Cândva, cu precădere în timpul studenției, am pictat eșarfe
unicat, de purtat ca accesorii vestimentare, toate cu statut de
unicat, din mătase naturală, lucrate manual prin tehnica rezervării
cu ceară, vopsire succesivă sau direct cu pensula. Unele erau
imprimate cu site create tot de mine și imprimate cu vopsele
speciale, după care erau fixate prin călcare. Acele vremuri au
trecut și azi piața este atât de bogată în astfel de accesorii,
unele frumoase, fine, altele mai puțin, multe imprimate pe
materiale mai pline sau mai transparente, desenul imitând perfect
lucrul manual (handmade) sau fiind clasic, respectând modul de
repetiție al unui modul de bază. Eșarfe pentru toate gusturile și
buzunarele, încât nu pot afirma în ce măsură mai merită – sau mai
are sens – să pictezi manual o bucată de mătase naturală – eșarfă
sau alt articol vestimentar – care poate fi obținută aproape
identic prin diverse tehnici mecanizate, mult mai rapid și mai
puțin dificil. Aș aminti aici și clasicele site de imprimat sau
hârtia de transfer, modelele fiind obținute cu ajutorul programelor
pe calculator. Majoritatea sunt proiectate uzând de ultimele
descoperiri digitale și programe de proiectare pe calculator.
Rapid, ușor, cu prețuri mult mai mici, atât de producție, cât și de
vânzare. Concluzie: mai multe avantaje. Firește că ceea ce e făcut
manual și semnat de designer e mult mai valoros, dar se pune
întrebarea: cine mai caută sau își permite așa ceva? Câți, unde și
cât sunt dispuși să dea pe un lucru care se poartă ca o haină, nu
se expune pe perete, în galerii, în muzee, nu se vinde la
licitații, nu-i crește valoarea în timp, ba chiar se uzează,
trebuie spălat și călcat deseori, ca orice obiect vestimentar.
Majoritatea preferă să cumpere, indiferent de sectorul artistic,
produse de serie, tablouri mari, pe pânză, care nu sunt altceva
decât printuri ale unor lucrări digitale și se pot regăsi, identic,
în multe colțuri ale lumii, dar imită perfect un tablou original,
inclusiv pensulația acestuia. Am văzut eșarfe pictate manual, cu
migală, muncă multă, vândute mai ieftin decât unele imprimate în
fabrică, dar care transpuneau pe mătăsuri de calitate secvențe din
tablouri celebre, inclusiv broderii, obținute tot în fabrică, care
creau senzația de relief pictat.
Pentru a nu mă angaja la cooperativa-muncii-în-zadar (și nu mă
refer la ilustrarea de carte, acolo am mereu comenzi și treaba
merge foarte bine), am ales un compromis: să proiectez eșarfe pe
care să le pictez pe pânze întinse pe șasiu, adică tablouri pictate
cu eșarfe. Voi posta mai jos câteva modele, toate pictate manual,
după ce au fost proictate digital de către mine, cu elemente
personale și idei proprii. Unele s-au vândut, ceea ce-mi dă un
avânt creator și speranța că e ceva nou, frumos, dorit.
Pentru azi, am ales ca temă ”Primăvara”. Voi mai posta, am în lucru
o mulțime, dar și mai multe sunt ideile care așteaptă să fie puse
în practică. Mai mult decât atât, preiau comenzi și pictez după
orice model un ”Tablou cu eșarfă”! Urmează cele inspirate de Marea
Egee, Marea Ionică și Marea Adriatică. Câteva sunt deja în vile sau
case de pe malul acestor mări, dar vi le voi arăta cu bucurie și pe
acelea. Eșarfe pictate sau picturi cu eșarfe? Tu alegi!