Președintele Klaus Iohannis, a trimis luni, Parlamentului, spre reexaminare, legea pentru modificarea și completarea legii 188/1999 privind statutul funcționarilor publici, susținând că excluderea cu totul a funcţionarilor publici, inclusiv a înalţilor funcţionari publici, din sfera aplicării măsurii suspendării raportului de serviciu în cazul trimiterii în judecată, mai ales pentru infracţiuni care au legătură cu funcţia deţinută, „generează multiple efecte negative”.
Actul normativ vizează modificări ale atribuțiilor Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, precum și o serie de intervenții legislative în ceea ce privește regimul juridic al funcției publice.
Iată cererea de reexaminare, adresată președintelui Senatului Călin Popescu Tăriceanu:
„Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 188/1999
privind Statutul funcționarilor publici vizează modificări ale
atribuțiilor Agenției Naționale a Funcționarilor Publici
(A.N.F.P.), precum și o serie de intervenții legislative în ceea ce
privește regimul juridic al funcției publice.
Art. I pct. 18 și pct. 22 abrogă dispozițiile normative (art. 86
alin. (2) și (3), respectiv art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr.
188/1999) conform cărora funcționarului public trimis în judecată
pentru săvârșirea unei infracțiuni de natura celor prevăzute la
art. 54 lit. h) – ce include infracțiuni de corupție și de serviciu
– i se suspendă de drept raportul de serviciu.
Suspendarea de drept și suspendarea facultativă a raporturilor de
muncă sau de serviciu în cazul trimiterii în judecată sunt măsuri
provizorii destinate protecției entității angajatoare și se bucură,
în prezent, de un cadru normativ și jurisprudențial bine conturat
și fundamentat. Astfel, suspendarea de drept din funcție în cazul
trimiterii în judecată este prevăzută și pentru alte categorii
socioprofesionale: judecători constituționali (art. 66 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții
Constituționale), magistrați (art. 62 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor) sau
practicieni în insolvență (art. 36 lit. h) teza a doua din
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea
activității practicienilor în insolvență).
Totodată, potrivit art. 52 alin. (1) lit. b teza a II-a din Codul
Muncii, contractul individual de muncă poate fi suspendat din
inițiativa angajatorului în cazul în care salariatul a fost trimis
în judecată pentru fapte penale incompatibile cu funcția
deținută.
În jurisprudența sa constantă, Curtea Constituțională a reținut că
sancțiunea administrativă a suspendării raportului de serviciu al
funcționarului public din funcția publică pe care acesta o deține,
în cazul în care s-a dispus trimiterea sa în judecată pentru
anumite infracțiuni, are ca finalitate protejarea autorității sau a
instituției publice față de pericolul continuării activității
ilicite și al extinderii consecințelor periculoase ale faptei
penale săvârșite de către funcționarul public. (Decizia nr.
219/2015, Decizia nr. 62/2013, Decizia nr. 1.006/2012, Decizia nr.
539/2011, Decizia nr. 539/2010, Decizia nr. 1437/2009, Decizia nr.
48/2003).
Excluderea cu totul a funcționarilor publici (inclusiv a înalților
funcționari publici) din sfera aplicării măsurii suspendării
raportului de serviciu în cazul trimiterii în judecată (mai cu
seamă pentru situația săvârșirii unor infracțiuni care au legătură
cu funcția deținută) generează multiple efecte negative. Pe de o
parte, prin această măsură legislativă se creează, fără nicio
justificare obiectivă, o situație unică în ansamblul
reglementărilor privind exercitarea funcției publice.
Pe de altă parte, considerăm că prin eliminarea acestei forme de
protecție a instituției publice se vulnerabilizează însăși
autoritatea publică, iar norma preconizată pare a avea în vedere,
mai degrabă, protejarea funcționarului public trimis în judecată
aflat într-o asemenea ipoteză, decât protejarea funcției publice,
în general.
Prin urmare, apreciem că o asemenea normă afectează funcția publică
și poate genera o serie de consecințe dificil de gestionat, spre
exemplu atunci când în cadrul aceleiași instituții publice, unui
contractual trimis în judecată angajatorul îi poate suspenda
contractul de muncă, în timp ce împotriva unui funcționar public
aflat în aceeași situație, angajatorului îi este interzisă această
posibilitate.
Pe lângă utilitatea practică a suspendării raportului de serviciu
al funcționarului public din funcția publică pe care acesta o
deține, în cazul în care s-a dispus trimiterea sa în judecată
pentru anumite infracțiuni, la conturarea unei soluții legislative
în materie trebuie avute în vedere, caracterul temporar al măsurii,
precum și faptul că aceasta nu conduce la discriminări în cadrul
aceleiași categorii de subiecte de drept, nu afectează exercitarea
dreptului la muncă și la alegerea liberă a profesiei, a meseriei
sau ocupației și nici nu încalcă prezumția de nevinovăție.
La toate acestea se adaugă și așteptările existente la nivelul
societății privind etica, deontologia funcționarului public. Din
toate aceste perspective, considerăm că intervenția legislativă
prevăzută la Art. I pct. 18 și pct. 22 din legea transmisă la
promulgare nu se justifică.
În ceea ce privește aplicarea în timp a dispozițiilor privitoare la
suspendarea raporturilor de serviciu, apreciem că se impune și
reanalizarea art. II alin. (1) din legea transmisă la promulgare,
întrucât prin utilizarea sintagmei „precum și cu cele aduse prin
prezenta lege” norma este lipsită de claritate putând genera
interpretări diferite în practică, mai ales prin raportare la art.
I pct. 22 din lege.
În ideea protecției funcției publice, dar și a respectării
criteriilor care să asigure transparența, imparțialitatea,
independența și integritatea în exercitarea acesteia, apreciem că
ar trebui reanalizate și intervențiile legislative prin care sunt
modificate unele prerogative ale Agenției Naționale a
Funcționarilor Publici (A.N.F.P.) ce au drept consecință diminuarea
influenței sale în procesul de recrutare a funcționarilor publici
și de management al funcției publice (art. I pct. 3, 5, 13 și
14).
Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența
legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea
Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 188/1999 privind
Statutul funcționarilor publici”.
Din categoria:Politica