Cotidianul a reușit, în exclusivitate, să intre în posesia proiectului de lege privind Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii al României, un „mamut“ de 10 miliarde euro, prin care PSD ar vrea să adune sub o singură umbrelă tot ce mai are profitabil statul.
Acesta este un proiect de lege depus în Parlament încă din 9 mai 2017 de către Mihai Tudose, ministrul de atunci al Economiei, în prezent prim-ministru. Până acum nu a fost discutat de Parlament, dar cu Mihai Tudose premier (fostul ministru al Economiei este cel care s-a ocupat de acest proiect), probabil că acest lucru se va întâmpla în cel mai scurt timp.
Ce este
Potrivit proiectului de lege, FSDI va fi o societate pe acţiuni
deţinută în întregime pe toată durata sa de funcţionare de către
statul român.
Sub aceasta vor fi reunite companii pe profit, precum Loteria
Română, Poşta, Hidroelectrica, Conpet, Nuclearelectrica, Oil
Terminal, Romgaz, participaţiile minoritare la Petrom, ENGIE, E.ON,
Enel şi altele. Nu vor face parte monopolurile de transport ale
energiei electrice, Transelectrica, şi ale gazului, Trans–gaz, şi
nici companii din industria de apărare. Potrivit ultimelor
informaţii publicate de PSD, conducerea va fi exercitată de
Ministerul Finanţelor. Are ca scop „atât dezvoltarea şi finanţarea
din fonduri proprii şi fonduri atrase, de proiecte de investiţii
rentabile şi sustenabile, în diverse sectoare economice, prin
participare directă ori prin intermediul altor fonduri de
investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singur sau împreună
cu alţi investitori instituţionali sau privaţi, cât şi
administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de
profit“.
În interviurile acordate recent în presă, Mihai Tudose, fost
ministru al Economiei şi actual prim-ministru, preciza că scopul
Fondului va fi de a dezvolta sau construi de la zero afaceri în
domenii prioritare pentru statul român, care să se susţină economic
(cu un anumit grad de profitabilitate), singur sau împreună cu alte
fonduri de investiţii sau investitori privaţi. Realizarea acestui
Fond a fost una dintre componentele programului de guvernare PSD.
Acolo se preciza că printre investiţiile ce se vor realiza prin
intermediul acestui Fond se numără construcţia unui spital
republican şi a opt regionale, autostrăzi, dar şi linii de căi
ferate rapide. Mai mult, FSDI ar ajuta şi la crearea de 850.000 de
noi locuri de muncă. Mai nou, această cifră a fost drastic ajustată
de premier şi de către ministerul Economiei la circa 24.000 de
locuri de muncă.
Cine îl conduce
Conducerea Fondului ar urma să se facă în sistem dualist, un
Directorat şi un Consiliu de Supraveghere, cu directorii asigurând
conducerea propriu-zisă, iar membrii Consiliului ar trebui să
aleagă directoratul. Nouă membri va avea Consiliul, printre
cerinţele desemnării lor fiind experienţă relevantă
financiar-bancară, experienţă în administrarea de societăţi, bună
reputaţie. Mandatul primilor membri va fi de un an. În mod normal
însă, mandatul obişnuit va fi de patru ani. Ei sunt aleşi de
Adunarea Generală a Acţionarilor, adică de reprezentanţii
Ministerului Finanţelor, care exercită în numele statului controlul
asupra Fondului.
Foarte important! „FSDI este exceptată de la aplicarea prevederilor
OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă, aprobată cu
modificările şi completările ulterioare prin Legea nr. 111/2016“,
se arată în legea privind înfiinţarea Fondului. Cu alte cuvinte,
membrii Consiliului pot fi desemnaţi politic, apoi, la rândul lor,
pot desemna, tot pe criterii politice, directorii.
Banii
Evaluările preliminare ale valorii Fondului, bazate pe valoarea
componentelor ce îl vor alcătui, sunt de cel puţin 10 miliarde
euro, ceea ce îl va face cea mai mare firmă din România. Capitalul
social al FSDI subscris integral la data constituirii este format
din aport în natură reprezentat de active reprezentând companiile
deja menţionate care îl vor constitui, precum şi 1,85 miliarde lei
ca numerar. Vărsămintele în numerar se vor face astfel: 50 milioane
lei imediat, restul în următorii trei ani. Banii provin din
trezoreria statului – venituri din privatizare în lei, pentru
capitalul iniţial – şi tot din trezoreria statului, fonduri din
privatizare în valută, pentru restul de 1,8 miliarde.
Marea întrebare, la care nimeni nu a dat încă un răspuns, este: Ce
fonduri din privatizări se găsesc acum în Trezorerie, dacă
echivalentul a 400 milioane euro va trebui să fie vărsat, în trei
ani, în Fond?
Toate dividendele pe care companiile din subordinea FSDI le dau vor
rămâne integral tot în Fond, deci nu se vor mai duce la bugetul de
stat. Aşadar, bugetul va fi privat anual de circa 3 miliarde lei
din dividende, bani care vor fi compensaţi din creşterea economică,
ce ar urma să aducă suficienţi bani în plus la buget, astfel încât
să nu se simtă aportul negativ al dividendelor
lipsă.
FSDI poate vinde din companiile subordonate
Un alt lucru foarte important este că Fondul poate vinde
acţiuni, dar şi active, companii sau părţi de companii, iar acest
lucru nu este supus legilor de privatizare şi accelerare a
procesului de privatizare. Aceste vânzări ar urma să constituie
fonduri suplimentare pentru „mamut“. Iată paragraful cu pricina:
„Înstrăinarea de către FSDI a unor acţiuni sau a altor active
aflate în proprietatea sa ori în proprietatea societăţilor în care
FSDI deţine capital nu este supusă prevederilor OUG 88/1997 privind
privatizarea societăţilor comerciale, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi nici prevederilor Legii 137/2002
privind măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările şi
completările ulterioare“. Funcționarea și activitatea FSDI se vor
supune regulilor cu privire la deficitul bugetar și datoria
publică, potrivit metodologiei UE, pentru a menține clasificarea
FSDI în afara sectorului public, pe toată durata existenței
sale.
Practic, intenția este ca Fondul Suveran de Investiții să fie
înființat astfel încât, prin scop, guvernanță, surse de finanțare
și recuperarea investițiilor, să fie clasificat ca o companie în
afara sectorului administrației publice de către Eurostat, potrivit
metodologiei UE, respectiv să nu aibă impact pe deficit și datorie
guvernamentală. Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții a fost
unul dintre instrumentele invocate de liderul PSD, Liviu Dragnea,
ca nerealizare a guvernului Grindeanu, pe motiv că nu a fost avizat
și implementat, deși face parte din programul de guvernare. Cu doar
o săptămână înainte de retragerea sprijinului politic pentru
cabinetul Grindeanu, Dragnea arăta că proiectul este finalizat și
va fi depus de PSD la Parlament, lucru care s-a întâmplat însă încă
din 9 mai.
Din categoria:Politica