Două organizatii românești au cerut denunțarea Tratatului cu Ucraina dar MAE a respins solicitarea susținând că relațiile bilaterale înregistrează „o dinamică pozitivă” (partea I).
În primavara anului 2016, în termenul legal prevăzut de
legislația internațională, două organizații românești, una din
București, alta din nordul Bucovinei aflat sub ocupația abuzivă a
regimului de la Kiev, solicitau autorităților statului român,
respectiv președintelui României și primului ministru de la acea
data, denunțarea Tratatului cu Ucraina. Cele două asociații, Civic
Media din România și cea din actuala Ucraină, căreia, din motive ce
țin de persecuțiile la care poate fi supusă, nu îi vom da numele,
arătau că Tratatul „este în mare parte depășit – deoarece între
timp am intrat în NATO și UE – și inaplicabil, pentru că nu oferă
niciun fel de garanții sau sancțiuni pentru situațiile de încălcare
a acestuia, dând posibilitate părții ucrainiene să amplifice
acțiunile de ucrainizare a etnicilor români, inclusiv a cetățenilor
români din Ucraina”.
Cele două organisme ale societății civile românești avertizau
asupra riscurilor intensificării operațiunilor de epurare etnică la
care sunt supuși românii din Ucraina, inclusiv prin închiderea
școlilor cu predare în limba română, atrăgând atenția că, în ciuda
sprijinului constant acordat Ucrainei de statului UE și NATO
România, aceasta nu respectă Tratatul și singura soluție de
demnitate națională este denunțarea lui și, eventual, negocierea
unui alt Tratat, care să nu mai consfințească rapturi teritoriale
și să oblige Kievul prin prevederile sale să respecte uriașa
minoritate românească, apreciată la circa 500.000 de
persoane.
Memoriul transmis președintelui Iohannis și premierului Cioloș
a fost, evident, trimis la plimbare, la Ministerul de Externe, care
a evitat un răspuns exact până la data când denunțarea nu mai era
posibilă. Ulterior cele două asociații au revenit cu o solicitare
de renegociere a Tratatului, în vedere apărării și salvării
românilor din Ucraina. Corespondența dintre cele trei instituții și
reprezentanții societății civilie românești s-a prelungit până luna
trecută, când, pe 23 august, chiar de ziua semnării Tratatului
Ribbentrop – Molotov, reconfirmat de Tratatul Constantinescu –
Kucima, MAE de la București a transmis oficial de ce nu este
„oportună” denunțarea Tratatului cu Ucraina. Argumenul din final,
ras cu șenilele prin recenta promulgare a „legii educației din
Ucraina” de către omologul lui Klaus Iohannis, președintele Petro
Poroșenko, ar trebui să ducă la demisia în bloc cu ștergerea
dreptului la pensie a tuturor responsabililor de politica României
față de Ucraina și comunitățile românești din jurul României.
„În cursul ultimilor ani se înregistrează o dinamică pozitivă
în relația bilaterală, ceea ce permite abordarea, în mod deschis și
cu prioritate, a aspectelor privind asigurarea drepturilor
persoanelor aparținând minorităților naționale”, afirma MAE de la
București pe 23 august 2017. Peste mai puțin de două săptămâni,
Rada Supremă a Ucrainei lichida prin lege școlile românești, cu un
„stat român” lasat să privească ca vițelul la poarta nouă, asistând
cu „o dinamică pozitivă” cum Kievul încalcă fără nici o jenă
caducul Tratat cu Bucureștiul.
„Dacă Ucraina nu poate asigura aceste condiții minime de
subzistență și de păstrare a identității etno-culturale a românilor
din Ucraina (așa cum s-a angajat s-o facă), atunci România este
îndreptățită să ceară, la negocieri (în prezența marilor puteri),
teritoriile locuite în majoritate de români (raioanele Storojineț,
Hliboca, Herța și Noua Sulița, precum și sudul Basarabiei cât și
Insula Șerpilor, atribuită din pix de Adrian Severin Ucrainei),
teritorii care i-au fost răpite abuziv și ilegal, de agresorul
sovietic, în urma Pactului Ribbentrop-Molotov – pact declarat nul,
inclusiv de Duma de stat de la Moscova și de parlamentele de la
București și Chișinău, imediat după 1990.
Dacă nu vom face acest gest de curaj și sacrificiu (pe care
ungurii, un popor mult mai mic îl fac deja) nu vom obține de la
ucrainieni decât mici concesii, fără efect, și îi vom condamna pe
cei circa 500.000 de români din Ucraina LA DISPARIȚIE. Dacă
Guvernul nu va avea curajul și demnitatea să aplice acest articol
27 din TRATAT, începând cu 2016 (un moment de bilanț la 20 de ani
de la semnarea acelui TRATAT rușinos) atunci românii din Ucraina
vor fi condamnați la moarte spirituală, chiar dacă vor mai exista
un timp”, se arăta în documentul transmis reprezentanților statului
român de către cele două asociații românești.
Redăm mai jos – pentru istorie – cele două memorii către
Președintele și Premierul României cât și răspunsul jenant oferit
de Ministerul de Externe, însoțite de un istoric relevant al
trădării României și românilor din Basarabia și Bucovina prin
Tratatul cu Ucraina.
De ce trebuie denunțat Tratatul cu Ucraina
Memoriu în legătură cu NECESITATEA IMPERIOASĂ A DENUNȚĂRII
(renegocierii) în anul 2017, la inițiativa statului român, a
Tratatului de bună vecinătate româno-ucrainian semnat în toamna
anului 1997, prin NOTIFICAREA prealabilă a Ucrainei în anul
2016.
CĂTRE
PREȘEDINTELE ROMÂNIEI
Domnul Klaus Iohannis
În atenția domnului Prim Ministru Dacian Cioloș
Având în vedere faptul că Tratatul de bună vecinătate
româno-ucrainian semnat în toamna anului 1997 (numit în continuare
TRATAT) este în mare parte învechit și depășit de evenimentele
internaționale din ultimii 20 de ani (intrarea României în NATO și
UE, revoluțiile portocalie și de pe Maidanul de la Kiev, cedarea
Crimeii de către Ucraina și războiul separatist din Dombas), multe
din prevederile acestuia neputând fi aplicate (schimbările
politico-juridice și economico-sociale sunt mult mai rapide astăzi
decât acum 50-100 de ani), așa cum rezultă, de exemplu, din
Articolul 8 din TRATAT, pur formal în text (fără garanții, fără
norme clare și viabile de aplicare), cu privire l-a înființarea
celor 2 euroregiuni, „Prutul de sus” și „Dunărea de jos”, care a
fost, în cele din urmă, deturnat de la scopul principal (protejarea
drepturilor minorității românești autohtone din cele 2 euroregiuni)
de partea ucrainiană, prin forțarea includerii abuzive a unor
regiuni (de 2-3 ori mai mari decât județele noastre, locuite în
majoritate de ucrainieni), ca Ivano-Frankovsk și respectiv Odessa,
în cele 2 euroregiuni, fapt ce încalcă și prev. art. 13(8) prin
care se interzice modificarea proporțiilor populației din zone
locuite de..(români n.n.), pentru a restrânge, astfel, drepturile
și libertățile minorității românești.(1) și adoptarea unui
Regulament de funcționare care a blocat orice proiect finanțat din
fonduri locale (ex. Se prevede alegerea unui președinte, prin
rotație, numai pentru un an de zile).
Astfel, colaborarea dintre administrațiile locale (regionale,
județene și raionale) în cadrul euroregiunilor este BLOCATĂ de
câțiva ani buni, chiar dacă a fost cooptată și R. Moldova, prin
Protocolul de cooperare trilaterală între guvernele Ucrainei,
Republicii Moldova și României, semnat la Ismail în 3–4 iulie 1997
și respectiv Convenția semnată la 14 august 1998, între România,
prin județele Tulcea, Brăila și Galați, Republica Moldova, prin
raioanele Cahul și Cantemir și Ucraina, prin Consiliul Regional
Odessa (care a făcut tot ce a putut ca să divizeze populația
românofonă în „moldoveni” și „români” prin menținerea falsei
noțiuni de „limbă moldovenească”, mai ales după semnarea TRATATULUI
din 1997);
Cunoscând refuzul părții ucrainiene de a mai respecta prev.
art. 13 (13), începând cu anul 2006 (2), respectiv de „crearea
Comisiei mixte interguvernamentale, care se va ține cel puțin
într-O SESIUNE ANUALĂ…în scopul de a coopera în urmărirea
îndeplinirii angajamentelor prevăzute la art.13″, refuz care
reprezintă, el însuși, o gravă încălcare a TRATATULUI – fapt ce a
determinat ca, timp de 10 ani, așa cum declara recent președintele
Iohannis, experții guvernamentali români și ucrainieni să nu se mai
poată întâlni să verifice modul de respectare a prevederilor celui
mai important articol din TRATAT (art.13) prin care părțile
contractante „…stabilesc obiectivele și modalitățile de aplicare a
normelor internaționale și constituționale privind drepturile
minorităților… În scopul protecției identității etnice, culturale,
lingvistice și religioase…”;
Ținând cont de faptul că în Ucraina trăiesc zeci de mii de
conaționali de ai noștri care sunt (și) cetățeni români, cetățeni
față de care statul român are obligația de a le proteja drepturile
prevăzute în tratatele și convențiile internaționale, dar și în
Constituția României. (În acest sens Ucraina fiind obligată să
recunoască dubla cetățenie, așa cum i s-a cerut de către
organismele internaționale, inclusiv de către UE, oficial, printr-o
Rezoluție din ianuarie 2015);
Având în vedere că nici statul ucrainian nu mai e același ca
în 1997, când s-a semnat TRATATUL, cel puțin din punct de vedere
teritorial (pierderea Crimeii fără luptă reprezintă un precedent
periculos, o cedare de teritorii către Rusia – un agresor activ în
regiune care poate oricând să repete astfel de agresiuni profitând
de slăbiciunea adversarului), cu consecințe imprevizibile și pentru
România ca stat riveran la Marea Neagră;
Ținând seama de faptul că autoritățile ucrainiene se fac
vinovate de încălcarea (în cei aproape 20 de ani, 1997-2016, scurși
de la semnarea Tratatului de bună vecinătate româno-ucrainean din
toamna anului 1997) unor prevederi esențiale, prevăzute în TRATAT,
determinând deznaționalizarea continuă și accelerată a
comunităților românești, conform datelor statistice (cunoscute
foarte bine de DRRP-MAE și Guvern, acestea fiind prezentate și în
presă, inclusiv de jurnalistul Marian Voicu în mai multe emisiuni
recente pe TVR) fără a putea fi sancționate (TRATATUL nu prevede
sancțiuni), prevederi din care exemplificăm mai jos:
Din preambulul TRATATULUI :
„…Părțile… consideră că evaluarea obiectivă a trecutului va
contribui la întărirea înțelegerii și încrederii reciproce dintre
cele două state” ; se știe, din toate lucrările de istorie și
ghidurile turistice colorate răspândite de autoritățile sau
societatea civilă ucrainiene inclusiv în manuale (lucrări care
falsifică grosolan istoria Bucovinei, Basarabiei și Ținutului
Herța) și în bibliotecile și școlile românești din Ucraina, că
„evaluarea trecutului” româno-ucrainian, în cei 20 de ani
(1997-2016), a fost pur subiectivă, servind exclusiv intereselor
statului ucrainian, cu slabă reacție din partea română; Acest
TRATAT s-a bazat și trebuie să se bazeze în viitor pe o „..politică
activă, orientată spre viitor cu bună înțelegere și încredere…” ;
Nu putem vorbi de încredere și bună înțelegere atâta timp când, de
la cel mai înalt nivel, de la Kiev, se afirmă, acum în 2015/2016
(când Ucraina se bucură de sprijinul României pentru intrarea în
UE), că programele școlare în limba română diferă de cele în „limba
moldovenească” (deși „limba moldovenească” nu există);
Din art.13 din TRATAT, citez:
„ …persoanele la care se referă acest articol (minoritatea
română din Ucraina n.n.) au îndeosebi dreptul …la…menținerea și
dezvoltarea (în fapt, în cei 20 de ani, a avut loc slăbirea și
chiar dispariția, în multe comunități, a identității cultural a
românilor) identității lor etnice, culturale și religioase…dreptul
de a-și dezvolta… propria-i cultură la adăpost de orice încercare
de asimilare…”. Încălcarea prevederilor acestui articol, evident
premeditată, a determinat subminarea identității etno-culturale a
românilor prin menținerea în majoritatea cazurilor (prin numeroase
diversiuni și presiuni) a numelor și prenumelor UCRAINIZATE ale
etnicilor români (Nicolae=Mikola, Elena=Olena,
Alexandru=Olexandr…etc.) și a denumirilor localităților românești
falsificate (Mihoreni=Pietrașivka, Probotești= Diakivțî,
Mogoșești=Bairaki, Mamornița=Radgospivka, etc..) de bolșevicii
comuniști agresori după 1945, în Dispreț total față de taina sfântă
a botezului (după botezarea copilului cu numele său românesc Ion,
Gheorghe, Maria, Elena, etc., acesta trebuia să fie transcris cu
litere chirilice în actele de naștere și de identitate și nu
modificat, lucru care nu se întâmplă nici până azi în Ucraina
creștină și democratică) și față de voința liber exprimată, a
autohtonilor români, în cadrul referendumului organizat în anii
1993/1994, pentru revenirea la vechile denumiri istorice românești
(În Ținutul Herța – locuit de români în proporție de 98% – marea
majoritate a românilor au cerut acest lucru, dar rezultatele
votului au dispărut și n-au mai apărut nici după 1997, până în ziua
de azi);
Dreptul la instruire în limba maternă (română), prevăzut la
art.13 (5) din TRATAT a fost încălcat de partea ucrainiană
prin:
– trecerea treptată la obligativitatea (în școlile românești)
studiului unor materii de bază (istoria, matematica, fizica ș.a.)
în limba ucrainiană.Astfel, Ministerul Invatamantului de la Kiev
prin recomandarea cu numarul 1/9 – 389/2012, impunea predarea în
limba ucrainiană a obiectelor de studiu „Istoria Ucrainei”,
„Geografia Ucrainei” si „Instruire premilitara” și Includerea
„Literaturii române” în cadrul disciplinei de „Literatură
universală” pentru a reduce orele de limbă maternă ;
– obstrucționarea dotării bibliotecilor școlare și sătești cu
carte românească, concomitent cu obligația achiziționării de carte
ucrainiană a dus la o situație de neacceptat în prezent ( cartea
românească, în bibliotecile românești, reprezintă doar 2 – 3% din
totalul fondului de carte!!);
– faptul că mult clamata Universitate multiculturală n-a fost
înființată nici până acum, iar în schimb, secția de Filologie
Română de la Universitatea din Cernăuți e pe cale de dispariție, de
când, în urmă cu 3 ani, admiterea la limba română se dă în limba
ucrainiană (!!), ca urmare fiind primiți primii studenți ucrainieni
la alfabetizare în limba română – adică învață Abecedarul la
facultate !!! ( ocupând, evident, locul unor absolvenți de liceu
români);
– faptul că politica de UCRAINIZARE a românilor, privind
utilizarea limbii materne, a continuat nestingherit, indiferent de
partidele care s-au succedat la putere, este demonstrat de cazul
„legii limbilor regionale” (care prevedea în esență: utilizarea
oficială a limbilor regionale (dintre limbile minoritare n.n.) în
instituțiile publice locale, în cazul în care 10% din totalul
populației dintr-un teritoriu vorbește o limbă minoritară….) votate
în vremea lui Yanukovici. Conf. site-ului „Este remarcabil faptul
că în ultimul timp, mai ales după desfășurarea alegerilor
legislative din 2012, limbii române din Ucraina i-a fost acordată
statutul de limbă regională în mai multe localități din regiunea
Cernăuți: Pătrăuții de Jos și Igești (r-ul. Storojineț,), Voloca pe
Derelui (r-ul Adâncata), Ostrița și Buda Mare (r-ul. Herța),
Mahala, Prut și Tărăsăuți (r-ul. Noua Suliță); și din regiunea
Transcarpatia: Biserica Albă (r-ul. Rahău) și Apșa de Jos, Slatina
și Strâmtura (r-ul. Teceu)” – text care n-a fost șters nici până
acum, deși după nici 2 ani, noua echipă „democratică” de la Kiev
(Poroșenko-Yațeniuk) abrogă rapid în Rada supremă legea – operă a
„criminalului” Yanukovici (cf. adresa site):
Din prevederile art. 19 „Partile contractante vor dezvolta
cooperarea…si vor sprijini schimburile reciproce de elevi,
studenti, profesori si cercetatori stiintifici…….. vor incheia
acorduri corespunzatoare privind recunoasterea reciproca a actelor
de studii si a diplomelor de absolvire a invatamantului liceal si
universitar,… au fost încălcate sistematic, prin refuzul părții
ucrainiene de a încheia astfel de acorduri și programe comune, pe
termen mediu sau lung, încălcând grav, astfel, libertatea
absolvenților români de a-și alege profesia dorită sau de a ocupa
un loc de muncă corespunzător studiilor, liberul acces la
învățătură, libertatea de șanse și dreptul la muncă al
acestora;
Prevederile art. 20 prin faptul că, nu numai că n-a existat
nicio colaborare între Părțile semnatare în scopul „…conservării și
restaurării monumentelor istorice, culturale și a locurilor
memoriale românești în Ucraina”, dar asemenea monumente și locuri
(care sunt de ordinul sutelor), au rămas nemarcate cu identitatea
lor istorică românească (ștearsă din vremea comunismului sovietic),
multe din ele având (și mai grav) identitatea falsificată de către
autoritățile fostei RSS Ucrainiene (care le-au marcat ca fiind
monumente de arhitectură ucrainiene, conținând date istorice
false!!). Un alt caz tipic este și Cimitirul eroilor români, cu
monument, înființat pe un teren cedat de comunitatea evreiască din
Cernăuți, rămas neterminat (fără înscrisuri) pentrucă administrația
centrală (care și-a dat acordul inițial) n-a mai permis (cu o zi
înainte !) inaugurarea acestuia în 2008 – fapt ce a creat
dificultăți mari diplomatice (ministrul apărării naționale al
României fiind nevoit să-și anuleze vizita la Cernăuți, anunțată cu
acest prilej!!);
Prevederile art. 24
„Partile contractante,…. vor colabora pentru perfectionarea
procedurilor de trecere a frontierei si de control vamal si vor
intreprinde masuri in vederea deschiderii de noi puncte de trecere
a frontierei si pentru dezvoltarea celor existente. In acest scop,
ele vor incheia acorduri corespunzatoare. ” Aceste prevederi au
fost încălcate sistematic de partea ucrainiană prin tergiversarea
lucrărilor de modernizare a punctelor de trecere simplificată a
frontierei, cazul vămii de la Racovăț/Herța fiind emblematic.
La care se adaugă și alte încălcări ale drepturilor românilor
(românofonilor) din Ucraina, prevăzute în Carta ONU sau în
Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale din Europa
care continuă și azi, cum ar fi:
Reducerea numărului de școli și clase românești , inclusiv în
rn.Herța și Noua Sulița, locuite de români (cf. articolului lui
Vitalie Zâgrea apărut la adresa și cazul școlilor din com.
Mămăliga, mediatizat recent în toată presa din Cernăuți);
presiunile asupra presei independente de limbă română din
Ucraina,prin limitarea libertății de expresie, așa cum s-a
întâmplat în anii 2013/2014 cu RUI în limba română sau cu ziarul
„Zorile Bucovinei” – ziarul românilor din Ucraina – care nu mai
primește finanțare de la statul ucrainian încă de acum 7-8
ani.
Cunoscând faptul că orice cheltuială de fonduri de la Buget
trebuie să fie justificată prin eficiență, în timp ce cheltuielile
făcute pentru frații noștri români din Ucraina, aflați, de facto,
încă sub ocupație, au fost total ineficiente ( atât cele făcute
prin DPRRP, cât și prin proiecte transfrontaliere) și n-au dus la
creșterea conștiinței de neam și la coagularea forțelor societății
civile românești pentru a-și apăra drepturile.
Rezultă, în concluzie că:
Singura modalitate de a îndrepta lucrurile este aceea a
aplicării, începând cu 2016, a prev. art. 27 din TRATAT
cităm:
„….valabilitatea tratatului se prelungește automat pe noi
perioade de câte 5 ani, dacă nici una dintre părți…nu va
încunoștința în scris cealaltă parte contractantă despre intenția
sa de a-l denunța, cu cel puțin un an înaintea expirării perioadei
de valabilitate respective.”
Întrucât, în 2017 vom număra 20 de ani (multiplu de 5 ani), de
deznaționalizare continuă și rapidă, de la semnarea
TRATATULUI,
Se impune, cu necesitate (vedem cu toții viteza cu care sunt
ucrainizați și condamnați la înapoiere intelectuală românii, mai
ales copiii români) notificarea în scris a părții ucrainiene, în
anul 2016, pentru a determina renegocierea și actualizarea
TRATATULUI, dacă nu va fi chiar denunțat, în 2017, în așa fel ca un
eventual nou tratat să ofere toate garanțiile necesare respectării
de către Ucraina a drepturilor românilor din regiunile unde aceștia
mai trăiesc încă compact.
Dacă se va ajunge la negocieri, noi facem și următoarele
PROPUNERI, în spirit constructiv, pentru o necesară actualizare a
TRATATULUI:
1. Acum, când Ucraina dorește sincer intrarea în Uniunea
Europeană și se bucură de sprijinul României pentru aceasta, s-ar
putea crea, prin renegocierea TRATATULUI, cu participarea
experților UE, DOUĂ EUROREGIUNI FUNCȚIONALE (cu componența
Consiliilor de conducere, proporțională cu ponderea fiecărei etnii
în cadrul euroregiunii), numai din unități administrative, din
România și Ucraina, limitrofe frontierii de stat româno-ucrainiane,
unde trăiesc compact comunități cu cel puțin 20% români
(românofoni) care să garanteze protecția identității românilor
autohtoni și dezvoltarea durabilă a acestor euroregiuni, cu
autonomie sporită și trecerea liberă a frontierii în ambele
sensuri, în cadrul fiecărei euroregiuni, ca replică pozitivă și
constructivă la regiunile euroasiatice din Estul Ucrainei.
2. reprezentare obligatorie (după modelul românesc) a
etnicilor români din Ucraina în Rada supremă;
3. universitate și institut pedagogic românești cu susținerea
financiară și logistică a României (dacă Ucraina își declară
impotența financiară);
4. dotarea grădinițelor românești cu material didactic în
limba română, din România; pregătirea tinerilor absolvenți de scoli
medii în România, ca studenți, dacă nu mai sunt locuri în
univesitățile românești din Ucraina, nelimitat;
5. recunoașterea reciprocă a actelor de studii, fără
restricții;
6. transcrierea, nu modificarea, cu caractere chirilice a
prenumelor românești obținute după botez și a numelui românesc în
actele de identitate (astfel nu va mai fi nevoie de „traducerea”
ridicolă, din ucrainiană în engleză, a numelor pe pașaportul
internațional, la bunul plac al unui funcționar semidoct sau de
hotărâri judecătorești care să constate că identitatea unui român
din Ucraina e aceiași cu cea de pe pașaport);
7. plăcuțe bilingve și ștampile bilingve (cu nume transcrise,
nu traduse) în toate comunitățile românești ( cu cel puțin 20%
români ) cu denumirile istorice românești;
8. recunoașterea dublei cetățenii cerută și de UE și a
statului de AUTOHTONI al românilor din Ucraina;
9. asigurarea de manuale românești, la nevoie, cu sprijinul
statului român;
10. interzicerea noțiunii de „limbă moldovenească”;
11. acceptarea de către autoritățile ucrainiene a oricăror
donații de carte și publicații în limba română, fără cenzură;
12. controlul anual al respectării prevederilor TRATATULUI (de
către comisia de experți prevăzută în TRATAT), fără restricții, și
de câte ori e nevoie, la cererea societății civile din Ucraina sau
din România și includerea de sancțiuni în TRATAT împotriva părții
semnatare care încalcă TRATATUL repetat și cu rea credință;
13. Predarea unei istorii a ținutului natal, comune, care să
prezinte copiilor români și ucrainieni adevărul istoric, conform
datelor de arhivă descoperite până acum (în Ucraina și România și
nu numai), în urma întâlnirii istoricilor români și ucrainieni
(astfel și la Hotin se va evita situația ridicolă în care ghizii
prezintă 3 variante ale istoriei cetății lui Ștefan cel Mare,
pentru turiștii de etnie diferită: în limbile poloneză,
ucrainiană-rusă și română!!);
14. Pregătire și implementarea proiectelor transfrontaliere și
alocări de fonduri de la buget numai conform principiului
proporționalității (românii din Ucraina sunt de 10 ori mai numeroși
decât ucrainienii din România) și cu respect pentru limba maternă,
tradiții și adevărul istoric;
15. TRATATUL să prevadă garanții și sancțiuni severe împotriva
celor care încalcă aceste prevederi și pentru nerespectarea de
către părțile semnatare a normelor democratice europene, a
principiului transparenței decizionale și pentru amestecul
serviciilor secrete (fără explicații) în luarea deciziilor
politice, în relațiile bilaterale, față de persoanele fizice și
juridice, etc…
Dacă Ucraina nu poate asigura aceste condiții minime de
subzistență și de păstrare a identității etno-culturale a românilor
din Ucraina (așa cum s-a angajat s-o facă), atunci România este
îndreptățită să ceară, la negocieri (în prezența marilor puteri),
teritoriile locuite în majoritate de români (raioanele Storojineț,
Hliboca, Herța și Noua Sulița, precum și sudul Basarabiei cât și
Insula Șerpilor, atribuită din pix de Adrian Severin Ucrainei),
teritorii care i-au fost răpite abuziv și ilegal, de agresorul
sovietic, în urma Pactului Ribbentrop-Molotov – pact declarat nul,
inclusiv de Duma de stat de la Moscova și de parlamentele de la
București și Chișinău, imediat după 1990.
Dacă nu vom face acest gest de curaj și sacrificiu (pe care
ungurii, un popor mult mai mic îl fac deja) nu vom obține de la
ucrainieni decât mici concesii, fără efect, și îi vom condamna pe
cei circa 500.000 de români din Ucraina LA DISPARIȚIE. Dacă
Guvernul nu va avea curajul și demnitatea să aplice acest articol
27 din TRATAT, începând cu 2016 (oricum este un moment de bilanț la
20 de ani de la semnarea acelui TRATAT rușinos) atunci românii din
Ucraina vor fi condamnați la moarte spirituală, chiar dacă vor mai
exista un timp. Președinția, Parlamentul și Guvernul de azi ale
României pot rămâne în istorie prin acest exemplu de demnitate
națională și grijă față de toți românii, ori unde s-ar afla și mai
ales față de cei aflați în suferință (mulți dintre ei fiind și
cetățeni români) sau vor intra în rândul personajelor istorice
negative, lăsând milioane de români, frați de-ai noștri,
înstrăinați și condamnându-i, cu rea credință, la dispariția
treptată ca neam (cum s-a mai întâmplat în 1940, 1944/45, 1990/1991
și 1997, 2003), creind, la frontiera de est și nord a României,
condițiile apariției instabilității politice și economice și a unui
dezechilibru cultural-spiritual și social major (în urma sărăciei,
corupției, migrației și rebuturilor în instrucție și educație,
ajunse déjà în conducerea raioanelor românești) generatoare de
conflicte.
CA URMARE
Solicităm Guvernului României să NOTIFICE guvernul Ucrainei în
legătură cu denunțarea unilateral, de către România, A TRATATULUI
de bună vecinătate semnat în anul 1997 și/sau renegocierea în
vederea semnării unui nou TRATAT viabil și în concordanță cu
normele Dreptului Internațional, Tratatelor și Convențiilor
internaționale, la zi, și ținând seamă de EVENIMENTELE
internaționale care au influiențat semnificativ relațiile
bilaterale între statele din Estul Europei și regiunea Mării
Negre.
NOTE
…………………………
(1) Includerea, la cererea Ucrainei, în componența
euroregiunii „Prutul de Sus” a regiunii ucraineane Ivano-Frankovsk
(o încălcare a TRATATULUI), care n-are nicio legătură cu Valea
Prutului, în care trăiește o majoritate ucraineană, a ridicat
participarea teritorială ucraineană la mai mult de 50% din
suprafața totală a noii euroregiuni înființate, micșorând totodată
ponderea românilor în euroregiune și întărind capacitatea
decizională a Ucrainei (vezi la adresa), FAPT ce a produs un
dezechilibru major în cadrul euroregiunii, blocând practic
funcționarea acesteia. În ce privește euroregiunea „Dunărea de Jos”
lucrurile stau ceva mai bine pe hârtie, începând cu 20 martie 2009,
când partenerii au hotărât constituirea Asociației de Cooperare
Transfrontalieră „Euroregiunea Dunărea de Jos”, organism executiv
al Euroregiunii „Dunărea de Jos” care să conlucreze direct cu cele
nouă comisii de activitate ale Consiliului Euroregiunii (și
președinte ales la 2 ani). De fapt proiectele, care urmăreau o așa
zisă dezvoltare durabilă, s-au axat mai mult pe probleme de mediu
și microeconomie (conform dorinței părții ucrainiene) și aproape de
loc pe problemele de identitate ale românilor din reg. Odessa
(deși, cum se vede pe hartă, la adresa site, întreaga regiune
Odessa este inclusă în euroregiune, pentru a înclina, din nou,
balanța în favoarea Ucrainei). Deasemenea trebuie menționată aici
și izolarea geografică nefirească în care se află Bugeacul (fostele
județe Bolgrad și Izmail), condamnat astfel la înapoiere
economico-socială perpetuă.
(2) În 2006, din partea română, comisia a fost condusă de
Răzvan Rotundu, diplomat în MAE care și-a făcut datoria, mergând în
teritoriu, în raioanele românești și întâlnindu-se cu
reprezentanții organizațiilor neguvernamentale și ai presei
românești din reg. Cernăuți la data de 12.10.2006, în sala de
conferințe a hotelului Ceremuș din Cernăuți și în prezența lui
Layner Hofman (Germania) – reprezentantul Consiliului Europei pe
lângă Comisie și respectiv Natalia Sobanadze (Gruzia) și Klement
Boucher (Germania) – reprezentanții OSCE pe lângă Comisie. La acea
adunare, reprezentanții românilor au condamnat încălcarea
drepturilor lor etno-culturale și declarațiile xenophobe ale
reprezentantului guvernului Ucrainei Olexandru O. Semenenko, cu
dovezi, prezentând și rapoarte scrise care au ajuns până la OSCE și
CE. Ca urmare au fost întrerupte lucrările, un director din
Guvernul Ucrainei a fost rechemat urgent la Kiev (dl. Rotundu
reamintindu-le că au un TRATAT de respectat), iar de atunci această
Comisie interguvernamentală nu s-a mai întâlnit nici până în ziua
de azi. Încă de atunci s-a pierdut un moment important când
TRATATUL putea fi denunțat în 2007 (la 10 ani) cu notificarea
Ucrainei chiar în 2006 (din păcate rapoartele asociațiilor
românești și ale administrațiilor raionale, înaintate comisiei
mixte, au dispărut sau n-au fost luate în seamă).
Memoriul conține 5 ANEXE:
1. Imagine manual de metodică pentru școli românești din
Ucraina, în limba română, denumit, pe copertă, în limba ucrainiană
„Moldovska mova” (2 pagini);
2. SĂ TRAGEM CLOPOTELE PÂNĂ ÎNCĂ N-AM PIERDUT TOATE ȘCOLILE
ROMÂNEȘTI!;
3. DIN 66 DE ȘCOLI CU LIMBA ROMÂNĂ DE PREDARE AU RĂMAS
63
4. Lichidarea a 3 școli la Mămăliga, Noua Sulița 2016;
5. STIRI RGN PRESS 2016;
SEMNĂTURI:
Președintele Asociației din Ucraina
Președintele Asociației Civic Media
Victor Roncea – jurnalist
A doua solicitare de renegociere a Tratatului cu Ucraina
CĂTRE
Președintele României
Domnul Klaus Iohannis
Având în vedere faptul că prin adresa nr.
DRA1/24856/27.12.2016, expediată de Administrația Prezidențială (la
adresa noastră de corespondență din România), ne-ați înștiințat că
petiția (memoriul) semnată și ștampilată de noi, subsemnații, pe
care am adresat-o Președintelui României „…a fost trimisă la
Ministerul Afacerilor Externe (MAE)”, urmând ca MAE „… să
comunice…în termen legal Administrației Prezidențiale și
subsemnatului, soluția adoptată”;
Ținând seamă de faptul că MAE nu ne-a comunicat în termen
legal (au trecut aproape 3 luni de zile și nu am primit niciun
răspuns de la MAE!) răspunsul la petiție (memoriu);
Având în vedere că unul din capitolele petiției, cu privire la
Nerespectarea, de către partea ucrainiană, a prev. art. 13 alin.13
(„crearea Comisiei mixte interguvernamentale, care se va ține cel
puțin într-O SESIUNE ANUALĂ…în scopul de a coopera în urmărirea
îndeplinirii angajamentelor prevăzute la art.13) din Tratatul de
bună vecinătate cu Ucraina încheiat acum 20 de ani (1997-2017),
ține de competența exclusivă a Președintelui României, dl. Klaus
Iohannis, care a declarat, după întâlnirea cu omologul său
ucrainian din aprilie 2016, că a convenit cu Președintele Piotr
Poroșenko reînființarea comisiei mixte sus menționate, a cărei
activitate a fost ilegal întreruptă (o încălcare gravă a
Tratatului) timp de 10 ani (2006-2016) prin neprezentarea
(obligatorie) experților ucrainieni cel puțin o dată pe an, până la
sfârșitul anului 2016 (comisie care n-a fost activată nici până
azi);
Cunoscând că partea ucrainiană intensifică, în prezent,
acțiunile politice de ucrainizare a românilor (vezi anexa) din
Ucraina, umilind astfel statul român care a manifestat toleranță în
tratatele bilaterale încheiate și sprijin Ucrainei (inclusiv prin
semnarea unui ACORD între Statele Majore al celor două armate
naționale) aflată în dificultate economică și militară;
Luînd în considerare și faptul că TRATATUL româno-ucrainian
din 1997 a fost ÎNCHEIAT ÎNAINTE DE INTRAREA ROMÂNIEI ÎN NATO ȘI
UE, fiind neactualizat și total depășit de realitate;
Ținând cont și de prevederile art. 7 (Statul sprijină
întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor țării și
acționează pentru păstrarea, dezvoltarea și exprimarea identității
lor etnice, culturale, lingvistice și religioase…) și prev. art.17
(Cetățenii români se bucură în străinătate de protecția statului
român…) coroborate cu prev. art. 80 ((1,2) (Președintele României
reprezintă statul român și…. veghează la respectarea
Constituției..) din Constituția României (cunoscând că în Ucraina
trăiesc circa 500.000 de etnici români și câteva zeci de mii de
cetățeni români care au dobândit cetățenia, pierdută fără voia lor,
la cerere);
Vă adresăm rugămintea să:
A. Ne expediați și nouă RĂSPUNSUL MAE (pe care noi nu l-am
primit) – care trebuia să ajungă în termen legal la dumneavoastră
și la noi – la petiția (memoriul) nostru, înregistrat la
Administrația Prezidențială sub nr. DRA1/24856/27.12.2016 ;
B. Faceți demersurile necesare, pe lângă statul ucrainian,
pentru:
1. RESPECTAREA TRATATULUI cu Ucraina (semnat de fostul
președinte al României Emil Constantinescu) cu toate servituțiile
lui (așa cum am arătat în memoriul nostru pentru care ați confirmat
primirea la 27.12.2016), cel puțin în ce privește reluarea
activităților (OBLIGATORIE) de cooperare ÎNTRE EXPERȚII ROMÂNI ȘI
UCRAINIENI în cadrul Comisiei Mixte de CONTROL (nefuncțională timp
de 10 ani) româno-ucrainiene, așa cum ați fost asigurat de
președintele Poroșenko, singura STRUCTURĂ MIXTĂ prevăzută în TRATAT
care poate asigura VERIFICAREA în comun (la nevoie și cu invitarea
reprezentanților OSCE și PE așa cum s-a procedat în octombrie 2006)
a modului și gradului de respectare a prevederilor TRATATULUI din
1997, precum și a tuturor prevederilor internaționale cu privire la
drepturile și libertățile minorităților naționale române din
Ucraina și ucrainiene din România;
2. O posibilă renegociere a Tratatului bilateral de bună
vecinătate româno-ucrainian din 1997, având în vedere că, așa cum
am demonstrat în memoriul menționat mai sus, acest TRATAT este în
mare parte depășit (între timp am intrat în NATO și UE) ,
INAPLICABIL și nu oferă niciun fel de garanții sau sancțiuni pentru
situațiile de încălcare a acestuia (dând posibilitate părții
ucrainiene să amplifice acțiunile de ucrainizare a etnicilor
români, inclusiv a CETĂȚENILOR ROMÂNI din Ucraina).
Subsemnații avem convingerea că dumneavoastră, domnule
Președinte, aveți toată puterea și autoritatea morală să pretindeți
statului ucrainian aceste minime cerințe, ținând seamă de sprijinul
constant pe care l-ați oferit dezinteresat Ucrainei, în conflictul
acesteia cu Federația Rusă.
Anexa: „ARTICOLUL VOM VORBI LIMBA ROMÂNĂ ACASĂ – CU MAMA ȘI CU
DUMNEZEU” apărut recent la Cernăuți în ziarul „Zorile Bucovinei” –
ziarul românilor din Ucraina
Cu stimă,
Președintele Asociației din Ucraina
Președintele Asociației Civic Media
Victor Roncea – jurnalist.
Adenda – Istoricul unei trădări naționale:
Severin a scris cu mâna lui: „Insula Serpilor apartine
Ucrainei”
„In acordul conex, incheiat de dl. A. Severin si ortacii sai,
se stipuleaza clar, in context: ‘’Insula Serpilor apartine
Ucrainei’’. Propunerea ii apartine chiar domnului Severin. Astfel,
dintr-un condei, negociatorii romani scoliti (atentie!) nu la
Moscova, ci la Geneva, la Institutul de Inalte Studii Politice, au
lasat ‘’posibilitatea’’ generatiilor viitoare de guvernanti si
diplomati sa se ‘’distinga’’ in cadrul unor negocieri anevoioase cu
partenerii ucraineni, negocieri in legatura cu frontiera pe bratul
Chilia, delimitarea plaotului continental si a zonelor economice
exclusive ale celor doua tari la Marea Neagra. (…) Pe scurt,
Romania si-a dat consimtamantul, dupa 57 de ani, asupra unei
frontiere stabilite prin dictatul sovietic din 1940. Acest fapt se
regaseste in dreptul international sub denumirea de ESTOPEL si are
drept efect imposibilitatea deschiderii oricarei discutii pe
aceasta tema”, noteaza Aurel Preda în cartea sa, „Memoriile unui
diplomat oarecare” (București, 2009).
„În 1997, pentru prima dată de la constituirea României Mari,
un guvern român a cedat părți ale teritoriului național fără a fi
amenințat cu agresiunea (ca în 1940), sau fără a se gasi sub
presiunea ocupantului străin (ca în 1944 și 1947). Opinia publică
românească nu a perceput dimensiunea dramatică a
evenimentului.
Cartea profesorului Tiberiu Tudor – „Istoria unei trădări
naționale” – dezvăluie gravele erori săvârșite de factorii
decizionali ai țării în desfășurarea negocierilor și în redactarea
Tratatului, precum și de parlamentarii chemați să-l ratifice.
Românii trebuie să cunoască adevărul într-o problemă capitală,
în care cenzura, manipulările, propaganda și presiunile exercitate
de Putere au ocultat sensul real al negocierilor și al Tratatului.”
– Academician Florin Constantiniu
Prof. Dr. Tiberiu Tudor – Notă asupra ediției: Această carte
este scrisă în perioada iulie 1997 – iulie 1999, imediat după
semnarea tratatului cu Ucraina. Prima ediție a apărut în vara
anului 2000. Formulări ca ,,actuala Putere” și ,,actuala Opoziție”,
,,la … luni de guvernare a actualei coaliții” corespund perioadei
sau momentului în care au fost scrise paginile respective.
Cartea este în primul rând un rechizitoriu, amplu documentat
juridic și istoric, la adresa unui act de politică externă pe care
o bună parte a românilor l-a considerat un act de trădare
națională: prin semnarea tratatului cu Ucraina, în 1997, România
recunoaște dreptul de succesiune al Republicii Ucraina asupra unor
teritorii românești ocupate prin forță de fosta Uniune Sovietică.
Astăzi când, după summit-ul de la Praga a devenit clar că invitarea
României de a adera la NATO nu a depins de semnarea Tratatului cu
Ucraina, ci de cu totul alte considerente, de geopolitică globală,
acest act politic dovedește, după caz, iresponsabilitatea,
oportunismul, dezorientarea sau incompetența celor care l-au
decis.
În al doilea rând, această carte este un act de restituire a
istoriei. Sub acțiunea propagandei și educației antinaționale,
comunizantă până în 1989 și globalizantă după 1989, generațiile
care au fost supuse acestui veritabil proces de spălare a
creierului au pierdut conștiința apartenenței teritoriilor de peste
Prut la spațiul etnic unitar românesc și nu cunosc istoria
desprinderii, relativ recente, a acestor teritorii din spațiul
statal românesc. Două capitole ale cărții redau această istorie,
începând cu ocuparea Bucovinei de către Imperiul Habsburgic în 1775
și a Basarabiei de către Imperiul Rus în 1812 și terminând cu marea
revoluție națională de la Chișinău din 1988 –1991.
Autorii trădării: Petre Roman (familie originară din URSS),
Adrian Severin (familie originară din Ucraina), Emil Constantinescu
(familie originară din Transnistria)
La 7 iulie 1997, cu 65 de voturi pentru, 50 contra, 3
abțineri, într-o atmosferă de totală confuzie, Senatul României
ratifică „Tratatul cu Ucraina”. Republica Ucraina – stat apărut în
1991 – dispune de un act prin care actuala graniță îi este
recunoscută de statul român. Bucăți din marmura trupului țării se
desprind, ducând cu ele zidurile Cetății Albe și ale Hotinului,
Ținutul Herța, sanctuarul de cultură al Cernăuților. La data
votării acestui act, președintele Senatului era Petre Roman,
ministrul de Externe – Adrian Severin, președinte al României –
Emil Constantinescu.
Profesorul Tiberiu Tudor face un rechizitoriu foarte dur prin
această carte, care a fost scrisă imediat, în perioada iulie 1997 –
1999, și a apărut într-o primă ediție în anul 2000. Această nouă
ediție a cărții arată că încă în România se poate aborda și scrie
despre istoria recentă a țării. Cartea este un document juridic și
istoric la adresa unui act de politică externă considerat, de o
mare parte a românilor, un act de trădare națională. Prin semnarea
tratatului cu Ucraina, în iulie 1997, România recunoaște dreptul de
succesiune al Republicii Ucraina asupra unor teritorii românești
ocupate prin forță de fosta Uniune Sovietică. Astăzi este cât se
poate de clar că invitarea României de a adera la NATO nu a depins
de semnarea Tratatului cu Ucraina. Considerentele aderării României
la NATO erau de natură geopolitică, de locul în care România este
așezată în Europa.
„Istoria unei trădări naționale” cuprinde și pagini de
restituire a istoriei românilor.
„Sub acțiunea propagandei și educației antinaționale –
comunizată până în 1989 și globalizată după 1989 – generațiile care
au fost supuse acestui amplu proces de spălare a creierului au
pierdut conștiința apartenenței teritoriilor de peste Prut la
spațiul etnic unitar românesc și nu cunosc istoria desprinderii,
relativ recente, a acestor teritorii din spațiul statal românesc.
Două capitole ale cărții redau această istorie, începând cu
ocuparea Bucovinei de către Imperiul Habsburgic în 1775 și a
Basarabiei de către Imperiul Țarist în 1821 și terminând cu marea
revoluție națională de la Chișinău din 1988-1991”.
La sfârșitul lunii ianuarie 1997 are loc reuniunea de la
Dovos, pe teme de politică externă ale țărilor europene
participante. În cadrul acelei reuniuni, președintele Emil
Constatinescu „își permite să avanseze disponibilitatea României de
a ceda de jure Ucrainei Teitoriile Ocupate, fără să aibă niciun
mandat în acest sens, fără să consulte Parlamentul sau poporul
român, fără să-și pună problema că un asemenea sacrificiu privește
întregul neam românesc”.
Despre aceste „discuții” lansate atunci, presa românească,
care încă era haotică în frunte cu nou apăruta televiziune PRO TV,
nu s-a pronunțat. Practic, ratificarea Tratatului cu Ucraina s-a
produs într-un fel de taină politică, pe care acum actanții de
atunci nu o mai recunosc. Iar actanții, cei care au „pus în operă”
acest tratat de trădare națională, Petre Roman și Adrian Severin,
sunt vii. Încă se agită în politica românească. Nimeni nu a venit
să spună că, de fapt, la îndemnul lui Silviu Brucan, „ideologul”,
prin intermediul PRO TV, au acționat cei doi oameni de stat, Petre
Roman și Adrian Severin. Iar președintele Emil Constantinescu a
semnat tratatul ca pe un document de rând, măsurat de o
iresponsabilitate pe care astăzi nu o recunoaște. (Sursa:
Melidonium via Ziaristi Online – Cartea poate fi cumpărată de la
Librăria Sophia sau Librăria „Mihai Eminescu”)
Deși fostul președinte Traian Băsescu a criticat vehement
Tratatul în fața camerelor televiziunilor, pe parcursul mandatului
său a avut de două ori ocazia să îl denunțe, potrivit prevederilor
Tratatului. Nu a făcut-o.
VA URMA
Din categoria:Politica