a efectuat o strictă monitorizare a riscurilor de mediu.

Πn acest sens, s-au încheiat contracte cu diverși operatori economici specializați în predarea și valorificarea deșeurilor provenite din activități specifice, fiind întocmite raportări lunare privind colectarea selectivă a deşeurilor din ambalaje de hârtie şi carton, deşeu PET şi tuburi fluorescente.

În urma activităților de casare și declasare a bunurilor materiale au fost predate către operatori economici autorizați, în vederea valorificării, 3610 kg deșeu fier, 120kg deșeu metale neferoase, 255,60l deșeu uleiuri motor, 11 kg deșeu filtre de ulei, 232 kg deșeu anvelope scoase din uz, 120kg deșeu sticlă, 461kg deșeu textile, 418kg deșeu materiale plastice și 381 kg deșeu echipamente electrice și electronice, acest lucru conducând la îmbunătățirea eficienței gestionării activităților pentru protecția mediului înconjurător.

II.4. Marketing şi achiziţii

Activitatea desfășurată a avut ca scop asigurarea achizițiilor de bunuri, servicii și lucrări necesare bunei funcționări a activităților structurilor unității și pentru îndeplinirea misiunilor specifice inspectoratului, cu respectarea legalității şi eficienţei utilizării fondurilor

În anul 2024 s-au realizat achiziții de produse, lucrări și servicii în valoare de 2.629.946,06 lei, în urma solicitărilor primite de la compartimentele din cadrul Serviciului Comunicații și Tehnologia Informațiilor și Serviciului Logistic, achiziții finalizate prin:

  • 25 contracte furnizare produse în valoare de 1.180.149,1lei, pentru furnizare carburant, sistem avertizare sonoră și luminos, articole birotică și papetărie, combinezoane iarnă, costum schi, furnizare tâmplărie PVC, cameră supraveghere, server, terminale acces și interogare baze date, echipament stocare date;

  • 5 contract de execuție lucrări în valoare de 356.921,12 lei pentru reparații instalații electrice pavilion administrativ, lucrări de reparații la gardul împrejmuitor din cazarma Ploiești, reparații la rețelele de canalizare, alimentare cu apă curentă și apă caldă menajeră din pavilionul Grupării Mobile “Matei Basarab” Ploiești, înlocuirea ușilor metalice de la Atelierul auto;

  • 14 contracte de prestări servicii de reevaluare terenuri, determinare preț închiriere terenuri, utilități apă canal, salubritate, servicii poștale, servicii internet și televiziune.

În perioada de referință, au fost finalizate 8 proceduri de valorificare bunuri casate și scoase din uz, conform solicitărilor primite din partea compartimentelor logistice.

III. COMUNICAȚII ȘI TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI

Πn prezent, toate structurile dispun de echipamente și sisteme de comunicații și tehnologia informației care le permit operarea și/ sau consultarea aplicațiilor prin rețeaua intranet a Jandarmeriei Române acreditată la nivel ”Secret de serviciu”.

Cea mai mare parte a activităților serviciului s-a concretizat prin:

  • implementarea aplicației e-DAC. și achiziționarea unui număr de 103 terminale în contextul măsurilor compensatorii asociate aderării la spațiul Schengen cu frontierele aeriene și maritime și cu privire la faptul că începând cu 01.04.2024 verificările specifice în teren trebuie să se realizeze prin scanarea documentelor de identitate/călătorie în vederea consultării bazelor de date de interes operativ

  • configurarea rețelei din comandamentul unității pentru centrala telefonică nouă, recepționată de la minister precum și configurarea unui număr de 83 de telefoane aferente.

  • asigurarea legăturilor pentru un număr de 52 videoconferințe;

  • configurarea și menținerea în stare de funcționare a tuturor mijloacelor de resortul comunicațiilor și tehnologiei informației.

Tot în acest context, pe parcursul anului, s-a finalizat activitatea de instalare a sistemului de monitorizare prin G.P.S., tip I-TRACK, concretizată prin montarea pe autovehiculele unității a unui număr de 27 de G.P.S.-uri, cu scopul de a monitoriza activitatea flotei auto și de a optimiza timpul de intervenție a patrulelor auto

IV. MANAGEMENTUL RESURSELOR DE SUPORT

IV.1. Asistență juridică

 

Activitatea consilierului juridic s-a concretizat în avizarea pentru legalitate a unui număr de 916documente emise de unitate și prin reprezentarea intereselor unităţii în faţa instanţelor de judecată într-un număr de 61de dosare.

În perioada de referință au fost soluționate favorabil 10 dosare, în 4 dosare nu am avut câștig de cauză, iar 46 de dosare se află în curs de soluționare.

IV.2. Asistență psihologică


Doamna psiholog a efectuat 235 evaluări psihologice periodice din cadrul structurilor subordonate și 168 evaluări psihologice în scopul acordării dreptului de a conduce autovehiculele M.A.I.

De asemenea, a realizat 1 evaluare psihologică specială, a derulat 1 program de monitorizare și de asemenea a desfăşurat 16 activităţi de asistenţă psihologică primară.

Starea psihomorală a personalului s-a menţinut, în general, la un nivel optim iar climatul psiho - social din unitate este favorabil îndeplinirii misiunilor şi sarcinilor de serviciu.

V. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENȚĂ

V.1. Managementul integrat al ordinii și siguranței publice

Contextul internațional marcat de derularea celor două conflicte majore2a influențat și mediul intern creând premisele instaurării unui sentiment de nesiguranță în rândul cetățenilor, situație ce a necesitat o reacție promptă din partea autorităților statului cu atribuții și competențe în domeniul ordinii și siguranței publice și adaptarea dispozitivelor și a modului de acțiunea acestora.

În executarea misiunilor de ordine publică, Inspectoratul de Jandarmi Județean Prahova a acţionat pentru:

  • asigurarea eficienţei şi eficacităţii misiunilor de ordine publică executate;

  • asigurarea eficienţei activităţii de prevenire şi combatere a faptelor antisociale, prin corelarea acţiunilor executate cu infracţionalitatea stradală înregistrată în analizele elaborate;

  • asigurarea capacităţii operaţionale a structurilor de intervenţie antiteroristă şi acţiuni speciale.

Numărul total de misiuni executatepe segmentul ordinii publice a fost de 9.300 misiuni.

În anul 2024, Inspectoratul de Jandarmi Județean Prahova a asigurat măsuri de ordine publică la 729evenimente desfășurate în spațiul public.

Din acest punct de vedere, perioada supusă analizei a fost una plină de provocări încă din primele zile, fiind constituit și asigurat, în perioada 01.01.2024 – 09.02.2024, perimetrul de siguranță pe timpul efectuării cercetărilor în urma tragediei petrecută la ”Ferma Dacilor” din comuna Gura Vadului.

Tot la începutul anului am asigurat măsurile de ordine publică pe timpul desfășurării protestelor organizate de fermieri și transportatori, în municipiul Ploiești și pe căile rutiere care fac legătura cu capitala, pe parcursul mai multor zile3.

Pe parcursul anului efectivele inspectoratului au asigurat măsurile de ordine publică la o gamă variată de evenimente.

Pe de o parte sunt cele care au devenit o tradiție, cum ar fi:

  • Meciurile de fotbal din cadrul Ligii a III-a desfășurate pe teren propriu de către 6 echipe (C.S.O. Plopeni, C.S.O. Tricolorul Breaza, C.S.O. Băicoi, C.S. Blejoi, C.S. Păulești și A.C.S. Petrolul 52-2)

  • meciuri de baschet, meciuri de handbal, campionate de karate;

  • zilele localităților (Zilele municipiului Ploiești, Zilele orașului Vălenii de Munte , Zilele orașului Breaza ,Zilele orașului Mizil, Zilele orașului Slănic etc.)

  • festivaluri ( Berceni Fest, Festivalul Cașcavelei, Sinaia Forever, Festivalul Țuicii etc.)

  • târguri anuale (Târgul anual de Sf. Petru și Pavel din Mizil, Târgul anual de Sf. Ilie din Urlați, Târgul anual de Sf. Pantelimon din Fulga, Târgul anual de Sf. Maria din Vălenii de Munte, Apostolache etc.)

Pe de altă parte, în anul 2024 au apărut o serie de evenimente cu caracter de noutate:

  • pelerinajul cu moaștele Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou – pe timpul a aproximativ 2 săptămâni au participat peste 35.000 enoriași (04 – 12 martie);

  • asigurarea unui perimetru de siguranță în localitatea Slănic, în zona în care s-a produs surparea de teren (25 aprilie – 10 mai);

  • numeroase evenimente cultural – artistice și sportive organizate în cadrul programului ”Ploiești – Capitala Tineretului din România 2024”;

  • evenimentul intitulat ”Ziua micilor campioni” organizat pe stadionul ”Ilie Oană”, pentru promovarea sportului în rândul copiilor (1 iunie);

  • campania electorală și alegerile locale și europarlamentare (10 mai – 12 iunie);

  • organizarea unor ”Fun zone” - uri pentru urmărirea meciurilor selecționatei României de fotbal în cadrul EURO 2024 (14 iunie – 14 iulie);

  • concert ”Câmpina de ieri, Câmpina de Mâine” – 15.000 participanți (28 iunie);

  • Trofeul ”Carpați – Niro M 18” – handbal masculin (România, Israel, Serbia și Danemarca)4;

  • ”Euro Baschet 2024” – Campionat european de baschet U 18 desfășurat în 2 localități simultan5 (România, Austria, Grecia, Macedonia de Nord, Cehia, Suedia, Ucraina, Olanda, Irlanda, Marea Britanie, Bulgaria, Danemarca, Islanda, Muntenegru, Bosnia Herțegovina, Norvegia, Lituania, Slovacia)6;

  • ”Republik Fest” – prima ediție – peste 15.000 participanți (6 – 8 septembrie);

  • campania electorală și alegerile prezidențiale turul I (25 octombrie – 26 noiembrie);

  • campania electorală și alegerile parlamentare (1 noiembrie – 3 decembrie);

V.1.1. Participarea la menţinerea ordinii publice

Inspectoratul de Jandarmi județean Prahova a avut un aport semnificativ și pe palierul menținerii ordinii publice, în sistem integrat, acţionând pentru creșterea siguranţei stradale atât în mediul urban cât și în mediul rural, având ca obiectiv principal reducerea numărului de fapte de natură penală și contravențională dar şi creşterea nivelului de încredere a populaţiei în instituţiile statului.

Pe parcursul anului, 7.068 jandarmi au fost implicați în acest gen de misiuni, atât în cadrul patrulelor mixte cu poliția cât și în cadrul patrulelor de jandarmi.

Ca urmare a analizelor efectuate în cadrul Grupului de coordonare şi trasare a sarcinilor de către șefii structurilor cu atribuții pe linia ordinii și siguranței publice și evoluției situației operative, au fost repartizați pentru constituirea patrulelor mixte 2.124 jandarmi, din care 2005 în mediul urban şi 119 în mediul rural.

Pentru a crește gradul de siguranță al cetățeanului, când nu execută misiuni specifice, echipajele și patrulele de intervenție, execută misiunea de menținere a ordinii publice, în zona obiectivelor, conform precizărilor primite de la subunitatea de poliție competentă, cu ocazia instructajului, în anul 2024 fiind planificate 4.868 patrule de jandarmi cu 12.130 jandarmi.

Prin ”Planul teritorial comun de acţiune pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delicvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar”, întocmit la nivelul judeţului Prahova, I.J.J. Prahova are în responsabilitate 38 de unităţii de învăţământ7. Pentru crearea unui mediu sigur atât în zona adiacentă acestora precum și pe traseele de afluire / defluire spre / dinspre școli, au fost planificate 846 patrule având în componență 1679 jandarmi.

Principala misiune de menţinere ordinii publice din responsabilitatea Jandarmeriei - în zona stațiunilor și a traseelor turistice aferente acestora - se realizează prin planificarea unor patrule de jandarmi în staţiunile montane Sinaia, Buşteni, Azuga şi Cheia, pe cele 36 de trasee turistice adiacente acestora precum și în stațiunea balneo-climaterică Breaza. În acest sens, la nivelul celor 5 posturi montane și a postului Breaza, din cadrul I.J.J. Prahova au fost planificate 1889 patrule cu 3928 jandarmi.

Pentru protejarea şi respectarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, funcţionarea normală a instituţiilor statului, a normelor de conduită civică, regulilor de convieţuire socială, a celorlalte valori supreme, precum şi a avutului public şi privat, I.J.J. Prahova a organizat 76 acțiuni punctuale în cadrul cărora a folosit 229 jandarmi. Pe timpul acestora, în urma constatării a unor încălcări ale normelor legale în vigoare au fost aplicate 68 de sancțiuni contravenționale, dintre care 29 avertismente scrise și 39 amenzi în valoare de 31.300 lei (Legea 171 / 2010 – 18 avertismente scrise și 15 amenzi în valoare de 19.000 lei, O.U.G. 34 / 2013 – 10 avertismente scrise și 18 amenzi în valoare de 9.500 lei, legea 407 / 2006 – 1 avertisment scris și 2 amenzi în valoare de 2.000 lei și H.C.L. 187 / 2023 – 4 amenzi în valoare de 800 lei).

În cadrul misiunilor de menținere a ordinii publice, un loc important l-au ocupat intervențiile în situația sesizării prezenței animalelor / insectelor periculoase. Astfel, pe parcursul anului 2024, ne-au fost semnalate, prin diferite mijloace (direct de către cetățeni, prin SNUAU 112 sau alte telefoane) 945 astfel de situații, dintre care 741 – urși, 138 – câini periculoși, 22 – șerpi, 16 – mistreți, 16 – roiuri de albine, 8 – tauri lăsați în libertare, 1 lup, 1 vulpe, 1 cal nesupravegheat și chiar o situație în care 1 pescăruș era în pericol.

V.1.2. Misiuni în colaborare/cooperare cu alte instituții

În baza planurilor de cooperare şi a protocoalelor de colaborare încheiate, în acest an, pentru reducerea infracţionalităţii stradale Inspectoratul de Jandarmi Județean Prahova cu structurile de ordine publică a executat 732 misiuni în cooperare / colaborare cu alte instituții.

Cele mai importante acţiuni au fost derulate cu I.P.J. Prahova, I.S.U.J. Prahova, Executorii Judecătorești, Garda Forestieră Ploieşti, Direcţia Silvică Prahova, Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova, I.S.C.T.R., reprezentanţii administraţiei publice locale, astfel:

• 542 misiuni cu structurile Ministerului Afacerilor Interne ;

• 25 misiuni cu executorii judecătorești;

• 163 misiuni cu alte instituții/ structurii ale statului;

• 2 acțiuni speciale.

V.1.3. Prevenirea şi combaterea faptelor antisociale

Compartimentul a gestionat activitatea unui număr de 4 programe8 în cadrul cărora au fost desfăşurate 190 activităţi preventiv - educative în beneficiul a 5.118 persoane.

P e timpul misiunilor au fost constatate în mod independent 75 de fapte de natură penală, săvârşite de către 96 făptuitori, ocazie cu care au fost întocmite 72 procese – verbale de constatare în vederea sesizării organelor de urmărire penală iar în sistem integrat 17 de fapte de natură penală.

Din totalul faptelor cu caracter penal constatate independent, 56 de infracţiuni au fost săvârşite în mediul urban iar 19 în mediul rural.

Pentru a îndrepta comportamentul neadecvat al unor persoane care au încălcat prevederile legale în vigoare, pe parcursul anului 2024 au fost aplicate 5.422 sancţiuni, constând în 1.998 avertismente scrise şi 3.424 amenzi contravenţionale, în valoare de 1.188.998 lei.

Din cele 3.424 persoane sancționate cu amendă contravenţională, 140 au plătit și au transmis dovada plății către I.J.J. Prahova, sumele cumulate având valoarea de 15.237 lei.

În perioada supusă atenției, la judecătoriile competente teritorial au fost înregistrate 17 plângeri contravenționale împotriva proceselor - verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiei, nefiind primite de la instanţele de judecată soluţii definitive.

Urmare a aplicării măsurii complementare de confiscare a bunurilor folosite sau rezultate din săvârșirea de contravenții, în camera de corpuri delicte au fost introduse 132 bunuri și au fost scoase în vederea distrugerii, trecerii în proprietatea privată a statului sau restituirii proprietarilor 37.

Din cele 132 bunuri confiscate în domeniul contravențional, 7 sunt reprezentate de autovehicule utilizate în fapte ce contravin O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor.

S-au pus în executare 564 mandate de aducere, în urma cărora nu fost constatate abateri judiciare de către organele de urmărire penală sau instanţele emitente. Din totalul acestora, 306 au fost aduse la îndeplinire prin prezentarea persoanei iar pentru 258 mandate de aducere a fost depus la emitent proces - verbal justificativ.

V.1.4. Efective canine

D eși Inspectoratul de Jandarmi Județean Prahova beneficiază de spații de cazare a câinilor de serviciu la baza de pregătire din str. Ghighiului, municipiul Ploiești, ce constau în 7 containere tip cuști care pot asigura cazarea a 14 câini de serviciu, unitatea se confruntă cu un deficit major de efectiv canin și conductori câini serviciu.

Astfel, în statul unității sunt prevăzute 13 funcții de conductori câini serviciu, dintre care, la sfârșitul anului 2024, erau încadrate 3 funcții.

Din păcate, pe parcursul anului unul dintre cei 3 câini din dotarea unității a murit iar ceilalți 2 au fost scoși din folosință din cauza unor afecțiuni medicale.

În prezent, la nivelul inspectoratului există un singur exemplar9 ce nu are specialitate, sens în care nu se poate realiza o clasificare pe rase și specializări.

VI.2. Management operațional


VI.2.2. Management stări excepţionale


În perioada01 – 07.09.2024 I.J.J. Prahova, in cooperare cu structuri de specialitate din M.A.P.N., S.R.I., S.T.S., ANP , unitatea a participat la exercițiul de mobilizare „MOBEX PH-DB-24”, exercițiu planificat și organizat în scopul verificării stadiului pregătirii populației pentru apărare,activitate de amploare ce a presupus un efort prelungit din partea efectivelor din cadrul serviciului, materializată prin dinamizarea procesului de actualizare a documentelor pe linie de management și logistică a stărilor excepționale gestionate la nivelul unității.

În cadrul exercițiului a existat și o componentă practică ce a presupus prezentarea rezerviștilor alocați unui indicativ al unității noastre, luarea în evidență a acestora, precum și actualizarea datelor de evidență.

Exercițiul a debutat prin decretarea stării de mobilizare parțială pe teritoriul județelor Prahova și Dâmbovița, fiind minuțios și constant monitorizat și verificat de către comisii din cadrul D.G.M.O. și specialiști din cadrul I.G.J.R., activitate fiind apreciată, la final, cu calificativul foarte bine.

VI.2.3. Monitorizarea misiunilor şi a evenimentelor

Activităţile de monitorizare desfăşurate de personalul compartimentului monitorizare misiuni şi evenimente înregistrate în perioada analizată:

  • apeluri recepţionate pe sistemul S.N.U.A.U. ,,112” direcţionate spre rezolvare către subunităţi - 1050 cazuri;

  • alte telefoane la care s-a intervenit - 118;

Au fost monitorizate peste 1600 de transporturi cu caracter special şi de valori executate de I.J.J. Prahova sau care au tranzitat zona de responsabilitate a unităţii.

Pe linia preluării apelurilor de urgență, pentru perioada supusă analizei, nu au fost întâmpinate neajunsuri care să împiedice buna desfășurare a activităților, pornind de la preluarea apelurilor, continuând cu transmiterea efectivelor către locațiile indicate (și anunțării, când situația o impune, a echipei10 pentru intervenția la urși) și finalizând cu luarea măsurilor legale ce s-au impus a fi luate în funcție de situația dată.

Gestionarea apelurilor de urgență prin prisma relaționării atât cu structurile operative implicate cât și cu celelalte agenții specializate a reprezentat o prioritate permanentă, realizându-se în condiții foarte bune, nefiind constatate disfuncționalități pe acest palier de activitate.

VI.3. Managementul integrat al pazei și protecției instituționale, transporturilor speciale, transporturilor de bunuri și valori și corespondență clasificată

VI.3.1. Paza obiectivelor

Activitatea pe linie de pază obiective a vizat adaptarea sistemelor de pază în funcţie de amenințările și vulnerabilitățile identificate, de situaţia operativă existentă şi de forţele care compun dispozitivele de pază.

În conformitate cu prevederile legale, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Prahova asigură paza unui număr de 37 obiective, astfel:

  • cu exceptare de la plată - 35 obiective;

  • contra cost la 2 obiective


În perioada analizată la nivelul obiectivelor din responsabilitate nu au fost înregistrate evenimente negative sau incidente de securitate.

O provocare majoră căreia Inspectoratul de Jandarmi Județean Prahova i-a făcut față a fost acutizarea, și în cursul anului 2024, a deficitului de personal, aspect care a impus necesitatea organizării unor analize și evaluări care au vizat adaptarea și dinamizarea dispozitivelor de pază existente, un rol important avându-l sistemele tehnice de securitate deja implementate.

În acest sens, s-a reușit recuperarea orelor suplimentare lucrate prin utilizarea, ca caracter temporar, în cadrul dispozitivelor de pază, a efectivelor care încadrează structurile de ordine publică ale inspectoratului.

VI.3.2. Paza transporturilor de produse cu caracter special,

de bunuri şi valori și corespondență clasificată

Principalele direcții de acțiune pe linia misiunii de pază a transporturilor de produse cu caracter special, de bunuri și valori au fost identificarea amenințărilor și vulnerabilităților existente pe traseele de deplasare, pe de o parte, respectiv stabilirea unor măsuri eficiente pentru eliminarea sau diminuarea acestor vulnerabilități, pe de altă parte.

Inspectoratul de Jandarmi Județean Prahova execută:

a) cu exceptare de la plată:

  • paza transporturilor de bunuri şi valori în folosul Trezoreriei Ploiești;

  • paza transporturilor de produse cu caracter special/ valori în folos propriu.

b) contra cost paza transporturilor de produse cu caracter special executate în folosul a 14 societăţi comerciale

c) împreună cu reprezentanții U.M. 0356 București - protecția transporturilor de corespondență clasificată pe raza județului Prahova.


În cursul anului 2024, inspectoratul a asigurat:

  • paza la 306 transporturi de produse cu caracter special - (armament și tehnică militară, muniţie, materii explozive şi substanţe toxice periculoase), în executarea acestor misiuni fiind angrenaţi 879 jandarmi;

  • paza la 148 transporturi de valori și arhivă cu 299 jandarmi;

  • protecția transporturilor de corespondenţă clasificată, executând 240 misiuni specifice cu 1033 subofiţeri;

  • însoțirea a 193 transporturi de rachete antigrindină pe teritoriul județului.

Pe timpul executării acestor misiuni nu au fost înregistrate incidente de securitate sau alte evenimente.

Activitatea pe această linie a cunoscut un trend ascendent, aspect care s-a concretizat în folosirea, pentru executarea misiunilor de pază a transporturilor de produse cu caracter special, a întregului personal din cadrul Detașamentului 1 Jandarmi Mobil, în funcție de solicitările venite din partea beneficiarilor.

VI.3.3. Paza, supravegherea şi intervenţia la conductele magistrale de transport produse petroliere, echipamentele și instalațiile aferente acestora operate de către Conpet S.A.


Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Prahova asigură, cu exceptare de la plată, paza, supravegherea şi intervenţia la peste 600 km conducte magistralede transport produse petroliere operate de CONPET S.A. .

Pe timpul misiunilor au fost obținute următoarele rezultate:

  • constatarea unui număr de 28 de infracţiuni, fiind depistaţi şi identificaţi 25 autori;

  • aplicarea unui număr de 2580 sancţiuni contravenţionale (1796 amenzi, în valoare de 487.700 lei şi 784 avertismente);

  • desfăşurarea de activităţi specifice cu ocazia semnalării a 3 avarii tehnologice, cu recuperarea a 4500 litri produs petrolier;

  • s-a acţionat conform procedurilor de intervenție la semnalarea a trei scăderi de presiune.

VII. COOPERAREA INTERINSTITUȚIONALĂ

Activitatea de cooperare interinstituţională în cadrul I.J.J. Prahova s-a realizat prin adoptarea la nivel local a planurilor de cooperare sau colaborare, inspectoratul având operabile un număr de 91 astfel de planuri de cooperare şi colaborare.

Conform planificărilor, în cooperare cu I.S.U.J Prahova, I.P.J Prahova, Serviciul de Ambulanţă Prahova şi structurile de poliţie locală s-a participat la un număr de 6 exerciţii şi aplicaţii tactice, în scopul perfecţionării cooperării şi intervenţiei în situaţii de urgenţă civilă.


În baza documentelor de cooperare încheiate la nivel judeţean, efective din cadrul unităţii, în afara intervențiilor în situația semnalării animalelor / insectelor periculoase, au participat la:

  • 7 acţiuni de salvare/ evacuare a persoanelor aflate în dificultate în zona montană ;

  • 74 acţiuni care au avut drept scop protejarea şi conservarea fondului cinegetic, piscicol natural, şi a fondului silvic ;

  • 25 misiuni cu executorii judecătorești .

VIII. COMUNICARE PUBLICĂ

Activitatea de relaţii publice a urmărit promovarea imaginii reale a instituţiei, realizarea unei transparenţe depline la nivelul inspectoratului, precum şi respectarea dreptului de acces la informaţii de interes public.

Imaginea publică şi percepţia populaţiei faţă de activitatea noastră s-a realizat prin transmiterea către mass-media de buletine informative şi comunicate de presă concretizându-se prin cele 113 prezențe mediatice în media locală și națională și 117 postări în social media.

De-a lungul anului a fost realizată mediatizarea celor mai importante activități la care inspectoratul a participat sau pe care le-a organizat, evenimente care au avut un impact mediatic important și dintre care amintim: Ziua Jandarmeriei Române, marcată și prin „Ziua porțior deschise” și „Crosul Jandarmeriei Prahova”, plantarea de arbori care a devenit o tradiție alături de personalul Ocolului Silvic Slănic, activitățile derulate de jandarmi în cadrul programului educațional „Școala Altfel“, misiunile de ordine publică din cadrul festivalurilor, reliefându-se Festivalul „Sinaia Forever“, Ziua Jandarmeriei Montane, campaniile de donare de sânge, cele de curățenie și altele.

Este foarte important să păstrăm o permanentă legătură cu cei care și-au adus aportul la dezvoltarea unității, astfel anual, în preajma ”Zilei Jandarmeriei Române”, organizăm o întâlnire cu rezerviști ai unității, în acest fel reușind să realizăm o punte între cadrele nou venite în unitate și cei ”veterani” .

Venind în întâmpinarea nevoii de cunoaștere a legislației în domeniul folosirii dronelor, am organizat o întâlnire cu reprezentanții Autorității Aeronautice Române, la care am invitat atât principalii organizatori de eveinemte cu public numeros din județ cât și reprezentanții presei.

Pentru o mai bună relaţionare şi informare, la nivelul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Prahova sunt deschise două pagini de facebook, una a unităţii, iar cealaltă pe specificul misiunilor montane. Conform datelor pe care ni le furnizează facebook-ul, principalii urmăritori sunt din Ploiești și București, urmați de cei din Câmpina și localitățile din zonele montane ale județului.

Postarea cu cel mai mare impact a fost cea în care este prezentată intervenția în situația semnalării prezenței unui șarpe în apropierea unui supermarket – 1.942.364 vizualizări

Au fost primite în audiență 2persoane, solicitările acestora fiind soluționate cu celeritate.

De asemenea, pe durata anului trecut au fost înregistrate 135 petiţii, soluționate de către unitate, în termenul prevăzut de lege.

La nivelul inspectoratului, în anul 2024, nu s-a înregistrat nicio criză mediatică.

XII. DIFICULTĂŢI IDENTIFICATE - NEAJUNSURI ŞI GREUTĂŢI

Au fost identificate mai multe neajunsuri și greutăți, care pot constitui riscuri în activitatea ulterioară, dintre care exemplificăm:

  • încadrarea insuficientă cu personal specializat generată de creșterea gradului de trecerea în rezervă a cadrelor cu experienţă precum și fluctuația constantă a personalului;

  • pregătirea personalului neadaptată suficient tipurilor de misiuni executate și provocărilor generate în dinamica situației operative;

  • diminuarea personalului care execută atribuții specifice, prin participarea acestuia în cadrul altor misiuni, concomitent cu asigurarea timpului liber legal după executarea serviciului;

  • insuficienta dotare cu materiale specifice pentru intervenţie în zona montană;

  • nerespectarea obligaţiilor contractuale de către toţi beneficiarii de pază, în mod deosebit pe linia asigurării sistemelor electronice de supraveghere şi avertizare.

IX. MĂSURI PENTRU ÎMBUNĂTĂŢIREA ACTIVITĂŢILOR

Prioritățile instituționale de consolidare și dezvoltare sunt generate de procesele de schimbare înregistrate în mediul social, economic, politic etc., care dinamizează și influențează pozitiv sau negativ evoluția societății românești.

În conformitate cu obiectivele prevăzute în documentele programatice de nivel strategic, în baza cărora sunt precizate direcțiile principale de acțiune în domeniul ordinii și siguranței publice, la nivelul inspectoratului, pentru anul 2025, se stabilesc următoarele priorități:

  • eficientizarea și modernizarea conceptelor și modalităților de executare a misiunilor - creșterea gradului de siguranță a cetățeanului în spațiul public și asigurarea climatului de normalitate, dezvoltarea capacității de prevenire și anticipare.

  • modernizarea conceptului de executare a misiunii de pază, a sistemului de monitorizare, supraveghere și intervenție la obiective.

  • consolidarea structurii organizatorice, operative și de suport, a sistemului de formare profesională a personalului, reducerea deficitului de personal.

  • consolidarea suportului tehnic și investițional necesar îndeplinirii misiunilor și îmbunătățirea condițiilor de muncă.

  • dezvoltarea unei culturi organizaționale modernizate, capabilă să răspundă provocărilor mediului de securitate și nivelului de dezvoltare socială.

XII. CONCLUZII

Activitatea inspectoratului a fost concentrată pe implementarea strategiei de realizare a ordinii şi siguranţei publice, prioritare fiind în acest sens, nevoile de asigurare a stării de legalitate şi de creştere a gradului de siguranță a cetăţenilor.

Rezultatele obținute de Inspectoratul de jandarmi Județean Prahova sunt o consecință a provocărilor determinate de evoluția continuă a situației operative, ce au fost gestionate cu un personal aflat într-o dinamică perpetuă atât din punct de vedere numeric cât și al pregătirii profesionale.

În anul 2024, I.J.J. Prahova a contribuit la asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică, prin ansamblul măsurilor de eficientizare a modului de organizare și executare a misiunilor specifice, generarea unei reacții ferme, de o manieră integrată și unitară cu celelalte forțe de ordine și siguranță publică, prin creșterea prezenței în spațiul public și în special în zonele aglomerate, pentru întărirea sentimentului de siguranță a cetățenilor.

COMPARTIMENTUL INFORMARE, RELAȚII PUBLICE ȘI CU PUBLICUL AL IJJ PRAHOVA

Despre ZTB.ro

ZTB.ro este un agregator românesc de bloguri care colectează și afișează articole din diverse domenii, oferind vizibilitate bloggerilor și o platformă centralizată pentru cititori. Articolele sunt preluate prin feed-uri RSS/Atom și direcționează traficul către blogurile originale.

Articole recente